Hoofdsponsor

1/350 1/350 Overlord diorama

Bedankt voor de mooie reacties, iedereen nog even volhouden want we zijn er nog lang niet met de kleine stukjes. Hier de vorderingen aan het achterschip en de verluchtingspijpen die toegevoegd zijn. Ik stel nu toch vast dat er 2 gedraaide stukjes ontbreken als je alle pijpen wil plaatsen. Gelukkig komt dit overeen met een buis van 4mm. Ik had in feite ook de kitdeeltjes kunnen verzagen... Als je er echt voor wil gaan, zou je op elke pijp ook nog twaalf handvatjes van elk een millimeter moeten lijmen, zonder locator holes. Maar dit is aangeduid als een "only experts" stap. Ik ben nog in beraad over de toepassing ervan.

357758fa94bcdef0739d445bd153d5ad.jpg


1feea733274c85c1940faf3ca3129bf9.jpg


27b282bdb4f235b85bdd482abb74ca28.jpg


b73e61591904ccb5ceee758364e45afd.jpg


f987faa088dcd294e1388a4481e9c449.jpg


4e274f602acb16675ae21b105a085b3e.jpg
 
Ik ben ondertussen zover gekomen dat ik na lang onderzoek tot een beslissing gekomen ben welke LST ik nu wil bouwen. Daarvoor heb ik op Navsource.com alle 490 pagina's doorgestruind waar foto's van de LST's van eerste klasse (LST-01 tot en met LST-490) op staan. Ik kon makkelijk een onderscheid maken tussen diegene die alleen in de Pacific gediend hadden, maar de meerderheid had toch ook de Afrikaans-Europese campagne meegedaan of beide. Daarvan waren er ook die maar tot aan Italië geraakt zijn, daar zijn er een paar met Duitse telegeleide bommen tot zinken gebracht. Nog een paar zijn Frankrijk aan de zuidkust binnengevallen. Van nog andere zijn er niet eens foto's of zie je alleen het vooraanzicht uit kikkerperspectief. Maar van al die andere heb ik alle foto's doorgenomen om te checken of er nu schepen bij waren in de configuratie die ik gebouwd had. Ik kwam daarbij helaas tot de conclusie dat er maar een handvol bij waren die duidelijk de verhoogde geschutsstellingen op het voorkasteel hadden en bovendien voorzien waren van zes davits. Die davits had ik namelijk de dag ervoor al voorzien van wat PE en dat wilde ik nu wel graag gaan gebruiken op het model. Ik heb uiteindelijk gekozen voor LST-52 om de volgende redenen:
- er zijn een paar foto's van waar specifiek vermeld wordt dat het schip op weg is naar Normandië of er aangeland is. Deze foto's zijn scherp genoeg om de details op het dek te zien en de camo ziet er ook uitnodigend uit:

5132050a44aac5d6a09d1059a06284e2.jpg


1492145b90d5ca4a875a05fe10de46c8.jpg


Er is nog een foto van laat in de oorlog waar het schip een LCM draagt en anders geschilderd is:

11ccdb6e7e52159e813cfc0746b88958.jpg


Op deze foto's kan je zien dat er zes davits zijn (vaak waren er maar twee) en dat er ook een super pilothouse staat op de structuur die ik nu al gebouwd heb. Dit kan je toevoegen met mijn Infini set. Wat wel opviel, was dat de langwerpige verhoogde barbette op het voorkasteel iets naar achter verschoven is tegenover hoe dit bij de kit voorzien is. Ook zijn de twee torens daarachter niet aanwezig, maar zien we in de plaats wel de kleinere barbettes die ik net geplaatst had achter het hellende deel van het voordek. Gelukkig waren die nog niet geplamuurd en zaten ze nog wat los. Als ik mijn diorama realistisch wilde maken, moest ik sowieso zaken weghalen, want ik vond geen enkele LST-1 met alle elementen tegelijk.

- deze LST heeft na de oorlog nog een rol gespeeld als een van de vier LST's die bij Operatie Crossroads opgesteld zijn tijdens twee nucleaire tests. Op Navsource zie je in Pearl Harbour de voorbereidingen voor deze test op een aantal schepen, maar de LST's zijn moeilijker te onderscheiden op deze foto's. Ik vond wel plannen op andere sites waaruit ik kon opmaken dat LST-52 zich iets buiten de impact van de eerste bom bevond. Over de kapitale schepen op deze foto's vind je veel info, maar de kleintjes zijn minder gedocumenteerd.

dc8deed9932f4070f2060dd4ae90ed5b.jpg


f3669b1634e19da9690b3b92fcf0d8c6.jpg


Op deze foto zie je twee LST's op de voorgrond.

3c34f47b677ece9631ac017670ad54b4.png


En ik vond zelfs een glimp van een LST op de beroemde foto van de waterzuil die bij de tweede test opstijgt, al is dit waarschijnlijk dus een van de andere drie aangezien ze duidelijk achter de Nagato schuilgaat.

7fb4a24455355fa7dcb5567aa4a75215.jpg
 
Maar er moest dus wel iets aangepast worden aan het voordek, waarbij het wel handig was dat dit nu nog niet aan de romp vast zat. De twee torens kwamen makkelijk los en ze kunnen misschien nog in een ander project gebruikt worden, al krijg je het PE er niet meer af.

a7e846a47db21abaf4df36511ca91a84.jpg


De sporen van de kleinere barbettes worden opgevuld. Hier komen de voorste davits te staan, ik kon niet uitmaken of hieronder nog iets bleef staan, want er zitten Carley-floats in de weg. Daar zal dus wel geen kanon meer achter gezet zijn.

0631ce247a0d86b3ee54cafc8d2eaf31.jpg


Deze barbettes zijn op het hellende voordek vastgemaakt, waar ik eerst een eindje L-profiel op heb gekleefd zodat ze niet uit het lood staan. De middelste geschutsopstelling kon losgemaakt worden en verder naar achter teruggeplaatst.

f278a85d1d75a4fa5e02c7be5088dfa4.jpg


Nu komt dit overeen met foto 1 van Navsource.

24e236de5d6da92ca5c7825695596911.jpg


33ee3e7a3d07f2a22c330109cf359640.jpg


De davits zijn hier voorzien van het PE, in feite worden dit acht verschillende assemblages door de positie op het dek die ze innemen, al dan niet steunend op de bovenbouw hebben ze een staketsel nodig dat in PE omgezet wordt.

9f765e0077661293561b24a8a8b3bccf.jpg


De zes landingsvaartuigjes zijn voorzien van een plastic kiel die je moet vervangen bij Infini, zodat je zelfs de schroef kan toevoegen.

e47266b679f306dbac3e55edc879da48.jpg


de7b5398eb9698c1146be6e53c607377.jpg


Het is wel een precisiewerk om de davits uit te lijnen, want je krijgt alleen de markeringen op de rand van de hull om te bepalen waar ze moeten vastzitten. En die heb ik nog niet aan het dek vastgemaakt om te kunnen schilderen. Ik heb nu dus zes van de acht davits vastzitten aan het dek, maar het vijfde paar nog niet omdat het pilothouse waar die op steunen zelf er ook nog los op staat. Dit om het dek makkelijker te kunnen spuiten. Hier alvast de foto's met dus het vijfde paar als dry-fit. Misschien wordt het toch moeilijk om met assemblages te werken, want de davits moeten nu ook nog aan elkaar verbonden worden met PE katrollen.

fe2f5dbea4ee5cc6fd0adad92af50db8.jpg


7db2091254ae2e3c20d5d85e132e8282.jpg


0ec1179806eafa87f00a286a5d42d4ba.jpg


162f0796c2dbb834d37364fb8e9ce1d1.jpg


7b9a72cec8049ed651405ae27bc6b5da.jpg


df5af555c59f0c8f2645528c9358bdac.jpg
 
Man, man :oops:

Wat moeten we hier nog van zeggen.....
Prachtig weeral hé.

Grtz.

Luc:cool:
 
Wederom mooie vorderingen en PE op die schaal en die kwaliteit, daar kan ik maar van dromen.
Heel blij dat je de geschiedenis van dit schip hebt kunnen achterhalen, dat geeft toch weeral dat beetje extra aan een model.
 
ik volg weeral met mijn mond vol tanden Steven gij zijt niet te stoppen , wel fijn om u te kunnen volgen , je leert enorm veel bij
Doe zo verder maat
Marc
 
Indrukwekkend en netjes in die schaal.
 
Bedankt voor jullie aanmoedigingen, nog 1 update over de LST en die gaat over de Carley floats.

c2afed41f7f78c2f41cbad69df6d0f7b.jpg


De reddingsvlotten van de LST of Carley floats zijn in de kit voorzien van een plastic opbergrek. De kit is wel zo goed afgewerkt dat zowel aan de voor- als aan de achterkant (waar dat rek al zit) de lattenbodem van het vlot ingeëtst is. Voor het rek zijn er PE-onderdelen die de schuine profielen nabootsen. Het rek wordt er dus al af geknipt.

421667b15febd43d1df31d5273b9af08.jpg


Met "The Bug" zijn de stukjes snel geplooid en hier had ik al zes rekken gemaakt. Later merkte ik dat er acht te zien zijn op mijn referentiefoto's. Ze staan niet waar ze in de kit zijn.

e47a89d219dda1be5db02d19405828a3.jpg


Aangezien de rekken op de dekrand komen, lijkt het me best dat ik ze pas plaats wanneer ik de reling na het schilderen toevoeg. Deze gaan dus nog even zo weg:

7395b4c48dd805e5dfd4c54a60840cd9.jpg


Wat er verder nog ontbrak, waren de prop guards en het hekanker, dat ik ook niet mocht installeren aangezien dit gedropt zou zijn een paar honderd meter voor de landing.

692d7b1877f5101544b60659da1619c0.jpg


Daardoor kunnen we de LST in dit stadium terzijde schuiven:

7332a14d84811f1f796555ee68829f30.jpg


Nu vond ik de tijd rijp om de twee LCT's onder handen te nemen. Er is nog een hoop te doen aan de LST, maar dit is het boordgeschut en ik wil bekijken of dit ook voor de bewapening van de LCT's toereikend is.

45553153b7748c1f1a26fc1166c3c0dc.jpg


Er zit een prachtige handleiding bij de upgrade van AFV, met kleurenfoto's die aantonen wat je moet verwijderen op de plastic kit.

19170e51b6e4ed5728a8569a8ba5b673.jpg


De twee helften van de hull zijn hier al vastgelijmd maar dit levert een lange naad op. Niet dat die erg opvalt maar deze beplating zou gewoon moeten doorlopen. De bovenste LCT is hier al met secondelijm bijgeplamuurd, de onderste toont nog de naad.

dce51bbfe09d63e87489f07f5af3a95e.jpg


Gelukkig schuurt dit makkelijk, zonder onderbrekingen.

0cc9208dd13c42367943443e61bbdc7a.jpg


De boeg is een apart gedeelte met twee keer een binnen- en een buitenhelft. Hier wordt ook een deurtje vervangen, en ook hier is een naad weg te werken.

169e7d1d5311aaa37bf6c09001a01b48.jpg


Ik heb de LCT's vandaag al grotendeels samengesteld qua kit uit de doos, met alle details verwijderd die vervangen worden door het PE. Nu kan de pret beginnen.
 
Vandaag heb ik wat Navsource-foto's bekeken van LCT's maar er zijn er een boel waar niet eens foto's van gemaakt zijn. Het wordt dus nog moeilijk kiezen welke LCT's ik ga namaken.

8e875cb1b29a116e933cde6b3d2c2e84.jpg


Iets wat me wel nog tegenstak aan de manier waarop AFV deze vaartuigen gemaakt had, waren de gun tubs. Die waren in de gewone plasticdikte meegekomen, maar op deze foto zie je hoe dun deze plaat was. Zo voorop de bovenbouw moest ik hier wel iets aan doen. Ook op de LST zijn er nog enkele structuren die ik in feite moet omvormen. Ook is te zien hoe de lier aan bakboord erg vereenvoudigd is, maar die zal in deze update nog niet aangeroerd worden.

3556e330c12ffe0400852d42eb693163.jpg


Als je de hoogte meet van de tub, dan is het een kleine moeite om rond de omtrek een strip metaal te plooien. Die wordt dan met de ronde steel van een mesje of een vijltje mooi rond gezet en op maat afgesneden.

020e6766d9fb9df1c872911a42c97f7f.jpg


Dan kan de oude tub afgezaagd worden en het dek gladgeschuurd.

b522859dc347b6f9e0b9fbe45dc1e99d.jpg


Door deze ingreep ziet de LCT er tweemaal zo realistisch uit.

a11bec8c783a578e16b0d3fc8893faf0.jpg


Nu gaan we wat vlooien temmen.

dd8d842731dbe44e4f331d4255f9ad39.jpg


Ik vind dit niet de handigste manier om zulke details te reproduceren, men had beter deze stukjes per twee aan elkaar gezet met een plooikant die je dan kon vastlijmen. Herinneringen aan de catwalks van de Zuikaku kwamen op.

d6da695b117e5e35b1890ae6e521c76e.jpg


Een van de twee stukken is volgekleefd.

1403852cf7a7a9ce586595e8b4c4251b.jpg


En hier zie je in de inzet wat dit moet voorstellen, vaak stak dit stuk net onder water.

748933b96d21acae92a7b1404adcb785.jpg


De ladders op de plastic zijwanden moesten ook vervangen worden. AFV heeft hier een mooie oplossing gevonden om de afzonderlijke treden van de ladder, niet veel groter dan de stukjes achtersteven van daarnet, op hun plek te krijgen. Er wordt een template van messing tegen deze wand gezet en dan moet je in het plastic boren. Uiteindelijk heb ik die methode opgegeven omdat het de bedoeling was om dit te doen toen de stukken van de bovenbouw nog niet vastgelijmd waren. In deze fase is het boren met een rechte hoek meestal onmogelijk en de template heeft ook de neiging iets te bewegen tussen twee boringen. Maar ik heb een veel evidentere oplossing gevonden. Het is makkelijker om deze templates (die je toch in tweevoud hebt door de tweelingopstelling van deze PE-set) gewoon op de muur te kleven en de randen passend te vijlen. Er is nu wel nog een template die moeilijk te plaatsen zal zijn, helemaal tussen twee torens in. Die is ook kleiner dan de muur waarvoor hij gemaakt is, dus kan ik de randen niet wegcamoufleren. Hiervoor moet ik nog een oplossing bedenken.

ba24b6a39477a360325508c0030f5c44.jpg


De loopbruggen over het tankdek zijn geplaatst en bij elk is een klein locator hole dichtgeplamuurd.

8dae1365232cf921ff0445e06db050e8.jpg


De voorkastelen van LCT's hadden deuren naar het vooronder, aan bakboord was er een extra deur die in een inzinking zit. Die vind je niet terug op het model. Dit was ook makkelijker te doen geweest als deze stukjes nog niet op hun plek gelijmd waren, maar met de Proxxon freeskopjes is die vorm er nog wel in te maken. Om de inspringing beter op schaal te krijgen, heb ik er een passend stripje metaal in geplakt voor de deur werd aangebracht.

37acea9f0058fbb7ca78ded2b51b5bb9.jpg


En dan mag je niet de handleiding van AFV volgen, maar de foto die ik hierboven uit het boek gehaald heb, zodat de deuren naar de juiste kant openslaan. Je kan best ook de middelste sectie uit de PE-deurtjes verwijderen, zodat die er niet als een bankkluisdeur uit gaan zien.

cdebff16e74d2344d32ff7a5f1180f1a.jpg
 
Zoals steeds oog voor details.
 
Pfff, zoveel detail in schaal 1:350? Dit is een masterclass!!
Het is nu al geweten dat het eindresultaat fenomenaal gaat zijn (y).
 
Weeral enorm hoe jij op details afgaat Steven én ze ook nog weet toe te passen op deze schaal.
 
Zijn weer zeer knappe fijne werken.
 
dit zijn weer zeer fijne toevoegingen, hier ben ik wel fan van, alleen de schaal is niets voor mij :(
nog een fijne bouw verder.
 
Inderdaad erg heel erg diepgaande details ,ik ga zoals rudi...mee in de valium want zo klein daar waag ik me niet aan zeer mooi bouw respect voor de bouwer....
 
Pfff, het zou niet voor mij zijn ; dat stukje PE bijvoorbeeld dat op de foto op je duim ligt zou ik zelfs niet eens zien, laat staan kunnen manipuleren.
Knap vind ik het wel, en eerlijk gezegd maakt het me ook stikjaloers dat mijn zicht zo fel achteruit gegaan is...
 
Kijk je bent daar echt niet alleen in hoor ,mijn zicht ging zo fel achteruit in een periode van 8 jaar dat ik nu 3 brillen nodig heb,ééntje met de auto voor verzicht,eentje om te lezen en dan nog een super sterke om modelbouw te doen en dit doe ik nu met een vergrootbril....en zeggen dat ik op mijn 45 jaar een doel van 10 cm op 10 cm kon raken met de Fal en Fnc van 800 meter zonder kijker....nu zal ik een tank moeten hebben om nog iets te kunnen raken....
 
Iedereen bedankt voor de onderhoudende comments, gelukkig zijn er hulpmiddelen voor wie last van zijn gezichtsvermogen krijgt.

b0c30c92cd49508857682957fbf4fbee.jpg


De platforms voor de twee munitielockers aan de gun tubs zijn een kwelling om te plaatsen. Om de laatste laddertemplate achteraf te kunnen toevoegen aan de LCT's, heb ik besloten een stukje terug af te breken. De commandobrug is er afgehaald, een PE loopbrug is losgemaakt en het muurtje tussen de brug en de kajuit aan stuurboord is ook afgebroken. Daardoor kon ik met een paar Proxxon freeskoppen de uitsparing maken die je tussen de twee rechte lijntjes ziet. De bedoeling is dat de PE-plaat aan de voorkant van de brug mooi in deze uitsparing past, zodat ik de ladder kan opbouwen voordat ik de brug op het schip terugplaats.

565d73e10642c1716771bddaa56eff57.jpg


De plaatsing van de treden verloopt vrij snel omdat dit los van het schip kan.

f8a41d51b984d323d27e3a15e92d488c.jpg


Als alles teruggeplakt is op beide LCT's en het PE is dichtgeplamuurd, zal je niet zien dat er iets weg geweest is. Maar nu zit de ladder wel op zijn plek, iets dat niet te doen was zonder deze ingreep.

8e5550904bb52abd36ae8df1a9e352e6.jpg


De gun tubs hebben een reling gekregen en de driehoekige PE-platen zijn tegen de bovenbouw gekleefd. Een open PE-deur is in de brug gewerkt.

c466509cf81c68f42686bf855f7fda19.jpg


Ik merkte dat de weergave van het hekankerplatform erg primitief was. Er was hier een PE-stukje voorzien, maar dit voegde weinig toe aan het feit dat je bij het echte platform door het gaas kan kijken naar het dek daar beneden. Een veiligheidsrand zou daar rond moeten zitten. Dit alles was een stuk plastic in de kit. Ik ging zoeken in de spare-PE-box en vond een onderdeel uit het 1/700 Yorktown-project. Daar zat een gaas bij dat zo fijn was, dat ik het tegen het licht moest houden om te zien dat het wel degelijk doorschijnend was. Ik sneed de bok voor het anker uit de plastic plaat en kleefde het gaas er rond. Dan plooide ik een PE strip rond dit makeshift platform en zette het terug op de LCT's.

ddbb3a2d95ccdc8caaa2b72d2e716e11.jpg


Nu restte me nog om de ankerkluis in te richten. De mast heb ik voorzien van een ra in schaaldikte, door een stukje PE door een 0,3mm diameter geboord gat in de mast te steken. Een laddertje uit de 1/700 set paste op de mast. Op deze foto zie je ook dat ik een deel van de driehoeken uit de vorige post verloren ben aan de achtersteven.

fdadf402935a28e3abb1b688f982d0bd.jpg


Een van de twee LCT's zou de valbrug geopend hebben, waarvoor je drie aparte kettingstukken krijgt. Het moet gezegd dat deze PE-set, zelfs al heb je elk onderdeel dubbel, ook nog eens reserve-onderdelen voorzien voor veel van de kleine stukjes. De ankerketting kan aan dek gevolgd worden tot aan de kettingkluis.

2dd8dd8fb2eb47baa5f5e8ca83bc6b25.jpg


De vlotten zien er iets anders uit dan de Carley-floats van de LST, maar daar had ik er niet genoeg meer van over om die ook op de LCT's te gebruiken. De bodem er uithalen loont ook de moeite.

2511a4783035ace55f931bd4d046407a.jpg
 
Laatst bewerkt:
ik heb zelfs aan een bril niet voldoende om dit in elkaar te krijgen, Prachtig werk weer dat je deelt met ons.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan