Hoofdsponsor

1/35 Austin Utility HP10 "RAF"

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 feb 2009
Berichten
10.409
Prelude aan de bouw.
Toen ik enkele weken geleden de intentie had om verf te gaan kopen bij de lokale modelbouwwinkel liet ik aan mijn vrouwken uitschijnen dat ik toch eens zou rondneuzen bij de bouwdozen om te zien of er niets tussen stak dat op mijn verlanglijstje stond. Per slot van rekening was het al 2 jaar geleden dat ik nog een kitje gekocht had.
Vrouwken bekeek mij met die typische blik die alleen vrouwen kunnen plaatsen en zei laconiek: "Zou je niet beter eerst die dozen bouwen die op de grond liggen?"
Blijkbaar was zij 's morgens op de hobbykamer geweest om iets te zoeken (en het gelukkig nog te vinden ook) maar had zij een aantal bouwdozen op de grond zien liggen. Nu mag men mij veel verwijten maar mijn stock ligt niet op de grond rond te slingeren, tenzij....
En ja, een stapel dozen had de wetten van de zwaartekracht uitgedaagd en in plaats van mooi gestapeld, lagen die nu op de grond.

So be it en verwacht jullie dus verder dit jaar maar aan rare dingen uit militair modelbouwland want sommige van die dozen waren voorbestemd om te combineren met andere dozen en die gaan dus allemaal moeten gebouwd worden nietwaar.....

Terug ter zake: de vermoedelijke boosdoener die de instorting veroorzaakte is deze kit welke bouw nr 16 van dit jaar zal worden.

Boxart.jpg

Kit 35031 van ADV/Azimut Productions op schaal 1/35 van de Austin Utility Hp 10 beter gekend als Austin "Tilly" .
Full resin kit met witmetalen vering en kleinere onderdelen.

Parts.jpg

Zoals te zien zal er wat opkuiswerk zijn maar het geheel lijkt goed te passen.

Instructions.jpg

De instructies zijn eerder pover en van het type "zoek het eens uit" maar gelukkig staat er wel bij wanneer je de kleine metalen onderdelen moet gebruiken.
Er steken geen ruiten in de kit en ook decals ontbreken. Deze zullen we dan maar halen bij een andere "Tilly" kit van SKP Model die onder meer een RAF versie voorziet en dat is dewelke ik hier wil bouwen.

Stay tuned...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Prelude aan de bouw.
Toen ik enkele weken geleden de intentie had om verf te gaan kopen bij de lokale modelbouwwinkel liet ik aan mijn vrouwken uitschijnen dat ik toch eens zou rondneuzen bij de bouwdozen om te zien of er niets tussen stak dat op mijn verlanglijstje stond. Per slot van rekening was het al 2 jaar geleden dat ik nog een kitje gekocht had.
Vrouwken bekeek mij met die typische blik die alleen vrouwen kunnen plaatsen en zei laconiek: "Zou je niet beter eerst die dozen bouwen die op de grond liggen?"
Blijkbaar was zij 's morgens op de hobbykamer geweest om iets te zoeken (en het gelukkig nog te vinden ook) maar had zij een aantal bouwdozen op de grond zien liggen. Nu mag men mij veel verwijten maar mijn stock ligt niet op de grond rond te slingeren, tenzij....
En ja, een stapel dozen had de wetten van de zwaartekracht uitgedaagd en in plaats van mooi gestapeld, lagen die nu op de grond.

So be it en verwacht jullie dus verder dit jaar maar aan rare dingen uit militair modelbouwland want sommige van die dozen waren voorbestemd om te combineren met andere dozen en die gaan dus allemaal moeten gebouwd worden nietwaar.....

Terug ter zake: de vermoedelijke boosdoener die de instorting veroorzaakte is deze kit welke bouw nr 16 van dit jaar zal worden.

Bekijk bijlage 422180

Kit 35031 van ADV/Azimut Productions op schaal 1/35 van de Austin Utility Hp 10 beter gekend als Austin "Tilly" .
Full resin kit met witmetalen vering en kleinere onderdelen.

Bekijk bijlage 422181

Zoals te zien zal er wat opkuiswerk zijn maar het geheel lijkt goed te passen.

Bekijk bijlage 422182

De instructies zijn eerder pover en van het type "zoek het eens uit" maar gelukkig staat er wel bij wanneer je de kleine metalen onderdelen moet gebruiken.
Er steken geen ruiten in de kit en ook decals ontbreken. Deze zullen we dan maar halen bij een andere "Tilly" kit van SKP Model die onder meer een RAF versie voorziet en dat is dewelke ik hier wil bouwen.

Stay tuned...
Hallo Erwin. Als ik dat model zie moet ik altijd denken aan mijn vriend die met zo'n wagen van een bevriende kruidenier heeft leren rijden. Op een keer had deze kruidenier de laadbak zo zwaar geladen dat de voorwielen de grond niet meer raakten , snel moest hij dan een zak pataten in het reservewiel op het dak leggen om het evenwicht te herstellen. Succes met de bouw. Willy.
 
Blij dat dit de reden is om aan deze te beginne want ziet er schitterend model uit.
Zie deze al in een Engels landschap.
 
Bedankt om te volgen:

@ Willy: dat verhaal met die groenten deed mij er aan denken dat ik in 2009 al eens een wit metalen "Tilly" gebouwd heb op 1/76 en er dan op Trucks 'N' Tracks in Folkestone (UK) nog brons met gewonnen heb ook.

Veggies1.jpg

Veggies2.jpg

De soldaat kwam uit een RAF Ground Crew set, de boer is Preiser en de groenten zijn van Unicorn models.

@ Pascal: Ja die "Tilly's" zijn heel mooi. Behalve het SKP Model heb ik hier ook nog deze van Tamiya liggen maar weet nog niet of ik ze in serie ga bouwen.
In ieder geval is de "Tilly" hét militaire voertuig dat van Linda direct in de garage mag staan (moest er plaats zijn). Het is een klein sympathiek ding en je kan er nog boodschappen met doen ook.

@ Rudi: We gaan proberen er iets moois van te maken en deze zal in RAF versie blijven zoals gebruikt op hun vliegvelden voor o.a. transport van piloten naar hun toestellen.
 
Hehe, T&T, da's al een tijdje geleden he....
Dat waren nog eens mooie tijden zeg, stonden wij daar toch heel mooi in onze hoek met uitzicht op de zee....
Maar zeer rare manier van jureren zeg...., de dingen die we daar gezien hebben halen zeer zeker niet onze tafels op het vasteland...., rare jongens die eilandbewoners.... :)
 
Blijkbaar vergeten van enkele foto's te nemen.

Uit de werken aan de cabine blijkt dat er enkele resin stukken ontbreken of onbruikbaar zijn en ook de metalen stukken laten te wensen over. Er moet regelmatig iets scratch herbouwd worden.

Metal1.jpg

De koplampen moeten op metalen steunen geplaatst worden. De linkse ontbrak en diende scratch nagebouwd te worden.

Metal2.jpg

De as steunen in wit metaal zijn heel speciaal en dienen eerst in de carrosserie aangebracht te worden voordat deze op het chassis kan verlijmd worden. Dit wil dan ook zeggen dat je eerst alles moet schilderen of je kan er niet meer aan.

Even een vergelijking met een model op 1/72 (zie ander topic).
 
Mooi zo naast elkaar om het verschil te zien.
De kleine maat moet niet onderdoen.
 
Gisteren de Tilly gespoten in RAF Blue-Grey van WEM (White Ensign Models), een overigens zeer goede verf.

RAF Blue-Grey.jpg

Met de belichting van de flash ziet deze er op foto goed uit maar in het echt vind ik hem te donker.
Zal eens moeten overwegen wat te doen: de huidige kleur verbleken met grijs of een totaal ander type blauw spuiten.
Een referentie in een andere kit van de Tilly haalt deze kleur aan maar hun kleurentekening toont een lichtere tint.
De box-art van deze Azimut kit daarentegen toont een licht blauw voertuig. Zal er eens een nachtje moeten van wakker liggen.
 
Kleur is altijd wel een probleem. Box-art kleuren kan je alleszins niet 100% gaan vertrouwen, want verpakkingen durven al eens verbleken onder invloed van de zon.
...)
 
Als je er zelf naar kijkt en je twijfelt telkens als je ernaar kijkt dan moet je wat ondernemen en het proberen te veranderen.
Zo niet dan laat je misschien beter deze kleur blijven.
 
Gisteren de Tilly gespoten in RAF Blue-Grey van WEM (White Ensign Models), een overigens zeer goede verf.

Bekijk bijlage 422483

Met de belichting van de flash ziet deze er op foto goed uit maar in het echt vind ik hem te donker.
Zal eens moeten overwegen wat te doen: de huidige kleur verbleken met grijs of een totaal ander type blauw spuiten.
Een referentie in een andere kit van de Tilly haalt deze kleur aan maar hun kleurentekening toont een lichtere tint.
De box-art van deze Azimut kit daarentegen toont een licht blauw voertuig. Zal er eens een nachtje moeten van wakker liggen.
Hallo Erwin. Hoe kleiner de schaal hoe bleker je kleur moet zijn. Probeer eens je model lange tijd buiten te zetten in de zon , als ze nog eens schijnt. De verf zal verweren. Willy.
 
Bouw Nr 16 dit jaar.... Je maakt mij hier werkelijk jaloers :winking:. Ik heb tegenwoordig nauwelijks de tijd om het forum te bezoeken, laat staan bouwen....
Ga zeker verder proberen te volgen. Succes.
 
Bouw Nr 16 dit jaar.... Je maakt mij hier werkelijk jaloers :winking:. Ik heb tegenwoordig nauwelijks de tijd om het forum te bezoeken, laat staan bouwen....
Ga zeker verder proberen te volgen. Succes.
In feite zijn het er al 18 en de 19de is ook al gestart maar daar heb ik nog geen bouwverslag van.

Maar deze en de andere bouwsels gaan de volgende 2 weken volledig stil liggen tot terugkeer uit Normandië.

Gisteren wel de Tilly herspoten in een kleur die volgens mij iets beter was namelijk Humbrol 48 Meditterenian Blue. Jammer genoeg verliep het spuitwerk slecht en is ook de droogtijd veel te lang, er klopt iets niet.

Mediterrenian Blue.jpg

Hij gaat dus on-hold om bij terugkeer een badje te krijgen in remolie.

Heb mijn documentatie, deze op Pinterest, Scalemates en het internet in het algemeen nagekeken en daar kan je veel verschillende tinten blauw vinden voor RAF voertuigen. In het algemeen is de WEM kleur wel goed voor de zwaardere vrachtwagens; het zal dus zaak worden om de WEM kleur een beetje lichter te maken voor deze Tilly.

See you later.....
 
Goede reis en wachten vervolg af.
 
De bouw van deze Tilly werd hervat met een bad in de remolie welke de verf heel gemakkelijk verwijderde.
Jammer genoeg kwamen enkele reeds verlijmde stukken ook los en het was dus eventjes vissen om ze te redden.

Ander neveneffect waarvoor ik gevreesd had was dat de remolie het resin zou aantasten en dat is hier jammer genoeg gebeurd. Sommige stukken zijn gescheurd (vraag mij niet hoe dat mogelijk is) en andere zijn verbogen. Op die plaatsen voelt het anders zo harde resin nu aan als een snede jonge kaas.

Warp.jpg

Je kan hier duidelijk zien dat de opstaande randen verbogen zijn en daar is niet aan te verhelpen. De gescheurde stukken konden wel gemakkelijk hersteld worden en terug op hun plaats komen mits het gebruik van Berna klemmen.

Gelukkig steekt er in de kit een prachtige resin bache die ik aanvankelijk niet ging gebruiken maar dit zal de enige manier worden om die glooiende opstaande wanden nog weg te stoppen.

Ready for paint.jpg

Ondertussen ook de koplampen bevestigd alsook een stuurstang uit Evergreen profiel en een versnellingspook uit aluminiumdraad.
De stukken zijn klaar voor een spuitbeurt grijze primer.

Dryfit1.jpg

Nog even een dryfit voor de spuitbeurt.

Dryfit2.jpg

Nu maar hopen dat de resin goed reageert op de verf.
 
Spijtig van verkeerde reactie van remolie en is schrikken als je dit zo ziet.
Die bache is inderdaad knap gegoten.
Ben benieuwd naar eindresultaat na deze pech.
 
Er is misschien wat aan te doen maar dan moet je de stukken van de bak terug uit elkaar halen. Dan met de binnenkant op een warme plaat leggen. Maar hoe gaat dit nog te beschilderen zijn als het resin niet meer hard is? Misschien komt de rare verfreactie al door dat vergankelijke resin. Ik zou de vervormde of verweekte delen daarom proberen te vervangen met Evergreen. Of ik zou het nog wat erger maken en er een Panzer over laten rijden ofzo...
 
Beste Erwin,

Ook ik heb dit meegemaakt en de tip gekregen een Föhn te gebruiken niet te heet en korte tijd per keer tot dat het resin weer de oorspronkelijke hardheid heeft. Deze aanpak heeft prima gewerkt.
Groet, Ronald
 
Even een povere update.

Heb de kleuren en de referenties nog eens geod bekeken en beslist om Humbrol 48 Mediterrenean Blue te gaan (her)gebruiken om reden dat deze op de foto het best overeen komt.

Med Blue.jpg

Eerst een nieuwe laag grijze primer en enkele dagen laten drogen.
Hierna opnieuw de nodige problemen met de AB doch er gisteren toch in geslaagd de Tilly te spuiten in H48 maar nu wil de verf niet drogen.
We blijven dus (bang) afwachten.....
 
EINDELIJK !!!! We zijn terug "in business".

Na iets meer dan een week drogen is het nu mogelijk de beide onderdelen vast te nemen zonder dat deze aan de handen plakken.
Direct van geprofiteerd om de stoelen te plaatsen en de ramen te steken.

Body1.jpg

Waarna het tijd was om de beide delen samen te brengen in de hoop dat ze goed verlijmen want er was toch wel wat druk nodig om ze op hun plaats te houden.

Body3.jpg

Als alles meezit kunnen we misschien morgen de wielen plaatsen.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan