Hoofdsponsor

Citroën H "Nitrolac"

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 feb 2009
Berichten
10.340
Meer dan een jaar geleden dat ik nog eens een papieren model gemaakt heb en dat laat zich voelen.

Op reis dus tijd om er nog eens ééntje te voorschijn te toveren en het is opnieuw een reclamewagen uit de Tour de France; deze maal van verf voor fietsen en motoren Nitrolac. Even gegoogeld en blijkbaar bestaat het merk nog steeds.

Deze reclameaffiche was indertijd courant:

Reclame.jpg

en deze wagen reed rond in de reclamestoet:

H Nitrolac.jpg

Ontwerper Camille heeft de nodige tekeningen gemaakt om er dit model van te maken als alles goed verloopt:

Voorbeeld.jpg

Blad1.jpg

Blad2.jpg

Blad3.jpg

Na een paar uurtjes knip en plakwerk hebben we een chassis en een carrosserie

Chassis & Body.jpg

Moet eerlijk toegeven dat ik het al een beetje verleerd was en er werden dan ook enkele fouten gemaakt die dienden gecorrigeerd te worden maar op het einde van de eerste plakdag hadden we dit:

Body1.jpg

Vanavond plakken we verder.
 
Ah, ik begon al te denken dat er geen "H's" meer beschikbaar waren. Nitrolac, is natuurlijk de merknaam, maar ergens heeft het ook nog iets met modelbouw te maken. De iets oudere engelstalige balsa-bouwers van vliegtuigjes gebruik(t)en vaak de term "dope" of "tissue and dope", uiteraard had dat niets te maken met de wielrennerij, hoewel een andere soort "dope" daar dan weer wel dagelijkse kost is.
De dope waarover ze het hebben is dus de kleurloze versie van dat spul, ook wel nitrocellulose lak genoemd.

Dat terzijde gelaten moet ik zeggen dat de kleurcombinatie groet-wit, wel een heel erg realistische weergave biedt van het golfplaat-effect van dit wagentje. Terwijl de "verfpotten" dan weer doen denken aan de mini coopertjes uit de jaren 90 met die gigantische blikken Red Bull op hun dak :-)

Eerlijk gezegd vind ik dit echt wel één van de meer aantrekkelijke H-modellen die ik hier al heb zien passeren (y) (Uiteraard is dit enkel mijn persoonlijke smaak en heeft dit niets te maken met je kunde)
 
De groene kleur die mooi is daar niet van maakt het plooien zichtbaarder heb ik de indruk die je later dan bijwerkt vermoed ik.
Uw verzameling krijgt er toch een mooie bij zo te zien.
 
Meer dan een jaar geleden dat ik nog eens een papieren model gemaakt heb en dat laat zich voelen.

Op reis dus tijd om er nog eens ééntje te voorschijn te toveren en het is opnieuw een reclamewagen uit de Tour de France; deze maal van verf voor fietsen en motoren Nitrolac. Even gegoogeld en blijkbaar bestaat het merk nog steeds.

Deze reclameaffiche was indertijd courant:

Bekijk bijlage 422928

en deze wagen reed rond in de reclamestoet:

Bekijk bijlage 422929

Ontwerper Camille heeft de nodige tekeningen gemaakt om er dit model van te maken als alles goed verloopt:

Bekijk bijlage 422930

Bekijk bijlage 422931

Bekijk bijlage 422932

Bekijk bijlage 422933

Na een paar uurtjes knip en plakwerk hebben we een chassis en een carrosserie

Bekijk bijlage 422934

Moet eerlijk toegeven dat ik het al een beetje verleerd was en er werden dan ook enkele fouten gemaakt die dienden gecorrigeerd te worden maar op het einde van de eerste plakdag hadden we dit:

Bekijk bijlage 422935

Vanavond plakken we verder.
Ah Erwin, terug naar je oude liefde, kartonnen Citroëns H. Mooi kleurtje.
 
Ah Erwin, terug naar je oude liefde, kartonnen Citroëns H. Mooi kleurtje.
Hehe, het is eerder een vankantieliefde, het valt namelijk op dat dit hoofdzakelijk tijdens zijn reizen naar boven komt... :ROFLMAO::ROFLMAO:
 
Ja Beyond, liever papier dan mij te zitten vervelen hé.

Maar thuis zijn wil ook zeggen dat deze verder moet afgewerkt worden en dat hebben we vandaag gedaan.
Eerst de kleine verfpot gemaakt en gepositioneerd op het dak.
Probleem met de beide potten is dat er wel een zilverkleurig deksel bij zit maar als je naar het model van de ontwerper kijkt dan lijkt het dat dit deksel de potten niet afsluit.
Beetje logisch nadenken doet toch veronderstellen dat men een dergelijke constructie zal afsluiten tegen de regen en pro aerodynamica (alhoewel dat laatste bij de H niet veel rol zal spelen).

Pot1-1.jpg

Pot1-2.jpg

De grote pot moet derwijze gemonteerd worden dat 1) de schuifdeur nog open kan, 2) de tankdop vrij blijft en 3) men aan de andere zijde het luik naar het reservewiel kan openen. Hierdoor komt een deel van de pot over de achterzijde te hangen.

Pot2-1.jpg

Pot2-2.jpg

Vermits je nu in de pot kan kijken diende deze bijgekleurd te worden hetgeen ik gedaan heb met Vallejo zilver.

Pot2-3.jpg

Nog te doen: plaatsen van de wielen, koplampen, bumper vooraan en de beide vlaggen op de bumper.

A suivre...
 
Is toch wel een knappe auto zo met die reclame.
 
Vandaag de Citroën afgewerkt.
Het model op zich is niet slecht maar ik vind dat hij wat hoog op de wielen staat.
De eindfoto's:

Fin 1.jpg

Fin 2.jpg

Fin 3.jpg

De vlaggen maken hem speciaal: "l'Equipe" en "Tour de France 54".

Fin 4.jpg

Fin 5.jpg

Fin 6.jpg

Ga mij nu weer concentreren op plastiek, gaat mij toch beter af.
 
mooi exemplaar voor de verzameling .
Vind de reclame overdreven en daardoor ook geweldig.
 
Vandaag de Citroën afgewerkt.
Het model op zich is niet slecht maar ik vind dat hij wat hoog op de wielen staat.
De eindfoto's:

Bekijk bijlage 423079

Bekijk bijlage 423080

Bekijk bijlage 423081

De vlaggen maken hem speciaal: "l'Equipe" en "Tour de France 54".

Bekijk bijlage 423082

Bekijk bijlage 423083

Bekijk bijlage 423084

Ga mij nu weer concentreren op plastiek, gaat mij toch beter af.
Hallo Erwin. Is wel een speciaal geval. Ik herinner mij de wisselkoersen van vroeger met een karavaan van reklame wagens waar zulke gedrochten rondreden en meestal snuisterijen voor de kinderen uitdeelden ,wat mij meer intereseerde dan de koers zelf. De wielen van je Citroën zijn toch een paar maten te klein qua diameter en breedte, spijtig.
Je bent nu een stukje meniscus kwijtgeraakt maar je krijgt er een barometer/weervoorspelling voor in de plaats.
Ik spreek van ondervinding, dat is 2 jaar geleden bij mij ook gebeurt. Wees nog voorzichtig in het begin. Willy.
 
Grappig voertuig om te zien met die blikken als opbouw, zal wel leuk zijn om eens te zien in 1/24 plastic :-)
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan