Hoofdsponsor

1/35 Commando Vulcan

StevenVD

Well-known member
Registered
Lid geworden
12 jul 2012
Berichten
3.850
333d563f81475dbb9eecf525d9705361.jpg


De oorsprong van deze bouw gaat terug naar 2014, toen er bij Modelbrouwers een groepsbouw liep over War on Terror: https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewforum.php?f=220. Mijn inzending daarvoor was de Kinetic M-ATV, die ik dat jaar ook ingezet heb op de eerste wedstrijd van de Brouwersdag, waarbij het publiek kon stemmen: https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=23&t=43532&start=10. De 10 winnaars van de meeste stemmen kregen een waardebon voor de Brouwersshop en daar bleek ik dus bij te zijn. In de shop gebruikte ik de bon voor een model waarvan ik dacht dat ik er een Vietnam-diorama mee kon maken, want daar kende ik de Commando van. Maar het bleek dat de Cadillac Gage Commando sindsdien verder gebruikt is door verschillende mogendheden. Het model dat ik gekozen had, was zulk een afstammeling, de V-150, die voortkwam uit de oorspronkelijke V-100 en een ander ontwerp dat de V-200 was. Omdat deze versie niet bruikbaar was voor hun volgende groepsbouw Vietnam, heb ik toen een andere kit van Hobbyboss besteld en is deze voor lange tijd in de hoek beland, er is zelfs een donorstukje naar de andere kit gegaan omdat daar iets van verdwaald was. Alle aftermarket die ik had, was opgebruikt voor de andere kit en het was terug uitkijken naar een set wielen en bewapening. Er kwam ook nog een verhuis tussen.

Dan heb ik ergens vorig jaar het verloren onderdeel teruggevonden door mijn opbergbak eens ondersteboven te keren. Ik kreeg weer zin om er eens iets mee te doen, maar in feite stond die turret met die plastic Oerlikon, waarvoor je geen metalen vervangloop met vlamdemper kan vinden, me niet helemaal aan. En ook is deze kit niet voorzien van enige decals, waardoor je toch verondersteld wordt er zelf een draai aan te geven. Ik vond op het internet plaatjes van een versie van de V-150 die ik zelf nog een stuk interessanter vind en die je niet in een bouwdoos aantreft.

ed42fc7c6b37f0654028776ffa855529.jpg


Er staat een koepel op afkomstig uit het M163 luchtafweersysteem, de versie van de M113 met een zesloops 20mm Vulcan-kanon, inclusief Doppler-radar en een extern magazijn. Ook heeft de hull drie stabilisatoren op uitschuifbare hydraulische poten voor een stabielere geschutspositie. De crew bestaat uit 4 personen: commandant, schutter, radioman en chauffeur (https://encyclopedie-des-armes.com/...iens-automoteurs-moderne/1048-commando-vulcan). Ik had dus al de juiste hull voor dit apparaat, maar ik moest al zeker die pootjes gaan scratchen. Voor de koepel waren er verschillende opties. Ik kon een M163 kopen en als donor gebruiken voor de koepel. Maar dan zou ik in de stash weer opgescheept zitten met een M113 die me weinig interesseert. Ook bestonden er ombouwkits om van een gewone APC een M163 te maken, uit de tijd toen die nog niet apart uitgebracht was. Dit is een set van Verlinden, maar hier moet je zelf de lopen snijden van een paar meegeleverde buizen. Mijn keuze is uiteindelijk gegaan naar een modernere producent. Blackdog heeft ook zo'n set, wel volledig in resin. Die kon ik gewoon van een modelbouwshop kopen. Er zat ook een turret basket bij, al ontbreekt het externe magazijn dat op de foto hierboven te zien is. Als ik de boxart bekeek, dan was het met de Vulcan-installatie niet beter gesteld als bij Verlinden, de lopen zagen er slecht uitgelijnd uit. Ik besloot dus om bij die shop ook nog wielen van DEF en een Aber Vulcan te bestellen, en maar goed ook want de resin loopjes waren allemaal krom. Dan steek je beter wat styrene rods bij je resin. Maar met de Aber set komt dat dus allemaal goed.

0b1a436cca967cd2e7a06ee34a540081.jpg


a0a770a7faccf0ad19c6980d3ba069ab.jpg


Een ding wilde ik wel nog eens uitzoeken, en dat was de oorsprong van de afbeelding die ik vond. Dat bleek uit een boek van R. P. Hunnicutt te komen, een auteur die een reeks boeken samengesteld heeft over verschillende klassen van Amerikaanse legervoertuigen. Ik vond dat het boek verkocht werd bij Bol en het is dus gisteren geleverd. Daarom heb ik de kit nu op tafel gegooid.

c8b8e483af432bf4411215be1e3ecc02.jpg


Ik moet nog vergelijken of de sprues voor de hull identiek zij aan de andere kit. Het zou eigenlijk niet mogen, want er zouden verschillen moeten zijn in de ophanging van de assen en de V-150 had ook een verlengd chassis.

2d7d2c5e217d73b8e459a0d1e5087e66.jpg


3404122a393fa41fa4d3529ad5447c93.jpg


99d6f8997dd423323bcf6d6ec3d63c71.jpg


f49621fbdfe0528e2775a02da7302e7c.jpg


679e3b08d7830f0a85846cddb0897251.jpg


ca4c281dbfb165f1ab1f112fa7e633d7.jpg


Er zit een stukje PE in de doos. Er bestond vroeger ook PE van Eduard voor de V-100 maar dat is blijkbaar allemaal uitverkocht en het ziet er ook niet onontbeerlijk uit.

d018a109be2bd370f0d836a25deae7ed.jpg


De vinylwielen met een erg zacht profiel en geen indicatie van de producent.

397c76576a2283552861c278571c4803.jpg


71b764f3470faef988747a66cbc2ffc1.jpg


De handleiding is van het foldertype maar ze ziet er wel duidelijk uit.

25f33da05504b9ea31f44b9f820aae6d.jpg


De kleurinstructies tonen dat er niet naar decals gezocht moet worden. Er zijn wel sets voor uitgebracht als je er bijvoorbeeld een Indonesische civiele politieversie van wil maken. Voor mijn plannen heb ik niets speciaal nodig. De versie met Vulcan is aangekocht in het Midden-Oosten, dus het hoeft zelfs niet US Military te zijn.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

StevenVD

Well-known member
Registered
Lid geworden
12 jul 2012
Berichten
3.850
a0a770a7faccf0ad19c6980d3ba069ab.jpg


De wielen van Def zien er weer prima uit, met duidelijke belettering, weighted en voorzien van een paar stickervellen met masking.

0bc1b9e9119d14faf5e8cffb66cbca98.jpg


cfd5678f08d269e68d00c9a81feab4fc.jpg


de63416e770079abd8776a97008500a6.jpg


De afmetingen zijn verder dezelfde als in de kit.

21997a2b75f89efea8d679ef2c9fb662.jpg


De resinkit van Blackdog wordt een uitdaging, want hier zitten wel een veertigtal onderdelen en wat PE bij. De drie grootste stukken ga ik niet kunnen gebruiken, die passen op een Tamiya M113 en ik heb geen idee of ze ook bruikbaar zijn voor veel andere versies. De upper hull staat wat krom maar is natuurlijk makkelijk boven een kookplaat te rechten. Het moge duidelijk zijn dat de bewapening hier niet mee te redden valt.

8f3e41ced79ffd74d6a85e7cd874a8ee.jpg


5132bd46f93b79e4905b69a0d9eba8ed.jpg


71e1712e654d3291645051ff211acd8a.jpg


343b91405829a180a004f39321c028d6.jpg


En dan nog de set van Aber voor de lopen, die foto hebben jullie van me tegoed.

Rest ons het boek van Hunnicutt, waarom is dit nog nodig naast het boekje van Osprey dat ik al had, en dat eigenlijk alleen voor Vietnam bruikbaar is?

41fc0fd0ea6908a5602c8d572b781173.jpg


Hier vind je niet alleen de technische gegevens van deze en elk ander type in de VS geproduceerde voertuigen tot aan de Stryker in terug.

2f50642d23f3af7e0f363aea648ce204.jpg


Maar dus ook de afbeelding die ik eerder toonde en een grote foto die ik zal kunnen gebruiken als referentie voor het scratchwerk.

63d5590eddc885fd402a67d3a3c7429f.jpg


5e1c3ee9b205084bb7e98c5aba113e26.jpg


e0d7f3b032d448ea6e8fafafc26a17cb.jpg


Verder vind je hier naast de bekendste types ook een aantal buitenissige prototypes in terug, zoals bij voorbeeld de Springende Tank, die al rijdend 55 inch hoog kon opspringen, maar waarvan men het risico op zware ongevallen toch wat te groot vond. Of nog enkele types pantserwagens die duidelijk als inspiratie gediend hebben voor enkele Amerikaanse jeugdserie zoals G.I.Joe of M.A.S.K. Zeker over de verschillende types van Commando-voertuigen vond ik tien bladzijden vol plaatjes en schaalplannen, en ook een kleurafbeelding van een M706. En dit heeft hij dus ook eigenhandig voor de courantste lichte, middelzware en zware tanks en halfrupsen gemaakt. Voor de Super Heavy Tank kwam ik dit al eens tegen, maar daar leek me deze aankoop nog wat te prijzig voor. Nu heb ik er zeker geen spijt van.

Er gaat de komende weken waarschijnlijk ergens een moment komen waar de Frog niet veel verder meer kan afgewerkt worden, dus dan komt de V-150 zeker op de proppen.
 

Pascal

Moderator
Moderator
Lid geworden
20 feb 2015
Berichten
6.643
Veel plezier.
De info is weer de moeite om lezen.
 

coachke

Supermod
Moderator
Lid geworden
14 apr 2014
Berichten
9.666
Allee we weten weeral naar wat te kijken , bij Steven vervelen we ons nooit he:-):-):-)
Succes makker
 

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 feb 2009
Berichten
8.495
De Steven zal weer serieus kunnen friemelen en wij gaan weer lekker kunnen volgen.
 

StevenVD

Well-known member
Registered
Lid geworden
12 jul 2012
Berichten
3.850
Bedankt voor jullie interesse, nu de Frog klaar is, had ik beloofd om aan de Commando te beginnen. Stiekem was daar al wel iets aan gebeurd, het interieur was eenvoudig om te bouwen. Nu de wielkassen meer afgeronde vormen hebben, zijn de ejector pinmarks wel moeilijker om glad te strijken dan bij zijn voorganger de V100.

ec480be3497be183de8369e1f15e96bd.jpg


Dit alles duurde niet lang en nu kon de voorbereiding gelegd worden voor het groot geschut. Als je de koepel van de Vulcan zou neerzetten waar het 20mm-kanon zou komen, dan bots je tegen de aandrijving aan.

eac5ed1daf87a6982f6b2283b3d01165.jpg


Daarom is dit wapen, met dus een grotere turret basket dan de Oerlikon, waarschijnlijk verder vooraan geplaatst.

41a599acf3cb3b898830c84acd8f0b5c.jpg


Er wordt gemeten in het plan uit Hunnicut dat het nieuwe middelpunt 70mm van de voorzijde af ligt. Ik heb ook de hoogte van de hull nagemeten en dit klopt goed met de afbeelding, dus als de Blackdog kit op schaal is, moet die hier ook wel passen.

2afcbea05c4792ed9b50d4307c86cda0.jpg


Ik besloot om eerst het dak helemaal dicht te maken met een plaat plastic van dezelfde dikte als de hull, dus toch wel 1,5mm. Ik had dit een millimeter te klein uitgesneden, dus heb ik eerst een latje in de cirkel gekleefd.

682625a8d4ca40ebc5b7e69b189b5cca.jpg


De achterste opening is nog dichtgestopt, de voorste verdwijnt toch in het nieuwe gat dat gesneden wordt.

ebba50d4e6394fac67f1a8da6682cf1a.jpg


De afstand wordt overgezet op de hull nadat het dak helemaal terug gladgeschuurd en geplamuurd is.

ea4f743f768678dcd985202f783480be.jpg


Met de Maped cirkelsnijder wordt tot een millimeter diep gesneden, volgens de diameter van de nieuwe turret.

df5dbd0e1cb99de04eeb45434539aac9.jpg


De rest wordt met een scalpel gedaan, de nieuwe opening wordt nog eens met de Dremel geschuurd.

fe894cdb26b411b6070e4c4569949dbf.jpg


Nu kan de basket net voor de aandrijving er in. In feite moet ik wel de bodem van de turret trimmen tot hij een halve millimeter dik is. Dit is gevaarlijk omdat de basket doorschijnend dun gegoten is. Anders kan je echter het luik niet open zetten zonder het gietblok te zien hangen.

dd342e924c93886827e554e7b27b09ba.jpg


Er moet een uitsteeksel aan de hull gelast worden. Ik vind geen andere voorbeelden van deze aanpassing, dus het is specifiek voor de Vulcan en het zit ook niet aan de rechterkant. Misschien voor een elektrische turret-rotatie.

e63886628a06ffea4e36e8b048d30295.jpg


Het stukje is samengesteld uit Evergreendriehoeken. Het kijkvenster is dichtgeplamuurd.

e749e49a6fe740f2dbfae5f21e30a618.jpg


Ook de naden zijn hier afgewerkt. Nog een paar luiken bevestigen en het interieur kan in de verf.
 

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 feb 2009
Berichten
8.495
Toch al serieus scratchwerk om met te starten maar ziet er heel goed uit.
 

StevenVD

Well-known member
Registered
Lid geworden
12 jul 2012
Berichten
3.850
And more mods coming...

d732aee9f5ee41038a5e2cdff2db4c9a.jpg


Net zoals bij de vorige Commando ga ik de vering weer aanpakken. Nu heb ik wel betere referentie. Zoals je ziet, zitten de veren niet met blokjes vast aan de assen, maar met stangen. Hier is wel te zien dat de schokdempers niet recht op de as zitten, maar schuin er achter. Daar kan ik weinig aan veranderen, de vorm van de hull is namelijk niet 100 procent juist hier. De schuine wand loopt in het model recht omhoog.

d771465d24aee6daac52714756ea70fe.jpg


De bladveren zijn gestript van blokjes en gietnaden. Ze zijn iets te recht weergegeven.

d5428370f22df67fce1a2dd9a1be9090.jpg


De assen zijn bevestigd, inclusief het stukje dat ik jarenlang verloren was.

4a55830ec6ed0b38586e11e1c248b408.jpg


De voorste as heb ik sturend gemaakt, niet zo moeilijk als je er een paar stukken af knipt. Op de stangen zijn Mengboutjes gezet.

7bbe571b7c4eabac4f62c0f9e07dddbc.jpg


Het maken van deze stukjes is op de Proxxon gebeurd.

14ab9ec8bd818a2ecb1f8863fdd761f2.jpg


Ik heb wel wat moeite in het interieur gestoken omdat het niet helemaal afgesloten zal zijn, maar ik merkte dat er niets gedaan is aan de ronde wielkasten. Op de foto zie je bij een V-150 met zo'n kasten dat die binnenin toch recht afgewerkt moeten zijn. Ook moet de opstaande wand schuin oplopen. Dit is onmogelijk in het model, je zou ruimte moeten innemen waar de bestuurder moet zitten. Daarom heb ik het grootste deel van de luiken dichtgemaakt. Het achterste deel kan je alleen door de kijkgaten zien.

d2b67f1178c6cf1a076dfa391f4fa65a.jpg


Ik heb wel het stuur vervangen door eentje van een Mechanic Mule dat ik nog liggen had. Het stuur in de kit lijkt meer dat van een kinderloopwagen. De stoel van de kit is gebaseerd op dit model.

b01fc4a7c7e32f041831c734fedfee0a.jpg


Het interieur is geschilderd in 80 procent wit/20 procent lichtgroen.

Met P+ wordt het wit glossy afgewerkt. daardoor kon ik met Feldgrau van Vallejo een wash doen. Deze verf is zo verwaterd dat ik na droging de randen weg kan wassen met water.

e9e211600f9cc08ade15f5365a54cefa.jpg


De winch is aangepast met messingbuis zodat je er echt twee rollen voor ziet zitten.

01e33a885276011c58190ab03123915c.jpg


Hier is het Feldgrau overal kwistig aangebracht, kan voor een interieur geen kwaad.

68ee47ec5e3210681c635f98194c11e2.jpg


330cd8918f5fedbd71d70ca9b0128c64.jpg


De hull is nu dichtgeplakt nadat de masking van de clearparts afgehaald is. Hier komt nog Trasparent Blue over.

a16d1f4120a2b27a7b4956a990bf7b9e.jpg


Hier is te zien dat ik het manhole achteraan vervangen heb door een verhoogd luik dat gelukkig ook in de kit aanwezig is. Ook dit detail stamt overeen met de foto in het Hunnicut boek. Daarop is verder geen extra gewicht zoals jerrycans of een draadhouder op de voorkant te zien, die laat ik er allemaal af.
 

StevenVD

Well-known member
Registered
Lid geworden
12 jul 2012
Berichten
3.850
Na 2 van deze kits denk ik niet dat er nog een exemplaar op de tuintafel terecht gaat komen. Maar geen zorgen, er ligt al nieuw modern spul klaar. De V-150 is echter lang nog niet afgewerkt. Zo moesten er nog stabilisatoren aan de hull gescratcht worden. Van deze pootjes heb ik niet meer dan de 2 eerder getoonde foto's en het vage plannetje uit het boek kunnen vinden. Gelukkig worden de stempels op deze foto's zowel onder als boven getoond. De achterste poten wilde ik uit messingprofiel maken, zodat de rand er scherp uit ziet. Dit ben ik wel meteen moeten gaan kopen op zaterdag, zo'n profielen heb ik nog niet in mijn voorraad. 3x3mm leek niet bij Albion te liggen, maar er was wel een lang Raboesch profiel beschikbaar. Omdat het messing is, kon ik het zagen met een microzaagje.

d641d7ce68e1c4e24150a58ad4cb881e.jpg


Ik heb er een gat door geboord om er een as in koper door te steken. De scharnier aan de hull kon uit Evergreen gesneden worden.

a1c9c906ccacca243ebddbbfc5f4f623.jpg


Het systeem om de poten omhoog te zetten, was te herkennen aan de asgaten waar licht door schijnt. Je kan er een tweede as door steken als slot. Ik ging de poten omlaag zetten. Hier heb ik wel de foute as vastgelijmd, als je de poten omhoog wil zetten moet de as door dat andere gaatje zitten.

afe6cdbae81edf3e896ae648224b77a7.jpg


Het scharnier is aan de romp gezet, alles blijft beweeglijk.

8b3f721e6c487cc8d0ef4751c20fa18f.jpg


Nog een blik in de hull die je later niet meer zult krijgen als de Vulcankoepel er op staat.

33f81103bfe8390b69103477d64473c6.jpg


Er leken verstevigingsribben op de scharnieren te zitten.

8f73a396aff3aa17ee22675702d0e263.jpg


De voorste poot zit aan een zware plaat vast, die als functie heeft om er een slot op te zetten. Deze draait naar de rechterkant en hier zie je goed de vorm van de stempel onderaan met een bolling er in.

ddbdf13d5d00837e7ae40e8454783018.jpg


Gelockte stand van de voorste stabilisator.

b07b25084ef4746c9e00631b2b72bf8f.jpg


Voor de stempels bleken de niet gebruikte wieldoppen van de Frog de ideale afmetingen te hebben.

d9b8b4cfb5119f0ac85450cd358b1130.jpg


Al het detail moest er wel af.

0974314d0a6d3b95b76a083a0c23add5.jpg


Een buisje van 3mm past door de wanddikte alleen op een as van 2.5mm als je het uiteinde inboort.

a14a38d7418d24cac771130de1518302.jpg


Het uiteinde kreeg een flens door er een strip metaalfolie rond te kleven en het gat op te vullen met Evergreen en secondelijm.

1b64e477fc9fe2b34e55034a558cfbe4.jpg


Ik vond een rookbom in 2 helften in een 1/24 Swordfish kit waarmee een buisklem van 4mm kon gemaakt worden. Daarmee konden de voetjes geklemd worden.

8a202d9139006bab8ddaf1d503633c24.jpg


1 helft bevestigd en het pootje is op de juiste hoogte hierop vastgelijmd. Er is een punt om te zwengelen aangebracht door een gat te boren in de buis en daar een messingbuisje met een staaldraad er in in te brengen.

4222e9184ed4b216490f71e1ca699df1.jpg


De voorste poot heeft hier 4 mengboutjes op de klem gekregen, waar 2 L-profielen op zitten als basis.

95fb04fbc30275940371c0f95cbce40a.jpg


4ba31b55d7b0b1ab2012d0064b672d00.jpg


De andere poten zijn identiek afgewerkt.

96c151d3a7fc44de9681b934af829905.jpg


de84593e9e4203ac655c9dc329058fe0.jpg


Met de wielen er onder wordt het duidelijk dat de voorste poot nog iets langer had mogen zijn, maar het chassis staat niet op de wielen maar op een lintmeter die ik er onder gestopt heb. Het zakt dus misschien nog iets vooraan en de wielen staan nu ook nog niet op hun ingezakte kant.
 

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 feb 2009
Berichten
8.495
AmaI Steven, dat noem ik meer dan serieus scratch werk.
 

Michel

Well-known member
Registered
Lid geworden
25 jul 2008
Berichten
2.875
Mooi werk. Denk eraan dat de sagged wielen dan niet juist zijn als het opgekrikt is.
 

StevenVD

Well-known member
Registered
Lid geworden
12 jul 2012
Berichten
3.850
Bedankt. Het is niet de bedoeling dat hij omhoog gaat, alleen dat hij stabiel staat zoals op de foto.
 

StevenVD

Well-known member
Registered
Lid geworden
12 jul 2012
Berichten
3.850
Nu waren de standaardonderdelen van de Commando aan de orde. Verlichting, handgrepen, zo van die zaken die je beter zelf met metaaldraad oplost. Ik ben uiteindelijk overgestapt van 0.6 naar 0.4mm draad, dat kwam voor de handgrepen toch beter overeen met de foto's.

604641ee277d24c507d85ee70e311500.jpg


Het werktuigenrekje uit de doos vervang ik door zelf uitgesneden metaalfolie.

db35f08b513f9181b448618a192b337b.jpg


De hijsogen op de vier hoeken van de hull zijn door Hobbyboss voorzien van een ondermaats gat. Met een boortje kan dit nog uitgewerkt worden.

886135a9db78e6c835e83c13683767e1.jpg


64a7b5b93923b5f5696edbd9b8b1a658.jpg


De uitlaatmodule blijkt bij deze variant gekortwiekt te zijn, waarschijnlijk om het schootsveld van het 20mm-kanon te vergroten. Ik moest dus de rand van de plaat afzagen.

4c36e13523a3805a7972f11f9f4fb8a9.jpg


e1ae1318f9ed8361e1399670fe3484c5.jpg


De uitlaten zijn wel blijven zitten, dus die plooien we in aluminiumbuis. Als je hier een plastic draad in schuift, kan je het plooien zonder dat het volledig dichtklapt, maar ik heb toch de deuken van de tang er uit moeten plamuren.

4d80354cae75bcdb67b2fb692c9e67f3.jpg


Nu ben ik toch maar begonnen aan de resinkit van de Vulcankoepel, er blijven geen onderdelen meer over uit de kit buiten de spiegels. Het is soms wat te fragiel gemaakt en op andere plekken dan weer wat te stevig vastgezet. Daardoor brak de koepel.

a3621d264ce58352bb3b404ee9d69208.jpg


Hier is die gereconstrueerd, dat kon makkelijk op de bijgeleverde turretring. Alleen denk ik nu dat er op dit prototype geen gebruik gemaakt is van een gepantserde koepel, het is gewoon de installatie zoals die op de trailer gebruikt wordt. Of er een doorgang naar de hull in past, is me ook niet duidelijk. Ik gebruik voorlopig deze turret, waar ik dan misschien stukken uit zaag als ze in de weg zitten voor de magazijnen. Onder de zoekterm VADS vond ik daar wel genoeg informatie over.

9692affce4b9b3331760fced21dd60f6.jpg

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:M167_Vulcan_Air_Defense_System_(VADS).jpg

Iets wat erg onduidelijk is zonder de originele M163 Vulcan kit, is hoe de top op de base gelijmd moet worden.Er zijn geen pasnokjes in, dus goed kijken naar de foto's in de handleiding.

178e24d89dc023287bf88614230ee749.jpg


Het elevatiesysteem voor het kanon is wel een pareltje van resingietkunst. De passing is zo goed dat je dit in alle gewenste standen kan plaatsen, maar dan moet het wel gefixeerd worden.

541118af5df02bea13d605c2d7d730e8.jpg


De tandjes in de heugel zijn messcherp gegoten, al ontbreekt het onderst stuk in mijn set.

c41894f324f299c79570c6d77cfd62d1.jpg


Nu kan de loop van Aber uitgepakt worden. Hopelijk past die in het gietstuk van Blackdog.

9db9ecf9bc88f379074b5705050600cf.jpg
 
Laatst bewerkt:

marc w

Well-known member
Registered
Lid geworden
20 jun 2011
Berichten
2.876
je bent weer giga op dreef, prachtige aanpassingen weer.
succes er mee en veel fun
 

StevenVD

Well-known member
Registered
Lid geworden
12 jul 2012
Berichten
3.850
Bedankt Marc, ik voeg nog even de daad bij je woorden. We beginnen met het bekijken van de set van Aber. Die is toegevoegd omdat de kwaliteit van het kanon in de Blackdog set zelfs op de boxart tegen leek te vallen.

54f9eb7a1868c5c0b12c81e5853b4bc6.jpg


Er zit een fret PE in voor de draaischijven en de ribben voor het eindstuk. Ook twee gedraaide stukjes die me nog niet eerder opgevallen waren, van het rechtse heb ik zelfs het raden welke productietechniek hiervoor gebruikt is. Het is een stukje buis met zes gaten uit de binnenkant gefreesd. De lopen vallen ook in positieve zin op, ze zijn kaarsrecht, uitgeboord en de diameter varieert langs de loop.

88c0d294ce7c0f47997d9f21da92cfb1.jpg


Een zeer duidelijke handleiding, helaas blijkt de nummering compleet fout. Schijfjes nummer 2 zijn correct, maar alle andere gebruik je beter op het zicht. De diameter van de gaten neemt zichtbaar af en Aber wil je de kleinste gaten eerst over de lopen doen schuiven. Men wekt ook de indruk dat je stukjes kan voormonteren, doe dit beter niet want het past zo nauw rond de lopen dat je de gaten te nauw maakt als ze niet op de loop uitgelijnd worden.

944f138d4bc943469e70db433f6dd5dc.jpg


Vergeleken met de voorzijde van de Blackdog schijfjes is er weinig verschil. Omdat daar geen buisje bij zit, zijn er meer schijfjes. De perforaties in de ribben zijn wel groter.

cc1d64e7db0b840ae42ffb71a0b5451c.jpg


Bij de achterzijde zijn er wel meer details in de Aber set, want bij Blackdog is er helemaal niets.

bc688233e6b2da92debc2994c30e7f9e.jpg


Schuif gewoon een voor een de schijfjes over de lopen en voeg wat lijm toe, het mag zelfs wat beweeglijk blijven.

d542ce0b1279b54c3014f788ebab97d5.jpg


Naar het eind toe raakt toch alles vastgezet. De gegroefde schijfjes zijn voor de ribben bestemd.

34ce140d26f7a9c6018ff16eec3915be.jpg


Er blijft een schijfje over, want de set van Aber heeft wel een spijtige tekortkoming. De voorste verdikking in de lopen zit een millimeter te ver naar voor en dat kost je zeker een schijfje en nog wat van het uiteinde van de lopen dat in het eindstuk verdwijnt. Ik heb eens vergeleken met de ribben van Blackdog, maar die zijn even groot. Gelukkig steekt er nog steeds wat uit van de lopen. Het geheel past opvallend goed in de resin motor van Blackdog, misschien voorzagen die al dat deze kits gecombineerd zouden worden...

22c96c01e73d2e81583044dfc25cc429.jpg


Dan werden de equilibrators toegevoegd. De rechtse was niet hol gegoten zoals de linkse, dus daar heb ik de zuiger doorgesneden. De linkse kant paste perfect in de zuiger en kon dus mee versteld worden met de loop, als ik die al niet vastgezet zou hebben.

65d7e493970c67488b018f5b3865dce8.jpg


70f6547b73d2c45a761c585c73b8a582.jpg


Ook de Doppler-radar zou mee gericht kunnen worden. Ben ik natuurlijk vergeten voor ik hem op 0 graden vastgezet heb.

eaee5c98c30fb385ea1ad31ae16032b1.jpg


Hier is hij op de koepel vastgelijmd. De schutter heeft een stoel en een bedieningspaneel waarbij je de positie moet gokken. Ik heb het op die twee cylinders geplakt. Nu volgen er nog een paar foto's waarbij het kanon in de koepel gedry-fit is.

495a1960643d3190914a9dbc1a3a2127.jpg


28694458ab3be8338af0fa2f8285e911.jpg


523baf77456b1bcfde388f23f1525c25.jpg


Er moet nu nog een lastig onderdeel geregeld worden, het magazijn dat op de foto uit het boek staat. Hier zijn gelukkig zowel foto's als tekeningen van te vinden.
 
Laatst bewerkt:

StevenVD

Well-known member
Registered
Lid geworden
12 jul 2012
Berichten
3.850
Het interessantste werk moest nog komen. Ik moest het magazijn nu namaken van een groot aantal foto's van verschillende installaties.

76751f4b31d193feb392ce0cb1ecc70b.jpg


Eerst een bakje in styreen maken dat de juiste afmetingen heeft, niet zo moeilijk als je een plan hebt om mee te werken. Blijkbaar zitten er ook veel verstevigingsprofielen op de zijwanden, da's wat moeilijker maar kan ook geplooid worden uit metaalfolie.

a0af6a6d984b8e656c95c39b804ea862.jpg


Er zaten ook rivets op de wand, die zijn met de losse hand in negatief ingedrukt in het metaal. Waar de ribben moesten komen, heb ik ze terug weggefreesd.

452f47fa46ba2618a9253d067d40aefb.jpg


Twee profielen zitten dan nog eens door de top.

aef82a1d8226d6fa7e94c135637b9052.jpg


Die kun je niet in een stuk ontvouwen, dus zijn ze bovenaan met aparte stukjes aan elkaar gezet.

bdff4031bf71bd2507bf49f3db5e2012.jpg


Dan is de top dichtgemaakt.

259749301bf03ec6b952ac18b32eb18b.jpg


Er is wat met een vijl op gewerkt om kleine oneffenheden op de deksels glad te strijken. Je ziet het niet gepolijste deel als een witte vlek, dit verdwijnt onder de verf.

506e85369078ff880511db518f9d8179.jpg


Het magazijn is aan twee kanten hetzelfde. Ik heb wat foto's afgedrukt om makkelijk op te kunnen nameten.

15b8d81e445392a0e52a7b10b23a2b62.jpg


Ondertussen ben ik er achter dat het voertuig op de foto's geen pantserkoepel nodig heeft. Dat staat in de weg van het magazijn, gelukkig is het dunne resin makkelijk weg te snijden. Deze koepel is ooit eens uitgebracht door Hobbyfan, maar daar is vast niet meer aan te komen.

6ca92bbb2c8dee16ea23f6530911a20a.jpg


Het magazijn zit op zijn plek met CA op de restanten van de koepel gelijmd. Er is nog geen munitieband aangelegd, want het kanon is nog dry-fit.

18656d6caee88af681ebe8ea328d0a0a.jpg


Ook hier zal een deel van de koepel weg moeten. De radarapparatuur ga ik maar laten zitten.

b117f547a0e051889b0e4aa6d2587848.jpg


Van deze kant gezien oogt het al afgewerkt.

dd13b1c0b94ca229c6a200786e4cfc5e.jpg


De voor- en achterkant van het magazijn vertonen embossing.

a5e395463fd62f6cca246b3672f83175.jpg


Hier zie je wat er nog nodig is aan de achterkant van de koepel.

4700f6bca802da1235e9628f2a3efd85.jpg


Er wordt wat geknutseld met bodemplaten in styreen.

71220fb679fc24b630bb300ed349f60e.jpg


Dit is wat ingewikkeld om te schratchen maar het zal er beter uitzien dan deze kant niet te bewerken.

2472afec7725246d7a1d08f6dec51caa.jpg


Nu de bovenzijde van deze aanbouw nog afwerken. Ik laat dit stukje koepel maar zitten, het stoort niet zo.
 

marc w

Well-known member
Registered
Lid geworden
20 jun 2011
Berichten
2.876
prachtige aanpassing weeral, om van te genieten.
 

StevenVD

Well-known member
Registered
Lid geworden
12 jul 2012
Berichten
3.850
Bedankt voor de reactie. Ik heb nu alle restanten van de turret maar weggehaald en het gebouwd zoals het op de foto's te herkennen is. Ik zag dat er en stuk apparatuur dat op een radio lijkt, in de resin koepel zat en dit is op een andere foto naar de buitenkant gericht.

7973140a48fa10fef37d052c4ad3c953.jpg


cec191d9a732079c571fd375f1e4517c.jpg


Deze details heb ik wat overscale gemaakt omdat ik er drie nodig had. Ik zie dat er 1 naar achter moet.

a02c479455a32ca1f05aa40fd9918bc1.jpg


Nog een paar foto's van de gewijzigde koepel.

d587e674fd42fb3bcce9be9863738332.jpg


6f2f9d615b158e1cbbea368e8fd3085a.jpg


bcf8a66155f2c20679159ee23ff6e394.jpg


83a568a83e6541dba580359a9882ccd8.jpg


Ik ben net nog begonnen de openingen dicht te maken waar de jerrycans mee bevestigd worden. Daarna kan er geschilderd gaan worden.
 

StevenVD

Well-known member
Registered
Lid geworden
12 jul 2012
Berichten
3.850
Het was nu even wachten op de goede gelegenheid om de V150 in de verf te zetten en eergisteren was dat moment aangebroken. Wie mijn andere topics volgt, zal niet verwonderd zijn door de vreemde kleur die de spuitomgeving nu heeft.

f7dcb6820caa5083ed15a8d6b2de537f.jpg


Eerst is de Commando in Olive Drab gespoten en daarna is er met IJN donkergroen geschaduwd. Hier is dat proces net afgelopen:

618affd8f640e3630ad3a7becb04ee27.jpg


Het oplichten is daarna met Khaki Drab gebeurd.

1d1aba7748d6ea1bcaa702ead162560c.jpg


55553be78e8c013ad574c74754a225d6.jpg


6d5bd4ee7aa0427c458a61946667a37e.jpg


Gisteren kon dan het rubber van de banden geschilderd worden en ook het gunmetal van de Vulcan.

6a7420e5263dd41ee39998ca5101ed74.jpg


45573dea87b610474ae749c5a324ee18.jpg


Dat alles glanst al zo dat het niet moeilijk zal zijn hier een wash op te leggen. Decals zijn er toch niet.
 
Bovenaan