Hoofdsponsor

1/35 Mercedes type 320van ICM. Wip.

Willy

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
3 feb 2020
Berichten
773
De motoronderdelen werden samengekleefd en voorzien van wat bedrading, bougiekabels en kabel van carburator naar remsysteem.
Ik heb verschillende foto's bekeken maar niet kunnen bepalen waar de batterij zat. Daar de motor laag in het motorkompartiment zit, ziet men naderhand niet veel meer van de bedrading.
Dan het chassis, ik heb alle onderdelen aaneen gekleefd en alles past goed. De zijbalken bestaan elk uit 2 helften, daartussen heb ik een beetje putty moeten aanbrengen, daarna alles gespoten in een donkergrijze kleur. Hiervoor gebruikte ik een spuitbus van Motip "Bumper Spray" wat goed overeenkomt met Panzergrau.
Nu had ik dus in 1 laag primer en kleurlaag ineens.
Daar ik mijn model als een gerequisitioneerd voertuig wilde voorstellen had ik meer keuze qua interieur :houten dashboard, ,houten inlegsels rond de vensteropeningen , bordeaux lederen zetels en bekleding van de zijpanelen van de deuren.
ICM verkoos een andere carosserie opbouw ( meestal is die uit é é n stuk en wat panelen voor het motorkompartiment ),eigenlijk 4 grote delen, 2 volledige zijkanten met een deel van het dak, 1achterpaneel bestaande uit kofferdeksel en dakdeel en 1 deel met brandschot , voorruitkader en deel van het dak , alles klikte goed ineen op de bodemplaat met spatborden.

20210213_105325_resize_79.jpg
20210213_105245_resize_34.jpg
20210331_181716_resize_4.jpg
20210302_143615_resize_20.jpg
20210213_110302_resize_83.jpg
20210213_110401_resize_48.jpg
20210213_105058_resize_29.jpg20210302_143344_resize_41.jpg
20210213_111152_resize_10.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dit is toch een speciaalken hoor Willy, blijf ik zeker volgen!
 
zo schoon ik heb de station ervan gebouwd gewoon zalig om te bouwen lekker fijn gedetailleerd
Marc
 
zo schoon ik heb de station ervan gebouwd gewoon zalig om te bouwen lekker fijn gedetailleerd
Marc
Hallo Marc. Bedankt. Ik vrees dat ik toch iets moet recht zetten. De stationcar die jij gebouwd hebt is een Mercedes type 170 V. Het kleinste type met een viercilinder motor van 1700cc. Mijn model is een type 320 ,een grotere wagen met een zescilinder motor van 3200cc en later 3400cc. Ik heb de modellen van de170 en de 320 al eens naast elkaar gezet, de 320 is 1 centimeter langer dan de 170V ,dus op1/1 ongeveer 40 centimeter. De 320 type heeft naar mijn weten nooit een stationcar uitvoering gehad wel veel verschillende berlines en luxueuze coupés en 2deurs en 4deurs cabrio 's. Van ver gezien trekken de 320 en 170 wel op elkaar. De 170V had nog een broertje , de 170 H. De V betekent (motor) voran en de H staat voor Heck dus achteraan ,een totaal ander model dat geen groot succes was.
Het ICM model is na jaren van beloftes begin dit jaar eindelijk op de markt gebracht. Willy.
 
Volg met veel aandacht.
De werkwijze van de onderdelen is interessant en volg verder.
 
Deze ga ik volgen.Succes ermee.
Marc S.
 
Het interieur, binnenpanelen en buitenpanelen met daartussen de vensters en op de vloer: pedalen, handrem en versnellingspook.
Dashboard met de nodige knoppen en asbak en stuurstang. Binnenin boven de voorruit het motortje van de ruitenwissers , achteruitkijkspiegel en 2 zonneschermen. De zetels passen goed in de vloer.
In het motorkompartiment is het wat friemelen en wat ajusteren bij het plaatsen van de radiator, ook de motorkap vraagt wat ajusteren.
Voor het dak heeft men de keuze tussen een gesloten paneel of een opengevouwen dak met zijkanten.
De wielen bestaan uit 3 delen : een rubberen band, een binnenwiel met de nodige structuur en een buitenwiel met sierdeksel , simpel en korrekt.
De karosserie heb ik ook gespoten met Bumper Spray en daarna om een wat meer blauwe tint te bekomen, 5 lagen filter van Mig Sinfilter , Blue for Panzer Grey. Die filter is op enamel basis, stinkt verschrikkelijk en bracht niet veel verandering van tint.
Na droging en pinwashes met Dark Shade van Mig heb ik de karosserie gedrybrusht met Abt 502 olieverf, Neutral Gray.
Dan nog de decals aanbrengen en weer een model minder om te bouwen.
Deze Mercedes type 320 had verschillende karosserien, verscheidene gesloten 4 deurs, luxueuze coupés , 2 deurs en 4 deurs cabrio 's , dus ik vermoed dat ICM nog wel andere versies zal uitbrengen.

20210513_103403_resize_43.jpg
20210513_102843_resize_22.jpg20210331_181829_resize_26.jpg
20210513_102723_resize_35.jpg20210513_103633_resize_81.jpg20210513_102628_resize_95.jpg20210513_103606_resize_15.jpg20210513_103317_resize_73.jpg20210513_103424_resize_73.jpg
 
heb ik altijd een pracht van een wagen gevonden , ik heb de van ( station wagen ) van Miniart gebouwd een hele hoop gefriemel maar toch de moeite en de Opel Admiral heb ik ook nog liggen van ICM dacht ik
Knap gedaan
Marc
 
Mooi resultaat van een knappe auto.
Ben steeds onder de indruk hoe jullie die verschillende delen samen krijgen.
 
Mooie wagen geworden Willy!
Aan de nummerplaat zie ik dat het een gevorderde civiele versie is en ik veronderstel dat de beer verwijst naar een oorspronkelijke eenheid uit Berlijn? Kan het zijn dat die behoorde tot een Polizei eenheid?
 
Mooie wagen geworden Willy!
Aan de nummerplaat zie ik dat het een gevorderde civiele versie is en ik veronderstel dat de beer verwijst naar een oorspronkelijke eenheid uit Berlijn? Kan het zijn dat die behoorde tot een Polizei eenheid?
Hallo Erwin. Ik kan je niet antwoorden op je vraag over de Polizei eenheid. In het instruktieblad staat enkel 1941 Duitsland. Willy.
 
Darstellbare Fahrzeuge:
  • Mercedes 320, IE - 88288, von der Wehrmacht (Heer) "übernommen", Deutschland 1941
  • Mercedes 320, WL - 378809, Frankreich 1942
  • Mercedes 320, WH - 865314, Norwegen 1942
  • Mercedes 320, WH - 1206545, Italien 1943
Alle 4 zijn ze volgens de uitleg ( zie nummerplaten)van de wehrmacht.
Wat de beer ( eenheid ?)op zich wilt zeggen ben ik ook nieuwsgierig.
 
Laatst bewerkt:
Willy, geloof het of niet maar ik heb een afbeelding van jouw echte Mercedes 320 gevonden.
De nummerplaat en die beer intrigeerden mij en ik heb er het boek "Mercedes PKW und LKW 1935-1945" van Dörfler Zeitgeschichte bijgenomen.
Onder de rubriek "Eingezogene Privat-Mercedes bei der Wehrmacht" staat op pagina 50 een foto van jouw wagen.

Mercedes 320 Willy.jpg

Hieruit blijkt dat de nummerplaat beginnend met IE verwijst naar de provincie Brandenburg.
De beer is wel degelijk een Berliner Bär behorende tot de 68. Infanteriedivision.

Een dergelijke vondst maakt mijn dag goed, me happy te weten dat het niet zomaar een kenteken is dat lukraak aan de kit werd toegevoegd.
 
http://www.lexikon-der-wehrmacht.de/Gliederungen/Infanteriedivisionen/68ID.htm

De beer is ook het wapen van Berlijn, maar meestal heeft hij dan een kroontje.
Dat is juist Jan.
Als kind kreeg ik in de jaren '60 regelmatig figuren in klederdracht als souvenir wanneer één of ander familielid op reis was geweest naar het buitenland. In die tijd heb ik dan ook een Berliner Bär gekregen en deze was extra speciaal want men sprak toen nog van Oost en West Berlijn.

Berliner Bär.jpg

Deze kleine beer met kroon is nog steeds in mijn bezit.
 
Dat is gelijk de Mekki alom bekend voor ieder die in Duitsland heeft geweest ( een egel in leren broekje )ze zijn nu veel geld waard ( de echte he van Steif " mit knopf im,oor "
Marc
 
Interessante link Jan die ik heb opslagen en leve de vertaler zodat ik het ook nog kan lezen.
Geweldige foto Erwin wat het voertuig weer wat meer geeft.
Dat IE naar provincie Brandenburg verwijst had ik gelezen op de lijst nummerplaten.
 
Darstellbare Fahrzeuge:
  • Mercedes 320, IE - 88288, von der Wehrmacht (Heer) "übernommen", Deutschland 1941
  • Mercedes 320, WL - 378809, Frankreich 1942
  • Mercedes 320, WH - 865314, Norwegen 1942
  • Mercedes 320, WH - 1206545, Italien 1943
Alle 4 zijn ze volgens de uitleg ( zie nummerplaten)van de wehrmacht.
Wat de beer ( eenheid ?)op zich wilt zeggen ben ik ook nieuwsgierig.
Hallo Pascal. Bedankt voor de informatie over die Mercedes. Willy.
 
Willy, geloof het of niet maar ik heb een afbeelding van jouw echte Mercedes 320 gevonden.
De nummerplaat en die beer intrigeerden mij en ik heb er het boek "Mercedes PKW und LKW 1935-1945" van Dörfler Zeitgeschichte bijgenomen.
Onder de rubriek "Eingezogene Privat-Mercedes bei der Wehrmacht" staat op pagina 50 een foto van jouw wagen.

Bekijk bijlage 421867

Hieruit blijkt dat de nummerplaat beginnend met IE verwijst naar de provincie Brandenburg.
De beer is wel degelijk een Berliner Bär behorende tot de 68. Infanteriedivision.

Een dergelijke vondst maakt mijn dag goed, me happy te weten dat het niet zomaar een kenteken is dat lukraak aan de kit werd toegevoegd.
Hallo Erwin. Dat is echt fantastisch dat je die foto en informatie over de Mercedes gevonden hebt. Bedankt. Willy.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan