Hoofdsponsor

1/43 Carrera racebaan ( slot racing )

ERVARING
gevorderd vroeger aan echte slot racing gedaan
BOUWWIJZE
verbeteringen aan brengen
BOUWBUDGET
enkele kleine aankopen ( autotjes stuuken baan enz )
BOUWSTATUS
Work in progres
COMMENTAREN
muggezift maar raak ( heb een brede rug )
Leuk en vrij zeldzaam dat zo’n baan eens een dioramische upgrade krijgt!
 
Mooi om te zien groeien.
Ga je er hier en daar nog gebouwen of tribunes bij plaatsen?
En welke schaal is dit ongeveer?
Als dit 1/43 of 1/48 is, en je zoekt naar accesoires, dan heeft Italeri enkele omheiningen welke meer bij deze schaal passen dan voor 1/72 ;)
 
Je ontbreekt nog een tunnel Marc, zo één zoals in Monaco, half open dat je de auto's nog kan zien rijden. Is maar een idee hé.
 
Beste vrienden het zit allemaal nog in mijne kop vanmiddag nog aan het peinzen geweest over een tunnel maar die mag nu niet te lang zijn want ik moet aan de auto's kunnen als die daar van de baan moesten gaan
Bedankt maatekes voor het meedenken
Die omheiningen houd ik ook in mijn nachterhoofd
thanks bro's
 
Dat is nog eens een race baan sé.(y)
(y)
 
Coachke, ik heb hier nog het één en het ander op schaal 1/48 liggen dat jij misschien kan gebruiken?
Het is niet veel, maar hier ligt het enkel stof te vergaren en ligt het meer in de weg...
Laat anders maar weten of je interesse hebt ;)

IMG_20230125_111453372.jpg
 
wel ja daar zou je mee kunnen plezieren
 
dat gaat een baan worden zoals er geen andere is, gaat straks nog een beetje op een trein diorama lijken, alleen is dit deze wel heel uniek.
Succes met de verdere aankleding.
 
Makkers , vrienden en vriendinnen niemand vergeten ? Ok dan beginnen we welkom in de ban van de racebaan het is voor mij niet zozeer om te koersen eerder om er een soort diorama van te maken een goede oefening voor mij o mijn kleuren te beheersen en om mijn kop een beetje vrij te maken met hetgeen hier bij mij thuis gebeurt , ok genoeg daarover ik had eerst die rotsformatie gemaakt van platte stukken isolatie platen maar dan creëer je min of meer platte stukken dat zinde me niet , ben dan begonnen met het zoeken op youtube en daar zag ik betere en handigere manier om mee te werken met name PU schuim in spuitbus
Eerst even tonen hoe ik eerst te werk ging





Rechts van de baan zie je het verder werk met het PU schuim dat al een beetje bewerkt is
Hoe ging ik te werk , wel eenvoudig je tekent de plaats af waar het moet komen voor de veiligheid van de koersbaan heb ik die afgeplakt met brede papiertape om zeker geen schuim op de baan te krijgen onderaan heb ik dus eerst een groot stuk karton gelegd om daarop te spuiten
Nu begin je stilletjes de omtrek te spuiten ook in het midden en zo bouw je de berg op zoals een slagroom spuitbus hoe hoger hoe meer naar het midden
Dat laat je zeker 1 dag uitdrogen want heb zelf ondervonden dat in het center de foam ( schuim ) soms nog niet hard is , als die goed uitgehard is kan je gaan beeldhouwen naar eigen goed dunken , ik gebruik hiervoor een groot broodmes met tanden ) waarom doe ik dat wel als dat schuim opgedroogd is vormt dat allemaal bolle vormen die zeker niet thuishoren in een berglandschap he ;)
Wel we snijden , zagen , in alle richtingen in het schuim met in het achterhoofd rekening houden dat het een rotsformatie moet worden , dalen spleten is allemaal toegestaan zolang je de vorm van een berg aanhoud
Ondertussen heb ik de bocht in het circuit terug gelegd en afgetekend om de plaats aan te duiden waar en hoe diep deze moet komen , met het broodmes kan je perfect werken ( ik had eerst zo een breekmes gebruikt maar dat loopt na een tijdje weg zo dat je op een plat vlak begint weg te zakken wat niet de bedoeling is




zie je het ik ik het bedoel ?
Na al het snij en kap werk ben ik begonnen met het opruwen van rots gedeelte dit met een ruwe houtvijl




Zo krijg je de vorm stilaan die je wenst , maar 1 ding wil ik nog meegeven denk , plan of teken alles eerst goed uit om niet over verassingen te komen staan en nutteloos werk te doen
Hoe zal je je afvragen wel voorbij de rots hing de baan in de lucht en dan ben ik zonder nadenken begon aan een helling om de baan te laten zakken naar grond niveau , dat heeft veel werk gekost en veel isomo versneden wat ik heb moeten opgeven , ik wilde er namelijk bogen in uitzagen maar dat op sommige plaatsen te gevaarlijk op doorbreken
Hier dus die helling












Dus gezocht naar iets anders en dat komt hierna
Hopelijk vinden jullie het interessant genoeg om te volgen
Tot seffens
 
Ok hier ben ik dan terug , ik heb het verslag opgedeeld om makkelijker te plaatsen hier of ergens anders he ,
Waar waren we gebleven , ja de helling , isoleerplaten genoeg maar die waren niet zo makkelijk om te bewerken naar hetgeen ik wilde , dus in de auto gestapt en naar " Lucas " gereden en daar zo een dunne plaat gekocht ook een soort foam maar langs beide kant beleefd met papier , en ook ineens een figuur zaagje gekocht
De plaat



Het snijd makkelijk laat niet veel vuil achter wel goed spul in onze hobby
Nu had ik de mal nog liggen die afgedankte helling , dat kwam goed uit omdat ik niet opnieuw moest passen en meten , mooi afgetekend gesneden en de bogen erop getekend om deze mooi uit te zagen met mijn nieuw zaagje :)




eens alles uitgezaagd 2x er een stuk zo breed als de baan tussen gekleefd en verstevigings balken tussen gekleefd



En dan nu op dit moment ben ik bezig met het meest vervelende werkje bezig stenen in graveren daarvoor gebruik ik een autoantenne die buisjes ervan hebben allemaal verschillende diameters en zo een buisje plat geknepen en rechthoekig geknepen en die gebruik ik dus om steen per steen in het papier en foam te drukken mar ik ga nu eerst het geheel schilderen omdat ik gemerkt heb op een stukje dat het geschilderde beter is om in te drukken



Als dat klaar is ? weet ik nog niet begin ik met de rotsen in te smeren met sterk verdunt voegen vul middel en pas dan gaan we schilderen maar dat komt later wel
Dus " stay tuned " tot laters
Marc
 
Echt goed bezig Marc, dit is een fantastisch idee eigenlijk. Nooit was een partijtje racebaan in huis zó leuk, als eenmaal dit af is.

Let je wel op dat alle baanstukken straks demontabel blijven? Dan kan er gerepareerd worden indien nodig. Alleen als je heel zeker weet dat dat niet nodig gaat zijn, hoef je daar geen rekening mee te houden..

Heb je ook geprobeerd of gangbare autootjes op de baan door de tunnel heen passen? Het lijkt met de Mini al kiele kiele zo vanaf de foto.
 
Roy zonder het te weten gaat de Mini er rakelings door mm werk
Ja het is prettig zeker om mijn zinnen wat te verzetten he
om de baan te verzetten heb ik een ander idee , die baan ligt bovenop de rand van een eenpersoonsbed dat uitgetrokken worden voor twee personen maar wanneer die twee nog eens komen is een vraagteken zeker nu et Liliane he maar ik heb een ander oplossing , ik kijk heel veel naar pinterest en daar is mij de oplossing getoond ik ga de volgende keer een houten plaat kopen heeft nog tijd he en de baan daarop zetten even groot als de baan en twee scharnieren in de muur plaatsen en ook aan die plaat zodanig dat ik die gewoon naar boven kan scharnieren zodanig dat dat bed vrij komt , en dan is het net of ze slapen onder een puntdak he
 
Ah ja ok maar ik bedoel eigenlijk de individuele baandelen, dat die te verwijderen zijn.

Hou er ook rekening mee om geen makkelijk beschadigende dingen te plaatsen (bijv. foamdetails) daar waar de kans groot is dat er auto's uit de bocht gaan vliegen.
 
Ziet er geweldig uit en wat een onderneming zo.
 
Ziet er al goed uit.Ben benieuwd naar het vervolg.
Marc S.
 
Beste collega's , vrienden , vriendinnen modelbouwers door alle miserie hier thuis heb ik toch nog wat moed en energie gevonden om deel twee van de rotsformatie te maken , dit keer ga ik proberen een tunnel te maken naar een voorstel van onze Erwin hier op het forum waarom een tunnel zal je zeggen ?
Wel ik wilde niet echt een circuit maken eerder een straat , baan versie en ten tweede dan kan ik oefenen om diotjes te maken wat ik ooit nog wel eens zal doen hoor
Nu ik moest toch een brug of iets dergelijks maken omdat op dat punt de omloop elkaar kruist en die stomme paaltjes die in zulke kit zitten trekken echt op niets , en ook omdat ik door de ziekte van mijn vrouwke al zeker 12 weken niet veel zal buiten komen en ook geen bezoek kan ontvangen omdat de kans bestaat dat iemand onwetend een verkoudheid of iets binnen zou brengen en dit kan echt niet omdat ze sterk aan het verzwakken is
Ok we keren terug naar de baan , maar hoe doe je zoiets
De eerste berg had ik die dikke platen stiro gebruikt maar dat brengt zulke vuiligheid me als men dat zaagt of schuurt dan had op YouTube gezien dat er een veel eenvoudigere manier is of was met name P.U. schuimwant als met die platen werkt heb je bijna altijd of meeste platte stukken waar die opeen gekleefd zijn , en met dat schuim heb je dat dus niet
Zo gezegd zo gedaan , eerst de plaats bepaald waar de tunnel moet komen daarvoor heb ik wel wat moeten meten hoe hoog , hoe breed en de plaats waar de auto's passeren of er genoeg ruimte is daarvoor heb ik kleine mallen gemaakt 6 stuks en die gepositioneerd en dan met papier afplak tape aan elkaar gekleefd





in de hoek komt de baan en de rots tegen de muur en dan heb ik twee houten plankjes haaks op elkaar gemaakt anders hangt het schuim tegen de muur en gaat iemand niet graag hebben he ;) op de ondergrond een groot karton gelegd en af getekend waar zeker geen schuim mocht komen en dan spuiten is het geblazen mooi opbouwend tot 1 groot stuk schuim








als dat dan goed gedroogd heeft kan je het bewerken door met een getand groot broodmes het een rots vorm te geven want dat schuim droogt altijd in bolle vormen op en dat willen we niet he
Je snijd en kapt er op los naar uw eigen verbeelding , verticale insnijdingen , horizontale zaag stukken fantaseer je er op los
En als je het juiste model of vorm hebt dan gaan we er met zeer grof schuurpapier de al te scherpe en platte vlakken wat op ruwen
Zo beste vrienden dat was het voor even want volgende sessie word het kleuren van de rots en wat groen aanbrengen gras en of struikjes
grt
Marc
 
Aardige vorm; en je kunt hier de autootjes met de hand uithalen op het moment dat er in de tunnel iets onverwachts gebeurt?
 
Serieuze bouwwerken Marc , goed idee dat schuim. Kun je mooie vormen mee maken 👍🏻
veel courage met je thuissituatie

Greetzzzz Modest.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan