Hoofdsponsor

1/72 ESCI Sherman rocket launcher Calliope [wip]

H

Hondafan

Guest
Een kitje dat ik hier al een tijdje heb liggen, en dat ook al enige jaren ingepakt is (zou eentje uit 1983 zijn...) is de ESCI Sherman Rocket Launcher Calliope Kit 8059


info over de Caliope:
De T34 Calliope was net zoals de T40 Wizzbang een raketlanceerder die op een tank geplaatst kon worden. Deze werd gebruikt door het Amerikaanse leger tijdens de Tweede Wereldoorlog en werd geplaatst op de M4 Sherman tank. Maar ook werd dit systeem toegepast op veroverde Duitse Sd.Kfz. 251 voertuigen, die de benaming "Sd.Kfz. 251 Calliope" kregen. Door het gillende geluid, kreeg hij ook wel eens de benaming "Screaming Mimi", wat staat voor "gillende keukenmeid". Het werd in 1943 ontwikkeld, kleine aantallen werden geproduceerd en gebruikt door diverse Amerikaanse pantsereenheden in 1944-45.
(bron wikipedia)

Deze zou ik als herintrede in de modelbouw als eerste willen in elkaar steken.
De inhoud van de doos ziet er in alle geval nog redelijk goed uit, met niet teveel flash of gietnaden.
Nu nog wachten op de lijm en we kunnen er aan beginnen :D

Dit is wat ik wil bouwen (inclusief de brug)
2725.jpg


Dit is de doos
DjiYhW.jpg

En de inhoud van de doos
dcoj61.jpg

Z3YM7O.jpg

Vv9TYY.jpg

GCZ68g.jpg

fjR7RK.jpg


Betreffende de brug, iemand een idee welk type brug dit zou zijn? dan kan ik daar ook wat opzoekingen naar doen om ze juist na te bouwen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
We hebben onze lijm (waarvoor nogmaals dank aan Tiger) dus we zijn er aan begonnen.

De loopwielen
27289636393_5848c92b1a_o.jpg

de basis van de tank
27289635673_8d52a340a0_o.jpg

27825745221_8b5b6f978b_o.jpg

27825745111_751530055f_o.jpg

27289635973_3db7f4d3bf_o.jpg

Zal nu even moeten wachten tot ik Putty heb om enkele spleetjes/putjes op te vullen, alsook mn grondverf
Eens ik die binnen heb kan ik weer wat verder, want de stappen in het plan nu maken een hoop dingen praktisch onbereikbaar om nadien nog kleur te geven of bij te werken (zal nu voor sommige stukjes al moeilijk zijn vrees ik)
 
Interessant dat er een Multibank in zit. Achteraan de tank zijn er inderdaad nog ejector pin marks te zien.
 
Ferme kit om er terug in te komen ;)
Esci heeft wel aangename kits om te bouwen.
Benieuwd hoe je deze zal afwerken...

Met de brug kan ik je niet verder helpen, ben niet zo op de hoogte van geallieerd materiaal :nowink:
 
De brug is misschien onderdeel van een pontonbrug. Google maar eens foto's, wie weet kom je op iets nuttigs uit.

Wat betreft de kit, zou ik proberen om met een mesje de gietnaden weg te schrapen. Je ziet die hier bijvoorbeeld:

27805007382_a71526b8f7_b.jpg

27871507656_eef1b8f6b7_b.jpg
 
Hey,

Mooi start zou ik zeggen.
De brug betreft een geniemodel die regelbaar is (te zien aan de meerdere gaten in de steunpalen) en voor korte afstanden te overbruggen. Het is geen baileybrug, die zijn zwaarder van constructie. Dit is wel een tijdelijke constructie dien mogelijk nadien is vervangen door de zwaardere baileybrug, dit om de opmars voortgang te doen hebben en geen vertragingen te krijgen.
 
Thx.

Wat de gietnaden betreft heb je zeker een punt.
Had ik eigelijk moeten op letten voor ik het kleefde, maar zal nog wel opgelost raken ;)

Zo een geniebrug enig idee hoe dit nog zou kunnen noemen?
 
Thx.

Wat de gietnaden betreft heb je zeker een punt.
Had ik eigelijk moeten op letten voor ik het kleefde, maar zal nog wel opgelost raken ;)

Zo een geniebrug enig idee hoe dit nog zou kunnen noemen?

Het is zeker een pontoon brug.
Hier een mooi voorbeeld van wat swa bedoeld.
 
Ok, thx kan ik daar s op gaan zoeken se.
Nog vraagje.
De tank is op sommige stukken bedekt met dennetakken.
Hoe maak je dat na?
 
Ok, thx kan ik daar s op gaan zoeken se.
Nog vraagje.
De tank is op sommige stukken bedekt met dennetakken.
Hoe maak je dat na?
Oei ja heb ik dus geen kaas van gegeten beste man,maar ik zal es opzoeken en kijken of er via youtube geen goede tutorials van bestaan.
 
Hier enkele goede tips op youtube voor het maken van bomen en takken.
Wellicht vind je er wat je wenst. ;)
 
wauw, ziet er moeilijk uit :p
ben net op een website gekomen ook die dennebomen op schaal verkoopt, denk dat ik het zo ga doen en dan de takjes afknippen :p
Joefix noemt het.
iemand ervaring mee?
 
ga ik ook volgen grt Pascal
 
Dat is het bekendste merk van dioramamateriaal. Het zijn echter ook maar gedroogde takjes waar je nogal een prijs voor betaalt. Je moet je dus ook afvragen of je niet gemakkelijk aan dat spul kan geraken door in de tuin te gaan rondneuzen.
 
is idd ook een optie.
Maar momenteel is het nogal moeilijk om in tuinen/bossen/parken te gaan rondneuzen met mn been.
Maar ga de tip zeker onthouden
 
Oei, dat was ik al vergeten. Ik zie dat de tracks in een andere kleur zijn, deze zullen hopelijk toch ook in hard plastic zijn?
 
ja, de trachs zijn harde plastiek, dus dat zou in principe geen probleem mogen worden
 
De geschutskoepel staat ook bijna in elkaar.
Niet alle onderdelen zijn reeds gekleefd, ik ben nog aan het wachten op mijn putty bestellinkje om nog wat spleetjes en putjes te vullen.
Ook al eens dryfitje uitgetest om te kijken hoe het geheel er al uit ziet.
27890992121_dd96316ee8_o.jpg
 
Thx, ik hoop vanavond de lanceerbuizen op hun voet te kunnen monteren, en dan eens kijken hoe dat er uit ziet.
Staat het le niet aan dan ga ik op zoek naar een koperen buisje ofzo en ga ik eens kijken om ze zelf te maken
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan