Hoofdsponsor

1/72 Belgische SPAD XIII

ERVARING
2de dubbeldekker die ik ga trachten te maken.
BOUWWIJZE
Zelf wat verbeteringen aanbrengen als het kan en ook weer riggen.
BOUWBUDGET
Gekregen vliegtuig zonder bijkomende kosten
BOUWSTATUS
Ga er aan beginnen
COMMENTAREN
tips zijn altijd welkom want valt nog veel te leren in deze

Pascal

Administrator/V.I.P.
Administrator
Lid geworden
20 feb 2015
Berichten
8.650
Na Erwin begreep dat ik vliegtuigen ww1 wilde bouwen heeft hij mij direct verder geholpen met dit vliegtuig en verschillende onderdelen om mee verder te gaan.
Ik ben zeer blij met deze en we gaan ons best doen om er wat van te maken.

DSC00785.JPG

DSC00786.JPG

DSC00787.JPG
Knipselll.PNG
 
Veel succes, ik denk dat ik hier ook nog ergens zo'n Spad liggen heb in dezelfde schaal.
 
Ik tik verkeerd denk ik, de meesten van ons hebben het geluk wat ouder te worden met alle mankementen (slechter zien enz) en dan beginnen die allemaal kleinere modellen te bouwen. Voelt een beetje aan als masochisme, maar veel succes. Ik volg mee
 
Da's vlug dat je er aan begint en je met veel plezier op weg geholpen, maak er maar iets moois van.
 
Na Erwin begreep dat ik vliegtuigen ww1 wilde bouwen heeft hij mij direct verder geholpen met dit vliegtuig en verschillende onderdelen om mee verder te gaan.
Ik ben zeer blij met deze en we gaan ons best doen om er wat van te maken.

Bekijk bijlage 429259

Bekijk bijlage 429260

Bekijk bijlage 429261
Bekijk bijlage 429262
Je hebt precies de smaak te pakken van tweedekkers Pascal. Nog een tip voor die houten propellers , om gewicht te besparen is er een afwisseling van zwaarder hout en lichter hout , vandaar die kleurwisseling . Beginnend aan de buitenboord en volledig de omtrek volgend ligt een soort hout , daarbinnen de tweede houtsoort, dan weer de eerste enz. Alles hangt natuurlijk af van de fabrikant van de propeller. Succes Willy.
 
Nog een tip voor die houten propellers , om gewicht te besparen is er een afwisseling van zwaarder hout en lichter hout , vandaar die kleurwisseling . Beginnend aan de buitenboord en volledig de omtrek volgend ligt een soort hout , daarbinnen de tweede houtsoort, dan weer de eerste enz. Alles hangt natuurlijk af van de fabrikant van de propeller. Succes Willy.
Bedankt voor de info Willy.
Weer wat bij geleerd en inderdaad had ik het kleurverschil wel gezien maar nu weet ik waarom.

DSC00789.JPG

DSC00790.JPG

DSC00791.JPG

Met wat tape en bleu tack valt de dryfit goed mee.
Maar veel vul en kuiswerk voor de boeg.
De steunpalen zijn volledig uit proportie en zal ik proberen aan te passen.
Ook de voorziene gleuven in de vleugels zal ik opvullen .
Weinig onderdelen maar veel werk om aan te passen.
Word vervolgd....
 
Ik heb nog maar één zo'n WO I vliegertje gebouwd, en ik herinner me nog het best hoe klein het was...
Respect dat je er verschillende na elkaar bouwt ;)
 
Pascal, die moules dateren van 1963, is geen jong kitje meer hé en dus redelijk wat werk aan.
Zeker aandacht geven aan het radiatorrooster dat horizontale en verticale lijnen heeft. Die moeten op het model mooi recht staan, anders verbrodden ze het uitzicht. Kan dus zijn dat je daar wat extra aandacht moet geven.

Ook zien dat de basis van de stijlen mooi overgaat in de vleugel, zowel boven als onderaan. Dit zijn grote boosdoeners bij zo een kitje.
Anderzijds kan je er misschien gaten in boren om je X bedrading beter te kunnen vastzetten.
Ik heb dit vroeger ook nog gedaan en daarbij zelfs volledig door de vleugel heen geboord om dan de draad door te steken. Eens de bedrading tussen de op voorhand geschilderde binnen vleugels (onderkant bovenste en bovenkant onderste) verlijmd kan je het restant draad wegsnijden en de gaatjes dichten alvorens de rest te schilderen.

Het is en blijft testen en leren ...
 
Ik vind het leuk om dit soort antieke gevechtsvliegtuigjes hier te zien verschijnen, alleen al vanwege de riggingproblematiek en het fantasievolle bonte kleurenpalet.
 
Veel plezier met deze vlieger Pascal.
 
Probeer hier en daar de details te verbeteren.

DSC00813.JPG

DSC00814.JPG

DSC00818.JPG

DSC00819.JPG

DSC00828.JPG

DSC00832.JPG

DSC00837.JPG

Twee lopen aangebracht.
Toch wel genoeg veel op te vullen hier en daar.
DSC00839.JPG

DSC00841.JPG

DSC00842.JPG
Staat nu in de primer en kan morgen zien waar ik moet bij werken.
 
Pascal welke vulling gebruik jij? Ziet er zo donker en korrelig uit?
 
Pascal welke vulling gebruik jij? Ziet er zo donker en korrelig uit?
HiHi was eigenlijk een vergissing.
Heb hier potje bloem staan maar heb in het bakje zand gepakt en mijn eurocent viel te laat.
Is geen erg want laat zich goed glad schuren.
Zo te zien moet ik daar nog een beetje bij schuren maar is een moeilijke plaats.
de 4 gaten heb ik zelf gemaakt afgaande de foto's van het toestel.

DSC00843.JPG

DSC00846.JPG

DSC00848.JPG

DSC00850.JPG

DSC00851.JPG

DSC00852.JPG
 
Laatst bewerkt:
On hold gezet.

DSC00867.JPG


Wegens groepsbouw die ik voorrang ga geven.
Wordt dus vervolgd......:):
 
Laatst bewerkt:
Zoals beloofd hier het vervolg.
Stof is onvermijdelijk hier maar het is nu eenmaal zo.
Of de kleuren camo juist aangebracht is weet ik niet bij gebrek aan kleuren foto's.
Volg gedeeltelijk de kleuren van museum die ik kan zien en ga verder op een frans model omdat het van daar komt.
De rigging gebeurd met de uschi draad gekregen van Ron 0,005 mm.
Het is nog maar de tweede vlieger die ik maak maar we doen onze best.
De steunen moeten nog hun kleur krijgen maar wil alvast het riggen tonen.

DSC00976.JPG

DSC00977.JPG

DSC00979.JPG

DSC00982.JPG

DSC00984.JPG

DSC00985.JPG

DSC00987.JPG

DSC00988.JPG

DSC00994.JPG

DSC00995.JPG

DSC00997.JPG

DSC01001.JPG

DSC01007.JPG
 
Laatst bewerkt:
Stof is mijn vijand. De rigging ziet er mooi uit.
 
Heel goed gedaan Pascal, en dat voor een tweede vliegerken, amai!
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan