Hoofdsponsor

1/35 Capt'n Jack Sparrow's Black Pearl [wip]

Zo snel ben ik nog nooit geweest om er een vervolg aan te breien........
De stand van zaken op dit moment.
90 (4).jpg

90 (5).JPG

Ik ga alvast touwtjes beginnen knopen vanaf nu,
tot later, Marc
 
Volledig bij gelezen.
Het probleem met de vlag is super opgelost.
Veel knoop plezier en volg verder.
 
De laatste dagen voor we effe met vakantie gaan nog even de stand van zaken.
Ik ben gestart om een reeks elastische koord op maat te maken, een lusje er aan voor rond de korvijn nagel en een kleurtje er op.

91 (1).jpg

Daarna was het de beurt om de tegenhouders voor de ra's te maken. Deze heb ik uit messing kroonsteentjes gemaakt door ze te halveren en daarna nog wat kleinenr te vijlen.
Het schroefje heb ik ook maar meteen ingekort daar het anders er ver uit steken en een belemmering gaat vormen voor het draaien van de ra.

91 (3).jpg

91 (2).jpg

Ondertussen nog wat aan de pc gezeten en de 3D printer aan het werk gezet om nog wat bemanning te ronselen in een duister hoekje.
ze zien er nog wel net gewassen varkentjes uit maar dat veranderd onder de vakantie wel.

91 (8).jpg

En uiteindelijk genoeg moed verzameld , kon ook niets anders meer verzinnen om te doen, en aan het touwwerk begonnen.
Een avond later, pijn in de armen en benen door steeds recht te moeten staan en de armen steeds omhoog te moeten houden met die hoge masten.
Een kleinere schaal is dan toch net wat handiger herinner ik me.
91 (5).jpg91 (6).jpg91 (7).jpg

en dan merk ik dat ik 2 katrollen te kort heb, weet zelfs niet waar ze moeten komen. uiteindelijk het zeil voorlopig maar gewoon afgespannen op het einde van de ra.
Hier moet ik nog eens wat opzoekwerk naar verrichten,

Tot later, Marc
 
Toch wel knap en gaat wat geven als we dit terug in het echt gaan zien want is een pak gevorderd.
 
Marc .
Ik weet niet wat ik moet zoeken maar heb hier enkele plannen en doorgedreven info over schip de bounty die van Cecile haar vader zijn die er intensief met bezig was.
Kan dit een oplossing zijn voor de 2 katrollen dan zeg je maar welke deel ik moet fotograferen.
Hier enkele foto's van verschillende plannen.

DSC01978.JPGDSC01982.JPGDSC01983.JPGDSC01984.JPGDSC01985.JPGDSC01991.JPGDSC01992.JPGDSC01994.JPGDSC01995.JPGDSC01997.JPG
 
Pascal , heel vriendelijk van u om al die foto's te nemen. Hierop staan zeker alle katrollen voor de masten op.
Helaas niet die voor de zeilen , maar ik kom er wel uit hoor, op het net is info genoeg te vinden.
Op mijn plans staan ze wel allemaal op maar is het niet duidelijk welke voor wat diend, moet dus gewoon efkes opzoeken welke ik nog moet plaatsen. om het schip varend te krijgen ben ik verplicht om touw weg te laten dat hinderlijk is.
 
Het is al weer even geleden, maar het vaarseizoen is afgelopen en de vloot staat in winteropslag.
stilaan zijn we dus terug aan het verder knopen aan deze dame.
De zeilen van het voorste mast zitten er allemaal op enkel in het onderste zeil moet in de zoom nog een veerdraad ingebracht worden om te voorkomen dat de hoeken te ver naar binnen getrokken worden door de wind.
Het eerste want knopen was het moeilijkste en het grootste, tijd genoeg dus om ervaring op te doen.
de 2 volgende waren een stuk kleiner maar hier begonnen de zeilen een beetje in de weg te zitten.
Voor de voorste mast kan ik ze er niet meer afhalen, maar voor de hoofdmast en de achtermast ga ik toch maar eerst het want knopen voor ik de zeilen definitief bevestig.
Meer valt er niet over te zeggen dus meteen maar wat foto's posten.

92 (1).jpg92 (2).jpg 92 (4).jpg92 (7).jpg92 (3).jpg

en volgende week hopelijk de andere zijde van de voorste mast.....
tot later, Marc
 
Blijft toch wel de moeite hoor.
Door het figuur in de touwen krijg je idee van de omvang ven het schip wat ik persoonlijk een meerwaarde vind.
Blijf vooral in die tijd toch liever met voetjes op den droge zene :biggrin:.
 
Blijf het mooi vinden dat houtbouw en wat er bij kom kijken.. Jammerlijk genoeg niet zelf het geduld (en ruimte) ervoor.
 
Jonge jonge, wat een fantastisch werk, ik doe het je niet na hoor (y) (y) (y)
 
Ziet er weer heel mooi uit Marc. Wanneer denk je ermee voor het eerst te varen?
 
Ze zou deze winter toch eindelijk wel eens moeten af geraken, Vermoedelijk dus op een mooie lente dag 2022.
Ik zal het wel laten weten, en ga het zeker filmen. ze moest maar eens tijdens de eerste maiden besluiten om de bodem van de vijver te gaan verkennen :)
 
nog eens een kleine update, de voorste mast is bijna helemaal klaar.
De beklimmers van het wand zitten definitief vast als ook de gasten op de bovenste ra.
resten me enkel de klosjes touw nog aan de korvijn nagels en een echte wimpel aan de vlaggestok om RC te kunnen varen.

93 (1).jpg 93 (2).jpg

93 (3).jpg
93.jpg
straks nog starten aan het wand van de hoofdmast,
tot later,Marc
 
Indrukwekkend werk en grote prestatie .
Aan de meeuwen te zien vaart hij dicht aan de kust weg of naar land.
 
Vind het best een beetje intensief en repetitief werk al die knoopjes aan het wand, kruipt echt in je vingers en ledematen.
Maar we zitten ondertussen aan 11 stuks klaar nog 5 te gaan.
eerst de zeilen en ra's van de hoofdmast verwijderd en dan maar knopen

94 (1).jpg 94 (2).jpg

94 (3).jpg94 (4).jpg
hierna de ra van de achterste mast laten zakken want deze was enkel te verwijderen als ik de volledige mast demonteer, maar op deze manier ging het ook.

94 (5).jpg94 (6).jpg
En nu hopelijk in het wekend nog wat tijd om verder te knopen.
tot later, Marc
 
en ik ben zo blij
:banana:


Ja hoor de weeflijnen zitten er op , een nieuwe mijlpaal is hiermee afgerond. Zelfs voor mij komt nu stilaan het einde in zicht.
Al heb ik nog wel een verkijker nodig om de eindmeet te zien :)
95 (6).jpg 95 (7).jpg

hierna een aantal klosjes gemaakt met behulp 2 nageltjes in een plank.
Deze allemaal netjes met enkele spelden met een hoekje om vast geprikt en voorzien van het juiste kleurtje.
Na droging ze allemaal nog even met verdunde houtlijm ingesmeerd zodat ze iets meer voorgevormd waren om ze op hun plaats te hangen.
95 (2).jpg
95 (5).jpg
95 (3).jpg
95 (4).jpg
Hopelijk tot snel met meer, Marc
 
Elk zijn vakmanschap, hier kan ik uren naar kijken en toch nog andere dingen ontdekken.
Zoiets volg ik altijd in stilte, anders zeg ik waarschijnlijk domme dingen. :-p
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan