Hoofdsponsor

1/48 B17-f flying fortress, sunny II (done)

ERVARING
Expert
BOUWWIJZE
Oob met pe
BOUWBUDGET
200
BOUWSTATUS
Wip
COMMENTAREN
Nog niet

edwin1269

Well-known member
Registered
Eind vorig jaar zag ik op instagram een post voorbij komen voor een groepsfoto met heavy bombers. Aanvang 01-02-2025.

Helaas was ik toen dus al druk bezig met de lancaster. Ik ben toen gaan zoeken naar een model om mee te doen. Het moet een WW2 heavy bomber zijn. Aan welke kant deze vloog maalt niet uit.

Ik heb eerst gekeken naar Japanse kisten maar kon geen goede kit vinden. Toen kwam ik de eduard kit van de b17-f tegen en wel de bloody hundredth versie. Deze is al heel compleet met pe en resin parts.

1000012512.jpg

Na wat research ben ik voor de b17 gevallen en heb deze week de kit aangeschaft met nog een extra Big-ed setje, dus vel PE om in de kist te prutsen.

1000012504.jpg

Het wordt zeer waarschijnlijk.de sunny II versie maar dat kan nog veranderen mocht ik pp korte termijn een mooie decal set vinden.

De bloody hundredth is geen benaming om heel trotst op te zijn. de 100bombgroup kreeg deze naam omdat ze zeer veel verliezen leden boven Europa.

Vandaag alles bekeken, de bouwbeschrijvingen van de PE setjes verwerkt in de bb van de kit en op wat oude onderdelen de juiste kleuren getest. Olive drab is er in zeer veel varianten en kleuren....

1000012479.jpg

Morgen eens kijken of we een begin kunnen maken.

Grtz Ed

De goupbuild kun je volgen op instagram via
#acesheavybombersgb

Bijlagen

• 1000012512.jpg
    1000012512.jpg
    369,9 KB · Weergaven: 2
Mooi onderwerp. Een met alle update sets erbij wordt dit een fraai project. Ik volg van nabij. Succes.

Succes met deze, mogelijkheden ten over qua weathering, met eventuele vervangen vleugelstukken of roeren enz...

Interessant onderwerp waar ik me graag even voor neerzet. Succes met deze mooie kit.

MVG

Danny

voor mij het mooiste en meest iconische vliegtuig uit WO2 , ga zeker meevolgen.

Greetzzzz Modest.

Ik zal ook aandachtig meevolgen want ben even terug ook met een B17 begonnen.
Hij is alleen een maatje groter :winking:

Grtz.

Luc:cool:

Vandaag een begin gemaakt met de cockpit.

De stoelen waren voorzien van een veel te dikke bescherm plaat dus die is vervangen voor een PE versie. Ik heb geprobeerd iets van kussens te maken, moet even kijken hoe dat er uitziet als het in de primer staat (zitten niet vast en kunnen eruit). Pas vorm viel wat tegen… maar het is gelukt. Ze zijn straks alleen van bovenaf zichtbaar.

IMG_0090.jpeg
IMG_0091.jpeg

De vloer en de controlgedeeltes alle details verwijderd en vervangen door PE.

IMG_0088.jpeg

Dry fit van de onderdelen, na het spuiten in de juiste kleur, dark dull green, komen er nog verschillende hendels en klokjes op.

1000012555.jpg

1000012557.jpg

De bovenkant heeft ook verschillende hendels en meters.

1000012558.jpg

Grtz Ed

Het begin ziet er al veelbelovend uit. PE brengt in de meeste gevallen de oplossing. Hier zie je goed dat pe een meerwaarde geeft aan het geheel.

MVG

Danny

Het begin ziet er al veelbelovend uit. PE brengt in de meeste gevallen de oplossing. Hier zie je goed dat pe een meerwaarde geeft aan het geheel.

MVG

Danny
Het is wel heel veel “meer” werk. Ik ga kijken of ik de cockpit cap vast kan maken met minimagneetjes om het demotabel te maken zodat je er ook goed in kunt kijken, er is weinig cockpit glas zeker in vergelijking met de lancaster.
Hoop dat de pasvorm dit toestaat.

Het is wel heel veel “meer” werk. Ik ga kijken of ik de cockpit cap vast kan maken met minimagneetjes om het demotabel te maken zodat je er ook goed in kunt kijken, er is weinig cockpit glas zeker in vergelijking met de lancaster.
Hoop dat de pasvorm dit toestaat.
Het is origineel de HK plastiek die in de Eduard doos zit. Dus qua pasvorm zit het denk ik wel goed hoor. Inderdaad een goed idee om het eventueel demontabel te maken.

MVG

Danny

Vandaag wat kleur gegeven aan het cockpit interieur en de restanten pe er aangemaakt.
Tijdrovend werkje maar ben wel tevreden over het resultaat.

1000012596.jpg

1000012598.jpg

1000012604.jpg

1000012605.jpg

Ik heb opl besloten om het mezelf weer wat moeilijk te maken.. ik heb nog ledjes over dus die komen hier in...

Ik wilde nu ook het dashboard verlicht hebben. Er zit een compleet PE setje in de kit, maar ook de decals. Ik ga ze combineren want de decals laten licht door en de PE niet...

Gaatjes geboord achter de metertjes en de decal geplaatst. Twee ledjes erachter geeft dan dit resultaat.

1000012603.jpg

Linker ledjes zit er nog iets de dicht op maar verder aardig gelukt. Ni maar hopen dat ik met de kabels goed weg kan komen naar achteren. Bedoeling is om het voedingsdraadje via het staartwiel te laten lopen.

Grtz Ed

Kleine update van afgelopen weekend.

Sidewalls gemaakt en voorzien van alle PE.
IMG_0140.jpeg

Dryfit
Aan de pilootstoel een houder oor het flarepistool gemaakt en een houder met een zuurstoftankje. Op alle stations in de b17 was een vaste zuurstof aansluiting die aangesloten was op het centrale systeem ( de gele cilinders). Maar als men moest lopen door het toestel op grote hoogte had men ook zuurstof nodig. Daarom waren er in het vliegtuig overal draagbare zuurstof tanks aanwezig (groene cilinders)
IMG_0138.jpeg
IMG_0139.jpeg

IMG_0137.jpeg

Gft Ed

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan