Hoofdsponsor

1/33 Falcon9 - Fairing - CrewDragon - schaal 1:33

Chriske

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
14 mrt 2021
Berichten
386
Een raket die ik vorig jaar gemaakt heb, eentje van Elon Musk deze keer. Het is momenteel de meest krachtige, en wat voor een. Klanten van SpaceX hebben wel wat keuze als ze er eentje 'huren'... De Falcon9 vertrekt met 9 Merlin thrusters. Als de klant kiest voor de Falcon-Heavy dan zitten daar zo maar even 27(!) thrusters onderaan die raket te duwen.

Er is om praktische redenen gekozen om voortaan schaal 1:33 te hanteren voor alle ruimtetuigen die in dezelfde ruimte bij elkaar staan. Dan zijn in de tentoonstellingszalen in Urania alle modellen correct gebouwd en dat maakt het voor de bezoekers duidelijker kwa grootte van al die dingen onderling.
Er zullen natuurlijk altijd uitzonderingen blijven want anders gaan sommige modellen wel heel klein zijn. HST bv (nu 1:7)als die op dezelfde schaal (1:33) zou worden gebouwd dan is dat ding slechts 75mm groot.
Door deze schaal te hanteren wordt er nog een SaturnusV raket gebouwd die 4.2m hoog zal zijn.

Falcon9 was redelijk snel klaar omdat deze raketten redelijk sober zijn aan aan de buitenkant, als je vergelijkt met SaturnusV bv.
Op schaal 1:33 is Falcon9 2.1m hoog.
Er zijn twee mogelijke lanceermogelijkheden.
Eentje met de Fairing, wordt enkel gebruikt door klanten die vanalle satellieten de ruimte in willen schieten. Maar ook voor SpaceX, die zelf bezig zijn met hun eigen satellieten de ruimte in te schieten.
Een tweede mogelijkheid is CrewDragon + Trunk om mensen te vervoeren naar en van de ruimte. Meestal zijn dat dan astronauten die een reisje maken naar ISS.
Elon Musk speelt ook met de gedachte om toeristen een ritje te laten maken in die Crewdragon. Die toeristen moeten voor hun zitje heel diep in de buidel tasten en ook nog een korte opleiding volgen. Als alles in orde is en je krijgt goedkeuring van de dokter dan maak je een paar rondjes rond de aarde en keert na enkele uurtjes terug naar de aarde. Er is al een wachtlijst...!!

Soit,
Deze keer had ik geluk en kon voor de brandstoftanks een PVC buis gebruiken die precies de diameter had voor schaal 1:33. Bespaarde me een pak printwerk en ik vertelde het al, een zeer strakke, rechte buis, dus waarom niet...

1622983223197.png

1622983245584.png
 
Tijdens het maken van de Falcon9 Thruster zocht ik een oplossing om me te bevrijden van een wespen plaag...

1622985027123.png

1622985124252.png

1622985135798.png

En het werkt zeer goed...!

1622985163705.png
 
Twee raketten staan zij aan zij. Eentje, links staat klaar om te vertrekken en eentje, rechts is net geland.
Boven hangen zowel Fairing als CrawDragon met enkel nog de tweede stuwtrap om verder de ruimte in te gaan.
Naast de vertrekkend Falcon9 is er plaats gelaten voor de LUT(lanceertoren) We zijn bezig met drie man te tekenen en zoals gewoonlijk doe ik al het printwerk en monteren. LUT is trouwens bijna volledig getekend.

1622985413615.png

1622985436925.png
 
Dit zijn slechts twee secties van de LUT(LaunchUmbilicalTower)
Er zijn er wel wat en de boutjes zijn allemaal M2.5x6 en het zijn er veeeeeeeeeeeeel... :oops:

1622985748717.png

1622985760395.png
 
Zo moet het er uiteindelijk gaan uitzien op het platform Links. Maar we gaan de LUT ong 15° laten kantelen. In het echt is dat trouwens ook zo, die kanteling van de LUT, nét voor Falcon9 vetrekt.

1622986129711.png
 
Platform rechts waar de gebruikte thruster net 'geland' is moet ook nog een keertje onder handen worden genomen. Nu staat die daar heel wit te pronken, maar in het echt is dat natuurlijk niet zo. Die teruggekeerde thruster zal een behandeling krijgen met wat spuitbussen zwarte verf en intussen nemen we tijdens dat spuiten ook een paar stukken van die muren mee. We gaan dat allemaal een beetje 'carboniseren'.... :winking: :giggle: :giggle:
 
Oh ja, nog aan toevoegen dat we met de aanvang van de bouw van Falcon's LUT gezelschap kregen van een derde man die mee de onderdelen tekent. Nu met Peter erbij gaat het alweer een stuk sneller.
En nog steeds verlopen onze 'vergaderingen' via Skype, veilig dus...(y)
 
Tjonge, da's een ware raketfabriek dat jij hebt. Maar hoeveel toplayers gebruik je bij het printen als ik vragen mag ?
 
Hangt een beetje af wat de functie is van dat onderdeel. Maar meestal drie toplayers.
Raketfabriek...? wel, 't zal de laatste raket niet zijn die we bouwen.
Naar de toekomst toe willen we heel wat raketten naast ons planetarium installeren. Niet alleen Amerikaans spul, ook raketten van andere landen komen aan bod uiteraard.
Het volgend project is al besproken en gestart, en 't zal geen kleintje worden...:giggle:
 
Ondertussen zijn de meeste onderdelen van de LUT geprint en wachten op montage.
Er zijn twee verschillende lanceertorens(LUT) Wij kozen voor de LUT met de opengewerkte structuur omdat het mooier oogt(voor ons).
De drie zwarte luchtpompen die de LUT moeten tegenhouden als die wegklapt net voor de lancering zijn gesloopt van een achterdeur uit een auto.

Het onderdeel links-onder heeft niks te maken met het project Falcon/LUT.
Dat is een onderdeel van een ander project, een binoculair.

Alle onderdelen zien er redelijk gebogen uit, dat heeft alles te maken met het voorzetlensje op de camera. Door dat lensje onstaat er een soort van fish-eye effect, vandaar al die gekromde lijnen.
1629626686544.png
 
Hey Chriske gewoon zalig om dat allemaal te zien , amaai uw printerke draait overuren he
Suc6 nog beste vriend
Marc
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan