Hoofdsponsor

1/9 Crocker

ERVARING
*
BOUWWIJZE
*
BOUWBUDGET
*
BOUWSTATUS
*
COMMENTAREN
*

Ron

Bouwers voor bouwers :)
Registered
Lid geworden
31 dec 2010
Berichten
6.289
Crocker is een Amerikaans historisch merk van motorfietsen en scooters. Ze werden geproduceerd door Albert G. Crocker in Los Angeles van 1931 tot 1942.

Crocker V-twin
Crocker was een Amerikaans merk dat naast een 3pk-scooter ook 998cc-kopklep-V-twins maakte, waarbij gebruik werd gemaakt van eigen blokken maar ook veel Indian-onderdelen. Albert Crocker was dan ook agent van Indian geweest.
Aanvankelijk produceerde Crocker 500cc-speedway-motoren, maar toen JAP met steeds grotere aantallen en sterkere motoren op de markt kwam besloot Crocker in 1934 het over een andere boeg te gooien. Hij bouwde in die tijd al Indian-motorblokken om naar kopklepmotoren. Samen met Paul Bigsby ontwierp hij een eigen 61 Cubic Inch (1000cc)-V-twin. Dit was een zeer sterke motor, in feite een teruggetuned speedwayblok. Het prototype met een Indian-frame was in 1936 klaar.
De versnellingsbak en de koppeling waren zeer zwaar uitgevoerd, bestand tegen hoge vermogens. Door gebruik van lichte materialen voor de rest van de motor was deze desondanks lichter dan de concurrent: de Harley-Davidson EL. Alle Crocker-motorfietsen werden met de hand gemaakt naar de wens van de klant, tot zelfs een 90 Cubic Inch (1475cc)-blok aan toe.
Het einde van de Crocker-motorproductie kwam na de Japanse aanval op Pearl Harbor in 1941. Crocker ging net als vrijwel alle Amerikaanse bedrijven oorlogsproductie draaien. Men maakte onderdelen voor de Douglas vliegtuigfabriek. Paul Bigsby verliet de fabriek en ging gitaren maken (zie: Bigsby). Crocker maakte ook de Scootabout scooter die een 3pk-zijklepmotor had.

Mijn komende speeltje voor de komende maanden.
K803b.jpg

Na uren uitzoeken labelen en in plastic zakjes stoppen heb je zoiets :unsuree: :cool:
20230212_215620-01.jpeg
 
Wow dat wordt genieten hier, niet in de laatste plaats door jouzelf. Prachtige kit! We zien hier niet vaak MFH voorbij komen… om duidelijke redenen. Ik ben benieuwd naar deze bouw…
 
@Roy vd M. Door de jaren heen heb ik wel een paar van deze kitjes aangeschaft maar nog nooit de moed gevonden om er aan te beginnen tot nu toe, dus voor mij een nieuwe uitdaging 🙂 Ik weet nu al dat het geen gemakkelijke bouw zal worden.
 
‘Biting the bullet’ zoals men het daar zegt..

Deze kits zijn gemaakt om gebouwd te worden. Jou zeker toevertrouwd. Veel plezier!
 
Veel suk6 met deze schoonheid.
Het is alvast een model dat niet vaak de revue passeert...
 
Ik kan me inbeelden dat je deze kits uitstelde, maar veel bouwplezier gewenst
 
Succes en veel plezier met de bouw van deze motor Ron.

Fred
 
Stoeltje bij gezet en kunnen ons weer aan een mooi werkje verwachten.
veel plezier alvast.
 
Kende het merk en type niet maar lijkt mij wel een interessante bouw te zullen worden. Succes.
 
Bedankt voor de interesse mannen (y)

Ik kon het niet laten om wat uit te proberen beter gezegd even een snelle test. Ik had de onderdelen van het motorblok in de tumbler gedaan om te reinigen en uiteraard kwamen ze er schoon uit. Toen heb ik er een velg in de tumbler gestopt 20 minuten samen met de twee carterhelften van de motorblok die dus nu twee keer een rondje meegedraai hebben wat ook aan het resultaat was te zien, glimmen als de spreekwoordelijke .... De velgrand geschuurd met 6000 en gepolijst met Tamiya coarse en fine poetsmiddel met als resultaat een mooie chroom glans.
Nu rijst de vraag zullen ze zo blijven glimmen of worden ze weer dof na verloop van tijd, en anders misschien een laag vernis erover om te beschermen.:unsuree:

20230213_152954.jpg


20230213_153013.jpg
 
Zo'n tumbler waar je het over hebt, moet ik dan aan zoiets denken?

Zijn dit aluminium onderdelen?
 
@Roy vd M. Nee alle onderdelen zijn van wit metaal. Ik heb een magnetische tumbler zie hier #3
 
interessant model, kende ik ook niet.
Ron, zonder sealing zullen die onderdelen inderdaad weer dof worden, dat is namelijk oxidatie.
 
Veel plezier ermee. Zou deze ook zeker sealen zoals Dany al zei oxideerd dat terug.
 
Een tumbler was mij ook onbekend maar mooi werk geleverd.
 
Weer een motorfiets maar je word dat toch niet moe hoor zoals Esther bij Brouwers die is ook inde motorenwereld getuimeld
Met veel genoegen en veel plezier ga ik deze bouw volgen zelf ligt alles bij mij on hold tot de storm hier gaan liggen is
Succes met deze bouw
Marc
 
  • Leuk
Waarderingen: Ron
Had ook nog nooit van zo n tumbler gehoord , benieuwd naar het vervolg

Greetzzzz Modest.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ron

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan