Hoofdsponsor

1/72 Belgische SPAD XIII

ERVARING
2de dubbeldekker die ik ga trachten te maken.
BOUWWIJZE
Zelf wat verbeteringen aanbrengen als het kan en ook weer riggen.
BOUWBUDGET
Gekregen vliegtuig zonder bijkomende kosten
BOUWSTATUS
Ga er aan beginnen
COMMENTAREN
tips zijn altijd welkom want valt nog veel te leren in deze
Rekening houdende met de erg kleine schaal, vind ik dit toch wel erg mooi (y)
 
Bedankt mannen.
Intussen wat verder gedaan en het is geen wetsstrijd beest geworden maar heb veel bijgeleerd .
Voor een oude kit ( 1963) valt de bouw nog goed mee mits wat aanpassingen.
Bedankt Erwin voor het schenken van deze kit en hoop dat je het resultaat al goed vind.
Foto's zeggen meer.

DSC01011.JPG

DSC01017.JPG

DSC01019.JPG

DSC01020.JPG

DSC01021.JPG

DSC01022.JPG

DSC01023.JPG

DSC01024.JPG

DSC01025.JPG

DSC01027.JPG

DSC01028.JPG

DSC01030.JPG

DSC01036.JPG

DSC01041.JPG

Nu het verweren.
De kleuren zijn van een Frans toestel en gedeeltelijk van wat ik kon zien op foto museum Brussel.
Door de nodige restauratie zullen die ook niet altijd kloppen vermoed ik.
Weet intussen van Erwin dat de opstap wat vuil mag hebben maar wat aan de uitlaat van de motors.
Wat doe ik daar (olie smeurie v/d uitlaat??)..
Geraakt geheel onder het stof bij vertrek of aankomst ????
Ben hier niet in thuis en de voorbeelden zijn schaars op de foto's.
Bedankt alvast.
 
Aan de uitlaat moeten roet sporen zijn Pascal, je kan die aanbrengen met pastels of pastelpotloden. Het wit van de kometen zal dus wat vuiler worden maar zeker niet overdrijven.
Op de foto's komt het toestel nogal blinkend over, een semi gloss of een matte vernis is welkom. Vergeet niet dat we hier te maken hebben met zeildoek / canvas en dit blonk (in principe) niet.
Wat de bevuiling betreft mag je altijd wat moddersporen of stofsporen aanbrengen aan de onderzijde van het toestel doch slechts het deel ACHTER de wielen. Deze toestellen landden op grasvelden, nat of niet, en de wielen liepen dus bij het opstijgen / landen stof en modder op. Opnieuw: niet overdrijven.
Op foto 8 lijkt het dat je nog enkele retouchkes moet doen rond de rechterzijde van de motor.

Maar ik ben heel blij dat deze oude kit het nog zo ver gebracht heeft.
 
Die rigging ziet er al een stuk beter uit dan bij het eerste dubbeldekkertje. Hoe dan ook erg knap op deze schaal.
 
Mooie vlieger voor de tweede keer. Vind de rigging geslaagd, de propellor hout effect heel mooi :love:. Uiteraard ook best wel wat opmerkingen. Hij is wel heel erg glimmend, sommigen gedeeltes mochten wel iets strakker bij de afscheiding tussen twee kleuren. De uitlaat had ik zelf een roest kleur gegeven want nu valt hij niet echt op toch wel jammer. Maar het is je tweede vliegding en in elk nieuwe tak van onze hobby moet je weer nieuwe dingen aanleren.
 
pracht exemplaar, schitterend gedaan (y)
 
Prachtig resultaat, ik heb altijd een zwak gehad voor die WW1 vliegtuigjes, dat is waarschijnlijk te wijten aan de tientallen Biggles boekjes die ik in mijn jeugd las.
 
Pascal mag ik ook iets zeggen ? Het zal niet veel zijn hoor alleen dat ik het fantastisch vind knap gedaan
Marc
 
Misschien geen wedstrijdmodel maar het resultaat mag er wel wezen. Rekening houdend met de schaal en het feit dat het hier om een zeer oude kit gaat (niet te vergelijken met de huidige standaarden) heb je er toch iets moois van gemaakt.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan