Hoofdsponsor

1/35 Dodge WC-51

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 feb 2009
Berichten
10.404
Tijd om model 19 van 2021 te presenteren.
Het gaat hier om een oudje: een Airfix Dodge Weapons Carrier op schaal 1/35 uit 1975, kit 08362-9.

Boxart.jpg

Voordeel bij deze kit is dat er bij deze Dodge ook een aanhangwagen mee geleverd is maar nadeel is dat deze aanhanger wat tijdsperiode betreft niet overeenkomt met WO2, deze is post war. De aanhangers tijdens WO2 hadden ronde spatborden en deze heeft hoekige.
Airfix heeft de kit overgenomen van MAX en nu is deze kit nog steeds verkrijgbaar onder het Italeri label.

De term Weapons Carrier is de gemakkelijke manier om de lettercode WC te verklaren.
In feite slaan de letters WC terug op een type en een jaar van ontwerp. We vinden WC voor het eerst terug op de 1/2 ton series van de Dodge maar naderhand bleken die iets te licht en verhoogde men de capaciteit naar 3/4 ton. Normaal gezien zou de term WC dan moeten gewijzigd worden maar men deed dit niet.
Vermits het hoofddoel van de Dodge het verplaatsen was van troepen (een squad) en hun wapens werd Weapons Carrier een algemene term.

Terug naar de kit:

Instructions1.jpg

Instructions2.jpg

Een heel groot (muf ruikend) blad met stap voor stap instructies.

Decals.jpg

Een vel decals dat grotendeels onbruikbaar zal zijn wat de nummering betreft.

Parts1.jpg

Parts2.jpg

De onderdelen op verschillende sprues. Zoals te zien werden deze foto's buiten genomen en dit was kort voor mijn vertrek naar Normandië.
Ik heb toen getracht de bouw per stap te fotograferen en zo naar voor te brengen.

Step 1 - 2.jpg

Stap 1 en 2 betreft dus de bouw van de beide assen welke in de kit voorzien zijn van metalen staven ter versterking.

Step 3.jpg

Stap 3 is het chassis.

Step 7.jpg

Ik gebruik bij deze kit ook enkele onderdelen in PE van een oude Eduard set 35-052, geschikt voor de Italeri kit.

Wordt vervolgd...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Step 8.jpg

Step 11.jpg

Bij stap 8 en 11 vervolledigen we het chassis en de aandrijfassen.
De WC-51 had geen winch vooraan en er is dus ook geen aftakking naar voor voorzien.
De versie met winch werd WC-52 genoemd.

Step 14b.jpg

De motorkap in stap 14 kreeg ook wat PE.

Step 18.jpg

Bij stap 18 zitten we bij de besturing.

Hierna kwam de bouw stil te liggen voor een kleine 3 weken.
Na mijn operatie aan de meniscus kon ik die terug opnemen doch diende ik wel te werken vanuit de living vermits ik de komende week trappen moet vermijden. Tot nu toe lukt het aardig maar was ik vergeten om de verschillende stappen te fotograferen.

Vandaag echter kunnen verder doen en enkele sub assembly's buiten kunnen spuiten met een spuitbus Humbrol 155 Olive Drab.

Olive Drab.jpg

om ze daarna al gedeeltelijk te kunnen samen voegen

Stage 24.jpg

Dit voertuig zal gebouwd worden met de plastieken bache voorzien in de kit en daardoor is het niet nodig om de opstaande houten rugsteunen te voorzien van PE onderdelen.

Morgen doen we verder.....
 
Beterschap met de knie Erwin.
Volg graag mee.
 
Neus er op gezet vandaag alsook wat verwering met zwarte wash.

Body 1.jpg

Body 2.jpg
 
Even bijgelezen en wat las ik ? Erwin onder het mes allee man , veel beterschap en een snelle herstel van de knie verzorg ze goed dat je later geen complicaties meer krijgt
De Dodge zal weer eentje om van te snoepen zijn , zoals je weet ben ik enorme fan van uw collectie militaire vrachtwagens , hij zal er zonder twijfel mooi bijpassen
grt
Marc
 
Probeer te volgen, voor zover dat lukt. Op het ogenblik dat ik aanhaak ben jij meestal reeds met de volgende bezig :winking: .
Succes met de Dodge.
 
Even een update:

Zoals verwacht waren de decals uit de kit niet bruikbaar en ik heb beroep moeten doen op decals uit een AFV Club Dodge kit.
Hierdoor kon het voertuig de markeringen krijgen van Patton's 3rd Armoured Division, 391 Field Artillery Battalion, C company, voertuig 24 welke enkele weken na D-Day in Normandië ontscheepten en zouden zorgen voor de doorbraak naar Bretagne.
Ter verduidelijking: de uitleg op het bouwplan van AFV Club is niet correct vermits zij dit omschrijven als 3rd Army, 391 Infantry Regiment. Hun markeringen zou dan 3A - 391-I moeten geweest zijn.

Decals1.jpg

Decals2.jpg

Wat moet er nog gebeuren?
- een laag vernis,
- plaatsen van materiaal kit, voorruit en achteruitkijkspiegel,
- plaatsen van de bache en de decal van de tonnage (welke incorrect is weergegeven op het decalvel van de kit).

Stay tuned.
 
toch weer heerlijk he zal die er zondag ook staan of neem je uw models terug mee naar huis zondag ?
Marc
 
toch weer heerlijk he zal die er zondag ook staan of neem je uw models terug mee naar huis zondag ?
Marc
Ik ben er enkel op zaterdag Marc en zal mijn modellen de zaterdag terug mee naar huis nemen. Jammer.
 
Ik dacht dat wel , is normaal he makker als iemand anders het zou moeten inpakken en er gebeurt iets mee dan??????
Spijtig
Marc
 
Ik dacht dat wel , is normaal he makker als iemand anders het zou moeten inpakken en er gebeurt iets mee dan??????
Spijtig
Marc
Zal er foto's van nemen en dan hier posten, dan heb je er misschien toch iets aan.
 
De Dodge WC-51 is afgewerkt en hierbij de eindfoto's:

Fin 1.jpg

Fin 2.jpg

Fin 3.jpg

Fin 4.jpg

Fin 5.jpg

Fin 6.jpg

Voor een oude kit ben ik er best tevreden over en de weinig toegevoegde PE geeft er toch iets meer aan.
Voor de afwisseling eens een model met een bache en voor het gemak deze uit de kit gebruikt.
Model 19 van 2021 is dus ook afgewerkt, op naar de volgende (Dodge ? :winking:).
 
Mooi en knap uiterlijk heeft dit voertuig.
Vind het zeer geslaagd gedaan.
 
Toch een zeer mooi gemaakt model.... :winking:
 
De Dodge WC-51 is afgewerkt en hierbij de eindfoto's:

Bekijk bijlage 423234

Bekijk bijlage 423235

Bekijk bijlage 423236

Bekijk bijlage 423237

Bekijk bijlage 423238

Bekijk bijlage 423239

Voor een oude kit ben ik er best tevreden over en de weinig toegevoegde PE geeft er toch iets meer aan.
Voor de afwisseling eens een model met een bache en voor het gemak deze uit de kit gebruikt.
Model 19 van 2021 is dus ook afgewerkt, op naar de volgende (Dodge ? :winking:).
Mooi model Erwin. Een vraagje, werden de werktuigen met houten stelen zoals de spaden en bijlen bij Amerikaanse voertuigen mee gespoten in olive drab of liet men het hout naturel ? Willy.
 
Dat blijft een beetje een mysterie Willy, je hebt er met houten steel en je hebt er die olive drab waren.
Om ze goed te doen uitkomen op het model gebruik ik meestal hout maar op de WC-56 zullen ze olive drab zijn.
 
Leuk model geworden.

Maar Ik denk dat de Italeri de mallen van Esci heeft gebruikt voor hun WC hetzelfde als de 1/9 Harley ook Esci mallen
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan