Hoofdsponsor

Anders / onbekend Binoculair schaal 3:1

Chriske

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
14 mrt 2021
Berichten
386
Deze keer iets wat niks te maken heeft met ruimtevaart/raketten, maar wel met astronomie.
De eerste telescoop die ik ooit bouwde is alweer wat jaartjes geleden. Als mijn geheugen me niet in de steek laat moet dat rond 1980 geweest zijn.
De laatste die ik (net) gebouwd heb is geen telescoop maar een verrekijker. Het is niet een verrekijker geworden dat we normaal om onze nek dragen, zoals bv een 7x50, een heel veel gekocht model trouwens. De meest onder jullie zullen wel weten dat die getallen staan voor 7x vergroten en de lenzen die vooraan zitten hebben in dit geval een diameter van 50mm.
In de verrekijker die ik net klaar hebben zitten vooraan lenzen van 152mm. Het oppervlak van die lenzen heeft een 9x groter oppervlak vergeleken met een 'standaard' verrekijker. Bij telescopen is het belangrijk hoe groot de objectieven(lenzen of spiegels) zijn. Het binoculair hieronder heeft een 3x grotere diameter, dus een 9x hoger licht opvangend vermogen. Het is namelijk belangrijk dat je met een telescoop of binoculair zoveel mogelijk kunt zien Ttz objecten(sterren of nevels) die met het blote oog niet te zien zijn, kan je met een binoculair wél zien. Hoeveel van die zwakke objecten je kan zien hangt enkel af van die diameter. Hoe groter de diameter van de telescoop of binoculair, hoe meer zwakke objecten je zal zien.Vergroting komt op de tweede plaats.
Het is aan de amateur om te bepalen hoe groot hij zijn telescoop zal bouwen of kopen. Meestal wordt die keuze beperkt door zijn budget.
Soit,
Na een paar maanden tekenen en printen is dit het resultaat...
Er wordt uiteraard nog een montering(statief) voorzien om 's nachts het binoculair vlot te kunnen manipuleren.

@ admin : als dit niet bij 'Overige' mag staan verplaats of wis deze thread maar hoor.

1630913107694.png

1630913137615.png
 
Zo'n beetje grotere verrekijker had ik vroeger ook.
Onder de 100mm diameter is de prijs redelijk, maar eens boven die 100mm diameter lenzen dan gaat de prijs exponentieel de hoogte in. En als je naar de betere merken(lenzen) kijkt en een degelijke montering eronder dan zit je algauw rond de 10.000€
 
En dit is geeneens een bekend merk...!
De mijne kost een fractie daarvan...!


1630939385063.png
 
even een vraag want ben een beetje verward nu.
Is dit een model of moet dit een echt werkende zelf gemaakte kijker worden?
 
Dit is wel degelijk een werkende 'verrekijker'.
Brandpunt van de lenzen = 897mm.
Op dit moment nog niet operationeel. Er zijn verkeerde vangspiegels toegekomen....DAM...! Die vangspiegels zitten helemaal onderaan het instrument en plooien als het ware de lichtstralen naar elkaar toe om zo de ogen te bereiken.
 
Geweldige foto en zeer interessant.
 
Inderdaad Erwin, ik had hem ook nog een maatje kleiner ingeschat.
ziet er in elk geval spectaculair uit.
 
Inderdaad , ik leg me bij de vorige reacties neer , geweldig gemaakt
Marc
 
tijdje geleden dat ik hier was. De drukke dagen van de open deur zijn voorbij.
Bedankt voor alle mooie reacties mannen...!!
 
oh das zonde ik was het vergeten welke dag het was ( sorry ) anders had ik wel langsgekomen , heb het verleden week nog tegen mijn vrouwke gezegd " We gaan achtereen naar een sterrekijker kijken " ok mijn foutje een volgende keer wel
grt
Marc
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan