Hoofdsponsor

1/48 Chance Vought Corsair F4U-1 [done]

Ondertussen hebben we niet stilgezeten.

Alle onderdelen van het landingsgestel en de bom zijn geweatherd en klaar voor montage. Al zal dit nog wel even duren. ;)

IMG_20200928_170446.jpg


IMG_20200928_201444.jpg


De belletjes op de band heb ik nog weggewreven. De grijze wash op de band is minder overtuigend. Maar op de standaard banden bij de Tamiya kit zijn weinig details en groeven.

En alles op een rijtje:

IMG_20200928_203813.jpg


De corsair zelf heeft een gloss coat gekregen en alle decals zijn aangebracht met microset en (meerdere lagen) microsol om zo goed mogelijk in de panel lines te gaan. Alles is nu terug gesealed met een matte vernis. Ons Daphne is geboren. ;)

IMG_20200929_171745.jpg


IMG_20200929_173226.jpg


Mijn volgende todo's ...

  • Lichtjes schilderen aan de onderzijde van de vleugels
  • Decal 13 op de neus half overspuiten met blauw
  • Chipping aanbrengen op het vliegtuig

Dan kan er terug een laag vernis over :)
 
Knappe werken hier.
Doe zo voort.
 
Nog wat details aangebracht. Decal 13 overspoten op de neus en dan de chipping aangebracht. En goh ... ik weet niet of ik daar ingeslaagd ben. Heb er sterk gemengde gevoels bij ... oordeel anders zelf.

Chipping aanbrengen met een spons is volgens mij toch niet de beste oplossing. Volgende keer zal het oftewel met één of ander chipping medium zijn of via chip en nick.

IMG_20200929_204837.jpg


IMG_20200930_180057.jpg


IMG_20200930_180125.jpg


IMG_20200930_180009.jpg


IMG_20200930_181219.jpg


Alles staat in de matte vernis. Ik ben benieuwd wat de wash gaat doen. Het project loopt stilletjes aan op zijn einde.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben geen kenner maar je chipping vind ik te grof en te veel. Gemakkelijk is dat niet hè. De wash zal het effect nog wat temperen. De weathering van het landingsgestel en de bom is wel geslaagd, voor de rest is het toch een geslaagd project ?!
Komt goed deze Corsair

Greetzzz Modest.
 
Die overspoten 13 is goed gelukt.
Wat de chipping betreft: love it or hate it.
Persoonlijk denk ik niet dat er veel chipping op de cowling zal zijn omdat de schroef nu éénmaal alles opvangt. Voor de rest zullen de beschadigingen te vinden zijn aan de panelen die altijd moeten geopend worden bij onderhoud en op de plaatsen waar piloot en grondpersoneel met hun schoenen over de vleugels lopen.

Lijkt mij redelijk realistisch wat je gedaan hebt en zoals Modest zegt zal de wash het effect nog wat verminderen.
 
chipping is niet altijd gemakkelijk wat ik ook steeds weer ondervind.
Ik hou altijd iets vochtig (klammig) bij de hand om wat te temperen of terug weg te halen.
Ook haal ik veel verf terug weg op sponsje zodat er niet teveel afkomt.
 
Bedankt voor de feedback!

Ik heb vanmorgen de chipping hier en daar wat weggedaan. Vooral op de fuselage boven de vleugels had ik het naar mijn inziens te bont gemaakt. Met de airbrush heb ik nu voldoende vertrouwen om spotrepairs uit te voeren. :)

Het ziet er prachtig uit, maar als ik toch een puntje mag meegeven, en ja ik weet het , soms denk ik er zelf ook niet aan hoor. Maar op sommige onderdelen zie ik nog een gietnaad. Als het niet te laat is, zou ik deze nog proberen wegwerken.

Kritiek is welkom hoor. :)

Je hebt gelijk hoor, vooral achter de canopy valt het het meeste op dat er nog een seam zichtbaar is. Ik geef toe dat ik dat niet meer durf wegwerken. Ik heb begrepen dat je dergelijke zaken het beste oplost wanneer de primer er op staat. Maar door het feit dat ik de Vallejo primer heb gebruikt en die totaal niet te schuren is, of de vlokken rubber komen er af, heb ik het niet meer gefixt. Ik zou niet weten hoe ik het nu nog moet oplossen ...

Nu ik besef dat dit m'n eerste build is en dat er hier en daar nog wel een aantal zaken beter konden. Voor mijn volgende project(en) ga ik Stynylrez gebruiken als primer. Al diegene die klagen over de primer van Vallejo en op zoek zijn naar een andere acrylic gebaseerde komen uiteindelijk bij Stynylrez uit. Deze zou steenhard worden en is perfect schuurbaar.
 
De wash heeft inderdaad alles een beetje getemperd :D ;)

IMG_20201002_113038.jpg


Fijn weekend allemaal!
 
OMG wat heb je nu uitgespookt? Hopelijk is dit een waterverf wash ofzo...
 
Dat is een slushwash Michel. Maakt niet zoveel uit wat voor soort verf je ervoor gebruikt eigenlijk, alles heeft voor- en nadelen.

Wel het juiste moment kiezen om weer schoon te maken.
 
Na de wash "opgekuist" te hebben ...

IMG_20201003_151716.jpg


IMG_20201003_151827.jpg


IMG_20201003_151516.jpg


IMG_20201003_152203.jpg


Ondertussen ben ik ook begonnen met hier en daar wat onderdelen aan het vliegtuig te lijmen ... we komen stilletjes aan op het einde.

IMG_20201003_160527.jpg


IMG_20201003_160416.jpg
 
Ik sluit mij aan bij Erwin,

Weinig of niets op aan te merken hoor:wow:

Grtz.

Luc8)
 
Ik vind dit heel fijn gedaan het zal dicht tegen het originele patina komen,prachtig zou ik zeggen.
 
Ik denk dat ik klaar ben! Het landingsgestel zit er volledig in en als laatste heb ik nog een antenne-draad toegevoegd. God, wat een gepruts is me dat, maar het maakt het plaatje wel volledig af! Mijn Corsair is zeker niet perfect, maar ik ben er toch héél tevreden mee.

Ik moet zeggen dat ik hier echt van heb genoten. En ik heb het misschien al eens aangehaald, maar modelbouwen is echt een erg prettige hobby wat in schril contrast staat met m'n job en voor een deel ook het drukke gezinsleven. Het is heerlijk om ergens je tijd voor te nemen en aan een projectje te werken wat maanden mag aanslepen. Ik dacht ook dat modelbouwen een goedkope hobby was, daar heb ik mij wel in vergist. Maar na de initiële investering zal dat allemaal wel meevallen. :)

Ik heb veel geleerd. Vooral leren airbrushen, waar ik me nu toch comfortabel mee te voelen.
Maar ik heb ook een lijstje van werkpunten die ik zeker ga meenemen naar een volgend project, zijnde:

  • Op zoek gaan naar een schuurbare acrylic primer. Met de Vallejo primer zie je de fouten goed, maar durfde ik niet meer te schuren. Ik had dit geprobeerd op mijn bom met alle gevolgen...
  • De naad verder proberen te verbeteren wanneer er 2 helften aan elkaar moeten gelijmd worden. Zoals de fuselage, vleugelhelften, etc. Een wash nadien, benadrukt alle gemaakte fouten op dat vlak.
  • Meer letten op het wegschuren van gietnaden zoals Rudi terecht heeft aangehaald.
  • Ook durven schuren op de transparante stukken waar het onderdeel met de sprue vast hing. Uit angst het glas van de canopy te raken heb ik niet durven doorschuren. Nadien toen het te laat was, is me wel binnengeschoten dat ik de fragiele stukken misschien gewoon kon aftapen.
  • Zaken die nadien moeten gelijmd worden toch op de hechtpunten afplakken. Met het landingsgestel heb ik vaak gehad dat ik onderdelen moest lijmen op een oppervlakte wat 4 vernislagen heeft gehad en daar deed de cementlijm niet veel meer. Chance dat er nog loctite bestaat.
  • Nog voorzichtiger proberen te werken. Mijn grootste faal van het project was nadat ik de decals had geseald, dat ik een nummer 16 op de neus van het vliegtuig zag. Onbewust heb ik blijkbaar het nummertje van de decal zelf op m'n vliegtuig geplakt. Chance dat ik het nog kon afkrabben met de pincet. :D

Voor de rest wil ik toch iedereen bedanken die dit topic heeft gevolgd en die me ook tips hebben gegeven! :)

Ik zal zeker binnenkort een nieuw topic openen voor mijn nieuw project. Dit zal oftewel een KV-7 of een Saab JAS 39A Gripen worden.

Dan laat ik jullie nog met een aantal foto's. Ik wacht nog op de levering m'n nieuwe fotostudio. Eens deze geleverd is, zal ik iets hoogwaardere foto's nemen dan deze snapshots van m'n GSM.

IMG_20201004_143012.jpg


IMG_20201004_142957.jpg


IMG_20201004_143046.jpg


IMG_20201004_143145.jpg


IMG_20201004_150133.jpg


IMG_20201004_143112.jpg
 
Persoonlijk vind ik hem geweldig .
Vooral de kleuren zijn er mot op en de verwering is zeer geslaagd.
Wij gaan nog wat te zien krijgen van u.
Laat de volgende maar komen .Applaus
 
waanzinnig mooi , echt ik meen dat , knappe verwering ik wou dat ik het zo kon
Marc
 
Mooi eindresultaat, zeker als je niet veel modelbouwervaring hebt. Ik heb ervaren bouwers mindere resultaten zien behalen!
 
Zeer mooi eindresultaat. Knap gedaan
 
Heb hem van de zijlijn gevolgd en vind hem zeer geslaagd vooral de blauwe kleur spreek mij aan.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan