Hoofdsponsor

1/35 zvezda BM 13katjoesja

Vanja

Well-known member
Registered
Lid geworden
3 jan 2015
Berichten
239
Hallo iedereen,

Het is een hele tijd geleden dat ik hier nog eens geweest ben,laat staan dat ik iets gebouwd heb.De reden hiervoor is dat ik een hele moeilijke periode heb door gemaakt scheiding depressie.Nu begin ik er weer beetje bij beetje door te komen.Ik heb ook de zin om weer te bouwen en ik ben verleden week begonnen met een nieuw project.
Ik weet dat ik in het verleden enkele projecten ben begonnen en nooit afgemaakt maar dat is het verleden.
Ik ga mij nu focussen op het bouwen en er plezier van hebben en regelmatig updates voorzien.

groetjes Vanja
 
IMG_20210723_183556_828.jpg



Het gaat om zoals de titel al zegt de 1/35 BM-13 katjoesja.


Katjoesja (Russisch: Катюша; ook wel vertaald met het Engelse Katyusha) is de aanduiding voor twee typen raketwapens en hun lanceerinstallaties, gefabriceerd in de Sovjet-Unie tijdens de Tweede Wereldoorlog. Vanwege het geluid van de raketten, de orgelachtige vorm - de pijpen om de raketten af te schieten staan parallel net als orgelpijpen - en omdat Jozef Stalin destijds de leider van de Sovjet-Unie was, kreeg het apparaat onder de Duitse soldaten al snel de bijnaam stalinorgel.

De twee typen zijn de BM-8 (82mm) en BM-13 (132mm), waarbij BM staat voor Bojevaja Masjina – gevechtsapparaat.

De lanceerder werd op veel manieren gebruikt, op trucks, waaronder de Studebaker US6s die door de Verenigde Staten waren geleverd in het Lend-Leaseprogramma, maar ook op tanks, of op schepen. Gemodificeerde versies werden op vliegtuigen gemonteerd.

Het wapen was niet accuraat, maar het was dankzij de hoge vuurkracht en forse reikwijdte effectief bij grootschalige bombardementen en verrassingsaanvallen op grote doelen, waarmee een schokeffect bij de vijand werd teweeggebracht. Het wapen is onder meer aan het eind van de Tweede Wereldoorlog ingezet bij de slag om Berlijn.

De ontwikkeling van de Katjoesja-raket was een antwoord op de ontwikkeling door Nazi-Duitsland van de Nebelwerfer in 1936. Het Rode Leger begon met het ontwerp in 1938. Op 14 juli 1941 werd een experimentele batterij voor het eerst gebruikt in een veldslag tegen het Duitse leger bij Rudnja in Rusland.

De Katjoesja werd ontworpen door een team, bestaande uit onder andere Georgi Langemak, Vladimir Artemiev, Boris Petropavlovski, Joeri Pobedonostsev, waarbij Langemak de leiding had. In 1937 werd Langemak gevangengezet en gemarteld. Na een schijnproces werd hij geëxecuteerd. Sergej Koroljov onderging bijna hetzelfde lot, en overleefde ternauwernood een Sovjet-goelag. Hij keerde later terug om het Russische ruimtevaartprogramma te gaan leiden.

bron wikipedia


Voor de liefhebbers de link naar het liedje:
 
Hoi Vanja het is nooit prettig he een echtscheiding , sommige mensen gaan er licht over ik zeker niet , ik vind het al erg dat mijn vrouwke overmorgen geopereerd word en ze een paar dagen moet missen
Ik wens je heel veel sterkte met deze grote stap die je gezet hebt , details moeten we niet weten en laten we het hierbij laten
Terug bij het bouwen , het ziet er inderdaad iets speciaals uit
Ik zou zeggen( schrijven he ) suc6 met de bouw ik volg je lekker
Marc
 
Hallo Coachke,

Bedankt voor de bemoedige woorden.Ik zit nu halfweg met het onderstel later post ik de foto's wel.
 
Ik ben wel benieuwd naar deze. Heb hier ook nog één liggen, maar van Italeri als ik me niet vergis?
Veel succes met orgelen :giggle:
 
Succes met de bouw en ga zeker ook volgen.
Er is wel een verschil in trucks tussen het Italeri/Zvesda model en deze op de foto uit WO2.
Op de foto zijn inderdaad Studebaker US6 trucks te zien terwijl de bouwdoos in feite reeds een na-oorlogse versie is op basis van een ZiL-151 chassis maar laat dat je niet afschrikken om er een mooi model van te maken.
 
Veel plezier en succes met deze beauty :)
 
Vreselijk wapen vind ik dit en volg.
 
IMG_20210728_202009_669.jpg
 

Bijlagen

  • IMG_20210726_144317.jpg
    IMG_20210726_144317.jpg
    404,1 KB · Weergaven: 0

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan