Hoofdsponsor

1/72 1895 Torpedo Boat (gratis digitale kit)

dancooper

Well-known member
Registered
Lid geworden
15 dec 2007
Berichten
3.489
Ok, erg ongebruikelijk natuurlijk om een topic te starten in dit deel zonder echt een bouwdoos te hebben, ik weet ook niet of dit projectje tot een (goed) einde zal gebracht worden of in de vergetelheid zal geraken.
Anyway, een torpedobootje uit 1895 dus, ééntje die specifiek ontworpen was om aan boord van de USS Maine meegevoerd te worden (twee stuks zelfs), of dit al dan niet gebeurd is, is tamelijk onduidelijk zoals het hele verhaal van de Maine en haar ondergang (waar ik ook niet veel van weet en nog geen opzoekingswerk naar gedaan heb).
Ik was eigenlijk "offline" bezig met de HMS Snowberry van Revell (1/144) toen ik tijdens één van de vele droogtijden (ik gebruik bij dit project enamel verf) op Thingiverse een klein leuk "ding" tegenkwam die natuurlijk ook nog eens gratis was (op Thingiverse is alles gratis).

De "boxart" :



Foto's van de losse onderdelen van de romp heb ik helaas niet maar wel volgende :






De vier onderdelen van de romp zijn overigens niet voorzien van locatorpins of andere hulpmiddelen, en aangezien PLA zich enkel met secondenlijm (of 2K lijm) laat verlijmen is het een tamelijk secuur werkje om de delen netjes tegen elkaar te krijgen. Een niet goed gekalibreerde printer zou hier dus ook al de nodige problemen hebben kunnen opleveren.

Veel referentiemateriaal is er helaas niet beschikbaar, echter heb ik wel nog dit gevonden :

 
Laatst bewerkt:
Awel, van een specialeken gesproken, dat is er ééntje.
Beetje detaillering bij en je zal zeker een blikvanger hebben.
Zou bijna zin krijgen om ook nog eens iets varends te bouwen.
 
Sorry, allicht beetje domme vraag... maar begrijp ik het goed dat je al de onderdelen zelf print met een 3D-printer...?

(ja juist ik "lees" het al... idd zelf geprint)

Benieuwd naar het eindresultaat...
 
Laatst bewerkt:
Sorry, allicht beetje domme vraag... maar begrijp ik het goed dat je al de onderdelen zelf print met een 3D-printer...?

(ja juist ik "lees" het al... idd zelf geprint)

Benieuwd naar het eindresultaat...
Inderdaad Dempsey, wellicht had ik dit niet helemaal duidelijk gesteld, ik heb al zo'n 7 jaar een 3D printertje, maar voor modelbouw is het nog maar zelden gebruikt, het is eigenlijk pas recent dat ik het ding eens helemaal uit elkaar gehaald heb en super nauwkeurig weer gemonteerd heb.
Ik ben eerlijk gezegd ook wel benieuwd naar het resultaat, enkele onderdelen zullen sowieso niet historisch correct zijn, omdat ik bijvoorbeeld geen flauw benul heb hoe het roer en de schroef eruit zien (deze zitten niet bij de bestanden), of hoe het eruit ziet in die "kuil" achter de brug.
 
Succes in deze.
Is inderdaad weer eens wat anders maar wel knap scheepje.
 
Niet te veel van verwachten hoor, ik heb niet veel materiaal erover en niet veel materiaal om uitgebreid te gaan scratchen. We zien wel wat het resultaat wordt.
 
Leuk scheepje, ik ben benieuwd wat daar van komt.
 
Bedankt Erwin, deze tekening geeft inderdaad meer informatie dan wat ik al had.
Roy, ik ben ook benieuwd wat ervan komt, want het is de eerste keer dat ik een volledig model uit de printer sleur, voorheen werd de printer enkel gebruikt om stukken ter ondersteuning of mal te maken, niet als afwerking en pla is veel moeilijker om netjes te bewerken dan onze gebruikelijke styrene.
Laat ons zeggen dat het misschien eerder een "vrije interpretatie" dan een exact schaalmodel zal worden :winking:

Ondertussen hebben toch al het volgende :



Het dek is verlijmd, maar past niet zo denderend goed, (ik vermoed dat er enige "warping" was die ik niet opgemerkt had vanwege de support) daar zal dus nog wat putty aan te pas komen.
Het ketelhuis en de kuil liggen er nog los op.
 
Laatst bewerkt:
Pla, dat is filament nietwaar ? Geeft dat geen dubbeltjes op de print ?
 
Pla (of polymelkzuur) is inderdaad het soort plastic waaruit dit specifiek filament is gemaakt, behalve pla heb ik ook nog filament, gemaakt uit PETG, maar dit is nog minder geschikt voor dit soort werkjes, dat is echt wel voor functionele toestanden (zo heb ik er onlangs de schoepen voor een compressor voor een rc hovercraft mee geprint), er bestaan natuurlijk nog meerdere filamentsoorten, oa met 20% hout (dat is wel lekker gemakkelijk te schuren maar nu veel te duur voor mij), met metalen partikels of ABS, wat ik hier niet kan gebruiken omdat de printer in de living staat.
 
Die begint al aardig in vorm te komen.
Als je het planken binnenwerk van de beide kuilen wil nabootsen kan je misschien gebruik maken van papier of dun karton. Ik verwerk regelmatig eens stukjes papier in mijn modellen en dat komt meestal goed uit.
 
je onderdeeltjes zien er best goed uit. Net als het geheel op dit moment.
vermits ik wel veel onderdelen gebruik die ik print eveneens met PLA hierna enkel tips, je doet er natuurlijk mee.......
Supports gebruik ik zo weinig mogelijk, splits het onderdeel veel liever op in meerdere stukken, geeft bij mij ook betere resultaten.
Voor ik onderdelen ga verlijmen schilder ik dikwijls eerst met Humbrol enamel of revell email color als de onderdelen van de printer komen, daarna met kartonnen nagelvijltjes terug glad schuren. Heb ondervonden dat dit een beetje het effect van plamuur heeft op de niet al te gladde ondergrond en het beter werkt dan als alles al is gemonteerd.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan