Hoofdsponsor

1/35 Belgium september 1944

dit zijn echt wel knappe dingen die je nu laat zien, hier neem ik mijn pet voor af.
 
Dank u.
Vriendelijk van u Marc Maar ben stuur niet kwijt hoor.
Het is wachten voor het figuur voor ik het stuur kan plaatsen.

DSC01481.JPGDSC01482.JPGDSC01483.JPG
 
ok geen probleem , maar ge weet ik heb nogal veel in mijn spare box liggen he
 
Bedankt mannen.
Ik ben nog niet zeker of ik de jeep ga plaatsen Willy want zal wat afhangen met de figuren waar ik niet echt tevreden over ben en er niet echt uit geraak.
Intussen vandaag de rijkswachter geschilderd.
Tracht steeds duidelijke foto's te maken dus hou er wat rekening mee he.
Hoofd staat nog los met pin.


DSC01506.JPGDSC01497.JPGDSC01502.JPGDSC01512.JPGDSC01520.JPGDSC01514.JPGDSC01522.JPGDSC01524.JPG
 
Heu . . . . . . .,
Ik ben nog niet zeker of ik de jeep ga plaatsen Willy want zal wat afhangen met de figuren waar ik niet echt tevreden over ben en er niet echt uit geraak.
Wat ik tot nu toe te zien krijg is meer als een uitstekend resultaat, deze twee figuren vind (ik) fantastisch. Ze komen NIET uit een doos, geven iets weer wat commercieel niet verkrijgbaar is en de setting vind ik prachtig.
Het probleem is als je eenmaal een grens hebt overschreden, vind je het zelf rap niet goed genoeg meer (daarom heb ik ook zo veel bouwstellen die niet af geraken).
Werk gewoon rustig verder aan je figuren en toon ze ook, de beste tips komen niet altijd van de (experts) maar dikwijls van de nuchtere leek die dikwijls een andere kijk op de zaak heeft.
En bijna vergeten, ik vind je rijkswachter echt goed geschilderd, enkel zijn laarzen zijn slecht gepoetst :ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO:
 
Ik vind die oude gendarm toch ook heel goed geslaagd hoor Pascal; zeker omdat dit een scratch model is. Ik doe het je zeker niet na.
 
Bedankt voor de interesse.

Erwin: Als oud gedienden het werk goed vinden zie ik het werk als geslaagd want dat is toch steeds belangrijk vind ik

Jan: Wat je schrijft klopt voor 100% en daarom dat ik mij de vrijheid geef om zaken bij te zetten of weg te laten om toch steeds een diorama die ik start af te werken.

Ben zelf tevreden over gendarme ,verzetsstrijder en us soldaat al moeten de laatste 2 nog geschilderd geraken.

Wat de jeep betreft ligt de zaak anders omdat door de een of andere reden het steeds een probleem is om figuren in een auto of voertuig te plaatsen en daar ben ik nog niet gevorderd genoeg voor.

Dan is er nog de vraag voor mezelf : Hoe meer ik erop zet hoe meer de omgeving van de natuur wegvalt en ben stiekem zeer tevreden over de omgeving waar het zich afspeelt.

Vandaar dat voor mij het werk juist moet zijn als je begrijpt wat ik bedoel.

Toch tracht ik alles te maken wat ik gepland heb in mijn hoofd maar dan valt de beslissing of ik het zet of niet.

Deze hobby is eigenlijk steeds een kompetitie tegen mezelf en kan soms lastig zijn.

Dan nu de foto’s v/d jeep.

DSC01488.JPGDSC01489.JPGDSC01490.JPGDSC01491.JPGDSC01492.JPGDSC01528.JPGDSC01529.JPGDSC01532.JPGDSC01533.JPGDSC01534.JPG
 
Jeep maar vooral de figuren zien er volgens mij best goed uit, ik zie geen abnormale houdingen en alles lijkt toch goed te passen.
Geschilderd gaat het meteen een ander zicht geven, nog niet opgeven dus, maar gewoon verder werken.
 
Bedankt mannen.
Ik ben nog niet zeker of ik de jeep ga plaatsen Willy want zal wat afhangen met de figuren waar ik niet echt tevreden over ben en er niet echt uit geraak.
Intussen vandaag de rijkswachter geschilderd.
Tracht steeds duidelijke foto's te maken dus hou er wat rekening mee he.
Hoofd staat nog los met pin.


Bekijk bijlage 422089Bekijk bijlage 422090Bekijk bijlage 422091Bekijk bijlage 422092Bekijk bijlage 422093Bekijk bijlage 422094Bekijk bijlage 422095Bekijk bijlage 422096
Hallo Pascal. Super super super. Een vraagje, hadden de gendarmes niet meestal een snor? Willy.
 
Pascal, een veel voorkomende fout is dat je de schouders nog eens bovenop de schouders modelleert.
de rechterschouder is goed, de linkerzijde heb je de schouder en arm echter buiten de symmetrie geplaatst waardoor je een onnatuurlijke houding hebt gecreëerd.
Pascal01.jpg
 
Pascal, modelbouw is altijd een beetje strijden tegen zichzelf.
Ik bouw heel graag voertuigen maar ik bouw ze alleenstaand niettegenstaande ik weet dat ze op een kleine vignette en liefst met een figuurtje erbij veel beter tot hun recht komen.

Wat jouw dio betreft weet ik dat jij je baseert op een foto. Beslis zelf hoe ver je deze foto wil weergeven.
In de fotografie heb je altijd je basisonderwerp en daarrond neven onderwerpen om te eindigen met de achtergrond.
Als je dit omzet naar de modelbouw dan heb je dus als groep 1 de gendarm en de verzetsstrijder met de Citroën. De achtergrond heb je nodig om het geheel in te kaderen. Als er een groep 2 is (de jeep) dan is dit een bijkomstige zaak want groep 1 is de aandachttrekker. Bij groep 2 bepaal je zelf hoe ver je wil gaan in detailleren maar draag er zorg voor dat groep 2 groep 1 niet gaat overheersen. Neemt natuurlijk niet weg dat ook groep 2 goed afgewerkt moet zijn want anders gaan fouten de aandacht wegtrekken van groep 1.

Wat de figuren in voertuigen betreft ben je bijna altijd beter af als je de in de kit voorziene figuur als basis gebruikt; meer bepaald de plaatsing van het onderlichaam, de rest kan je aanpassen. Sluit niet uit dat zelfs de kit figuur ook de mist kan ingaan.

Je weet dat ik geen figuurbouwer ben maar als ik naar de chauffeur van de jeep kijk heb ik de indruk dat zijn rechter onderarm iets te lang is waardoor zijn hand niet op het stuur terecht komt. Tevens zou ik aanraden de hand iets te verdunnen want nu trekt die meer op een krabbenklauw dan een hand. Durf ook om tussen de vingers wat dieper in te zagen en die ruimtes met wat wash te accentueren.
De achterste figuur is uit lijn maar dat heeft Grijze Wolf je al gezegd.

Last but not least: uiteindelijk is het de bouwer zelf die beslist of hij zich al dan niet goed voelt bij het door hem gecreëerde onderwerp.
 
Dank u.
Bedankt Jan want door de zeer duidelijke uitleg begrijp ik nu waar het fout zit.
Ik zag wel dat het niet klopte maar vond geen antwoord hoe dit op te lossen.
Durven wegsnijden is al een werkpunt om mee rekening te houden.
Erwin : het is de bedoeling dat zijn pols nonchalant op het stuur ligt zoals op foto .
Ook ik vind het nog niet kloppen maar ga die eerst in primer zetten omdat dit een duidelijker beeld geeft en vandaar ga ik zien wat ik kan doen om het te verbeteren.
Soms maak ik trots foto's om dan te verschieten hoeveel fouten erin zitten,zowel in het maken als het schilderen. Maar denk dat ik dit niet alleen ondervind.
Hier de eerste poging om te verbeteren.
Wat me wel opvalt is dat ik de hand nu zonder wringen op de plaats krijg die ik op het oog had.
(y) voor de hulp.

DSC01543.JPGDSC01547.JPGDSC01545.JPG
 
Hallo Pascal. Super super super. Een vraagje, hadden de gendarmes niet meestal een snor? Willy.
Willy :een snor is geen deel van een uniform he :-).
Zoals baarden nu, was dragen van de snor eerder een mode verschijnsel.
Mijn bompa en zijn broer beiden rijkswachters in de jaren 30 droegen geen snor
Gustaaf was tijdens de oorlog in het verzet waar hij is gefusilleerd 1 dag voor de bevrijding.
Mijn bompa is op pensioen gegaan als rijkswachter en heb zijn uniform volledig in mijn bezit wat dateert van 1933.
Vandaar dat ik graag de rijkswacht op een diorama maak want dit waren uiteindelijk de enige militairen nog in dienst tijdens de bezetting.
 
Bedankt Rudi.
Ben er in geslaagd om u.s figuur te verknoeien en zal dit opzij leggen tot ik er terug zin in heb ze te maken.

DSC01586.JPG

DSC01587.JPG
 
Intussen dan toch verder gegaan met schilderen en te verweren.
Heb de lichten aangepakt op aanraden van Willy en de auto wat vuil gegeven.
Heb Duitse helm wat trachten meer naar de realiteit van toen te brengen.
Dit is het resultaat tot nu en geef graag uw mening over de verwering auto want is ook weer een leerpunt.
Verder heb ik besloten om de Amerikanen niet te gebruiken en bedenk wel wat anders.

DSC01580.JPGDSC01590.JPGDSC01592.JPGDSC01599.JPGDSC01602.JPGDSC01605.JPGDSC01606.JPGDSC01607.JPGDSC01608.JPGDSC01609.JPG
 
Ziet er goed uit Pascal maar je mag iets meer stof aanbrengen aan de portieren en de velgen. Ook de ruiten mogen iets vuiler zijn maar dat is een fout waar ik ook dikwijls aan zondig.
 
Mooi Pascal. Ik volg in stilte maar heb een vraag:

Hoe schuur je de naden van de putty op de figuren? Lijkt me bijna niet te doen...
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan