Hoofdsponsor

1/76 40mm Bofors + Morris CDSW

• Onderwerp starter Onderwerp starter Erwin
  • Startdatum Startdatum
ERVARING
Noem mij maar gevorderd.
BOUWWIJZE
In principe OOB.
BOUWBUDGET
NVT
BOUWSTATUS
Gestart 1 februari 2025
COMMENTAREN
Altijd welkom zolang het maar beleefd blijft.

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
IPMS Gent en de interne wedstrijd: Shelf Queens.

Hoe meer ik in mijn stash snuffel, hoe meer shelf queens ik vind en, geloof mij, het zijn meestal gekregen of gerecupereerde modellen die anders in de vuilbak gingen belanden.
Eén van die kits betreft een oudje van Airfix welke officieel als OO Scale bestempeld staat maar onder hun 1/76 gamma werd opgenomen.
De mallen dateren van 1980 maar mijn versie met tweetalige tekst op de boxart dateert van 1988.
Hoe de kit bij mij kwam weet ik niet meer maar een oud prijsetiket vermeld de naam Claerhoudt's ZB en 4.70 waardoor ik vermoed dat die ooit in Nederland werd aangekocht aan 4,70 gulden.

Boxart Parts.jpg

Zoals jullie kunnen zien stak deze reeds redelijk goed in elkaar maar schijn bedriegt, er moet veel aan opgekuist worden en gietnaden weggewerkt.
Ik heb ooit zelf deze kit gebouwd en herinner mij nog dat het Bofors kanon heel fragiel was en het geheel in feite één van de mooiste en fijnste realisaties van Airfix was.
De decals lijken mij nog heel goed bruikbaar en er zijn 2 kleuren opties. Om die reden heb ik mijn oud model weer opgesnord en zal ik dit opnieuw verfrissen.

Instructions 1.jpg

Instructions 2.jpg

Stay tuned...

Een kit redden van de vuilbak is altijd de moeite waard.
Ik kom zeker nog eens terug kijken ;)

Ikzelf waag mij niet aan deze 'oudjes'

Maar ben altijd benieuwd wat ervan gemaakt wordt, dus volger bij.

Grtz.

Luc :cool:

Hier voorlopig niet veel te melden.

De oude truck werd ook deels gedemonteerd en de shelf queen klaargemaakt om een nieuwe primer te krijgen.

Subs.jpg

Zij krijgen voorlopig prioriteit bij de afwerking, hoop ze volgend weekend af te hebben.
Ondertussen ook al een zoektocht gedaan naar de juiste kleuren van Bofors kanonnen in Britse dienst vroeg in de oorlog, periode 1940-41.

Hier voorlopig niet veel te melden.

De oude truck werd ook deels gedemonteerd en de shelf queen klaargemaakt om een nieuwe primer te krijgen.

Bekijk bijlage 442054

Zij krijgen voorlopig prioriteit bij de afwerking, hoop ze volgend weekend af te hebben.
Ondertussen ook al een zoektocht gedaan naar de juiste kleuren van Bofors kanonnen in Britse dienst vroeg in de oorlog, periode 1940-41.
Mooi model, dat heb ik zelf nooit gemaakt. Precies weer veel opkuiswerk. Succes. Willy.

Oude kits opkuisen en een nieuw leven geven. Het is eens iets anders. Zelf zou ik mij daar niet direct aan wagen.
Als je aan de decals toe bent, best eerst even behandelen met Liquid Decal Film. Ik heb dit enkele tijd geleden eens uitgetest op een oude decal en ik was heel tevreden over het resultaat.
Succes met de verdere afwerking.

misschien is deze foto helpvol.
Dit was niet echt wat je zocht zo te zien.

Laatst bewerkt:
Het schilderwerk is zo goed als gedaan.
De shelf queen veranderde van een groen exemplaar naar een voertuig gebruikt in Noord-Afrika bij de 7th Armoured Division.
De groen/grijze veranderde in een bruin/zwarte camo gebruikt door de 6th Anti Aircraft (A/A) Division tijdens de luchtverdediging van Engeland.
Ik had graag de zandkleurige Bofors in geschut positie geplaatst maar een breuk aan de achteras besliste er anders over.

Bijna 1.jpg

Nu eerst de oude decals goed laten drogen en dan kan er vernist worden gevolgd door wat verwering.
Als het morgen meezit misschien foto's buiten.

Mooi schilderwerken.
Mooie voertuigen en hou wel van die robuuste vormen.

het is ook zo klein dat bij de geringste schade het moeilijk word deze te herstellen zoals je zou willen.
Maar vind ze toch knap zo bij elkaar.

In de late namiddag hier toch een streepje zon en dus moesten de voertuigen buiten, ze ontbreken enkel no wat verwering door stof.
Even enkele oude en geschikte ondergrondjes bij elkaar gezocht en de voertuigen er op geplaatst. Op een vlakke ondergrond raken alle wielen de bodem maar blijkbaar op die ondergrondjes niet maar dat laat ik niet aan mijn hart komen.
De foto's:

Buiten 1.jpg

Buiten 2.jpg

Buiten 3.jpg

Buiten 4.jpg

Buiten 5.jpg

Buiten 6.jpg

Buiten 7.jpg

Buiten 8.jpg

Buiten 9.jpg

Buiten 10.jpg

Buiten 11.jpg

Buiten 12.jpg

Buiten 13.jpg

Beide trucks gaan mee naar de beurs te Eeklo op 2 maart, naar mijn club op 4 maart en dan nog eens naar Middelkerke op 10 mei. Daarna nemen zij hun plaats in op het vliegveld.
Blij dat deze afgewerkt zijn: een shelf queen minder en een oud model opgekuist en gerestaureerd.

In de late namiddag hier toch een streepje zon en dus moesten de voertuigen buiten, ze ontbreken enkel no wat verwering door stof.
Even enkele oude en geschikte ondergrondjes bij elkaar gezocht en de voertuigen er op geplaatst. Op een vlakke ondergrond raken alle wielen de bodem maar blijkbaar op die ondergrondjes niet maar dat laat ik niet aan mijn hart komen.
De foto's:

Bekijk bijlage 442078

Bekijk bijlage 442079

Bekijk bijlage 442080

Bekijk bijlage 442081

Bekijk bijlage 442082

Bekijk bijlage 442083

Bekijk bijlage 442084

Bekijk bijlage 442085

Bekijk bijlage 442086

Bekijk bijlage 442087

Bekijk bijlage 442088

Bekijk bijlage 442089

Bekijk bijlage 442090

Beide trucks gaan mee naar de beurs te Eeklo op 2 maart, naar mijn club op 4 maart en dan nog eens naar Middelkerke op 10 mei. Daarna nemen zij hun plaats in op het vliegveld.
Blij dat deze afgewerkt zijn: een shelf queen minder en een oud model opgekuist en gerestaureerd.
Eigenlijk heb ik die kits vroeger nog nooit gezien. De bouw is goed gelukt evenals de camouflage. Top.Willy.

Terug
Bovenaan