Hoofdsponsor

1/72 Antonov An-14

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 feb 2009
Berichten
10.340
Tijd om nog eens een vliegerken van onder het stof te halen.
Deze had ook kunnen thuishoren in de groepsbouw van de onderste doos maar vermits ik blijkbaar nog de enige ben die er in post, plaats ik die liever bij de vliegtuigen.

De bouwdoos zou moeten dateren uit 1988 en is van het merk VEB Plasticard maar het is geen vacu model, anders had ik het nooit gekocht.

Boxart.jpg

De doos heeft al een paar verhuizen meegemaakt en dat is er aan te zien. Waarom ik deze ooit gekocht heb? Omdat ik van rare dingen hou die een ander niet bouwt, zo simpel is het en het was weer zo een model dat je moet kopen als je het ziet of anders vind je het nooit meer.

Instructions1.jpg

De bouwinstructies zijn redelijk simpel maar duidelijk genoeg.

Instructions2.jpg

Er zijn 3 kleurenschema's voorzien maar aan de decals is te zien dat de enige optie vermoedelijk de witte CCCP / Aeroflot versie zal zijn.

Decals.jpg

Rechts onder op het decalvel staan de decals voor de Ooest-Duitse versie. Zoals te zien zijn die totaal onregelmatig geprint en dus onbruikbaar.

References.jpg

Veel referentie is er niet, ik heb enkel dit blad uit een tijdschrift. Het geeft wel een idee hoe het toestel er zal uitzien en tevens zie je zijn NATO codenaam "Clod".

Parts1.jpg

Er zijn onderdelen in zwarte en in beige kleur. Het is een harde soort plastiek en we gaan dus moeten opletten niets te breken.

Parts2.jpg

Parts3.jpg

Het interieur is bijna volledig in glas, er zal dus moeten afgeplakt worden.
Het setje schroeven van Aeroclub kan een vervanging zijn indien de propellers uit de kit zouden onbruikbaar zijn.

Wordt vervolgd...
 
Oei, zie juist dat ik deze geplaatst heb onder "Militaire Vliegtuigen" terwijl dit een civiel toestel is. Als één van de moderatoren deze wil verplaatsen naar "Civiele Vliegtuigen" is dat ok.
 
Veel plezier met deze Erwin.
 
Allee weeral een nieuw dozeke , ziet er een raar machientje uit , ken daar niet veel van maar toon wel interesse
Marc
 
Bedankt om te volgen, die decals zal ik eerst behandelen Rudi.
Ondertussen te weten gekomen dat deze versie van de An-14 "Pchelka" ofte Kleine Bij genoemd werd. De vorm van de staartvlakken zou aanduiden dat het hier om een vroeg type gaat. Het latere, verbeterde type, de An-14a had andere staartvlakken.

Primer.jpg

Het interieur werd in de primer gezet, de ramen aan binnen en buitenzijde afgeplakt.

Interior painted.jpg

en hierna werd het interieur geschilderd. De instructies spreken van licht blauw en donkerblauw en ik gebruikte hiervoor Humbrol 65 voor de romp en Daco PA-12 Sabena Old Dark Blue voor de zetels. Gordels zijn niet nodig, het interieur zal toch niet te zien zijn.

Wordt vervolgd.....
 
Dat ziet er een specialleke uit, zoals veel toestellen van Antonov. Ik blijf alvast volgen :)
 
Ja, een specialleke is het zeker, heel veel lood moeten toevoegen in de neus en het is nog niet zeker of het geen staartzitter gaat worden.

Closing up.jpg

De romp van de Kleine Bij werd verlijmd en nu maar hopen dat deze dicht blijft.
Jammer genoeg is gebeurd wat ik vreesde: een breuk in het broze plastiek van de neus. Ik heb het zien wegspringen en ergens horen vallen maar tot nu niet teruggevonden. We gaan dit moeten oplossen met plamuur.
 
Spijtige gebeurtenis wat een meer werk geeft en is toch geen klein stukje als ik het goed zie op de foto.
 
Ik zou het eerst opvullen met milliput of iets dergelijks en dan pas plamuren.
 
Is het dat trapezium-vormig stuk die ontbreekt Erwin ? Dat lijkt me nochtans een redelijk groot stuk om terug te vinden, zoniet kan je misschien met een stukje papier en schaar aan de slag tot je een passend sjabloon hebt om over te zetten styrene want voor een oplossing met putty lijkt me dat toch wel erg groot.
 
Wie ze eens wil zien vliegen kan ik een leuk Russisch filmpje voorschotelen:


Heb het 2x bekeken en het lijkt er op dat er geen gordels voorzien waren op de stoelen, ook niet voor de piloot.

Ondertussen is de body verlijmd en bijgeschuurd:

Romp.jpg

Het gat is gedicht met plamuur, het instrumentenbord werd ondertussen ook gemonteerd. Dit toestel had 1 piloot die alles bediende, op de stoel rechts kon een passagier plaatsnemen.

Engines.jpg

Normaal monteert men een motor in zijn gondel om deze dan op de vleugel te verlijmen. Hier was het omgekeerd: eerst de motor op de vleugel lijmen en dan pas de gondel plaatsen.

Volgende stap is het monteren van het staartvlak en het aanpassen van de ruiten van de cockpit want bij een dryfit bleken ze te breed te zijn.
 
Tof filmpje.
Knappe herstelling.
 
geweldig filmke he en hoe men vroeger vloog ongelooflijk
Herstelling ziet er goed uit he
Marc
 
Het werd tijd dat hier nog wat verder werd gewerkt.

De cockpit werd geplaatst en alle naden werden overlopen, geplamuurd en geschuurd.
Vervolgens een grijze primer om alles nog eens na te kijken, enkele kleine aanpassingen en de romp gespoten in Tamiya wit.

Band 1.jpg

Bleef de vraag of ik de band langs de ramen zou voorzien van (misschien kapotte) decals zoals voorzien in de kit of dat ik zou trachten de band te spuiten.
Graeme raadde mij aan om de band te spuiten en vertelde mij hoe hij het doet bij zijn voertuigen.

Eerste stap is tape kleven op de plaats die moet geverfd worden zoals hier dus over de ramen heen.

Band 2.jpg

Vervolgens kleef je tape boven en onder de te verven band.

Band 3.jpg

Haal de eerste band terug af en bekleed het toestel verder met het oog op het spuitwerk.

Pink base.jpg

Vermits het een rode band moet zijn moest ik eerst een roze ondergrond spuiten welke de rode kleur beter zal doen uitkomen.

Morgen verder spuitwerk.
 
Het rood werd 2x gespoten en groot geluk gehad dat ik de verfinstructies nog eens goed doorgenomen heb want waar ik dat dat het toestel volledig wit was blijkt dit niet juist te zijn. De onderzijde van de romp, de staartvlakken en de vleugels moeten zilver gespoten worden.
Dus opnieuw intapen en zilver gespoten op de onderzijde van de romp.

Red & silver.jpg

Tevens dienden er kleine correcties aangebracht te worden alvorens we een poging konden ondernemen de fijne blauwe strepen aan te brengen.
Het was bang afwachten of de decals nog goed zouden zijn.

Blue stripes.jpg

Maar het is gelukten enkel de laatste decal leverde enkele breuken op maar deze konden gecorrigeerd worden.
Deze mag opnieuw een nachtje drogen.
 
Het afplakken in die kleine schaal en vorm is al een werkje op zich.
Knap en recht gedaan die blauwe strepen.
 
Knap gedaan ; zo klein dat word prutsen maar het loont zich hier wel
Marc
 
Het werd tijd om de beide vleugels te plaatsen en de dryfit verliep vlekkeloos met dien verstande dat er een lelijke naad in het midden zou moeten gedicht worden.

PHOTO-2021-11-09-21-06-19.jpg

Na een nachtje drogen bleven ze goed zitten maar een naad juist boven de cockpit was losgekomen. Ten einde alles goed te vullen en te verzegelen heb ik dan maar gebruik gemaakt van Magicdust, een product van Colle 21.
Je brengt eerst het poeder aan in de openingen en verzegeld dit met superlijm (liefst Colle 21) maar vermits ik er geen meer heb, heb ik dan maar een andere vloeibare CA lijm gebruikt.

Magicdust.jpg

Nachtje goed laten drogen en dan gaan we weer schuren.
 
Erwin die colle 21 is dat zo speciaal ? Ik heb ooit een flesje gekocht dat was op 6 maanden uitgedroogd terwijl ik het in de koelkast bewaar en het is volgens mij gewoon CA lijm misschien ietsje beter , voor zulke spleten gebruik ik gewoon huishoudbloem en CA word zo hard als beton en kan goed geschuurd worden
Marc
 
Erwin die colle 21 is dat zo speciaal ? Ik heb ooit een flesje gekocht dat was op 6 maanden uitgedroogd terwijl ik het in de koelkast bewaar en het is volgens mij gewoon CA lijm misschien ietsje beter , voor zulke spleten gebruik ik gewoon huishoudbloem en CA word zo hard als beton en kan goed geschuurd worden
Marc
Marc, die Colle 21 was indertijd een heel goed nieuw product en bij het laatste flesje dat ik gekocht had stak zo een zakje Magicdust. De lijm is ondertussen deels opgebruikt deels opgedroogd want dat is een groot nadeel van die lijm, hij droogt snel uit.
Maar de Magicdust is ook bruikbaar met een andere CA lijm en vermits deze hier toch ligt kan ik hem maar gebruiken.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan