Hoofdsponsor

1/35 US Army Loader

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 feb 2009
Berichten
10.341
Deze maal geen papierbouw in Normandië maar ik heb een niet al te moeilijk doosje uitgezocht van een iets minder bekend merk.
De US Army loader betreft in feite een Case VAI tractor uitgerust met een hydraulisch beweegbare schep. Dit voertuig werd voornamelijk gebruikt bij de aanleg van vliegvelden en zal dus ook hier in Normandië gebruikt zijn.

Boxart.jpg

Thunder Model kit nr 35002, schaal 1/35, plastiek en een beetje PE, rubberen banden, kabel.

Parts1.jpg

Parts2.jpg

De instructies zijn heel duidelijk weergegeven als computerbeelden en in een stappenplan:

Instructions1.jpg

Instructions2.jpg

Er zijn twee kleuren en decal opties:

Color1.jpg

Color2.jpg

waarbij mijn keuze natuurlijk naar France 1944 gaat maar zonder camouflage schema.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Beperkt in materiaal en mogelijkheden werk ik hier uitsluitend met Tamiya vloeibare lijm, een spuitbus Spectrum grijze primer, een bus Humbrol 155, enkele flesjes Vallejo en wat MIG pastel poeder / potloden.
De foto's worden genomen per afgewerkte stap.

Stage1.jpg

Stage 1: Een fout in de nummering op het plan tussen de stukken A44 en A40. De stukken gemarkeerd X1 (boutjes) maken deel uit van de sprue en moeten stuk per stuk vlak afgesneden worden.

Stage2.jpg

Stage 2: motor en uitlaten krijgen allemaal dezelfde kleur olijfgroen.

Stage3.jpg

Stage 3 betreft de radiator en de benzinetank.

Stage4.jpg

Stage 4: carter en enkele deksels. Ik laat de versnellingspook weg tot het einde. (ben lomp genoeg om deze voortijdig af te breken.)

Wordt vervolgd ...
 
Ik volg alweer, ik vind het altijd leuk om een model vorm en kleur te zien krijgen zonder dat daarbij een heel arsenaal aan potjes, tubes en aftermarket spul aan te pas komt.
 
Als het dezelfde kwaliteit heeft zoals de wagon die ik van dit merk gekocht en gemaakt heeft ga je tevreden zijn.
 
Terug van Normandië en de bouw hervat maar ik heb mij voorgenomen om te blijven werken met dezelfde producten als ik mee had naar daar.
We blijven het stappenplan volgen.

Stage 6.jpg

Stage 6: de spatborden en een steun achteraan.
Ik steek deze delen nu al samen omdat ik de achterste as met de wielen nog niet aangebracht heb. De bijgeleverde rubberen wielen mogen niet mee gespoten worden en ik ben van plan zoveel mogelijk sub onderdelen eerst te bouwen en te verven alvorens ze in elkaar te steken. Dit zal ook de verwering wat gemakkelijker maken.

Stage 7.jpg

Stage 7: de voetsteunen aan de spatborden.

Stage 8.jpg

Stage 8: de motorkap. Ook dit onderdeel moet afzonderlijk geschilderd worden aan de binnenzijde.

Stage 9.jpg

Stage 9: De stoel. Klein probleem hier dat je stuk A46 niet direct kan positioneren want het gaatje in de stukken A 28 - 29 aangeduid met een pijl, is er niet. Het zijn in feite de beide PE stukken die zullen aantonen waar het stuk moet komen.

Stage 10.jpg

Stage 10: de voorste as. Hier een foutje op het plan door een omwisseling van de nummering tussen de stukken A24 en A31.

Wordt vervolgd...
 
Mooi onderwerp, ik zie wel graag oude tractoren. Veel plezier ermee.
 
De stukken werden voorzien van een grijze primer en gespoten in Humbrol 155 en het wordt tijd om enkele groepen samen te stellen.

Natuurlijk moest de motor ook de nodige aandacht krijgen en de bougies werden verbonden met de delco zoals het hoort.

Motor 1.jpg

Motor 2.jpg

Daarna was het tijd voor wat verwering en het aanbrengen van de grote wielen achteraan.

Chassis 1.jpg

Chassis 2.jpg

Stage 7 bis.jpg

De beide spatborden, vloerplaten en zitting konden nu ook aangebracht worden.

Support.jpg

Alsook de steun voor het tegengewicht achteraan.

Radiator 1.jpg

Ook de radiator en de beide waterbuizen werden geplaatst.

Radiator 2.jpg

Wordt vervolgd ...
 
Erwin, je hebt de banden er achterstevoren opgelegd. Hopelijk kan je het nog veranderen.
Verder netjes allemaal.
 
Erwin, je hebt de banden er achterstevoren opgelegd. Hopelijk kan je het nog veranderen.
Verder netjes allemaal.
Verdoemme en nog zo goed nagekeken. Bedankt Michel, bij deze herstelt zonder grote schade.
 
Nice build, a brand unknown to me , but nicely detailed . will build out nicely
 
Graag gedaan, ik steek ook soms zo'n dingen uit :)
 
Heb wel iets met tractors.
Aan de haven ( Jaren 80) trokken wij er de platte wagens mee .
Achteruit rijden met losse dessel heeft lang geduurd voor ik dit onder de knie had.
 
De stukken werden voorzien van een grijze primer en gespoten in Humbrol 155 en het wordt tijd om enkele groepen samen te stellen.

Natuurlijk moest de motor ook de nodige aandacht krijgen en de bougies werden verbonden met de delco zoals het hoort.

Bekijk bijlage 425982

Bekijk bijlage 425983

Daarna was het tijd voor wat verwering en het aanbrengen van de grote wielen achteraan.

Bekijk bijlage 425984

Bekijk bijlage 425985

Bekijk bijlage 425986

De beide spatborden, vloerplaten en zitting konden nu ook aangebracht worden.

Bekijk bijlage 425987

Alsook de steun voor het tegengewicht achteraan.

Bekijk bijlage 425988

Ook de radiator en de beide waterbuizen werden geplaatst.

Bekijk bijlage 425989

Wordt vervolgd ...
Dat model heb ik ook nog gebouwd maar dan zonder de laadschup . Ging zonder problemen lneen .Mooi model. Willy.
 
Dat model heb ik ook nog gebouwd maar dan zonder de laadschup . Ging zonder problemen lneen .Mooi model. Willy.
Die tractor zie je inderdaad regelmatig op beurzen maar die lader niet en ik begin stilaan te snappen waarom want voor dat mechanisme moet je soms vier handen hebben.
 
Het liftsysteem is nu aan de beurt. De bouw van de tractor verliep redelijk vlot maar hier zijn veel kleine rare stukken en ook de meeste kleine stukken PE moeten hier verwerkt worden.

Stage 12.jpg

Stage 12a.jpg

Stage 12: het uitschuifbare lift systeem.

Stage 15.jpg

Stage 15: de schep.

Pre paint.jpg

Klaar om een primer te ontvangen.
Links de ballastbak welke achteraan de tractor moet komen. In het midden het lift systeem en rechts de schep.

De tractor zelf werd voorzien van de vooras en de voorwielen:

Tractor 1.jpg

Tractor 2.jpg

Tractor 3.jpg

Het stuur werd tot nu toe opzettelijk achterwege gelaten.
Volgende stap is het aanbrengen van de decals en daarvoor hebben we de motorkap reeds voorzien van een laag blinkende vernis.

Stay tuned ...
 
Dat ziet er wel knap uit, vooral ook omdat je dit met een beperkt arsenaal aan materiaal aan het maken bent. (y)
 
Heeft toch charme zo een tractor.
 
Bedankt voor de antwoorden en ja, ik blijf mij houden aan het beperkte materiaal dat ik mee had op reis.

De schop was gemakkelijk om in elkaar te steken maar het plaatsen verliep iets minder vlot doch uiteindelijk staat ie er op. Er moet wel nog wat bijgeverfd worden.

Schep 1.jpg

Schep 2.jpg

Groot probleem hier is dat je dit model bijna nergens goed kan vastpakken zonder het risico te lopen iets af te breken.

Wat moet nu nog gedaan worden?
- plaatsen van de ballastbak achteraan,
- plaatsen van de kabels voorzien in het liftsysteem,
- plaatsen van de bediening van de schep aan de rechterzijde van de tractor,
- plaatsen van het stuur,
- verwering.
 
ziet er al mooi uit. Netjes gebouwd.
wat me nu plots opvalt is de zeer smalle voorlader, wij hadden vroeger ook iets gelijkaardigs op de boerderij maar bij ons was de bak even breed als de tractor. Was trouwens bij alle merken tractoren het geval. als de schep smaller is dan het voertuig kan je er toch niets mee vlak leggen.
Ik vermoed dus een beetje dat dit werkbeestje voor iets anders heeft gediend.
 
@Marc: Hij wordt omschreven als een "loader" en zal waarschijnlijk meer gediend hebben om vrachtwagens te vullen dan om vliegvelden aan te leggen waarvoor ze trouwens grote bulldozers hadden. Vermits deze tractor als zodanig ook in kit vorm bestaat veronderstel ik dat het schep gedeelte en de bediening ervan iets extra's was om op de tractor te zetten.

Dit beestje is afgewerkt geraakt zij het niet zonder de laatste problemen.
De kit voorziet een touw en je zou er van kunnen uitgaan dat ze precies weten hoe lang een dergelijk touw moet zijn. Te meer: in de instructies staat vermeld dat je moet wachten met positioneren van de schep tot je definitief weet in welke stand je ze wil. Ik ga er dan van uit dat er speling in lengte voorzien is.
Vermits er twee katrol systemen zijn heb ik het touw dan maar mooi in het midden doorgeknipt om gelijke lengten te hebben. Bleek dus een misrekening te zijn want beide touwen waren dus net iets te kort om goed te zijn met een schop in transportmodus recht vooruit. Als je die op de grond wil heb je zeker te kort.

Dus hier heb ik moeten beroep doen op een bijna identiek touw uit de restjesdoos en het is mij bijna gelukt om alles mooi te laten aansluiten.

Almost 1.jpg

Hier is de tractor zo goed als afgewerkt. De ballastbak achteraan hangt er aan, het liftsysteem is gemonteerd maar je ziet dat één der touwen een kromming vertoond. Het systeem om de schep te balanceren is ook geplaatst, net als het stuur. Hier moest dus nog wat bijgeschilderd worden en daarna verwering.

Vermits het deze avond nog goed weer was heb ik enkele buiten foto's genomen.

Fin 1.jpg

Fin 2.jpg

Fin 3.jpg

Fin 4.jpg

en eens eentje van de onderkant

Fin 5.jpg

De foto's hebben getoond dat de voorwielen matter moeten en die ene kabel vooraan moet gestrekt worden.
Er is dus nog een beetje werk te doen.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan