Hoofdsponsor

1/700 Bismarck (1/700 Revell) [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

lukasvdb

Well-known member
Registered
Lid geworden
19 feb 2011
Berichten
155
Mijne heren en damen, bij deze kondig ik mijn recente koop aan: de Bismarck van revell op schaal 1/700:

DSCN0588.jpg

Dit zat in de doos:

DSCN0592.jpg

en de focus op wat aparte stukken:

DSCN0591.jpg

(het staantje van het model zit er uiteraard ook bij maar er was niet genoeg plaats op de foto)

De digitale camera waarmee dit getrokken is kan niet van dicht trekken want dan is het één grote wazige vlek, excuses daarvoor. Maar ik zal mijn uiterste best doen om het toch presentabel te laten overkomen.
Nu, mijn opzet van dit project is om mijn tijd ervoor te nemen. Het zijn examens dus zal het werken voor tijdens de pauzes zijn en kan het wel even duren eer er nieuwe foto's en bouwevoluties komen. Het is ook de bedoeling het model te schilderen door een mengeling van airbrush en penseel. De romp bv airbrush en het dek en al de kleine deeltjes met de hand. Ik heb de 2 romp helften ook al eens tegen elkaar gelegd en de pasvorm is zeker goed, niet te klagen!
Nu is mijn vraag naar de ervaren botenbouwers toe: Hoe pak ik dit best aan? Ik heb zelf al een boot gebouwd(denk dat het ook schaal 1/700 was) maar ik ben niet meer zeker hoe ik te werk gegaan ben. Ik zou ook graag de Bismarck in deze uitvoering maken:

bism40.gif

of eventueel deze:

bism41fiord.gif

Alvast bedankt en tot de volgende!
grtz
 
Ik ook maar de 2de is gemakkelijker uit te voeren :p we zullen zien wat het geeft!
 
Tip
Er zijn al meer leden die deze gebouwd hebben, snuffel eens in hun verslagen want daar kan je ook veel van leren.


Fred
 
Vanmidag heb ik dus al de eerste romphelften samen geplakt. Hier en daar zal wel nog wat schuurwerk moeten verricht worden. Met welk materiaal effenen jullie onregelmatigheden? Is gewone putty van revell goed of kun je dat evengoed met doodgewone plamuur doen? Ik gebruik ook waterbestendig schuurpapier met korrel 1200.

DSCN0597.jpg

Wat ik ook plots gezien heb is dat er een stukje afgebroken vooraan de rechter romp helft. Dit was waarschijnlijk een zwakker stuk in het plastiek... Wel niet zo handig natuurlijk! Hier zie je de foto's, ik heb mijn best gedaan om dit zo goed mogelijk te trekken:

DSCN0595.jpg

DSCN0594.jpg

Hoe los ik dit het best op? Met plamuur en dan schuren tot het mooi één geheel vormt best?

Voor de rest zijn de details op het model schitterend. Hier en daar wat flash aanwezig maar kan snel opgelost worden natuurlijk! Het is ook de bedoeling dat dit model "zeewaardig" wordt. Daar bedoel ik niet mee dak ik er motortjes ga beginnen insteken maar dat hij op een deftige manier in het water kan liggen zonder om te kantelen. Ik heb hier nog een gewichtje liggen dat ik daar kan voor gebruiken en zal het normaal vastleggen met stukjes sprue. Maar eerst zorgen dat de romp goed komt en proper geschilderd is.
tot de volgende!
grtz
 
Hey Lukas deze ga ik zeker volgen, deze schoonheid is de reden dat ik met modelbouw ben begonnen.

Je kan mn verslag en alle tips van de bouwers op dit forum hier vinden:

http://www.modelbouwen.be/showthread.php?t=5597

Hier zal wel wat bruikbaars instaan.

Ivm je afbroken stukje kan je uit een overschotje sprue een stukje knippen en het wat in pasvorm schuren. Dat kleef je waar je stukje is afgebroken. Ikzelf gebruik gewone polyfila plamuur (kant en klare), dit gaat tot op heden goed.

Laten drogen en met een heel fijne korrel zachtjes opschuren. Je kan altijd nog een beetje bijplamuren als het nog niet goed is en opnieuw wat schuren.

Succes met de bouw!
 
Kheb jouw bouwverslag al eens bekeken, mooi model dat je gemaakt hebt! Ik ging deze normaal al een jaar geleden gemaakt hebben maar het is er nooit van gekomen... Ik zal zeker kijken naar jouw verslag als ik nog vragen heb.
Bedankt voor de tip! Kzal eens kijken wat we hier thuis liggen hebben en wat er eventueel in de winkels beschikbaar is.

grtz!
 
Hallo daar even een update: de romp is bijna klaar om geschilderd te worden, alleen nog dat stukje uit plamuren en nog wat kieren opvullen enzo. De spuitwerken zullen voor volgende week zijn, ik moet nog de primer gaan halen en de verf zelf dus zou dat nu moeilijk gaan :)
De hoofdkanonnen zitten al in elkaar en het dek is slechts een dryfit. Deze foto's zijn getrokken met mijn gsm en zijn van verrassend goeie kwaliteit moet ik zeggen :P enjoy:

DSC00055.jpg

DSC00056.jpg

DSC00057.jpg

DSC00059.jpg

DSC00060.jpg

tot de volgende met meer nieuws!
grtz
(het gaat traag maar vanaf volgende week geen examens meer en dan kan ik er invliegen)
 
Doe maar rustig aan, der is niemand die achter je zit. De bouw ziet er alvast netjes uit.
 
Hey,

Een kleine tip, boor eens je kanonlopen uit, het effect zal nog groter zijn. Indien je geen kleine boortje hebt, kijk eens rond de modelbouwwinkel waar je je verf gaat halen, het kleinste boortje is 2,5 of 3 mm, daar kan je al goed mee op weg in deze schaal. ;)
 
Mooi model ik ben ook met een 1/350 Bismarck bezig van Academy(ligt even op de plank).Ga je ook nog blast bags aanbrengen?
 
@ swaken, op schaal 1/700 die lopen uitboren? Ze zijn wss nog geen 3mm in diameter op hun kleinste. Dat zou wel mooi zijn natuurlijk, kzal dat dan eens bekijken.

@ Bert, Hm dat weet ik nog niet, de kans is heel groot dat ik het schip zonder enige toevoeging zal bouwen. Ik denk dat ik mij daar nog niet zal aan wagen, niet op deze kleine schaal. Kdenk dat ik meer schade zou doen dan goed :p
 
Even een plaatje van internet geleend.Hier zie je dat het toch wel een beetje meerwaarde geeft aan je model.
bismarck-03.jpg
En de link:
http://www.modelshipgallery.com/gallery/bb/dkm/bismarck-350-ek/ek-index.html

Maar als je zelf denkt dat het niks word moet je het niet doen.En de loopjes kun je ook met een hete naald uit hollen als de boortjes te dik zijn.Niet te hars drukken anders krijg je een bol uiteinde aan je loop.
 
Dat ziet er natuurlijk wel prachtig uit! Kdenk dat de loopjes uithalen met een hete naald mss wel nog doenbaar zal zijn :)
bedankt voor de tips!
grtz
 
ik zou het doen met een boortje 0.3 of zo, deze zitten ook in zo'n rijtje boortjes die je in de meeste modelbouwwinkels kan kopen, deze gaan van 0.3 - 1.6mm:

8459_1.jpg
 
@ tom: Heb jij toen je de romp geschilderd hebt(rode onderkant) die kleuren gemengd zoals in de instructies? Kzou wel graag een mooi donker kleur krijgen maar mss is dit wel bereikbaar met een druppeltje mat zwart bij de verf te doen ipv te beginnen afmeten van 75 % dat en 25% dat...

grtz!
 
Nog een vraagje aan de experten: Kheb net eens zitten rondneuzen in de kelder. Kheb gezien dat we geen plamuur hebben maar wel kneedbaar hout in tubetjes en veel. Zou dit eventueel bruikbaar zijn op plastiek of is dat veel te grof om te gebruiken?

grtz
 
Kneedbaar hout en plastiek gaan volgens mij niet samen.
Persoonlijk zou ik het niet gebruiken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan