Hoofdsponsor

1/35 Centurion ARV Mk-2 [wip]

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ron

Bouwers voor bouwers :)
Registered
Lid geworden
31 dec 2010
Berichten
6.267
fv4006a.jpg

fv4006c.jpg

Entering service in 1956, this ARV replaced the earlier Mark 1 and was significantly upgraded, especially in the provision of a winch with 31,000 kg towing capability.

Armament 1 x .30 L3A4 Machine-Gun
2 x 5 barrel stroke dischargers
Crew 4
Weight in action 50,295 kg
Length 8.966 in; Height 2.895 in; Width 3.39 in; Track width 0.61 in; Ground clearance 0.45 in
Maximum road speed 34.6 km/h
Range (roads) 102 km
Engine type: Rolls Royce Meteor Mark IVB; Engine power 650 bhp; Engine capacity 27 litres; Fuel capacity 1,045 litres
Ammunition capacity .30 - 2,000 rounds.

Bron; http://arcaneafvs.com/

Daar mijn anderen twee projecten even in een fase zitten van drogen en zo heb ik deze er maar bij gepakt om te te starten of bete gezegd verder aan te gaan.

Het model is van Accurate Armour deze firma is bijna mijn hofleverancier van dit soort modellen :) en is uiteraard volledig resin.
In dit geval word het geen Engelse uitvoering maar een Australische in Vietnam, het verschil tussen deze twee zijn een paar extra dingetjes zoals een schild om de MG en achterop nog twee stalen platen.

Daar ik een hekel heb aan resin onderstellen heb ik een half begonnen centurion van AFV van iemand overgenomen en ga daar het onderstel van gebruiken, scheelt mij weer een hoop werk en ergernis.
De pasvorm tussen de AFV bodem en de bovenzijde is bijna perfect er moest alleen een rand plastic wat boven de spatborden zat verwijderd worden en ik had een perfecte pasvorm.

Ik ben begonnen om de sommigen naden uitte krassen omdat er resin resten in zaten
DSC_7439.JPG


Ik moest wel een stuk van de achterzijde van AA verwijderen en deze in de plastic onderkant van AFV zetten en daar zat het meeste werk in tot nu toe, en ik zie op de foto dat ik nog een beetje moet schuren om alles goed recht te krijgen.
DSC_7448.JPG


Ik vond de spatborden een beetje aan de dikke kant dus wat hebben we gedaan :tongue:
DSC_7449.JPG


Hier een slechte foto van het verschil in dikte tussen de plastiek en resin spatborden
DSC_7450.JPG


Ondertussen nog even door gezaagd met dit als resultaat,
DSC_7452.JPG


Nog wat meer zagen en wat lijm en putty erbij en we hebben weer spatborden
DSC_7516.JPG


DSC_7517.JPG


Al met al een aardige start aan dit beestje
 
Laatst bewerkt:
Dit zie je niet veel een ARV, ik volg...

Grtz Bart.
 
Klopt Bart dat je dit soort modellen niet zo vaak zie op forums en helaas moet ik zeggen als liefhebber van dit soort voertuigen.
 
Had even geen zin in resin prutsen vandaag dus heb ik alvast vier wielophangingen in elkaar gezet en moet er nog twee maken.
Het mooie aan deze ophangingen is dat ze functioneel zijn maar of dat echt geschikt is voor de ARV uitvoering dat denk ik niet, ik vrees dat daar de veren te zwak voor zijn uitgevoerd want er komt nog een aardig gewicht aan resin op de veren te staan 8)

DSC_7522.JPG


DSC_7524.JPG


En ik had alvast de terugloop wielen gemonteerd om te kijken met de tracks erop of ik wel op de juiste hoogte ben uitgekomen wat betreft de tussenruimte spatborden en tracks.

DSC_7525.JPG
 
Hey,

Me like ARV's , geef me het gevoel van den pure mekaniek weer.... mmmmm ;)
 
Veel plamuurwerk precies Ron, ik heb nog niet met resin gewerkt maar plastic lijkt me gemakkelijker.
 
Tja , om eerlijk te zijn hebben die takelpanzers wel dat ietsje meer dan de gewone gevechtsversie.
 
ARV`s zijn echt bruut geweld :)

Michel, Resinkits zijn in mijn ogen niet echt moeilijker mits een beetje ervaring met resin geen kwaad kan.
Bij resin is het zo dat je de tijd neem dus de onderdelen goed schoonmaken en veel droog passen en je heb vaak iets meer plamuurwerk, dit alles geld wel voor een goede resinkit want bij een slechte kit heb je iets meer werk en dan is het niet echt leuk meer zo`n kit en dan kan je beter een plastic kitje bouwen :)
Ik heb nog wel een stuk of twee a drie slechte kits hier liggen en die komen met zijn tijd ook wel hier voorbij :wacko:

Ondertussen weer wat stapjes verder met deze rakker.
De bovenbouw en kisten zitten erop gemonteerd, deze zijn met een twee componenten lijm vast gezet wat meer droogtijd vraag maar dit was nodig om echt alles zo strak mogelijk op elkaar te laten aansluiten, de lijm heeft een trek kracht van 175 kilo dus de onderdelen zullen wel niet meer los komen als ze uit hun klemmen komen 8)
Op het motordek heb ik al de mee gegoten handels vervangen door koper.
En we zijn weer een dagje zoet geweest.

DSC_7533.JPG


DSC_7535.JPG


DSC_7536.JPG


DSC_7537.JPG
 
Silenoz, die dikte hoef ik niet op te lossen want die hoort daar bij een Australische versie, als je deze Australische versie vergelijkt met een Engelse van Accurate Armour dan heeft de engelse versie gewone rechte spatborden zonder verdikking dus het zal wel iets typisch Australisch zijn zoals een paar meer dingen die op de kit komen.
Helaas weinig info over mijn versie te vinden maar ik ga zeker nog wat dieper spitten om toch minsten een foto te vinden waarop dit te zien is :)

Die foto op Prime portal zijn van een Nederlandse Cent. en die wijken iets af van de Engelse versies dus deze setting van de kisten is correct.
centurion_arv_war_&_peace_show_2006_001.jpg
 
ik bedoelde niet dat het verkeerd was, vond het intrigerend, meer van, hoe geraak je in die onderste...

Er bestaat blijkbaar een boek met een walk around van de arv die je bouwt : Australian centurions in vietnam vanuit de reeks military briefs (deel 3)
 
O dan had ik je verkeerd begrepen Silenoz wat die kisten betrof, de klep van de kist scharniert gewoon aan de onderzijde zoal bijv die opberg kistjes in de zijkant van een Duitse SdKfz 251.
Ik zit nog steeds te denken aan de verdikking in die spatborden, heb gisteren een uur lopen lopen surfen naar afbeeldingen hiervan en nog niets gevonden.... bedankt he Silenoz :laugh::laugh:
 
Ik heb een grote database van militaire voertuigen, ik zal een kijken of ik er eentje kan vinden.

Grtz Bart.
 
amaai, zo'n beestje zeg
 
D-DAY 1944 Ik heb zelf ook een zeer grote data base van dit soort voertuigen en heb enkelen Australische Centurions ARV ertussen zitten maar dat zijn Mk I en enkelen Mk 2 mijn model is gesitueerd in Vietnam en daar reden maar liefst 4 stuks rond :) maar na wat informatie te hebben ingewonnen klopt die verdikking wel dus scheelt weer werk.
 
Okee geen probleem, we blijven volgen.

Grtz Bart.
 
Vanmorgen aan het stoeien geweest met twee PE bakken in elkaar te steken, er was nog even een klein Murphy gevalletje, ik had een zo`n bak gereed en toen ik hem beter bekeek had ik hem op z`n kop erop gesoldeerd :laugh: dus weer opnieuw beginnen.
Voor de rest zitten de kisten erop, de uitlaat van de generator die de winch aandrijf.
Nu moet ik weer de uitlaten los maken omdat ik anders niet die PE rekken kan plaatsen na het spuiten :wacko:

DSC_7543.JPG


DSC_7542.JPG
 
Ook hier weer een paar grote stappen voorruit gemaakt en het lastigste onderdeel de spade is gelukkig vlot verlopen ook al vergde dat enig denkwerk en paswerk.
Ik heb alvast een groen kleurtje onder de PE rekken gespoten omdat je hier later niet meer bij kan en ook weinig tot niets van terug ziet.

Maar hij gaat lekker opschieten ook al zit er nog aardig wat werk aan te komen.

De stand van zaken tot zover.

Er zaten 32 stootrubbers op de kisten (zaten niet op de Engelse uitvoering van dit voertuig) en niet een was op maat :wacko:
DSC_7554.JPG


De spade en toebehoren, het scheve onderdeeltje zit nu recht ;)
DSC_7555.JPG


DSC_7556.JPG


DSC_7557.JPG


DSC_7558.JPG


DSC_7559.JPG


Bij de volgende update zal het model wel op spuiten staan wat ook een leuk werkje belooft te worden met al die hoeken en gaten :nowink:
 
Die PE geeft toch net dat ietsje meer.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan