Hoofdsponsor

1/35 Evacuation Antwerp 1914

Als ik dan heel eerlijk mag zijn, zie helaas nog wat gietnaden en een enkel aanhechtingspunt opp de figuurtjes

Ron : Wat het schilderen betreft is het de verschillende smaken onder elkaar denk ik en dat is maar goed ook.

Toe gegeven schilder ik de ene dag beter of slechter dan de andere maar dat is niet abnormaal denk ik.

Uw eerste opmerking is spijtig genoeg waar en is de reden dat ik minder werk aflever.

Dit is een keuze in aankoop en de figuren zijn van die aard dat de handen dikwijls een hoopje plastiek is wat niet te bewerken valt.

De gezichten en vooral de oren zijn steeds een miserie om te demonstreren en deftig te maken.

En de fouten die je ziet zijn een resultaat van te willen verbeteren maar het op een andere manier weer te verknoeien door de zachtheid v/d plastiek.

Toch zitten er ook enkele goede figuren tussen die ik dan weer niet kan gebruiken in dit verhaal.

Is het een uitvlucht?

Neen maar als je weet dat een doos van 5 figuren 11euro kost ,en tegenwoordig 1 goed afgewerkt figuur 15 en18 euro begrijp ik dit wel maar word het voor mij wat overdreven duur om een diorama te maken.

Ik weet wel dat er hoofdjes en handjes apart te verkrijgen zijn en denk daar over na voor in de toekomst .

En het zal ook wel een beetje aan mezelf liggen dat ik het opkuisen soms opgeef en de fouten in de figuren voor lief neem.

Dus Ron een zeer oprechte en eerlijk opmerking van u waarvoor dank en zal zeker nagedacht worden naar te toekomst toe.
 
Ron : Wat het schilderen betreft is het de verschillende smaken onder elkaar denk ik en dat is maar goed ook.

Gelukkig wel want anders zal het een saaie bedoeling worden maar ik denk dat de belichting ook wel een beetje mee speel.

Toe gegeven schilder ik de ene dag beter of slechter dan de andere maar dat is niet abnormaal denk ik.

Nee dat is heel gezond :laugh:

Uw eerste opmerking is spijtig genoeg waar en is de reden dat ik minder werk aflever.

Dit is een keuze in aankoop en de figuren zijn van die aard dat de handen dikwijls een hoopje plastiek is wat niet te bewerken valt.

De gezichten en vooral de oren zijn steeds een miserie om te demonstreren en deftig te maken.

En de fouten die je ziet zijn een resultaat van te willen verbeteren maar het op een andere manier weer te verknoeien door de zachtheid v/d plastiek.

Toch zitten er ook enkele goede figuren tussen die ik dan weer niet kan gebruiken in dit verhaal.

Inderdaad veel plastic figuren zijn om te huilen wat kwaliteit betreft hoewel er enken zijn die best wel goed zijn te noemen maar die moet je dan wel kunnen gebruiken in je diorama en meestal is dat niet het geval.

Is het een uitvlucht?

Neen maar als je weet dat een doos van 5 figuren 11euro kost ,en tegenwoordig 1 goed afgewerkt figuur 15 en18 euro begrijp ik dit wel maar word het voor mij wat overdreven duur om een diorama te maken.

Inderdaad moet je ook het kostenplaatje in de gaten houden tenzij je een vrijgezel ben met dikke beurs :LOL:

Ik weet wel dat er hoofdjes en handjes apart te verkrijgen zijn en denk daar over na voor in de toekomst .

En het zal ook wel een beetje aan mezelf liggen dat ik het opkuisen soms opgeef en de fouten in de figuren voor lief neem.

Dus Ron een zeer oprechte en eerlijk opmerking van u waarvoor dank en zal zeker nagedacht worden naar te toekomst toe.

Ach jou een beetje kennende op modelbouw gebied zal dat in de toekomst zeker goed komen.
 
Bedankt Ron.
Intussen volledig stil gevallen.
Simpele reden dat ik het zoeken naar de juiste figuren opgeef en dusdanig in gebreke blijf met historische juistheid.
Engels mariniers ww1 in 1/35 niet te vinden waardoor de bussen verweesd achtergelaten lijkt.
Heb wel 2 Engelse militairen die kunnen dienen als bus chauffeurs maar blijft te weinig.
Belgisch heb ik 2 militairen die zeer goed zijn .
Auto's waar ik wel zin in had om die te bouwen zijn er niet en Ford T is niet de wagen die ik zoek.
Wat ik al enkele weken overweeg is om de bussen achterwege te laten en nog eens een artillerie trein op te zetten waardoor er meer leven in het diorama komt.
Ook hier zullen de figuren een uitdaging worden maar is het proberen waard.
Daar ik er nog helemaal niet uit ben start ik waarschijnlijk een ander diorama waar ik al een tijdje over denk.
Intussen dit afgewerkt figuur waar ik misschien later toch de handen verander.

DSC00244.bak.JPG

DSC00231.JPG

DSC00239.bak.JPG

DSC00238.bak.JPG

DSC00234.JPG

Voor de paarden heb ik drie dozen gebruikt die ik nog liggen had en het schuren kon beginnen om de paarden vrij te maken van hun getuig.

DSC00158.bak.JPG

DSC00161.JPG

DSC00250.JPG

Paarden zijn helemaal nog niet klaar maar geeft toch al een idee waarmee ik terug in gang ben geschoten.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt Ron.
Intussen volledig stil gevallen.
Simpele reden dat ik het zoeken naar de juiste figuren opgeef en dusdanig in gebreke blijf met historische juistheid.
Engels mariniers ww1 in 1/35 niet te vinden waardoor de bussen verweesd achtergelaten lijkt.
Heb wel 2 Engelse militairen die kunnen dienen als bus chauffeurs maar blijft te weinig.
Belgisch heb ik 2 militairen die zeer goed zijn .
Auto's waar ik wel zin in had om die te bouwen zijn er niet en Ford T is niet de wagen die ik zoek.
Wat ik al enkele weken overweeg is om de bussen achterwege te laten en nog eens een artillerie trein op te zetten waardoor er meer leven in het diorama komt.
Ook hier zullen de figuren een uitdaging worden maar is het proberen waard.
Daar ik er nog helemaal niet uit ben start ik waarschijnlijk een ander diorama waar ik al een tijdje over denk.
Intussen dit afgewerkt figuur waar ik misschien later toch de handen verander.

Bekijk bijlage 426009

Bekijk bijlage 426010

Bekijk bijlage 426011

Bekijk bijlage 426012

Bekijk bijlage 426013

Voor de paarden heb ik drie dozen gebruikt die ik nog liggen had en het schuren kon beginnen om de paarden vrij te maken van hun getuig.

Bekijk bijlage 426014

Bekijk bijlage 426015

Bekijk bijlage 426016

Paarden zijn helemaal nog niet klaar maar geeft toch al een idee waarmee ik terug in gang ben geschoten.
Spijtig Pascal dat je nu niet voort kan met je impressionant diorama. Die figuur is mooi gelukt . Willy.
 
Daar zullen wel wat uurtjes schuren ingekropen zijn , wel jammer dat je stilgevallen bent.

Greetzzzz Modest.
 
Oei Pascal, stilvallen, man, dat is niet goed maar ik kan het begrijpen.
Wat je laatste figuur betreft, met alle respect voor die groep mensen, lijkt me sterk op een (Antwerpse) Jood en die hadden in WO1 nog geen last van de bezetter.

Ik kan je beslissing met betrekking tot die bussen begrijpen alsook dat je een artillerie trein wil plaatsen.
Al gedacht aan een groep vluchtelingen? Tussen die uit 1940 en 1914 kan er niet veel verschil zijn met dit verschil dat er veel minder of bijna geen voertuigen aan te pas kwamen.

Ik kan je nog voorzien van een landbouwkar en enkele dieren als je wilt.
 
Bedankt mannen.
Daar zullen wel wat uurtjes schuren ingekropen zijn
Zeg dat wel en er moet nog heel wat bij geschuurd worden.
Wat je laatste figuur betreft, met alle respect voor die groep mensen, lijkt me sterk op een (Antwerpse) Jood en die hadden in WO1 nog geen last van de bezetter.
Die gemeenschap was er al in de 19de eeuw in Antwerpen en zelfs in het Keizerlijk Duits leger vochten Duitse Joden mee.
Als ik de originele foto bekijk zijn de mensen eerder nieuwsgierig dan bang want er was sinds 1830 geen oorlog meer hier .
Wat ik met zekerheid weet is waar het diorama rechts stopt er origineel nog een huis of vier bij moet en dan begon de villawijk en de geleerden,kunstenaars en adel enz die lieten toch al eens deftige baard staan.
Dit was de insteek althans.
Al gedacht aan een groep vluchtelingen? Tussen die uit 1940 en 1914 kan er niet veel verschil zijn met dit verschil dat er veel minder of bijna geen voertuigen aan te pas kwamen.
Was ook hier een gedacht maar voel er niet veel voor.
Ik kan je nog voorzien van een landbouwkar en enkele dieren als je wilt.
Dit vriendelijk aanbod sla ik niet af en als alles goed ga zie ik jullie op de beursdag van jullie club.
 
Na lang bekijken en overwegen zijn we ook hier opnieuw aan begonnen.
Ik vind het zonde van mijn werk aan de bussen dat ik ze zou weglaten.
Dus bij gebrek aan militairen uit die tijd maken we het diorama kleiner.
Wel wordt het maar 1 bus op de plaats getoond op zw/w foto waar ik van werk.
De motorfiets is een blijver alsook de Engels chauffeur v/d bus.

Schermafbeelding 2024-01-25 143658.png

Er moest een huis verwijderd worden zonder te veel schade aan te brengen en na wat herstellingen zijn ze klaar.
Links komt nog wel het begin van het vorige huis zodat het plaatje klopt.
Het voetpad was niet betegeld maar verharde grond vermoed ik aan de hand van een andere foto.
De straat zal ik opnieuw moeten maken maar heb die nu verwijderd zodat ik die later wat bol kan zetten.

P1250003.JPG

P1250002.JPG

P1250004.JPG

P1250005.JPG

P1250007.JPG

Ben nu met drie werkjes tegelijk bezig wegens steeds tekort aan iets maar nu gaan we gewoon verder met wat ik wel heb.
De f16 is een decal zorgenkind maar daarover later in de juiste topic meer.
 
Heel erg mooi Pascal. Het enigste dat ik vreemd vind is dat de bus Engels is en de bestuurderskant dus rechts en dat voor winkels met Nederlandse tekst.
 
Heel erg mooi Pascal. Het enigste dat ik vreemd vind is dat de bus Engels is en de bestuurderskant dus rechts en dat voor winkels met Nederlandse tekst.
Het speelt zich af in Mortsel (oude god ) genoemd Michel.
Dat de bussen zo staan is omdat ik de foto volg.
Deze foto verklaard veel en zie hoe breed de straat is.
Bussen ,militairen op weg tussen de bussen en auto's die wild geparkeerd zijn.
Het moet en belevenis geweest zijn voor de burgers aldaar.
Bij mij zal de drukte al voorbij zijn op het diorama.:LOL:
Het huis dat is weg gehaald heb ik doorkruist.

kopie vieuw-dieu.png
 
Mooi dat dit topic terug wordt opgepikt. Het is wel een serieuze uitdaging om van één enkele foto uit een ver verleden een waarheidsgetrouw diorama te maken. Succes met het vervolg.
 
Ah dat verklaard dat ik verkeerd heb gedacht. Mooie foto.
 
Altijd mooi als je een dio bouwt, blij dat je deze van onder het stof haalt.
Spijtig dat je het originele concept moet aanpassen, begrijpen doe ik het wel.
 
Blij te zien dat je hier aan verder doet.
Jammer van de aanpassingen maar beter iets kleiner dan helemaal niets en als jij je daar goed bij voelt is dat prima.
Kijk al uit naar het vervolg.
 
Het is wel een serieuze uitdaging om van één enkele foto uit een ver verleden een waarheidsgetrouw diorama te maken. Succes met het vervolg.
Het is omdat ik nog 2 foto's had gevonden zonder de drukte dat ik er ben aan begonnen.
Op deze foto's heb ik eigenlijk gewerkt.
oude-god-statielei-vieux-dieu-avenue-de-la-station-1.jpg

Schermafbeelding 2024-01-26 090102.png

Schermafbeelding 2024-01-26 090514.png

Deze twee huizen blijven over.
Het lage huis is nog in goede staat en zal ooit ergens anders voor gebruikt worden.
 
Oude postkaarten. Mooi materiaal tot velerlei doeleinden. Het is de eerste keer dat ik een toepassing er van zie in de modelbouw :-).
 
Mooi resultaat al.
Soms moet je het hebben van oude postkaarten of vage foto's.
 
moedige beslissing die je genomen hebt om het geheel aan te passen, maar zoals je aangeeft je kan het huis nog ergens anders gebruiken.
Beter alles een beetje aanpassen dan het geheel in de kast laten staan. succes met het vervolg.
 
Bedankt mannen.
Na een paar uren krassen en herstellen is de ondergrond af en kunnen we beginnen met de figuren.
De straten in die tijd waren alles behalve perfect afgaande vele foto's uit boek Antwerpen 1885-1915.
Ditmaal ben ik eindelijk niet vergeten de straat wat bol te zetten.

P2020005.JPG

P2020007.JPG

P2020010.JPG

P2020012.JPG

P2020015.JPG

P2020017.JPG

P2020019.JPG
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan