Hoofdsponsor

1/72 DFW T28 Floh

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 feb 2009
Berichten
10.420
Met de Sikorsky in de paint shop kunnen we aan iets anders denken en vermits dat denken zo een beetje WO1 ging dan maar meteen iets raars uit de doos gehaald.
Het toestel betreft een DFW T28 Floh, een Duitse experimentele tweedekker uit einde 1915, éénzitter aangedreven door een 100PK Mercedes D1 zescilinder in lijn water gekoeld en volledig ingesloten in de romp. Tijdens de testvlucht haalde het toestel 180 Km/Hr wat voor die tijd zeer knap was maar er was geen interesse voor het ontwerp en het werd dan ook opgeborgen.

Het toestel is jullie reeds een beetje gekend als de avatar gebruikt door ons forumlid "Verbeeck"

De kit is van 12squared uit de USA, schaal 1/72, dik grijs plastiek zonder meer en in mijn tweedehandse exemplaar zonder decals.
er is zeer veel flash en de sprues kunnen dienen als boomstammen.
Denk dat het een vorm van zelfkastijding moet zijn dat ik opnieuw aan zo iets begonnen ben. :ohmy:

De boxart:

attachment.jpg

Het plan:

attachment.jpg

Nogal iets hé, duidelijker kan niet :@

en tenslotte de onderdelen:

attachment.jpg

Zal weer serieus opkuisen worden.

Wordt vervolgd.
 
Doet me denken aan de kit die ik een gedaan heb van een Jüngmann. Dat was ook een ramp van ruwigheid.

Succes met de bouw!
 
Amai, ziet er idd een kleine ramp uit en veel onderdelen zitten er niet in en dan dat "bouwplan", ahum... kwaliteit is idd iets anders.
Alléé, veel plezier ermee! :D
 
veel succes met dit specialleke, flash of geen flash, zie dit wel goedkomen. Benieuwd naar het vervolg...
 
Hey,

Erwin, jongen, in uw handen komt dat wel goed, ge hebt al rare-dere dingen gemaakt...;)
Veel plezier he...;)
 
Bedankt hé mannen, geeft mij goesting om verder te doen.
 
alle rariteiten komen goed in zulke handen
 
Eerste update.
't Is inderdaad geen gemakkelijke maar voor minder doen we het niet.
Het enige cockpit interieur dat de kit voorziet is een super dik instrumentenpaneel en een veel te kleine en totaal onbruikbare stoel. Beiden werden vervangen door scratch waarbij de stoel voorzien werd van riemen uit Tamiya tape. Het instrumentenbord werd vervangen door een stukje plastiek kaart en enkele instrumenten decals van Reheat. Een joystick werd vervaardigd uit een stukje metaaldraad. Van dit alles is bijna niets te zien maar het doet goed te weten dat het er is. Het is tenslotte het strikte minimum dat aan een cockpit kan gegeven worden.

attachment.jpg

Zoals te zien is werden de staartvlakken en de bovenvleugel reeds gemonteerd en deels bijgewerkt. Het plastiek is veel te dik maar het is bijna onmogelijk dit op voorhand te bewerken omdat het moet opgaan in het geheel en mooi moet aansluiten.

attachment.jpg

De ventilatie openingen in de neus werden uitgeboord wat een grappig "muiltje" oplevert.

Wordt vervolgd.
 
Mooie vorderingen aan deze. weet je al welk een camo je zou toepassen? het grijze vanuit de kit, of eventueel Lozenge als zijnde een "what-if"?
 
Mooie vorderingen?
Man, het blijft een lelijkerd! :laugh:
Zelf ben ik niet zo van de "what-if".
Je best doen om het zo origineel er uit te laten zien en dan ................................ :nowink:
 
Mooie vorderingen aan deze. weet je al welk een camo je zou toepassen? het grijze vanuit de kit, of eventueel Lozenge als zijnde een "what-if"?

Neen, wordt geen "what if" maar wel een replica van de originele kleuren zijnde een soort licht blauwgrijs met zwarte omlijning op de vleugels; t.t.z. als dat gaat lukken natuurlijk.
Vermits de kit geen decals had zal ik beroep doen op een velletje van Super Scale International, 72-3 German Insignia WW1, iets wat altijd handig is als je af en toe eens een Duits WO1 toestel bouwt.
 
Maar het lukt je aardig hoor, Erwin, om er een lachebekje van de maken. :):
 
Hier is ons lachende vlo in haar eerste verfjasje.
Het verlijmen en aanpassen van de beide onderste vleugels verliep redelijk goed en ook de plaatsing van de struts verliep vlot. Veel minder problemen dan ik verwacht had.

attachment.jpg

Hij heeft nu een laagje Klir gekregen en als dat voldoende droog zal zijn gaan we proberen de mooie omlijning van de vleugels te schilderen. Dat zal een ander paar mouwen worden vrees ik.

Wordt vervolgd.
 
Hey,

Erwin, dat zsiet er al goed uit jongen, het is gelijk dat het vliegtuigje wil zeggen, hihihi, kleur mij als je durft.....:)) ;)
Komt er nog bedrading tussen de vleugels, of had deze dit niet?? Alhoewel, tijdens WOI zou ik me dat niet kunnen voorstellen, zonder spandraden..;)
 
Jaja, er komt bedrading, zij het iets simpeler dan bij de grotere tweedekkers natuurlijk. En als het effe kan doen we er nog wat besturingskabels ook bij.
 
Na het verfjasje en een laag glansvernis nu ook de decals geplaatst. De randen rond de vleugels werden deels voorzien van Microscale decals uitgesneden op maat en deels geverfd. De kokardes komen uit een SuperScale decal vel.

attachment.jpg

attachment.jpg

Nu nog de wielen plaatsen, het deel rond de uitlaat schilderen en een staartstukje maken en dan kan de bedrading beginnen.
Ik kijk er al naar uit.

Wordt vervolgd.
 
Hey,

Dat ziet er een koddig ding uit, maare wel eentje die kan bijten...;)
 
apart modelleke geworden, qua hoogte/breedte verhouding... komt wel mooi uit zo met die schildering.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan