Hoofdsponsor

1/35 20 mm Flakvierling 38 [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

InFlandersFields

Well-known member
Registered
Lid geworden
13 nov 2009
Berichten
1.952
Goedenavond Beste Kijkers !

Hier wens ik de vorderingen te bespreken omtrent de bouw van mijn Flakvierling die later in een dio (Game over, Jerry's ! ) zal ingewerkt worden.

Het is een oude, maar nog fijne kit van Tamiya. Een update setje van Eduard moet de mindere punten aanscherpen.
Zo worden de pantserplaten volledig vervangen door metalen exemplaren.
Ook het richtapparaat dient grondig verbouwd, blijkbaar is het Tamiya exemplaar niet correct.

Verder worden de lopen vervangen door Aber barrels, maar deze zijn nog in bestelling.

Wat foto's :









De laatste foto betreft de aanhanger, maar deze wordt niet gebouwd. Het stuk wordt op een vaste sokkel geplaatst op de bunker.
Je kunt zien dat uit het Firing Platform het center is uitgezaagd.
Dit is reeds bevestigd op een nieuw gemaakt onderdeel voor de bunker.

Groeten Rik
 
ziet er een fraai setje uit. Komen er nog figuren bij? Die zouden het plaatje wel volledig maken natuurlijk. ;)

Erwin.
 
Hoewel een verouderde set, met wat am kan je er een leuke setting mee maken ! De lopen vervangen is alvast een goede start.
 
lijkt me een leuke kit, zal vast snel in elkaar zitten zonder detaillering. ik ben benieuwd!
 
Ik heb die set ook liggen, lijkt me dus leuk om te volgen !

1_rIMG_2458.jpg
 
Hey, :)

Da's hier interssant, welke type van bunker ga je maken??
Ik volg.:$
 
oudere kit!!!!!!!! , het is pas oud als de doos en inhoud totaal onbruikbaar is .

met deze kit is er echt iets leuks van te maken , komt hij in een bunker of zo.
( heb ongeveer ook zo ene liggen om met een bunker van verlinden te gebruiken )

ga je zeker volgen

tom
 
wordt gevolgt !!!!!
 
Goedenavond Beste Kijkers !

De bouw van deze Flakvierling is een onderdeel van een groter geheel. Het komt namelijk in een dio met een uitsnede van een bunker type L410A.
Dit dio wordt besproken in de rubriek diorama's onder : "Game over, Jerry's ! "
Uiteraard zal dit dio ook figuren bevatten.

Ik hoop hiermee op jullie vragen geantwoord te hebben.

De bouw :





Een zicht op beide zijkanten.



Het samenvatten van beide zijkanten met de bovenkant gaf twee lelijke randen. Deze opgevuld met plamuur en fijn geschuurd. Ook de beide gaten voor het plaatsen van een scherm zijn opgevuld. Het scherm wordt gemaakt uit metaal, kit van Eduard, en bovenop gelijmd.



Ook de voorkant krijgt wat supering. Het originele onderdeel nummer 30 diende versneden volgens Eduard. Omdat het eindresultaat een staafje van ongeveer 1 x 1 mm was, heb ik het van meet af aan vervangen door een stukje Evergreen profiel. De voorzijde is eveneens vervangen uit de kit van Eduard, waarbij de keuze bestond uit een gesloten of open stand. Ik koos voor de open stand, ik vermoed dat via deze opening de lege patroonhulzen uit het apparaat kon verwijderd worden.





De samenbouw van beide pantserplaten verliep zeer vlot. Alles is gesoldeerd, dit verstevigd het geheel, wat een rol zal spelen wanneer ik battle damage moet aanbrengen.



Volgens Eduard diende een staaf gerecupereerd te worden uit de Tamiya-onderdelen. Ik heb deze vervangen door een staafje messing van 1.5 mm.
Zo kon dit eveneens gesoldeerd worden.

Groeten Rik
 
Verzorgd scratchwerk. Net dat tikje extra aan een afgewerkte kit !
 
Goedenavond Beste Kijkers !

@Guy : een compliment krijgen van de Meester doet altijd deugd ! ;)

Met dit brugweekend hebben we wat tijd om verder te werken.
Intussen zijn al enkele kleine onderdelen uit de Eduard kit samen gesoldeerd en gemonteerd.



Hier een klein apparaten kistje die op de arm van het vizier komt.



Dit is het vizier, ietwat onduidelijke foto. Van het Tamiya onderdeel moest de schijf verwijderd worden, de rest in twee verdeeld en omgedraaid terug aan elkaar gelijmd. Vervolgens diende het Eduard richtstuk aan het Tamiya deel gelijmd. Het deel op de foto meet ongeveer 7 x 7 x 7 mm !



De schutplaat voor de gunner.

Voorts nog enkele foto's van een dryfit. Hiervoor is het centraal deel op de grondplaat geplaatst, waarna beide pantserplaten geplaatst zijn. Deze staan nog enkele mm te laag, later worden ze op hun correcte hoogte gelijmd.

Eén plaat staat in weggedraaide stand, dit door de impact van vliegtuigmitrailleur-kogels. Deze plaat krijgt dus flink wat battle damage.









Groeten Rik
 
Ziet er zeer goed uit Rik,en zeer verzorgd scratchwerk ook natuurlijk...
 
hmm....nice, zéér verzorgt bezig! I like it!

Groeten, Erwin.
 
Dat schiet aardig op Rik !
 
Goedenavond Beste Kijkers !

Feuer Frei ! Beng, Beng ! (Rammstein)

En dit is het resultaat :



Alvast de battle damage aangebracht. Vooral de rechter pantserplaat (voor ons links op de foto) is ferm toegetakeld.

Ik heb mij gebaseerd op een foto die ik op het net heb opgesnord, het betreft een Flakvierling op een SdKfz 7 chassis.



Misschien dien ik nog wat schade aan te brengen aan het centrale gedeelte, met een soldeerbout, bijvoorbeeld ? Suggesties ?



De pantserplaat zijn nog niet verlijmd. Ik wil ze apart schilderen en achteraf samenvoegen. Ook de schijven met de kanonnen erop worden apart afgewerkt. De lopen moeten trouwens nog geleverd worden. Voorts is alles zo goed als klaar om de schilderwerken aan te vatten.







De pantserplaten na hun grondlaag.

Groeten Rik
 
Die schade lijkt me prima gesimuleerd. Ik zou hier persoonlijk ophouden, anders loop je het gevaar dat het té wordt denk ik...
 
Bedankt Guy, ik twijfelde wat over het middengedeelte, het originele Tamiya onderdeel dat de kanonnen draagt en dat zichtbaar is tussen de pantserplaten.



Dit is de foto die ik bedoelde en waarop ik me gebaseerd heb.
Van het deel tussen de lopen is moeilijk te onderscheiden of er schade aan is...

Groeten Rik
 
Ja dat ziet er niet mis uit eerlijk gezegd.
Aan de ene kant heeft Guy wel gelijk als hij zegt om geen battledamage extra aan te brengen, maar aan de andere kant zou het wel uiterst raar zijn als de beschermplaten maar juist getroffen zijn, want zo te zien heeft de Flak in het middelpunt van een spervuur gezeten. Tis een beetje kiezen of delen é Rik.....
 
Inderdaad Famo, daarom had ik gedacht om in het plastic middendeel een klein gaatje te boren en hierin eens de warme punt van een soldeerbout te priemen zodat er een klein kratertje ontstaat door de impact van een projectiel. Misschien zal ik eerst eens iets proberen op een stuk plastic, bvb de originele pantserplaten uit de Tamiya kit.
Zoals je zegt, beide pantserplaten zijn beschadigd, de ene al meer als de ander, en ertussen niets. Dat is een beetje bizar.
Wel dienen er nog twee schijven gemonteerd te worden aan beide zijden van het middendeel die de kanonnen dragen. Hierop komt ook een bescherming uit PE. Hier kan ik in principe ook een inslag imiteren.

Keuze genoeg, we zien nog wel...

Groeten Rik
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan