Hoofdsponsor

1/350 1/350 Yamato tijdens operatie Ten Ichi Go 7 April 1945 [wip]

Ongelofelijk fijn PE werk, hoe jullie scheepsbouwers dat op die kleine schaal kunnen zonder lijmsporen gaat mijn petje te boven.
 
Grappig dat de relingen op deze schaal gewoon in plastic kunnen. Is het resin van de optische instrumenten bij de kit?
 
Merci gasten. Werken met photo etch is minder moeilijk dan het vaak lijkt. Beetje geduld en veel veel erg veel vloeken helpen meestal wel.
@Erwin : lijmsporen zijn onvermijdelijk hoor, maar die schraap ik voorzichting weg met een fijn scalpel nadien. Zelfs de grote namen in het modelbouwwereldje hebben dit voor maar die gaan het ons vaak niet vertellen :LOL:

@StevenVD : ik denk dat mijn foto's je hier bedriegen :biggrin:. De relingen die je ziet zijn wel degelijk foto etch. Er zit alleen al een laagje grijze primer op waardoor het op plastic lijkt. Ik wil de fabrikant nog zien die het klaarkrijgt om relingen zo fijn te krijgen in plastic op deze schaal.
De optische instrumenten op de toren zijn plastic onderdeeltjes van de kit, leuk dat Tamiya die je meegeeft. Al zitten er in het Pontos setje nog extra resin optische instrumenten bij. ^^
 
prachtig, deze graad van detaillering haal ik belange nog niet op mijn 1/32 en 1/50 schepen.
schoorsteen onderdeeltje lijkt me beter een stukje messing of koperdraad te zoeken met de juiste doormeter.
als je dit in de bankschroef plat knijpt krijg je ook een ovaal profiel.
 
Marc, merci :) Ook bedankt voor de tip. K heb zelf niet direct een bankschroef in de buurt maar klinkt zeker als een valabele oplossing.

En nu we toch in de flow zitten. De 15.5M rangefinder met de Type 21 radar op de armen is klaar. Ook is de Hoiban low angle director die zich helemaal bovenaan bevindt zo goed als klaar. Er moet nog een ingewikkelde antenne bovenop maar daar voel ik me vandaag niet zelfverzekerd genoeg voor :LOL:. Ook ben ik niet 100% tevreden met de handrails op het dak van de Hoiban. Het was best een gevecht om deze netjes en goed verlijmd te krijgen en ik ben een paar keer moeten herbeginnen. Het is niet helemaal sava maar goed genoeg, want ik heb geen zin om het risico te lopen om het helemaal te verkl...erm pesten :poop:



En beeld je in dat je een gigantische aansteker op zee tegenkomt...ik zou toch ff de billen dichtknijpen lol
 
met een pincet dat net tussen de relingpaaltjes past, kan je als je niet bibbert met vaste hand een poging doen om de reling terug recht te krijgen.
en anders inderdaad afblijven, als het gehele schip voor je ogen staat moet het al treffen dat dit net opvalt.
 
Ziet er zeer fijn uit.
Knap werk.
 
Dit verschil met de aansteker kan tellen en geeft een goed idee van de schaal.
Respect
 
Ben ik een jaar geleden toch vergeten danku voor de comments vergeten zeggen zeker :LOL: . Dus, danku!
Vorige week vrijdag 7 april ben ik voor de vierde keer papa geworden. Een meisje luisterend naar de naam Eléonore.

De datum is uiteraard toeval, maar wel een tof toeval: er is een link met Yamato, namelijk de dag dat Yamato gezonken is.
Het perfecte excuus om (eindelijk) maar eens wat verder te werken.
Vorig jaar had ik de 15.5m rangefinder met Type21 radar, en de Hoiban low angle director in elkaar geflanst, buiten de antenne die nog bovenaan moest geplaatst worden.
Yamato heeft twee Hoibans (de ronde cilinder bovenaan): een bovenop de 'pagode' brug, en eentje op de achterste rangefinder. Het verschil tussen de twee is miniem, maar het is er (iets andere configuratie van de kijkgaten, de uitstekende 'doosjes' aan de buitenkant). En ik had dus de verkeerde in plaats gelijmd.
Een immens d'Oh! moment, maar het probleem was: krijg dat ding er maar eens terug af zonder te beschadigen. Ik had de keuze om het zo te laten, of toch maar het risico te nemen. Ik ben voor het tweede gegaan. De railingen moesten er aan geloven, maar ik kon ze nog recuperen om nadien terug aan te brengen. En met wat geluk en voorzichting gewrik met een dun mes is het uiteindelijk gelukt.

Dan kon ik de juist Hoiban director plaatsen, de railing terug op hun plaats lijmen, en dan de griezelig priegelige antennes aan te brengen. Dit viel beter mee dan gedacht, en dus is deze sub assembly eindelijk achter de rug.


En dan nog even het verplichte nummertje met de gigantische roze aansteker

Hopelijk vind ik nu sneller tijd en motivatie om een volgende update te brengen ^^
 
Eerst en vooral proficiat met je vierde spruit.

Vervolgens nog een proficiat met het opnieuw kunnen in orde brengen van de Hoiban op deze kleine schaal.
 
eerst maar een dikke proficiat aan de mama en papa.
Je bouwvorderingen zien er alvast opnieuw netjes uit.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan