Hoofdsponsor

Antonov An-14

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 feb 2009
Berichten
7.959
Tijd om nog eens een vliegerken van onder het stof te halen.
Deze had ook kunnen thuishoren in de groepsbouw van de onderste doos maar vermits ik blijkbaar nog de enige ben die er in post, plaats ik die liever bij de vliegtuigen.

De bouwdoos zou moeten dateren uit 1988 en is van het merk VEB Plasticard maar het is geen vacu model, anders had ik het nooit gekocht.

Boxart.jpg

De doos heeft al een paar verhuizen meegemaakt en dat is er aan te zien. Waarom ik deze ooit gekocht heb? Omdat ik van rare dingen hou die een ander niet bouwt, zo simpel is het en het was weer zo een model dat je moet kopen als je het ziet of anders vind je het nooit meer.

Instructions1.jpg

De bouwinstructies zijn redelijk simpel maar duidelijk genoeg.

Instructions2.jpg

Er zijn 3 kleurenschema's voorzien maar aan de decals is te zien dat de enige optie vermoedelijk de witte CCCP / Aeroflot versie zal zijn.

Decals.jpg

Rechts onder op het decalvel staan de decals voor de Ooest-Duitse versie. Zoals te zien zijn die totaal onregelmatig geprint en dus onbruikbaar.

References.jpg

Veel referentie is er niet, ik heb enkel dit blad uit een tijdschrift. Het geeft wel een idee hoe het toestel er zal uitzien en tevens zie je zijn NATO codenaam "Clod".

Parts1.jpg

Er zijn onderdelen in zwarte en in beige kleur. Het is een harde soort plastiek en we gaan dus moeten opletten niets te breken.

Parts2.jpg

Parts3.jpg

Het interieur is bijna volledig in glas, er zal dus moeten afgeplakt worden.
Het setje schroeven van Aeroclub kan een vervanging zijn indien de propellers uit de kit zouden onbruikbaar zijn.

Wordt vervolgd...
 

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 feb 2009
Berichten
7.959
Oei, zie juist dat ik deze geplaatst heb onder "Militaire Vliegtuigen" terwijl dit een civiel toestel is. Als één van de moderatoren deze wil verplaatsen naar "Civiele Vliegtuigen" is dat ok.
 

coachke

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
14 apr 2014
Berichten
9.215
Allee weeral een nieuw dozeke , ziet er een raar machientje uit , ken daar niet veel van maar toon wel interesse
Marc
 

Rudi3290

Well-known member
Registered
Lid geworden
9 jul 2018
Berichten
1.172
Lijkt mee een leuke bouwdoos, of de decals nog ok zijn daar heb ik mijn twijfels over Erwin.
 

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 feb 2009
Berichten
7.959
Bedankt om te volgen, die decals zal ik eerst behandelen Rudi.
Ondertussen te weten gekomen dat deze versie van de An-14 "Pchelka" ofte Kleine Bij genoemd werd. De vorm van de staartvlakken zou aanduiden dat het hier om een vroeg type gaat. Het latere, verbeterde type, de An-14a had andere staartvlakken.

Primer.jpg

Het interieur werd in de primer gezet, de ramen aan binnen en buitenzijde afgeplakt.

Interior painted.jpg

en hierna werd het interieur geschilderd. De instructies spreken van licht blauw en donkerblauw en ik gebruikte hiervoor Humbrol 65 voor de romp en Daco PA-12 Sabena Old Dark Blue voor de zetels. Gordels zijn niet nodig, het interieur zal toch niet te zien zijn.

Wordt vervolgd.....
 

dancooper

Well-known member
Registered
Lid geworden
15 dec 2007
Berichten
2.191
Dat ziet er een specialleke uit, zoals veel toestellen van Antonov. Ik blijf alvast volgen :)
 

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 feb 2009
Berichten
7.959
Ja, een specialleke is het zeker, heel veel lood moeten toevoegen in de neus en het is nog niet zeker of het geen staartzitter gaat worden.

Closing up.jpg

De romp van de Kleine Bij werd verlijmd en nu maar hopen dat deze dicht blijft.
Jammer genoeg is gebeurd wat ik vreesde: een breuk in het broze plastiek van de neus. Ik heb het zien wegspringen en ergens horen vallen maar tot nu niet teruggevonden. We gaan dit moeten oplossen met plamuur.
 

Pascal

Moderator
Moderator
Lid geworden
20 feb 2015
Berichten
6.114
Spijtige gebeurtenis wat een meer werk geeft en is toch geen klein stukje als ik het goed zie op de foto.
 

Michel

Well-known member
Registered
Lid geworden
25 jul 2008
Berichten
2.769
Ik zou het eerst opvullen met milliput of iets dergelijks en dan pas plamuren.
 

dancooper

Well-known member
Registered
Lid geworden
15 dec 2007
Berichten
2.191
Is het dat trapezium-vormig stuk die ontbreekt Erwin ? Dat lijkt me nochtans een redelijk groot stuk om terug te vinden, zoniet kan je misschien met een stukje papier en schaar aan de slag tot je een passend sjabloon hebt om over te zetten styrene want voor een oplossing met putty lijkt me dat toch wel erg groot.
 

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 feb 2009
Berichten
7.959
Wie ze eens wil zien vliegen kan ik een leuk Russisch filmpje voorschotelen:


Heb het 2x bekeken en het lijkt er op dat er geen gordels voorzien waren op de stoelen, ook niet voor de piloot.

Ondertussen is de body verlijmd en bijgeschuurd:

Romp.jpg

Het gat is gedicht met plamuur, het instrumentenbord werd ondertussen ook gemonteerd. Dit toestel had 1 piloot die alles bediende, op de stoel rechts kon een passagier plaatsnemen.

Engines.jpg

Normaal monteert men een motor in zijn gondel om deze dan op de vleugel te verlijmen. Hier was het omgekeerd: eerst de motor op de vleugel lijmen en dan pas de gondel plaatsen.

Volgende stap is het monteren van het staartvlak en het aanpassen van de ruiten van de cockpit want bij een dryfit bleken ze te breed te zijn.
 

Rudi3290

Well-known member
Registered
Lid geworden
9 jul 2018
Berichten
1.172
Dat is echt nog een filmpje uit de oude doos, wel tof. Mooi hersteld en goede vorderingen Erwin, maar dat zijn we gewend van u
 

coachke

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
14 apr 2014
Berichten
9.215
geweldig filmke he en hoe men vroeger vloog ongelooflijk
Herstelling ziet er goed uit he
Marc
 
Bovenaan