Hoofdsponsor

1/32 Corsair F4U-1 'Birdcage' [wip]

Spliffsecond

Well-known member
Registered
Lid geworden
18 dec 2017
Berichten
56
Goedenavond Heren,

De Corsair is al sinds ik kind ben een vliegtuig dat me aanspreekt en toen ik na de geboorte van mijn zoon rondliep in Carcassonne,
ben ik in een modelbouw winkel op het toen nagelnieuwe 1/32 model gestoten van Tamiya en heb dat eigenlijk zonder verder nadenken
onmiddellijk gekocht (ik had in een donkergrijs verleden al de 1/72 en 1/48 in elkaar geplakt en dat waren goede herinneringen).
Bij thuiskomst eens op het net beginnen surfen om te zien of ik toch geen kat in een zak gekocht had, bleek ik zowaar de beste kit in het hele universum gekocht te hebben ;). Ook ging er voor mij een hele nieuwe wereld open, ik had geen idee dat modelbouw op zo een hoog niveau bestond en ook nog eens bereikbaar was voor een normale sterveling.
Dus het voornemen werd genomen om deze kit alle eer aan te doen en om het mezelf nog wat makkelijker te maken :8 heb ik ook nog wat AM spullen gekocht alsook het How to build boek.

We zijn nu goed vier jaar verder en de Corsair is nog altijd niet af, ik heb zelfs al twee andere, kleinere en minder dure kitjes gekocht en begonnen om toch wat meer plastic ervaring op te doen.

Zo genoeg intro nu de foto's :D

In het begin heb ik er niet aan gedacht om foto's te nemen omdat ik geen idee had tot welk resultaat ik ging komen. Dus met foto's vallen we er een beetje midden in, sorry hiervoor.

Dus
Tamiya Corsair birdcage 1/32
Barracudacals cockpit decals
Barracudacast ignition upgrade
Barracudacast wheels
Grey Matter Engine compartment

Ik ben eerst begonnen met de motor en de cockpit.

Olieleidingen gemaakt van metaaldraad en bougiekabels van visdraad voor de rest OOB, proficiat Tamiya

IMG_2763.jpg


na een dagje macramé, bougiekabels op hun plaats

IMG_2791.jpg


iets dat mijn grootvader (horlogemaker) mij geleerd heeft een glas tegen het stof

IMG_2793.jpg


zelfs met alle aanpassingen past hij nog altijd perfect in de cowling

IMG_2858.jpg


Hier een paar finale foto's van de motor, klaar denk ik

IMG_8879.jpg


IMG_8861.jpg


IMG_8873.jpg


De sidewalls en de cockpit waren ook al klaar, in de cockpit heb ik een paar gaten uitgeboord, extra olieleidingen aangebracht en
ook een zuurstofmasker. Ik heb de heatertube ook geprobeerd te plaatsen, maar dan kreeg ik de fuselage niet meer toe.
De baracuda cockpit stencils zijn ongelooflijk, maar hebben er wel toe geleid dat ik Optivizers gekocht heb (allez, het tamiya alternatief)
spijtig genoeg zijn de motor en de cockpit gebouwd zonder en dat merk je nog wel vind ik.

IMG_8888.jpg


IMG_8893.jpg


IMG_8898.jpg


IMG_8899.jpg


IMG_8907.jpg


IMG_8911.jpg


Zo, er is nog veel meer maar dat is voor een volgende keer

grt
free
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi werk wederom, de schaal + het merk zorgen er voor dat je je helemaal kunt uitleven op details. De verwering komt natuurgetrouw op mij over.

Een punt ter overweging... en ik wil zo weinig mogelijk suggestief overkomen... maar bedenk eens of je in deze bouw preshading gaat toepassen, of dat je dat eens gewoon lekker links laat liggen en gaat voor realisme. Bijvoorbeeld, verschillende gradaties van shading om panelen van elkaar te onderscheiden.

Hopelijk kwam dit inderdaad niet suggestief over :D
 
Zolang de panel lines niet overdadig beklemtoond worden door in werkelijkheid niet bestaande en desniettegenstaande door 80% van de modelbouwers klakkeloos van elkaar overnemend gebruikte gradaties in zwarte ondergrond, beantwoordt jouw uitvoering aan mijn niet als suggestief beoogde suggestie.
 
Het is een uiting van kunstzinnige expressie, zoals 80% van de vliegtuigmodelbouwers die maakt in de vorm van preshading, postshading of blackbasing. Als zodanig begrijp ik dat je daarin wordt meegevoerd; toch wil ik je door middel van deze berichten eens voorzichtig en met nuance aan het denken zetten, wellicht ten behoeve van een volgende bouw. Je kunt wel wat hebben, schat ik in.

Zeker heb je het (gelukkig) niet overdreven aangepakt.
 
@ Roy: ik snap je betoog volledig en zal nooit zo ver gaan als "de spaanse school", maar het springt er visueel wel uit die overdreven shading.
Ook al is het niet correct het oogt mooi.
Ik kan wel iets hebben en hou wel van een gezonde conversatie dus
anderzijds voor de corsair, op bepaalde rivetlijnen ligt wel degelijk een shaduw, zij het nu door het oilcanning effect of iets anders. Kijk maar naar dit detail uit een gekende foto

zoom_on_Green_Island_1944_2.jpg


deze hangt trouwens ter inspiratie omhoog in de atelier.

grt
free
 
Ik denk echt dat dat het oil-canning effect is, omdat het maar bij een paar panelen te zien is.

Mooi brede markerings'lijnen' trouwens tussen de panelen.
 
Allez,
ik ga nog wat verder met het verslag,

een droogpassing en alles ziet er ok uit

IMG_2898.jpg


de auxiliary bay van gray matters past ook mooi

IMG_2930.jpg


daarna komt het moment dat je de zaag in zo een duur model moet zetten,
dit is echter zonder enig probleem verlopen en hier dan een droog passing na de operatie

IMG_8870.jpg


ik heb het sluit systeem van de cowlingflaps zelf gemaakt en dit is voorlopig misschien het minst goed gelukt.
ik heb de kleur nog aangepast, maar eens geplaatst is er eigenlijk niet veel meer van te zien dus misschien niet erg.

IMG_8872.jpg


begonnen met de resin wielen van barracuda

IMG_2941.jpg


de propeller is ook al goed onderweg

IMG_2942.jpg


de piloot is met olieverf geschilderd, maar dat was de eerste keer dat ik dit deed en na een paar voorbeelden gezien te hebben zou ik nog eens willen herbeginnen.

IMG_2993.jpg


de wheelwells zijn een beetje opgesmukt met wat extra lijnen

IMG_2995.jpg


IMG_2996.jpg


de auxiliary bay voorlopig klaar, hier moeten nog een hoop leidingen en andere dingen ingebouwd worden, maar dat kan wachten tot het model ver afgewerkt is.
Dit was mijn eerste ervaring met resin en dat was wel vrij positief.

IMG_3007.jpg


IMG_3009.jpg


IMG_3012.jpg


De propeller verder afgewerkt, ik heb redelijk lang moeten werken aan het verbergen van de decals, die waren veel te dik.
Dit heb ik opgelost door meerdere lagen clearcoat te spuiten en dan terug te schuren tot de rand verdween.
en dit zonder door de decal te schuren.

IMG_3014.jpg


ook de achterkant heb ik opgeschuurd om de aluminium laag erdoor te laten komen.
ik heb foto's van de echte en die lijken soms wel gezandstraald, logisch gezien het operating theater.

IMG_3017.jpg


Morgen meer
grtz
free
 
Echt mooi gedaan allemaal, mijn complimenten.

Ik ben echt blij dat we toch wel een talent hebben binnengehaald op het forum!
 
@ roy: blackbasing is het geworden, ik wil niet vergelijken maar ik zit niet ver van het resultaat van het andere corsair topic.
we hebben ons denk ik beiden gebaseerd op de methode van Doog uit Texas

https://doogsmodels.com/2014/10/09/technique-multi-layer-chipping/

grt
free

nog een corsair, goede vorderingen en ook prima gemonteerd en gespoten en bewerkt.
Ik zie dat je andere upgrade setjes gebruikt dan dat ik doe, maar volgens mij zijn ze net zo goed of beter :) ik heb nog getwijfeld bij mijn model om ook de engine compartment set te kopen, maar met mijn setjes zat ik aan mijn max (is wel een hobby)
Ben benieuwd hoe lang je over dit alles gedaan hebt....
De kit van mij en die van jou zal niet veel anders zijn is een genot om in elkaar te zetten, alles pst precies en sluit perfect aan, mijn grootste uitdaging zit hem in de finishing touch. Ben benieuwd wat jij allemaal gaat doen na het lakken....Ik heb gelukkig nog twee hellcats staan in 1/48 die ik zwaar mishandel om van alles uit te proberen om later toe te passen op de corsair.

weet je al welke versie met kleurenschema je gaat maken.

succes en ik blijf je vanzelfsprekend volgen en goed in de gaten houden....
grtz Ed
ps.
Mijn inspiratie voor het verweren komt idd bij doogs website vandaan, maakt prachtige modellen en niet overdreven (vindt ik) zijn niveau kan ik nog lang niet aan.
 
@ roy : laten we nog even wachten met pluimen uitdelen.
Ik moet hem nog altijd proper ineen krijgen en
ik besef maar al te goed dat het nog op zoveel vlakken zwaar kan mislopen.
Maar toch bedankt voor het compliment en hopelijk kan ik de verwachtingen inlossen.

@ ed : ik kan alleen maar volmodig beamen wat je allemaal schrijft.
Ik vindt het zo een mooie kit dat ik echt wel het onderste uit de kan wil halen.
Het wordt “daphne c” en de droom is om uiteindelijk er een onderhouds diorama van te maken.
Vandaar de open engine bay. Maar ik ga eerst zien het vliegtuig af te werken.
Over de aftermarket, ik denk dat jouw eduard nog een stuk gedetailleerder is,
Ik heb alleen een nieuwe ontstekings ring en magneto’s, wielen en dan de auxiliary bay.
De motor van eduard is een pareltje en de jouwe zeer goed gebouwd.
Ik hou alleen niet van dat PE ontstekingsharnas, dit was beter met iets rond gedaan.
Van tijd heb ik niet echt een idee. Soms werk ik er eens een week of twee tot 8u. per dag aan.
En dan kan ie soms weer voor maanden in de doos. Ik ben al 4 jaar veel af en weinig aan bezig.


Grt free
 
Laatst bewerkt:
Dat PE ontstekingsharnas (de term is nieuw voor mij) kun je het beste gebruiken als template voor een koperdraad-substitutie. Ofwel gelijmd, ofwel gesoldeerd, geeft koperdraad een mooier uiterlijk dan het noodzakelijk hoekige photo etched metal-exemplaar.

Je kunt ook de scherpe randjes verzachten, door de photo etch in een curve te schuren. Voor degenen met veel geduld...
 
@ roy : daarmee bedoel ik de bougiekabels,
maar wou het in het goed nederlands doen.
Ik heb hiervoor visdraad gebruikt, anderen gebruiken lood, maar dat plooit soms zo raar.

Grt free
 
@ roy : daarmee bedoel ik de bougiekabels,
maar wou het in het goed nederlands doen.
Ik heb hiervoor visdraad gebruikt, anderen gebruiken lood, maar dat plooit soms zo raar.

Grt free

Mooi te lezen dat iedereen zijn eigen methodes heeft en ideeen om dingen te maken, visdraad was ik niet op gekomen, maar is wel iets om voor een volgende motor in gedachten te houden....
Zo leer ik mooi weer iets bij van iedereen.

Daphne c is een mooie kist qua decal, ik vindt minimale decals het mooist, mocht je behoefte hebben om de sterren te spuiten, ik heb nog een setje liggen...

4 jaar is al een lange tijd, voor mijzelf is dat geen optie, als ik een model langer dan een half jaar laat liggen dan wordt het nooit meer wat en komt hij hoogstwaarschijnlijk niet af.

grtz Ed
 
man, we worden hier verwend... 2 corsairs op zo'n korte tijd... en van zo'n kwaliteit...
 
Knappe verwering en die motor helemaal mijn ding zo knap gedaan van harte proficiat , ja van vliegtuigenken ik zo goed als niets ik zie ze welvliegen boven mijne kop soms maar heb nog nooit eentje van dichtbij gezien behalve de straaljager op de school waar ik toen les kreeg
maar vind ze wel mooi , maar hier zie ik toch weeral het betere werk hoor
Ik heb 1 nu ga ik het cliché gebruiken van een domme vraag te stellen in begin van deze foto's is een revolver te zien mag ik vragen voor wat die in feite dient , nu zal iedereen wel lachen, kaner niet aandoen maar ik zie het niet anders dan een revolver
grt
Marc
 
da's een seinpistool, waarmee flares (vuurpijlen) kunnen worden afgeschoten. Als de vlieger crashte, en de redding was nabij kon deze gebruikt worden om de positie kenbaar te maken
 
Ok en dat hangt daar zo verticaal naar beneden , ok ben mee bedankt
Marc
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan