Hoofdsponsor

1/35 Dodge WC-56 Command Car.

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 feb 2009
Berichten
10.400
We gaan er nog een Dodge aan toevoegen, dit maal het type WC-56 beter gekend als Command Car.
De WC-56 was zonder winch, de WC-57 had wel een winch vooraan en de WC-58 was speciaal uitgerust met een sterke radio maar in principe is dit telkens hetzelfde type voertuig.

Boxart.jpg

De kit van dienst is opnieuw een oude Airfix doos op 1/35.
Ook hier krijgen we een extra aanhangwagen, deze maal een periodiek correcte water trailer maar eerlijk gezegd heb ik nog nooit een Dodge een water trailer zien trekken.

Instructions 1.jpg

Instructions 2.jpg

De instructies zijn zeer gelijkend op deze van de WC-51 zij het dat we hier met een andere carrosserie te maken hebben. Dit voertuig zal zonder bache gebouwd worden.

Decals.jpg

Deze maal zullen de decals wel gebruikt kunnen worden. Er steken er bij voor de 82AB en die versie gaan we maken.

Parts 1.jpg

Parts 2.jpg

5 sprues voor het voertuig en 1 voor de chauffeur en een figuur die generaal Patton zou moeten voorstellen.

Parts trailer.jpg

en een sprue voor de water trailer.

Deze Dodge is mijn 20ste bouw voor 2021 en ik was er al aan begonnen tijdens mijn revalidatie maar had nog niet gepost om niet te veel projecten terzelfdertijd lopende te hebben. Door de perikelen met de Austin Tilly komt die nu echter aan bod.

Stay tuned...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Enkele foto's van het stap voor stap bouwen:

Stage 1 & 2.jpg

De beide assen.

Stage 4.jpg

Chassis en benzinetank.

Stage 5.jpg

Voorbumper dus zonder winch.

Stage 11.jpg

Als alles gemonteerd is, kan er wat extra geschuurd worden.

Stage 13.jpg

Om dan maar aan de motorkap te beginnen.
 
Knappe bak weeral en me niet bekent.
 
weer een knappe tijd om weeral te volgen
Suc6 Marc
 
Amai, ik sta hier serieus achter met mijn updates.

Chassis.jpg

Het chassis en de body werden verder afgewerkt en na samenvoeging van de meeste stukken ziet hij er zo uit:

Paint.jpg

Gespoten in Humbrol 155 en klaar om zijn decals te ontvangen.

Decals1.jpg

Maar opnieuw en zoals gevreesd zijn de decals uit de kit onbruikbaar en dienden we beroep te doen op andere middelen.
De sterren zijn doorwrijfdecals van Archer, de andere decals komen uit een Skybow kit en zijn periodiek heel juist.

Decals2.jpg

Het betreft nu een voertuig behorende tot:
83-I : 83rd Infantry Division
308 E: 308 Engineer Combat Battalion
HQ 18: 18de voertuig van de HQ company.

Heb de eenheid eens nagetrokken:
- geland op Omaha Beach dd 18/06/44
- gevochten om Carentan en de Hedgerows vanaf 27/06/44
- daarna gevochten om St.-Lo - Periers en verder in de bevrijding van Bretagne.

Raamdetails.jpg

Omdat het een open voertuig is, wat extra PE details aangebracht aan de voorruit (beugels, handvat, ruitenwissers)
 
Dat is een interessant voertuigje geworden Erwin, hoewel Amerikaans lijkt die achterkant wel Duitse vormen te hebben naar mijn gevoel.
Was er overigens een probleem met de bevestiging van het rechter achterspatbord ?
 
Ziet er weer goed uit.
 
Dat is een interessant voertuigje geworden Erwin, hoewel Amerikaans lijkt die achterkant wel Duitse vormen te hebben naar mijn gevoel.
Was er overigens een probleem met de bevestiging van het rechter achterspatbord ?
Ja en nee wat betreft dat achterspatbord.
Als je naar de onderdelen van de kit kijkt (foto 5 in het topic) zie je dat de spatborden deel uitmaken van de bodemplaat. Tevens zijn er inkepingen waar je dan de zijkanten van de carrosserie moet inschuiven en daar spande het letterlijk om dan later een kleine spleet te voorschijn te toveren die natuurlijk diende opgevuld te worden. Jammer genoeg gebeurde dat nadat nadat het voertuig gespoten was en diende ik een klein stukje te herschilderen wat je nu ziet.
 
In afwachting van het einde van de Dodge Command Car ook begonnen aan het bouwen van de in de kit bijgeleverde watertank aanhangwagen welke een periodiek correctie is voor WO.

Water1.jpg

We beginnen met de tank zelf die wel enkele aanpassingen diende te krijgen.

Water2.jpg

Dan het frame dat jammer genoeg een beetje verbogen is. De kistjes vooraan zijn in werkelijkheid beschermkasten voor de waterkraantjes waar je bv. je veldfles aan kan vullen. Jammer genoeg zijn deze kistjes onderaan open en deze werden afgesloten met plastiek kaart.

Water3.jpg

2 wielen, zelfde type als de Dodge.

Water4.jpg

Het wiel vooraan. In werkelijkheid was dit een stalen wiel dus hier komt geen rubber aan te pas.

Water5.jpg

De afsluitklep en de handpomp gemonteerd.

Nu eerst schilderen en dan monteren.
 
Wat mij betreft is de Dodge Command Car afgewerkt en zijn hier de eindfoto's van dit voertuig.

Fin1.jpg

Fin2.jpg

Fin3.jpg

Fin4.jpg

Fin5.jpg

Fin6.jpg

Fin7.jpg

De foto's zijn in feite iets overbelicht, hij ziet er iets donkerder uit in het echt.

Nu nog de watertank afwerken....
 
Amai, ik sta hier serieus achter met mijn updates.

Bekijk bijlage 423548

Het chassis en de body werden verder afgewerkt en na samenvoeging van de meeste stukken ziet hij er zo uit:

Bekijk bijlage 423549

Gespoten in Humbrol 155 en klaar om zijn decals te ontvangen.

Bekijk bijlage 423550

Maar opnieuw en zoals gevreesd zijn de decals uit de kit onbruikbaar en dienden we beroep te doen op andere middelen.
De sterren zijn doorwrijfdecals van Archer, de andere decals komen uit een Skybow kit en zijn periodiek heel juist.

Bekijk bijlage 423551

Het betreft nu een voertuig behorende tot:
83-I : 83rd Infantry Division
308 E: 308 Engineer Combat Battalion
HQ 18: 18de voertuig van de HQ company.

Heb de eenheid eens nagetrokken:
- geland op Omaha Beach dd 18/06/44
- gevochten om Carentan en de Hedgerows vanaf 27/06/44
- daarna gevochten om St.-Lo - Periers en verder in de bevrijding van Bretagne.

Bekijk bijlage 423552

Omdat het een open voertuig is, wat extra PE details aangebracht aan de voorruit (beugels, handvat, ruitenwissers)
Je serie Dodges is ver kompleet zeker Erwin? Ik moet de mijne nog afwerken, daarom deze vraag, zijn de zetels op deze versie met leder bekleed.? Willy.
 
Heel mooi en de zetels zien er geweldig uit zoals afgebeeld.
Vind de Willy jeep knap maar dit model (wat ik niet kende) mag er ook wezen.
 
@ Willy: Compleet? Nee hoor, nu nog alle versies met winch (WC-52, WC-57, WC-63) en dan de specialere WC-55 (met kanon), WC-54 Signals Truck, WC-45 Cargo, WC-64 KD Ambulance, WC-58 Radio en de WC-52 Late alsook deze van Patton.
En we moeten ook nog de 1/2 ton versies bouwen en deze die ik liggen heb zijn allen full resin modellen. Er is nog wat werk te verrichten.

@ Pascal: Die zetels passen wel maar ik heb er al echte gezien met het rood lederen (skai) interieur of een groene skai. Het waren voertuigen bestemd voor officieren en bij deze dus geen canvas zittingen. Bij deze met winch, de WC-57, zal ik zijn dak plaatsen, maakt hem nog knapper.
Zoals je zegt, jeeps hebben iets maar de Dodges zijn toch knapper.

@ Beyond: Tx, we doen verder hé....
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan