Hoofdsponsor

1/48 Chance Vought Corsair F4U-1 [done]

Dank u wel :)

Hoe zou ik de uiteindelijke kleuren airbrushen?

Ik gebruik Model Air die al een beetje verdund is om te airbrushen. Normaal gezien spuit ik deze 3 : 1 (verf : thinner). Ik had gedacht om te spuiten met 1 : 1 verhouding. Kan je voor de laatste lagen, om nog meer controle te hebben, eigenlijk nog meer thinner gebruiken dan verf?

Aansluitend, ik wil 2 verschillende kleuren gebruiken met een soft edge. Ik denk dat de blu tac methode het makkelijkste is?

En wat met de overlappende zaken die gespoten worden, waar de kleuren overgaan. Daar ga ik dan toch preshading verliezen?

Veel vragen, I know! :D
 
En de onderkant gespoten :)

IMG_20200918_155202.jpg

IMG_20200918_155310.jpg

Hier heb ik wel een aantal rare vlekjes ... geen idee hoe die erop komen. Lijkt me niet uit de airbrush gekomen. Moet je je vliegtuig kuisen of ontvetten voor je spuit? Nu 'k ga er mij geen zorgen in maken omdat met weathering je dat toch niet meer gaat zien.

vlekjes.png
 
Hey dat ziet er al heel goed uit he, proper gedaan. Hopelijk valt de bovenkant ook zo goed mee.
En inderdaad, ontvetten.

Meestal als ik klaar met het model te bewerken veeg ik het hele model even af met een vochtig/bijna droog doekje thinner, dan is de eventuele grootste vuiligheid weg. En vervolgens voordat je echt gaat spuiten even afvegen met een vochtig doekje water.
 
Mooi gespoten hoor! Ikzelf ontvet nooit m'n modellen voor het spuiten en nog nooit problemen mee gehad.
 
Ik ontvet steeds met " wasbenzine " met een proper doekje liefst iets dat niet pluist ( keukenhandoek )
De wasbenzine vervliegt enorm snel maar ontvet enorm stinkt niet echt het ruikt wel maar is verder onschadelijk voor plastic
Ik gebruik dit omdat ik niet met handschoenen kan werken en zodanig vingerafdrukken vermijd
Nog een tip in de action verkopen een soort kleefdoekjes ( heb er zo eentje ) dat is een doek in een soort kleefstof gedompeld en die neemt alle stofjes op , is te vinden in de afdeling verf , behangpapier en dergelijk
Marc
 
Terug een beetje bijgelezen.
Mooie vorderingen. Bijna niet te geloven dat dit je eerste model is en dat je hier reeds zoveel verschillende technieken toepast (wash zetten, drybrush, pre-shading, chippen….).
Ik veronderstel dat je voor je aan dit project bent begonnen redelijk wat informatie hebt opgezocht als voorbereiding?
Hoe dan ook een mooi project.
 
Mooi gespoten hoor! Ikzelf ontvet nooit m'n modellen voor het spuiten en nog nooit problemen mee gehad.

Dat komt nog wel een keer Michel en altijd op een model waar je super veel aandacht heb besteed :)

Maar ik maak mijn modellen voor ik ga spuiten gewoon schoon met een afwasmiddel dus een lekker sopje en je kan gelijk de afwas doen twee vliegen in een klap :) Daatna je model goed afspoelen en een dagje laten drogen niet vegen met doekjes wat dat kan je model statisch maken ;)
 
Bedankt voor de feedback en tips, much appreciated!

Ik ontvet steeds met " wasbenzine " met een proper doekje liefst iets dat niet pluist ( keukenhandoek )
De wasbenzine vervliegt enorm snel maar ontvet enorm stinkt niet echt het ruikt wel maar is verder onschadelijk voor plastic
Ik gebruik dit omdat ik niet met handschoenen kan werken en zodanig vingerafdrukken vermijd
Nog een tip in de action verkopen een soort kleefdoekjes ( heb er zo eentje ) dat is een doek in een soort kleefstof gedompeld en die neemt alle stofjes op , is te vinden in de afdeling verf , behangpapier en dergelijk
Marc

Dit weekend even naar de Hubo om de hoek geweest voor een fles wasbenzine en kleefdoekjes. Handschoenen heb ik geprobeerd en ik vind dat persoonlijk echt niet aangenaam werken.

Terug een beetje bijgelezen.
Mooie vorderingen. Bijna niet te geloven dat dit je eerste model is en dat je hier reeds zoveel verschillende technieken toepast (wash zetten, drybrush, pre-shading, chippen….).
Ik veronderstel dat je voor je aan dit project bent begonnen redelijk wat informatie hebt opgezocht als voorbereiding?
Hoe dan ook een mooi project.

Dank je wel! Ja ik heb 2 maanden 'research' gedaan voor ik echt ben begonnen. Massaal veel youtube tutorials, facebook groepen, veel bouwreports gezocht en gelezen. En dan kom je altijd wel bij dezelfde technieken die je aanhaalt terug. Nuja ik probeer een set van technieken te gebruiken voor mijn model zonder er heel diep in te gaan.

Zoals Lox665 aanhaalde kan je met je preshading veel verder gaan met verschillende kleuren, maar ik vond het zo al goed genoeg voor een eerste keer. Ik heb ook al veel gelezen dat preshading niet meer done is, dat je black basing moet gebruiken. Misschien ooit ja ;)

Voor de Corsair vond ik ook veel build video's online. Dat heeft me veel geholpen voor de volgorde van bouwen, wat eerst spuiten etc ...

Nu modelbouwen is ook een goede oefening voor mij om dingen af te werken. En niet halverwege aan een nieuw model te beginnen. Desondanks ligt mijn volgende bouwdoos al klaar. En daar ben ik mij nu ook al een tijdje aan het inwerken welke technieken ik wil gebruiken. Maar het zal geen vlieger worden :)

---

Ondertussen is mijn schroef helemaal klaar! Ik wil echt voor een doorgeleefde Corsair gaan.

IMG_20200921_082948.jpg


De stappen die ik heb gedaan voor m'n schroef wil ik ook gaan toepassen voor het vliegtuig zelf:

  • Gloss varnish erop. Van Vallejo, verdunt met 1:1 thinner. Spoot lekker met 0.2mm
  • Decals erop, set en sol gebruikt. Dit zijn al de andere decals aangehaald op de eerste pagina hier.
  • Matt varnish erop. Geprobeerd iets minder te verdunnen. Spoot beduidend minder. Eindresultaat was goed, daar niet van.
  • Chipping met aluminium verf en spons. Hier en daar toch terug verminderd met penseeltje en zwart.
  • Dark dirt wash erop van Flory Models. De volgende dag met een licht nat gemaakt oorstokje uitgewreven.

Ik zou nog kunnen sealen nu met matt varnish voor bescherming. Of 'k spuit de schroef mee als ik het ganse vliegtuig doe. 'k zie nog wel. :)
Blijkbaar is het geen probleem om die klei gebaseerde wash te sealen. 'k had een mailtje naar Flory Models gestuurd.
 
Laatst bewerkt:
Slapeloosheid heeft soms zijn voordelen ...

De andere kant van de kleppen voor het landingsgestel gespoten.

IMG_20200922_064421.jpg


Alsook de rest van de onderkant van het vliegtuig. Hier is het een hard edge wat moest gebeuren. De bovenkant via soft edge. Da's voor morgen of overmorgen. :)

IMG_20200922_055148.jpg
 
Heb je heel de propeller gedaan met Dark dirt wash ? of alleen de spinner, het ziet er wel heel mooi uit, kun je er even een close-up van maken ?
Voor de rest is alles heel mooi, laat je de volgende keer niet tegen houden om wat verder te gaan in je spuit technieken. Aan da hand van je huidig resultaat ben ik er van overtuigd dat dat goed gaat komen.
 
Indrukwekkend voor een eerste bouw amai!
 
Inderdaad indrukwekkend zover.
 
Dank u! Dank u!

Goh ja eerste bouw ... als je die van mijn < 16 jaar niet meerekent. Maar ik weet nog goed dat ik alles er gewoon met de borstel op flanste en ook gewoon overal verf op smeerde. Ook op de delen die gelijmd moesten worden. Ik herinner me nog dat mijn lievelingshelikopter de AH-64 Apache al ne 1 dag met doorgezakte vleugels stond omwille van het gewicht. En elke week maar terug lijm eraan smeren, tot de lijmkorsten teveel werden. :D

Dit is een heel andere manier van modelbouwen. Overal je tijd voor nemen, kijken welke techniek je kan gebruiken. En ik vind het ook leuk, ik ben werkzaam in de IT, om een keertje te deconnecteren van internet, schermen, etc. Gewoon prullen in de garage. :)

Anyways on topic ...

Heb je heel de propeller gedaan met Dark dirt wash ? of alleen de spinner, het ziet er wel heel mooi uit, kun je er even een close-up van maken ?
Voor de rest is alles heel mooi, laat je de volgende keer niet tegen houden om wat verder te gaan in je spuit technieken. Aan da hand van je huidig resultaat ben ik er van overtuigd dat dat goed gaat komen.

Ik heb heel de propeller in de wash gestoken. Nu moet ik eerlijk toegeven dat ik vanmorgen het resultaat nog een keertje herbekeek en dat ik heel de propeller wat te dof vond. Ik ben toen met een minimaal bevochtigd stukje keukenrol nog even over de bladen gegaan, niet de spinner, en volgens mij ziet het er nu veel beter uit. Je hebt nog wel die doffe, erg lichtbruine schijn, maar niet overheersend.

Het is deze dat ik gebruik: https://www.florymodels.org/store/flory-models-dark-dirt-weathering-wash-fmw002
Ik ben trouwens ook van plan om gans het vliegtuig erin te steken, net zoals op het filmpje op de link hierboven.

Nog wat foto's:

IMG_20200923_075129.jpg


IMG_20200923_080008.jpg


Ondertussen is m'n Corsair helemaal ingepakt met dikke keukenrol en blutac.

IMG_20200923_075017.jpg


IMG_20200923_075026.jpg


Waarschijnlijk dikke overkill om gans de onderkant in te pakken, maar ik ken mezelf. Ik pak per ongeluk met een natte vinger op de onderkant en dan heb ik blauwe vegen op de grijze buik ... en dat willen we niet. Plus zo kan ik het vliegtuig gewoon vastpakken overal waar ik wil.

Ik ben benieuwd wat het resultaat zal zijn daar waar de vleugels en de romp samenkomen. Ik ga daar ongetwijfeld hier en daar wel moeten bijwerken met een borstel. Nu ik er bij stil sta, had ik beter de flappen nog niet geplakt en kon ik er beter achter met blu tac. We zien wel wat het geeft.
 
Laatst bewerkt:
De corsair is volledig gespoten! Nu let niet op de kleuren ... de laatste foto in deze post benadert de realiteit het beste. Bij de andere foto's gaat de kleurenbalans van m'n gsm de mist in. Het blauw is trouwens Faded PRU Blue van Vallejo.

IMG_20200923_125523+%281%29.jpg


Nu moet ik toegeven dat het veel makkelijker is om de pre-shading op grijs er beter te laten uitkomen.

IMG_20200923_125519+%281%29.jpg


Afhankelijk van het licht zie je de pre-shading er nog wel door komen. Maar het is erg subtiel. Veel subtieler dan de onderkant. Misschien had ik nog meer verdund moeten spuiten. Ik zat nu al op 5 verf : 4 thinner : 1 improver. Het blijft een leerproces.

Dan was het grote moment daar om de blu tac er af te halen om te kijken of m'n soft edge goed gelukt is. En daar ben ik wel blij mee :)

IMG_20200923_143007.jpg


Het totaalplaatje:

IMG_20200923_143849+%281%29.jpg


Misschien nog een vraagje. Tijdens het spuiten (met de verhoudingen hierboven vernoemd) ging alles goed tot m'n verf cup leeg was. Na de nieuwe mengeling te maken en in de airbrush te doen, kwam er toch beduidend minder uit. Een wattenstaafje met thinner over de naald gaf geen verschil. Een keer de trekker helemaal naar achter trekken op een blad papier, gaf een tijdelijke oplossing. Nadien hetzelfde. Ik heb toen de verf even terug in m'n verfpotje gedaan en een beetje airbrush cleaner gespoten. Nadien was het redelijk ok.

Spuiten jullie altijd even cleaner ofzo wanneer je verf bijvult? Als ik van kleur wissel doe ik dit sowieso. Tips hier? Of is dit gewoon normaal bij het airbrushen?
 
Deze week had ik wel wat tijd en vandaag ook :)

Ik heb de bom ook wat steenslag gegeven (mss iets minder realistisch) en een keertje gedryfit.

IMG_20200924_084432.jpg


Na inspectie merkte ik dat de neus niet goed was gespoten. Het blauwe gedeelte moest veel lager komen. De Corsair die ik aan het bouwen ben, is eigenlijk geïnspireerd op nr. 15 van James Cupp. Nu zijn vliegtuig heeft de oorspronkelijke neus gekregen van zijn eerste Corsair, nr. 13. Zoals je op onderstaande foto's kan zien. De bedoeling is ook nadat de decal 13 is aangebracht, dat het lichtjes terug met het blauw wordt overspoten. Dat had niet mogelijk geweest om het blauw veel te hoog zat. Kan je zien op de laatste foto van vorige post.

_%28USMC%29_of_VMF-213_on_Guadalcanal_in_June_1943.jpg

De neus heb ik dus herspoten zodat het blauw lager komt aan beide zijden.

IMG_20200924_135528.jpg


Het is misschien nog een tikkeltje te hoog, maar hier kan ik wel mee verder.

Volgende opdracht was de walkways aanbrengen. Hiervoor ik zelf masks gemaakt van tape. Nu snap ik eindelijk waarom al die meeteenheden op m'n snijmat zitten. Nu met die strepen ben ik wel zoet geweest om ze aan beide kanten symmetrisch te krijgen.

IMG_20200924_132009.jpg


Maar ze staan er! :)

IMG_20200924_135345.jpg


De volgende stap is het gehele vliegtuig in de gloss vernis te zetten om de decals aan te brengen. Zijn er goeie tips hoe ik dit het beste doe? Ik wil het vliegtuig in één keer vernissen met de airbrush, maar als ik de bovenkant heb gedaan, hoe moet ik onderkant doen? Alez misschien een domme vraag, maar ik moet toch ergens m'n vingers zetten. Of kan je dit in 2 keer? Ga je zien dat er bepaalde stukken bijvoorbeeld op de romp gaan overlappen?
 
Dat ziet er allemaal heel goed uit:wow:

Wat je airbrush probleem betreft,
Ik probeer om de AB nooit helemaal leeg te spuiten want dan had ik hetzelfde probleem als jij.
Waarschijnlijk is dit omdat op het laatste enkel lucht over de naald en nozzel gaat waardoor verfresten aankoeken met als gevolg na opnieuw vullen een mindere doorstroom.

Vernissen doe ik in 2 keer maar ik werk dan ook op schaal 1/24:D
Op jouw schaal kan je normaal gezien een stokje of stukje sprue in de opening voor de prop steken, is daar een as ipv. een opening kan je een krokodilbekje gebruiken om vast te klemmen.

Grtz.

Luc8)
 
Ziet er mooi uit. Die blue tack lijkt goed te werken, ik dacht dat de vallejo verf er mee af zou komen maar dat is dus niet het geval.

Ik zou in 2 keer vernissen. Er zijn altijd verschillende manieren om iets te doen natuurlijk.
 
Gaat goed vooruit en is knap gespoten.
Met hier en daar wat meer af te plakken ben ik ook begonnen ,want slaag er ook steeds in om al eens verkeerd vast te nemen.
 
Die spinner is mooi gedaan, ziet er mooi uit. Ik ga mij die wash ook eens bekijken.

Bij je blauw komt je preshading wel minder door precies ? maar dat kan ook aan de foto liggen.
Ik zie ook aan je randen dat je verf wat dik was, er zijn redelijk wat spetters, als je je verf nog wat meer verdunt gaan deze minder zijn en ga je een wat meer egaal effect krijgen.

EN ik zie dat je de weathering pencils hebt van AK:D
Ik wil deze ook kopen, ik heb hier aquarel potloden liggen van mijn tijd op de kunstacademie, maar die werken niet zo goed op modellen. Als mijn model mat was dan kreeg ik geen mooi egaal effect met wat water er bij de doen, en als mijn model blonk kreeg ik er geen lijn op.
Ik ben benieuwd naar jou resultaat hiermee.
 
Bedankt voor de feedback en/of commentaren! Much appreciated :)

Dat ziet er allemaal heel goed uit:wow:

Wat je airbrush probleem betreft,
Ik probeer om de AB nooit helemaal leeg te spuiten want dan had ik hetzelfde probleem als jij.
Waarschijnlijk is dit omdat op het laatste enkel lucht over de naald en nozzel gaat waardoor verfresten aankoeken met als gevolg na opnieuw vullen een mindere doorstroom.

Vernissen doe ik in 2 keer maar ik werk dan ook op schaal 1/24:D
Op jouw schaal kan je normaal gezien een stokje of stukje sprue in de opening voor de prop steken, is daar een as ipv. een opening kan je een krokodilbekje gebruiken om vast te klemmen.

Grtz.

Luc8)

Goede tip met de airbrush! Ik ga dit zeker in gedachte houden.
Voor de rest is de motor er al ingelijmd dus die oplossing werkt niet, maar in de openingen van het landingsgestel die nu zijn opgevuld met blu-tac, ga ik tandenstokers steken. Zo kan het vliegtuig toch staan zonder iets dat de grond raakt. :)

Die spinner is mooi gedaan, ziet er mooi uit. Ik ga mij die wash ook eens bekijken.

Bij je blauw komt je preshading wel minder door precies ? maar dat kan ook aan de foto liggen.
Ik zie ook aan je randen dat je verf wat dik was, er zijn redelijk wat spetters, als je je verf nog wat meer verdunt gaan deze minder zijn en ga je een wat meer egaal effect krijgen.

EN ik zie dat je de weathering pencils hebt van AK:D
Ik wil deze ook kopen, ik heb hier aquarel potloden liggen van mijn tijd op de kunstacademie, maar die werken niet zo goed op modellen. Als mijn model mat was dan kreeg ik geen mooi egaal effect met wat water er bij de doen, en als mijn model blonk kreeg ik er geen lijn op.
Ik ben benieuwd naar jou resultaat hiermee.

Ja klopt. Zoals aangehaald is veel van de preshading overgespoten. Nu als ik er mijn lamp op schijn, zie je het nog wel. Misschien dat ik nog teveel lagen heb aangebracht, of inderdaad nog meer verdunnen. Maar eerlijk gezegd gebruik ik nu:

5 verf : 4 thinner : 1 airflow improver

Te denken dat Vallejo Model Air al verdunde verf is. Zou ik dan nog meer kunnen verdunnen? De spetters zijn echt een close-up en ik vind het effect, wat een zachte overgang maakt, best geslaagd. Terwijl het airbrushen beter en beter begint te gaan, is het nog wel zoeken naar de correcte verhoudingen.

Wat betreft de AK weathering pencils. Goed gezien :D

Nu ik ga eerlijk zijn, het is een cadeautje geweest van mijn vrouw. Ik heb ze nog niet gebruikt, buiten een streepje aluminium gezet als 'kras' op de bom, maar ik ben niet overtuigd. Ik spuit ook altijd m'n verf leeg op een wit pvc blad. Daar heb ik wat geëxperimenteerd gisteren met de potloden; een stofnest gemaakt, streaking, nog wat chipping. Maar ook hier ben ik niet overtuigd. Voor de Corsair ga ik ze niet gebruiken.

Iets zegt mij dat ik beter kijk naar streaking en dergelijke met olieverf. Chance dat m'n vrouw dit forum niet leest. ;)
Misschien moet ik nog eens wat zoeken naar tutorials, filmpjes wat je er allemaal mee kan doen. En inderdaad, op gloss varnish zouden de potloden niet werken. Ze vragen echter wel achter een mat oppervlak.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan