Hoofdsponsor

1/35 Enkele probeersels als voorbereiding dio.

Pascal

Administrator/V.I.P.
Administrator
Lid geworden
20 feb 2015
Berichten
8.676
Ik zet dit werk hier omdat het een probeersel is om bomen te maken.
Om iets onder de knie te krijgen is maken en proberen keer na keer een must.
Er bestaan verschillende filmpjes en how to's.
Ik werk met het materiaal in mijn bezit en gebruik tevens weer zand omdat dit een dankbaar materiaal is om mee te werken.
Door herstelling oude elektriciteit hier heb ik draad over wel 2.5mm dik maar het werkt.
3 verschillend diktes draad,witte lijm , zagemeel + zand en strooigras.
bladeren worden geponst.
Lang heb ik scenery zaken gekocht als ik die goedkoop zag liggen en dat kan ook mee gebruikt worden.
Ook had ik mij een lange tijd terug een kado gedaan in de vorm van een scenery statische elektro toestel.
Was wat stil gevallen in overweging met diorama in opbouw waar ik maar niet uitgeraak en heb besloten om wat te broperen in aanloop nieuw diorama.




DSC00284.JPGDSC00290.JPGDSC00292.JPGDSC00293.JPGDSC00300.JPGDSC00304.JPGDSC00293.JPGDSC00295.JPGDSC00299.JPGDSC00307.JPG

 
Laatst bewerkt:
DSC00308.JPGDSC00309.JPGDSC00317.JPGDSC00325.JPGDSC00326.JPGDSC00330.JPGDSC00332.JPGDSC00333.JPG

Is klaar om kleurtje te krijgen
 
Op die eerste foto van de tweede post lijkt het wel alsof je een dode boom geveld hebt in je tuis... m.a.w. zeer realistisch uitgevoerd.(y)
 
Bedankt Dany.
Kleur gekregen en kan aan bladeren beginnen.DSC00336.JPGDSC00337.JPGDSC00338.JPGDSC00340.JPG
 
Pascal, die laatste foto's zijn van een echte boom, je hebt je vergist .... :-)
Dat is serieus mooi werk dat je daar gedaan hebt, amai ...
 
Erg mooi gelukt inderdaad. Valkuil is soms dat het punt waar de takken ontspruiten aan de stam, te knobbelig en dik wordt maar dat lijkt hier niet het geval.
 
Zeer knap Pascal.
Ben benieuwd naar de bladeren.
Denk dat het papier een beetje dun is dat je gebruikt.:unsuree:
 
Bedankt mannen.
Het moeilijkste zijn de bladeren vind ik want het kan al het werk teniet doen door overvloed of te weinig.
Een echte kan ik er niet van maken maar ben wel tevreden met dit resultaat en ga zo blijven werken bij de volgende bomen.
Denk dat het papier een beetje dun is dat je gebruikt
Dit is inderdaad heel dun papier met een beetje reliëf in en heeft het voordeel geen witte randen te hebben na het ponsen.
Om een idee te geven heb ik 6 bladzijde dun papier geponst voor 12 gram aan bladeren.
Aan de draad hangen ook 2 dikke velen die beige zijn van kleur en vandaar dat ik ze gebruik.
1 halve pagina weegt zomaar eventjes 4 gram dat het zwaarder is.
Hier zie je dan wel de randjes maar vermits het geen wit is stoort het niet.
Let wel dat het ponsen zwaarder word (bij dik papier) voor duim en pons dat die er kapot aan kan gaan.
1 heb ik al kapot gemaakt vandaar het dunne papier waar je na droging 2 vellen tegelijk kan ponsen wat wel vooruit gaat.
droogtijden in begrepen ben je vlug dag of 2 verder.
Foto's zeggen meer dus geef meer eerlijk jullie mening dan neem ik dit mee want volgende word meerstammige boom.
DSC00346.JPG

DSC00388.JPG
Dik papier met randen (beige)
DSC00347.JPGDSC00361.JPGDSC00366.JPGDSC00368.JPGDSC00374.JPGDSC00377.JPGDSC00387.JPGDSC00388.JPGDSC00389.JPGDSC00390.JPGDSC00394.JPGDSC00395.JPG
 

Bijlagen

  • DSC00389.JPG
    DSC00389.JPG
    469,8 KB · Weergaven: 3
Laatst bewerkt:
Ik denk dat als je de bladeren wat lichter van kleur houd dat het stukken beter overkomt als nu en wat variatie in kleurtonen. Ik weet ook dat het zeker niet het leukste werkje is van een boom maken :)
 
Wat (herfst)bladeren betreft, heb ik al wel een paar keer bij dioramabouwers gezien dat ze wel eens gebruik maken van de... "bloeisels"(?), dinges, ik weet niet hoe dat noemt, van bepaalde bomen. Het lijken langwerpige strengen, die gevuld zijn met een soort miniatuurblaadjes (die eigenlijk zaadjes (?) zijn)... pff het mag duidelijk zijn dat ik geen arborist ben.

Zoiets, maar eventueel van andere boomsoorten :
 

Bijlagen

  • berk5.jpg
    berk5.jpg
    33,1 KB · Weergaven: 1
Wat (herfst)bladeren betreft, heb ik al wel een paar keer bij dioramabouwers gezien dat ze wel eens gebruik maken van de... "bloeisels"(?), dinges, ik weet niet hoe dat noemt, van bepaalde bomen. Het lijken langwerpige strengen, die gevuld zijn met een soort miniatuurblaadjes (die eigenlijk zaadjes (?) zijn)... pff het mag duidelijk zijn dat ik geen arborist ben.

Zoiets, maar eventueel van andere boomsoorten :

Berkeboom dus 🙂
 
De zaadjes van de berk zijn inderdaad zeer dankbaar materiaal als blaadjes voor een boom op schaal.
Het vergt een klein beetje werk om ze te scheiden van de vliesjes welke er tussen zitten.
Enkele van die zaadtrossen brengen genoeg blaadjes op voor enkele bomen op schaal.

Ik heb niet onmiddellijk een eigen foto, maar ik denk dat GUnit deze eens heeft gebruikt op zijn diorama Forrest Dump
 
Het voorbeeld dat ik gebruik is in volle zomer en had dat direct moeten vermelden maar niet bij nagedacht.
Er zitten wel kleurverschillen op de bladeren (zie vellen).
Ben gaan kijken bij Guy en die gebruikt ook (papieren bladeren eik) op de zaadjes berk die dienen om het volume op nde grond te vergroten.


Gunit:Hierover kwam een laag verdunde houtlijm die werd bestrooid met een mix van fijne berkenzaadjes en érg fijne zaadjes van Joefix. De fijne berkenzaadjes werden handmatig gemangeld om het berkenzaad-uitzicht te verminderen. Met de airbrush werd er dan een herfstkleur op gespoten, kwestie van de typische berkenzaad bruintoon wat te omzeilen. Met de laser cut papieren eikenblaadjes van Fredericus Rex heb ik het effect van een eikenblad-bodem gecreëerd over de berkenzaadjes die eigenlijk alleen dienden om het volume te bepalen.

2019-07-03_Eik_in_Kerspel_Goor.jpg412px-Zomereik_blad_Quercus_robur.jpg
 
Laatst bewerkt:
Eindelijk nog eens wat gedaan en deze is klaar om verder zijn bladeren te krijgen.
DSC00419.JPG

DSC00421.JPG

DSC00423.JPGDSC00425.JPGDSC00427.JPG

DSC00428.JPG






Maar eerst nog een paar uur ponsen 😓
 
Intussen klaar na uren ponsen met dit resultaat.
Na Ron zijn opmerking ben ik een beetje anders gaan werken met de kleuren voor ik de bladeren aanbracht.
het probleem ligt niet bij de kleur bladeren maar de kleur van te takken die ik verkeerd heb gekozen.
Hoop dat dit en verbetering is .

DSC00430.JPG

DSC00440.JPG

DSC00441.JPG

DSC00444.JPG

DSC00445.JPG

DSC00446.JPG

DSC00451.JPG

DSC04261.JPG

DSC04257.JPG

DSC04261.JPG

DSC00455.JPG

DSC00456.JPG

DSC00457.JPG

DSC04279.JPG

Heb mijn best gedaan en dit is het resultaat .
Geef gerust jullie gedacht en welke van de twee uw voorkeur heeft.
De laatste foto zijn er die klaar staan om afgewerkt te worden na jullie commentaren om steeds nog te verbeteren.
Overtuigen ze niet ,mag dit ook gerust geschreven worden mits de nodige uitleg zodat ik leer en weet wat te doen.
Laat jullie gerust gaan.
 
Voor mij is de keuze snel gemaakt, de rechter omdat ik de linker boom een te dikke stam vind hebben. Het blijf altijd moeilijk om de natuur te copieren.
 
Ron heeft gelijk de natuur kopiëren blijft moeilijk, ik vind beide goed omdat het beide kan.
Zo los uit het dio een boom kritiseren is veel gevraagd, als basis vind ik ze goed.
Heb bewondering voor het monniken werk dat ge er in steekt.
 
Intussen klaar na uren ponsen met dit resultaat.
Na Ron zijn opmerking ben ik een beetje anders gaan werken met de kleuren voor ik de bladeren aanbracht.
het probleem ligt niet bij de kleur bladeren maar de kleur van te takken die ik verkeerd heb gekozen.
Hoop dat dit en verbetering is .

Bekijk bijlage 428023

Bekijk bijlage 428024

Bekijk bijlage 428025

Bekijk bijlage 428026

Bekijk bijlage 428027

Bekijk bijlage 428028

Bekijk bijlage 428029

Bekijk bijlage 428030

Bekijk bijlage 428031

Bekijk bijlage 428032

Bekijk bijlage 428033

Bekijk bijlage 428034

Bekijk bijlage 428035

Bekijk bijlage 428036

Heb mijn best gedaan en dit is het resultaat .
Geef gerust jullie gedacht en welke van de twee uw voorkeur heeft.
De laatste foto zijn er die klaar staan om afgewerkt te worden na jullie commentaren om steeds nog te verbeteren.
Overtuigen ze niet ,mag dit ook gerust geschreven worden mits de nodige uitleg zodat ik leer en weet wat te doen.
Laat jullie gerust gaan.
Ja Pascal dat is inderdaad zware arbeid al die blaadjes. Ik verkies de middelste boom op de eerste rij en de linkse op de tweede rij omdat de stam wat smaller is waar de onderste takken beginnen. Op de stammen zou ik wat meer kleurvariatie aanbrengen. Willy.
 
Ik vind het prachtig werk. De rechter stam evenwel (op de laatste foto) is in mijn ogen de minste, omdat de stam naar boven toe dikker wordt; zo krijg je een beetje de indruk van een sigaar.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan