Hoofdsponsor

1/35 Dukw. Belgisch leger

Willy

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
3 feb 2020
Berichten
773
attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ha Willy, je hebt blijkbaar niet stil gezeten.
Waarom deze van het Belgisch Leger? Ervaring mee uit de legertijd?
 
Hallo Erwin. Ik ben een beetje een verzameling van voertuigen van het Belgische leger aan het bouwen. De enige ervaring met een
Dukw die ik heb is een tourtje op zee vanop het strand lang geleden in de vakantie. Willy.
 
Dag willy ik heb er zelf nooit eentje gezien in het leger,ik weet dat er waren ronde de jaren 50 en de laatste 3 in lombardsijde schietkamp verkocht werden voor in Antwerpen de schelde mee af te varen ,en ook heel weinig foto materiaal bekend ik vind het een mooi bouw. luc
 
mooi, heb het altijd al aparte voertuigen gevonden.
Deze of een ander type staat nog op mijn verlanglijstje om te bouwen, maar dan wel rijdend en varend :)
 
Die in Lombardsijde heb ik nog gezien al rijdend en varend. Diende om de targets en/of de drones uit zee terug op te vissen na de schietoefeningen.
 
Als ik nog heel jong was reed die op het strand van Blankenberge de zee in met toeristen maar ik weet niet of het ook zo ene was ,die was helemaal in het wit gespoten
Marc
 
In Kapellen Fort heeft er ook heel lang een DUKW gestaan.
Door slecht onderhoud is de loods daar zo versleten dat de voertuigen verplaatst moesten worden.
Volgens mij is de DUKW naar het legermuseum verhuisd.
 
Mooi voertuig en wist zelfs niet dat we dit hadden.
 
foto

De loodsen in kapellen waren ok beste vriend er was enkel "Asbest "aangetroffen en toen moest alles er weg,de dukw komt van England geruild met ander militair materiaal en zou nu normaal of wel in Gunfire staan of in Bastonge staan,ik ben die nog mee gaan halen in vlissingen van de engelse boot met het Tank transport.

attachment.jpg


attachment.jpg

ik heb ongeveer 350 detail foto's ervan gemaakt voor het dossier in Brussel.
 
Maar er stond dus wel een DUKW in Kapellen :-)
En wat de loodsen betreft, verkeerdelijk ingelicht dus.
 
Dat zou dus kunnen dat u inlichtingen gedeeltelijk onjuist zijn of de personen waarvan u ze kreeg niet 100% op de hoogte waren van de juiste situatie op dat moment en dat maakt niet veel uit,het waren ook oude loodsen hoofdzaak is dat er een Dukw was en een aanwinst was voor het Museum(wat ze er nu mee van plan zijn heb ik het raden naar dat is niet meer mijn probleem) en wij bouwers en verzamelaars kunnen er nu gebruik van maken om onze eigen informatie over dat voertuig aan te vullen en een mooi model presenteren zoals dat nu het geval is en tenslotte daarvoor doen we het .
 
Laatst bewerkt:
Hallo Coachke. Dat voertuig uit Blankenberge was inderdaad hetzelfde , achtersteven was aangepast om een trap aan te brengen om de passagiers te laten opstappen. Die trap had aan weerszijden een railing en scharnierde. Bij het vertrekken trok men die trap dan naar omhoog. Willy.
 
Hallo modelbouwerke. Er stond inderdaad een Dukw in Kapellen in de loodsen , ik heb er ook nog foto's van genomen maar die was dan met Amerikaanse kentekens beschilderd, is dat dezelfde als deze die je in Vlissingen bent gaan halen? Jouw foto's heb ik al gezien in een WWP publikatie . Bedankt . Willy.
 
Hallo Pascal. De Belgische Dukws zijn ook nog ingezet om te helpen bij de grote overstromingen in Zeeland in1953 tezamen met een groot aantal Amerikaanse die uit Duitsland aangevoerd waren. Ook gebruikt bij een legeroefening in Wallonië om de Maas over te steken. Ik heb ook nog een foto gezien van een Dukw met kentekens van het 1(BE)Corps in Duitsland , misschien om de Rijn te bevaren. Willy.
 
Dag willy het is cargomaster van de foto's het was die dukw inderdaad en ja ik heb tijdens mijn 10 jaar in het museum de mensen van WWP regelmatig voorzien van foto's en info waar wat te bekijken en hun ook begeleid bij meerdere reportages van voertuigen dat is als modelbouwer wel prachtig om te kunnen doen,van je hobby een beroep maken je hebt dus een mooi model voorgesteld en zoals ik eerder al vermelde vindt je niet erg veel foto materiaal Abl gericht dan over dit voertuig u info is dan ook weer welkom voor verder opzoek werk van mezelf ik probeer ook zoveel mogelijk oud Belgisch leger type van voertuigen te bouwen.
 
Ja Cargomaster ,de wereld is klein hé. Ik heb meer dan 2 jaar gezocht naar dokumentatie en foto's over Belgische Dukws en toevallig door een tip van een ander lid van onze modelbouwclub om het museum van de genie in Wallonië te contacteren , heeft de cuator daar mij verwezen naar de beheerder van het patrimonium van de genie. Via zijn leden ben ik dan op tijd van 3 dagen in het bezit gekomen van verschillende foto's. Zelf waren die mensen ook weinig op de hoogte van de Dukws. Ik hoor van verschillende gepensioneerde militairen dat het vroeger verboden was om foto's te nemen van militaire voertuigen en als men toch betrapt werd dat de camera afgenomen werd . Vandaar de weinige foto's. Blijkbaar waren er op de basis van Sijsele ook Dukws die in september deelnamen aan de maneuvers (lang geleden) Bedankt voor de informatie. Willy.
 
Bedankt en heb eens gegoogeld met mooie foto's van het voertuig in Zeeland 1953.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan