Hoofdsponsor

1/72 1/72 MPC Space 1999 Eagle Transporter

dancooper

Well-known member
Registered
Lid geworden
15 dec 2007
Berichten
3.425
We schrijven AD1978 een willekeure dinsdagmorgen, 10 jaar "oude" Dany (de latere illustere DanCooper) en zijn beste (enige) schoolvriend Jan wandelen naar school druk de avonturen te bespreken die hun "helden" de avond voordien weer beleefd hebben.
Maar, wie waren dan die helden... vanwege het haarkleur was Jan's held (zelfprojectie dus) Alan Carter, mijn zelfprojectie (ook wellicht alweer naar haarkleur toe) was dan diens baas, namelijk John Koenig.

De echte held en ster uit de reeks was echter hun werkpaard, een veelzijdig toestel, gebouwd als transporter, maar in de reeks evengoed een fighter ; namelijk de Eagle Transporter.
In mijn ogen (de ogen van toen natuurlijk) een toestel die echt had kunnen bestaan (jaja, tot je er de dampkring mee terug zou binnenkomen natuurlijk). De reden dat dit SF toestel er toch zo "echt" uitzag is volgens mij door de constructie die wel wat weg heeft van de echte Eagle ofte Lem die wanneer deze serie op het scherm kwam eigenlijk nog maar een paar jaar op pensioen was. Let wel, dat is gewoon mijn persoonlijke impressie.

Nu, het model... de Wasa zal eventjes in de frigobox belanden omdat ze moet gestript worden wegens een blunder mijnenswege, dus vanmorgen een nieuwe doos opengesleurd :

mini-IMG-0375.jpg

De volgende stap (voor mij althans)

Inderdaad... MPC, niet bepaald een merk die mijn hart verwarmt, eerder het tegenovergestelde, in het verleden heb ik enkele bouwdozen van dit amerikaans merk gestart (Enterprise uit Voyager in de jaren 90 en een Star Wars Speederbike uit dezelfde periode) zonder succes. Wat me altijd bijgebleven is van deze bouwdozen was de overdreven dikke en zware stukken en vooral de zeer slechte pasvorm.
Dus begon ik toch enigszins met een angstig hart aan deze bouw.

mini-IMG-0376.jpg

Nu ja, aangezien ik sedert enkele maanden mijn mindset gewijzigd heb naar "gewoon bouwen en we zien wel wat ervan komt", viel die angst dan wel weer een beetje mee...

Maar er wachtte mij een verdomd aangename verrassing, hoewel nog steeds een amerikaans merk, en ontworpen in de vsa is het geproduceerd in China... en alles past gewoon perfect in elkaar.

Stap 1 : De cockpit

mini-IMG-0378.jpg

Op dat ogenblik besloot ik om in segmenten te werken, "subassemblies" dus mijn volgende stap was dan weer de payload (stap 21 dus):

Stap 2 : De payload

mini-IMG-0377.jpg

Stap 3 : de technische modules

Dan weer terug naar het begin, de technische modules (de stukken tussen cockpit en payload en tussen payload en motordeel).

mini-IMG-0379.jpg

En ondertussen komt men natuurlijk ook wat reclame tegen voor de aartsvijand van de Eagle, namelijk de Hawk, de fighter van één van de vijanden die onze helden ontmoetten tijdens hun reis met de maan.

Als kind had ik overigens ook al eens een (veel kleinere en eenvoudiger) versie van deze Hawk van Airfix gemaakt, wellicht niet te vergelijken met deze nieuwere.

De volgende stap, voor mij althans, was dan het motordeel.

Stap 4 : de motoren

Een zeer fragiel uitziende module, vooral bestaande uit bollen die in een buizenframe gevat zitten, iets waarvan je denkt "als dat maar goed komt", maar uiteindelijk kwam het ook goed.

De volgende stap (voor mij althans)

mini-IMG-0380.jpg

Daarna kwamen de poten van de adelaar, vier stuks ervan.

Stap 5 : de landingsgestellen.
De laatste grote constructies voor vandaag waren dan de "poten" van de adelaar, vier stuks die min of meer identiek, spiegelbeeld en/of omgekeerd van elkaar zijn.
De stukken voor de vier landingsgestellen zijn identiek, echter moet men voor de achterste een tab verwijderen (handig om meteen een onderscheid te kunnen maken).

mini-IMG-0381.jpg

Raar genoeg waren deze constructies wel in navolging van wat ik me van de twee vorige MPC kits herinner, hier heb ik behoorlijk wat putty en schuurwerk in moeten steken om ze enigszins deftig te krijgen.

mini-IMG-0381.jpg

Vier bijna identieke constructies... deze waren de stukken die me eventjes zo'n 25 jaar terug in de tijd catapulteerden naar de pasvorm die ik wel kende van dit merk, maar met een halve tube plamuur en wat schuurwerk kwamen ook deze weer min of meer in orde.

Wat bouwen betrof was het voor vandaag gedaan voor mij, maar dat ding moet ook nog een kleurtje krijgen.
En wat doet men dan als men opgezadeld zit met een soort van kooiconstructie... dan gaan we kijken wat ook zonder lijm in elkaar past om toch zoveel mogelijk samen een primerlaagje te krijgen...

mini-IMG-0384.jpg

Alle reeds klare subassemblies bij elkaar gelegd om een idee te krijgen van de afmetingen van dit ding :

mini-IMG-0383.jpg

Let wel... dit is de kleine (1/72) versie van deze vogel, ze hebben ook nog een grotere (1/48.) versie (aan ongeveer €135).
Voor beide versie biedt MPC ook een aftermarket kit aan, voor deze kleine is dit dan een vervangkit voor de straalpijpen van de raketten, hetzelfde voor de grotere versie, maar ik meen dat ze voor de grotere versie ook een aftermarket kit hebben voor het langdingsgestel met werkende vering.

Wel dit was het dan voor vandaag... eerlijk gezegd kan ik mij niet herinneren ooit zover in de bouw van een kit geraakt te zijn in slechts één dag...
 
Laatst bewerkt:
Vel succes met deze bouw en volg.
 
Een heel mooi project ,ik ben een ernstige Thunderbirds animatie film fan en deze constructie zou zeker niet misstaan in de serie...
 
Jeugdherinneringen! Space 1999, de eerste Star Trek series, UFO, Raumschiff Orion en andere....
Daar keek ik altijd naar uit en die Eagle transporter was inderdaad de ster van het programma.
 
Een heel mooi project ,ik ben een ernstige Thunderbirds animatie film fan en deze constructie zou zeker niet misstaan in de serie...

Dat is niet toevallig cargomaster, Space 1999 is van dezelfde bedenkers, namelijk mijnheer Gerry Anderson en zijn toenmalige vrouw Sylvia.
 
Mooi project. Ik volg ook.
Mpc ken ik niet.
 
De vooruitgang is nu plotseling een pak trager nu ik weer fulltime bij de nmbs (vraag maar liever niet wat ze me gegeven hebben als werk... de eerste paar dagen was ik gewoon kapot toen ik thuis kwam).

Maar de eerste stukken hebben toch al een eerste paar laagjes wit ontvangen... helaas was dat wit nu wel het laatste van dit potje, wachten dus tot weer aan een potje X-2 geraak.
De basislaag was off white over een grijze primer, met een paar willekeurige "vierkante" stukjes afplakband erop en dan de fameuze laag X-2.

mini-IMG-0385.jpg
 
Wel, eindelijk heb ik nog eens een beetje tijd gehad om aan deze Eagle te werken. Ik wilde nu eindelijk ook eens een beetje verwering en "pre-shading" leren gebruiken en ik vond deze toch wel een geschikt onderwerp om een beetje op te kliederen.

En wat vindt men dan op de oppervlakte van zo'n ruimteschip ?



Wel om te beginnen dus de "motorkap" van een Duitse panzer en ...



Ook nog eens een miniatuurmodelletje van de "echte" Eagle (LEM).
 
Deze was ik eventjes uit het oog verloren, maar toch is er nog het één en ander aan gebeurd.


Dat bolvormig ding is het statief waarop de Eagle Transporter achteraf geplaatst zal worden.





Zoals wellicht te zien is, is het bij dit model niet allemaal zo netjes en perfect, ik bouw deze gewoon als ontspanning en plezier.
 
Mooi tuig en tof als presentatie zoals hij daar staat.
 
ik bouw deze gewoon als ontspanning en plezier

Dat is toch wel de bedoeling van onze hobby ook al wil het niet altijd meewerken.

De serie is mij onbekend dus even op YouTube gekeken :LOL: dat heb toch wel iets bijzonders als jet vergelijkt met wat ze nu doen met dit soort series/films.

Model ziet er op de foto`s toch wel netjes uit hoor en ik neem aan dat hij gereed is?
 
Bedankt mannen.
Neen die is nog niet helemaal klaar, Ron, op verschillende plaatsen moeten er nog stuurraketjes komen en onder de payload moeten er ook nog poten komen.
Al bij al niet veel werk meer.
 
Dat is serieus back in time met dit toestel, denk dat ik alle afleveringen gezien heb.
 
Ik heb vrijwel alle SF series gezien(in den tijd toen de beesten nog spraken), maar nog nooit gehoord van Space 1999. Wie waren dan de figuranten..?
 
Ben toch maar eens gaan kijken p 't net en ja hoor, ik herken toch wel een paar acteurs zoals bv Martin Landau.
 
Zo, mannen, deze is klaar, al zal ik de sokkel vroeg of laat nog eens herspuiten en wat interessanter maken.
Bij dezen dus de eindfoto's :







(excuses voor het hondenhaar op de backdrop)
 
Redelijk wit, Ik zou die precies (heel) licht grijs spuiten.
Zou 't kunnen dat op de foto van het deksel die niet helemaal wit is..? Of zie ik dat verkeerd..?
 
Mooi model geworden, ‘t is weer eens iets anders.
 
Redelijk wit, Ik zou die precies (heel) licht grijs spuiten.
Zou 't kunnen dat op de foto van het deksel die niet helemaal wit is..? Of zie ik dat verkeerd..?
Ik weet niet goed wat je precies bedoelt met het deksel, Chris.

Het toestel is inderdaad redelijk wit op de foto, maar in het echt zie je beter dat het eigenlijk "vuilwit" is en je ziet ook beter de lichtgrijze vierkanten die op willekeurige plaatsen staand en die overlappend zijn.
 
Mooi ruimtetuig geworden.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan