Hoofdsponsor

1/72 Britten Norman BN2A/B-21 Islander

Weet niet waar de test voor staat maar was nuttig om alles weer eens te lezen.
Vooral het bijwerken heeft in deze mijn volle aandacht want als leek heb ik daarin nog veel te oefenen.
Is ook een mooi toestel en op 1/72 kijk ik met alle respect wat je kan in deze schaal
 
Weet niet waar de test voor staat maar was nuttig om alles weer eens te lezen.
Vooral het bijwerken heeft in deze mijn volle aandacht want als leek heb ik daarin nog veel te oefenen.
Is ook een mooi toestel en op 1/72 kijk ik met alle respect wat je kan in deze schaal
Had een beetje problemen met de publicatie van de foto's, vandaar die test. Ondertussen is het probleem (hopelijk) opgelost maar dan bleek de site van Flickr er uit te liggen... :cautious: .
In principe wordt vandaag of morgen de bouw van de Britten Norman (na een aantal weken) weer opgepikt.
 
Beste vrienden.

Het is ondertussen reeds twee maand geleden dat we nog een vervolg hebben gepost aan de bouw van onze Britten Norman.

Het model is ondertussen klaar. Alleen had ik nog niet de tijd gevonden om de foto’s te ordenen en het verslag verder uit te schrijven. Bij deze pikken we de bouw terug op daar waar we de laatste keer zijn gestopt.

Eens de romp en de vleugels klaar zijn worden de andere onderdelen (stabilo’s en kielvlak) opgekuist en kan een eerste dry fit van het volledige model worden uitgevoerd.
Het resultaat van deze dry-fit zie je op foto Nr 23.


Foto Nr 23
Eerste dry fit van het volledige vliegtuig.

Nadat de ligplaatsen van de antennes werden uitgeboord (draadantenne tussen voorkant romp en kielvlak + een tweetal naaldantennes boven op de romp), kunnen we overgaan tot het definitief monteren van de vleugels. De kieren worden opgevuld met een beetje secondelijm waarna deze verder worden dichtgemaakt met Tamiya white putty (foto Nr 24).
Ik probeer bij de verdere bouw wel om de klinknagels op vleugels, stabilo’s en kielvlak te behouden. Deze zijn minder storend dan de klinknagels op de romp. Bovendien moeten deze details toelaten om in een later stadium een lichte pinwash op het model aan te brengen.
Alles kan nu zorgvuldig worden opgeschuurd. Het voornaamste probleem bij het monteren en opschuren vormt de naadloze aansluiting van de vleugels met de romp en het zoveel mogelijk intact houden van de klinknagels op de vleugels. Het resultaat zie je in foto Nr 25.


Foto Nr 24
Plaatsing vleugels. Opvullen kieren met Tamiya white putty.


Foto Nr 25
Plaatsing vleugels. Het voornaamste probleem vormt de naadloze aansluiting van de vleugels met de romp en het zoveel mogelijk intact houden van de klinknagels op de vleugels.
Boven op de romp (ter hoogte van de cockpit) zie je de gaatjes waar later de antennes zullen worden geplaatst.

Nu kunnen we het model verder vervolledigen en de stabilo’s en het kielvlak vastlijmen.
Bij dit werkje is het uiteraard belangrijk dat alles mooi wordt uitgelijnd.
Momenteel gebeurt dit nog op het zicht maar de aankoop van een tweetal Jigs om dit soort werkjes in de toekomst iets eenvoudiger te maken staat op mijn verlanglijstje (rest nog de vraag waar wij nog een plaatsje gaan vinden om dat allemaal op te bergen :unsuree: ).
Eens het vliegtuig compleet is wordt alles nog even afgewassen en afgeborsteld om alle stof en vuil te verwijderen. Vervolgens worden de ramen minutieus afgeplakt met stukjes Tamiya tape (spijtig dat er geen aftermarket masks voor dit toestel in de handel zijn, dit zou dit werkje veel eenvoudiger hebben gemaakt) en kunnen we overgaan tot het verven van het model. Foto Nr 26 toont het afgewerkte vliegtuig, klaar om te verven.


Foto Nr 26
Afgewerkt vliegtuig, klaar om te verven.

Vooreerst wordt alles in de grijze primer gezet (Vallejo grijs Nr 73.601) waarna het vliegtuig zijn definitieve groene kleur krijgt.
Foto Nr 27 geeft een zicht op onze Britten Norman in de grijze primer. De zijwanden hadden bij de voorbereidingen (plaatsing ramen) reeds een grondlaag en een kleurlaag gekregen, vandaar dat deze lagen nog licht doorschemeren op het model.


Foto Nr 27
Toestel staat in de grondlaag. Op de zijwanden zie je nog een beetje de verflagen die bij de voorbereidingen werden gezet.

Nu kan de groene verflaag worden gezet (Vallejo Olive green RLM80 Nr 71.265) waarna een satin vernislaag volgt (Vallejo Nr 70 522) als voorbereiding voor het aanbrengen van een lichte weathering (foto Nr 28).


Foto Nr 28
Het vliegtuig staat in zijn definitieve groene kleur met daarop een satijn vernislaag als voorbereiding op de wash.

Voor de wash maak ik gebruik van de producten van MIG. Het is deze eerste keer dat ik deze producten gebruik en daarvoor worden deze eerst even uitgetest op een reservemaquette (foto Nr 29).
De testmaquette is afkomstig van een tweetal bouwdozen die ik enkele jaren geleden op een beurs heb gekocht. Aangezien deze dozen niet volledig waren heb ik daar slechts één euro ’t stuk voor betaald. Het was altijd de bedoeling om deze te gebruiken als “spare parts”. Op dit ogenblik komen ze dus goed van pas.


Foto Nr 29
Het is de eerste keer dat ik de producten van MIG gebruik en daarom worden deze eerst even uitgetest op een reserve maquette.

Onze Britten Norman wordt uiteindelijk in een Dark Wash (A.MIG-1008 ) gezet.
Weatheren van een model behoort niet direct tot mijn dagelijkse bezigheden (met een vloot burgervliegtuigen en ruimtevaartuigen is dit ook niet nodig).
Ondanks het feit dat het hier om een klein modelletje gaat was ik toch snel enkele uurtjes bezig met het weatheren.
Foto Nr 30 toont de vorderingen tijdens het zetten van de wash.


Foto Nr 30
Plaatsing wash op de vleugels van de Britten Norman.

Nadat de wash is aangebracht wordt de beschermtape van de vensters verwijderd zodat een laag glansvernis kan worden aangebracht als voorbereiding voor het plaatsen van de decals.
Het model is bij het aanbrengen van de wash wel wat donkerder geworden (foto Nr 31). Achteraf gezien had ik hier rekening mee moeten houden en had ik beter een lichtere basistint gekozen. Nu ja, gedane zaken nemen geen keer. We werken het model gewoon verder af en zien wel waar we uitkomen. Het vliegtuig zal hoe dan ook sterk veranderen met het aanbrengen van de decals. Tevens is het niet zo evident om een goed belichte foto te nemen (bouw van een fotostudio staat nog op het To Do lijstje…). Foto Nr 31 werd genomen in mijn spuitcabine die wordt verlicht met een dubbele TL lamp. Deze verlichting is ideaal om te airbrushen en fragiele werkjes uit te voeren maar om foto’s te nemen is de lichtbron te sterk en worden de contrasten te groot. In werkelijkheid heeft het vliegtuig wel degelijk een groene kleur, zij het donkerder dan het oorspronkelijk bedoelde Olive Green.
Als test neem ik nog een tweetal bijkomende foto’s met als referentie een uitgeprinte foto en het documentatieblad van de decals (Daco Products ) om een en ander te kunnen vergelijken (foto’s Nr 32 en Nr 33).
Het model is dus duidelijk iets te donker. Een beetje spijtig want het resultaat ziet er tot hiertoe (wat bouw betreft) niet slecht uit. Het weatheren heeft het resultaat duidelijk beïnvloed maar als ik het zo zie ben ik van in het begin reeds vertrokken van een iets te donkere basistint. Op foto lijkt het wel erger dan in werkelijkheid. Niet alleen is de lichtbron (dubbele TL lamp) voor het nemen van de foto te sterk. Bijkomend zorgt de glansvernis voor een sterke weerkaatsing en dus een groter contrast met de omgeving.


Foto Nr 31
Model nadat de wash werd aangebracht en een laag glansvernis werd gezet. Het model is duidelijk donkerder geworden.


Foto Nr 32


Foto Nr 33
Foto Nr 32
en Foto Nr 33 : Bijkomende foto’s met referentiemateriaal

Na het zetten van de glanzende vernislaag kunnen de decals worden geplaatst. Hiervoor gebruiken we het decal vel van Daco Products. Van deze leverancier weten we dat die kwaliteitsvolle decals uitbrengt waaronder heel wat specifieke Belgische onderwerpen.
Foto Nr 34 geeft een beeld van het decal vel van Daco Products Nr DCD7260 Britten Norman.


Foto Nr 34
Decalvel Nr DCD7260 Britten Norman 1/72 Daco Products.

Er dienen zo’n 60 decals te worden geplaats om ons model af te werken. De decals zijn zoals gezegd van een uitmuntende kwaliteit, zowel voor wat de kwaliteit van de decals zelf betreft (stevigheid, dikte, soepelheid bij de plaatsing…) als voor wat de afmetingen en correctheid van de opschriften en tekeningen betreft.
Voor het vastzetten van de decals gebruik ik de Medium decalsetting van Daco.

Nadat de decals werden aangebracht volgt een laag matte vernis.
De vensters werden hiervoor beschermd met een roze tape (die minder kleefkracht heeft dan de klassiek soorten tape - foto Nr 35)


Foto Nr 35
De vensters waarop een decal werd geplaats worden beschermd met een tape die minder kleefkracht heeft dan de klassieke soorten tape.

Het model is nu zo goed als klaar (foto Nr 36). Resten enkel nog het plaatsen van het landingsgestel, navigatielichten, propellers en antennes. Voor de draadantenne gebruiken we EZ line Fine Black. De andere antennes bestaan uit stukjes dunne staaldraad welke zwart werden geverfd. De navigatielichten (bakboord/stuurboord en het licht bovenaan op het kielvlak) worden gemaakt met een dotje verf waarop een druppeltje Kristal Klear wordt gezet.


Foto Nr 36
Het model is zo goed als klaar. Resten enkel nog het plaatsen van het landingsgestel, navigatielichten, propellers en antennes.

Eens het landingsgestel werd geplaatst gaan wij over tot het aanbrengen van de antennes…en jullie raden het nooit… Ofschoon ik zeker was dat ik deze keer voldoende lood had gebruikt als neusgewicht (en motorgewicht) blijkt dit ook deze keer onvoldoende en word ik andermaal geconfronteerd met een “staartzitter” :mad: Er zit dus niets anders op dan het model vast te kleven op een sokkel zodat hij toch bruikbaar is om in de vitrinekast te zetten. Foto Nr 37.


Foto Nr 37
Een tweede Britten Norman als staartzitter.

Eens het model werd vastgekleefd op een sokkel kunnen de eindfoto’s worden gemaakt.

Conclusie ; de bouw van dit modelletje zag er eenvoudig uit doch viel in werkelijkheid flink tegen. Vooral de balans van het vliegtuigje is een bron van frustratie. Het plastiek is zo dik (en zwaar) en de gewichtsverhoudingen zijn zo scheefgetrokken dat het zelfs voor een modelbouwer met ervaring onmogelijk in te schatten is hoeveel gewicht in het voorste gedeelte van de maquette moet worden gezet om een deftig resultaat te bekomen.
Het vastkleven op een sokkel maakt het model bruikbaar voor presentatie maar uiteraard ben ik over deze bouw allerminst tevreden.

Bij de laatste foto’s zullen jullie merken dat het model sterk is veranderd. Dit komt gedeeltelijk door het aanbrengen van de (lichtgekleurde) decals en de matte vernislaag. De sterk donkergroene kleur lijkt hiermee iets getemperd. Tevens werden de eindfoto’s genomen op mijn verftafel (in mijn verfcabine), op een iets meer neutrale ondergrond. De sterke TL lichtbron werd afgeschermd met een folie ( een soort dunne mousse die normaal rond beeldschermen is gewikkeld als bescherming tijdens het transport). Het resultaat van deze fotosessie sterkt mij in mijn voornemen om toch eens werk te maken van een fotostudio met gepaste achtergrond en verlichting. Foto’s Nr 36 en 37 benaderen zowat de reële kleur van het modelletje waarbij het resultaat dus nog meevalt.

Normaal staat de bouw van nog enkele toestellen Britten Norman op mijn planning. O.a. de bouw van de BN “Pollution control” (militaire versie en versie BMM). Ook de Belgische rijkswacht heeft kortstondig een BN in de vloot gehad terwijl ook Sabena met dit toestel heeft gevlogen. Maar als gevolg van huidig avontuur richt ik mij in de nabije toekomst wel eerst op iets anders :winking: .
Tot de volgende.

Eindfoto’s : Foto’s Nr 38 t.e.m. Nr 42


Foto Nr 38


Foto Nr 39


Foto Nr 40


Foto Nr 41


Foto Nr 42
 
Laatst bewerkt:
Ondanks alles vind ik het toch een mooi model geworden.
 
Ondanks dat het toestel iets te donker is vind ik het geheel meer dan geslaagd. Tevens is je verslag voorzien van een mooie en duidelijke uitleg ook.
Deze mag direct op mijn vliegveld komen staan als je hem beu bent. 🤔😄
 
Mooi geworden. Ik heb dezelfde ervaring gehad met een OD P-51B... uiteindelijk blijkt die even donker als uw exemplaar uit te komen...
 
Bedankt voor de uiteenzetting van uw werken die ik graag doorlees.
De decal's zijn niet de gemakkelijkste om zo mooi aan te brengen.
Persoonlijk vind ik dit een mooi vliegtuig en knap gemaakt.
 
Ook ik vind dit een erg knap eindresultaat. Het vastlijmen van het model om het staartzitten te voorkomen, lijkt me niet zo'n probleem. Zo verplicht je het toestel eigenlijk om één te worden met zijn dioramische ondergrond en nu wil het toeval dat ik enige context altijd wel als een pre beschouw :)
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan