Hoofdsponsor

1/350 CV-9 Essex en CV-19 Hancock

ERVARING
*
BOUWWIJZE
*
BOUWBUDGET
*
BOUWSTATUS
*
COMMENTAREN
*
Oh wow Respect , can’t decide if this is Mind Blowing ore out right amazing, , purely awesome , well done I will keep watching,
 
Mooie vorderingen en zoals hiervoor reeds gezegd; prachtig stukje chirurgie voor wat de aanpassing van de boeg betreft.
 
Iedereen bedankt voor de waardering, thanks Graeme! We gaan ons nu helemaal op het eiland storten. Ik wilde dat van Hancock eerst afbouwen, omdat ik bij dat schip al weet welke versie ik wil bouwen. Er bestaan ook uitgebreide foto's van. Bij Essex weet ik nog niet of het een vroeg of laat stadium zal worden. Ik las dat de brug op het einde vergroot is. De basis kan ik al overnemen.

55fe721bdd84e5d08af197a49d3b6b7c.jpg


Dit is het enige platform dat vervangen wordt in de structuur, al worden er nog enkele delen van de brug beplaat. Omdat de instructies zo klein gedrukt zijn, zag ik niet dat je de vloer ook moet plooien.

1bb8b85f871c954e3b96724882701fb7.jpg


Aan deze kant is het correct gebouwd.

ae88f916ceb537795c7f1d127ed1bba1.jpg


Aan bakboord is al 1 plooi toegepast, maar je moet het nog eens terugplooien waar die happen er uit genomen zijn. Omdat het zo niet paste, heb ik hier al een vloersteun van het plastic geknipt, maar dat mag ook niet, want dan zijn de PE steunribben te kort.

2783f2da247499dc3d8e1234b89003e2.jpg


Nu wordt de schoorsteen opgebouwd. Hier komen toch enkele tientallen PE-stukjes aan te pas. Eerst de pijp uithollen.

4ea8e408f612ae48ad7a3a2e65d1ac6c.jpg


De inwendige structuur is een klein puzzelwerkje, dat ik pas na een tweede poging passend kreeg.

e084d37604dffbe32f4978e6e5ec91cd.jpg


Er komt een rooster op dat ondanks de kleine onderdeeltjes heel goed meevalt om te bouwen. Wel goed de instructies bestuderen. Vaak lopen er enkele bouwstappen dooreen. Stukjes worden eerst voorgesteld en in de volgende stap pas gemonteerd. Af en toe klopt het nummer niet. Dan is het handig om er een goed boek bij te hebben.

9e86ede73a9ecb883f7af9586d499f56.jpg


De schouw is dichtgemaakt.

dc68a96245d51713a9ee6436018d25d5.jpg


Het onderhoudsplatform wordt verstevigd met twee types driehoeken, maar ik besloot om hier allemaal dezelfde nummers te gebruiken aangezien dit beter past.

21a022fd2ed4ff96c8dcddf56aaffcc9.jpg


Een voetrail komt rond de uitlaat, daarbij wordt eerst het middelpunt bevestigd en dan de twee kanten. Probeer je alles tegelijk, dan schuift dit altijd ergens de foute kant uit.

3501254530a7645c96252d7c429356bc.jpg


Nu met reling. Die had ik eerst achterstevoren op zijn plek zitten, maar dat klopt niet met de stanchions.

7f838b6d971eafec47401fe5f10f37cb.jpg


Twee stoompijpen in gedraaid messing zijn nog toegevoegd.

9d50c6ac7ac5f1be87d48c8ede306774.jpg


Alle deurtjes die ik nog overhad, zijn hier op een rijtje gelegd. Ik zal moeten kiezen welk type er waar moet komen, want hierover geeft Pontos geen aanwijzingen. Die met een draaiwieltje zijn "quick-acting doors", waarvan er altijd eentje in een groep voorkomt samen met een paar "non-quick-acting" exemplaren. Zo kan je in gevechtsmode toch nog snel in afgesloten ruimtes doordringen. De blog van Ryan Zemanski had hier net een heel handige aflevering over:


da5374704649598f69b7b24f8eceddc3.jpg


De deuren zijn hier op de eilanden geplaatst. Voor de open exemplaren moest er nog een gat geboord en uitgevijld worden. Ik heb voor Hancock wel detailfoto's zodat op de bakboordzijde met 12 exemplaren de meeste deuren wel zullen kloppen qua model. Hier zijn de 8 luikjes voor Essex ook al geplaatst, hoewel ik dus nog geen foto's zag waarop deze opstelling voorkomt. De rest zijn gewone deuren. In de uitsparingen op de galerijen zijn vlaggenbakken gekleefd, en er is een "pri-fly" tentje toegevoegd. De vloer is nu correct geplooid.

8fd6fbe92dc377218a9a1dd03d732ac8.jpg


Met de nodige relingen en laddertjes. Maar er komen er nog bij, en dan is er nog niks gebeurd aan de mast. Dit alles zal straks dus ook nog voor de Essex moeten gebeuren.
 
Het snijmatje ligt met de imperiale kant naar boven, Erwin. Het is dus 12cm.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan