Hoofdsponsor

1/65 bouwverslag mayflower van constructo [!]

Ben je daar heel zeker van Amazone? Ik heb zowel de Brico als de Hubo bij ons helemaal afgezocht en nagevraagd, niet te vinden.
Wel kachelzwart, maar dat lijkt me niet het goede product, dient om gietijzeren kachels te zwarten.
Ondertussen even een update van de werkzaamheden.
- de reddinssloep is helemaal af. Wat een prutswerk, het roertje is bvb op de langste maat ongeveer 15 mm, te maken uit een stukje beplanking:
reddingsboot+1.jpg
reddingsboot+roer.jpg

reddingsboot2.jpg

reddingsboot+boeg.jpg

Sorry voor de kwaliteit van sommige foto's, ik ga eens moeten op zoek gaan naar een deftige camera om details mooi in beeld te brengen...

Het berghout is aangebracht,
berghout+2.jpg

Let ook op de ankerkluis:
scheg+2.jpg

en de scheg is zo goed als klaar:
scheg3.jpg

Zoals steeds: alle commentaar meer dan welkom!!

grts
Johan
 
Johan, dat spul heet Brass Black

p_167005200_1.jpg


En is hier te koop:http://www.modelbrouwers.nl/shop/catalog/birchwood-casey-brass-black-90ml-p-2014.html

Ik heb het gebruikt voor de Oseberg, heb daar klinknagels mee oud gemaakt ( zie post #373)

Fred
 
Vraag voor de ervaren bouwers:
Ik ben momenteel bezig met het maken van de nagelbanken die tegen de verschansing moeten bevestigd worden. Ik vermoed dat daar bij het optuigen nogal wat kracht op komt? Hoe bevestig ik de nagelbanken het beste aan de verschansing om calamiteiten te voorkomen? In Zu Monfeld staat dat je dat met schroefjes vanaf de buitenkant moet doen, maar dat zie ik niet zitten, zichtbare schroefkoppen op mijn buitenkant.
Wat zijn mogelijke alternatieven??
alvast bedankt
Johan
 
johan gewoon houtlijm is echt nog het beste hoor wel bloot hout op bloot hout dus als het nodig is ff de beits of wat er ook op mogen zitten er af schuren .

op de nagelbanken komt echt geen kracht te staan hoor.
of bedoel je de rusten die langs buiten staan waar je wand op moet gemaakt worden ? als het dit is ook gewoon met houtlijm en zeker geen vijzen er door.
dit is meer dan sterk genoeg.
 
Ik bedoelde wel degelijk de nagelbanken Amazone, maar eigenlijk geldt de vraag evengoed voor de rusten. Ben al een beetje gerustgesteld ☺, bedankt
 
Gisteren wat boodschappen gedaan. Bedoeling was om scharniertjes te kopen voor de kanonsluiken. Het is een plaatje messing geworden van 0.15 mm dik, scharniertjes zelf te maken dus.
Vandaag een heleboel gepriegeld om 1 proefluikje te maken.
op de foto's links de bijgeleverde luikjes, rechts mijn probeersel.
Is nog niet helemaal perfect maar het heeft me er wel van overtuigd om de luikjes zelf te maken. Graag jullie opmerkingen, vooral de positionering van de scharniertjes lijkt me nog niet helemaal je dat..
luik1.jpg
luik2.jpg
luik3.jpg

Graag ook jullie opmerkingen over het zwarten van de messing. Ik heb het nu met waterverdunbare zwarte inkt gedaan (was me aangeraden door de verkoper) ipv black brass, wat hier wel onvindbaar lijkt...
 
je kan ook gewoon zwarte verf gebruiken hoor doe ik meestal ook.

voor je scharnieren je moet ze zover mogelijk naar buiten zetten maar voor de rest zien ze er goed uit hoor
 
Ik vind het er ook een stuk beter uitzien dan de bijgeleverde luiken. Is verdorie wel een heel priegelwerkje hoor. Messing strip snijden, scharniertje plooien rond een naald, op lengte snijden, nagelkopjes inslaan pfffff. Gelukkig heb ik maar 12 kanons aan boord...
Zet ik het bovenste deel van het scharnier naar de buitenkant zoals nu, of naar de binnenkant?
 
naar de buitenkant dus nu is het goed.
 
Voor iedereen een heel gelukkig jaar gewenst met veel bouwplezier!!

Nog altijd luikjes aan het maken, maar het einde is in zicht, binnenkort weer foto's.
Een praktische vraag:
binnenkort moet ik de gaten boren om de kanons in te bevestigen, de luikgaten zijn er al, en daarachter zit een stuk hout gelijmd waar de kanons in moeten worden bevestigd.
Ik ga een malletje maken dat in het luikgat past,maar hoe krijg ik de gaten mooi evenwijdig zodat mijn kanons niet allemaal een andere kant op wijzen?
alvast bedankt!!

grts
Johan
 
bouw heeft een hele tijd stil gelegen, maar binnenkort begin ik er weer aan verder te werken!
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan