- Lid geworden
- 12 jul 2012

[youtube]
Zo'n tien jaar geleden heb ik eens een gezelschapsspel gespeeld in de club van Hemiksem waar ik lid van ben, genaamd Battlestar Galactica The Boardgame.

Dit spel speel je aan beide zijden van het bordspel, waarbij de ene kant de Battlestar toont en je aanvallen van Cylons moet doorstaan. Dan wordt het bord omgedraaid en moet je planeten gaan koloniseren. Wat ik me wel herinner is dat de ruimtetuigjes die er aan te pas kwamen, een opvallende vorm hadden. In mijn jeugd had ik wel eens de intro van de originele serie zien voorbijkomen, maar dat was altijd op de familiebijeenkomst en er was toen waarschijnlijk het nieuws of iets belangijkers zodat ik me alleen de intro met het memorabele deuntje herinner. Dit was nu toch iets heel anders. Maar het zou nog duren tot vorig jaar toen ik toevallig voor een prijsje drie van de vier DVD-series heb overgekocht, dat ik de gelegenheid had om dit eens allemaal te bekijken aan zo'n twee afleveringen per dag. Ik kon ook aan de ontbrekende serie geraken en aan de twee tv-films die er tussendoor van gemaakt zijn.

Dit viel wel in de smaak, al zullen fans van de eerste lijn waarschijnlijk geschokt zijn door de noodzakelijke make-over die er na 25 jaar nodig was. Zo is de kapitein Starbuck uit de oude serie nu gespeeld door een vrouw en zijn de Cylon centurions geen wandelende koekendozen meer maar lijken ze meer op de endoskeletons van Terminator, of zijn ze zelfs niet te onderscheiden van hun menselijke antagonisten, tenzij door hun vreemde pogingen tot filosofie. Er is een "manifesto" opgesteld waarin een aantal stelregels voor het scenario opgesteld zijn, zo komen er geen aliens of laserkanonnen voor, wat het realisme in een reeks alleen maar ten goede kan komen. Serie 1 begint met een pilootaflevering van zo'n drie uur, waar de toon gezet wordt. Daarna is elke aflevering 45 minuten, met telkens een korte recapitulatie, de intro, een vooruitblik en de film. De twee tv-films "Razor" en "The Plan" moet je bekijken na de tweede serie en na de vierde respectievelijk om geen spoilers mee te maken. Er is ook nog wel een vervolg uitgekomen zo'n vijf jaar geleden ("Blood and Chrome"), maar dit zou niet even kwalitatief geweest zijn, en dan is er nog een prequel-serie "Caprica" die minder op SFX gebaseerd was maar deze heb ik nog niet opgezocht. En dan staat er alweer een nieuwe vertolking op het programma, die niet verwant zou zijn aan het vorige concept, maar waarover nog niet veel bekend gemaakt is (https://www.syfy.com/syfywire/new-battlestar-galactica-series-wont-be-a-reboot).

Na het zien van de serie ging ik op zoek of er van het artwork uit de serie ook modellen gemaakt waren en er bleken van Moebius heel wat ontwerpen uitgebracht te zijn, zoals de Battlestars en Base Star, de iconische Mk.II en Mk.VII Vipers, de Raptor, de Colonial One en de Centurionfiguur. Maar het ontwerp dat mij het meest tot de verbeelding sprak, was de Cylon Raider. Die bestond zelfs in twee schalen. Op 1/72 zijn er 2 in de doos en die zijn nog redelijk makkelijk te verkrijgen. Maar ik vond dat er meer detail in kon gestoken worden op 1/32, alleen dateert dit model al uit 2012 en is het nergens meer in stock. Als je het wil verkrijgen, dan moet je Ebay gaan afschuimen waar het ondertussen aan drie keer de originele prijs te vinden is, meestal uit Japan. Het gaat dan over een bouwdoos van zo'n 30 centimeter waar nog geen twintig onderdelen in zitten, maar er worden prijzen van gemiddeld 80 euro voor gevraagd. Ik had al zo'n paar maanden de kat uit de boom gekeken en gezocht of er een alternatieven waren zoals de Eaglemoss uitgave, toen ik een internetveiling tegenkwam uit de VS waar het model voor amper 25 euro op stond. Ik had dit al eerder geprobeerd maar daar werd ik meteen overboden. Deze veiling bleef zo'n weekje op 25 euro staan, dus hield ik de afloop in het oog en probeerde op twee minuten van de stopclock een bieding uit. Tot mijn verbazing waren er geen tegenbiedingen en kwam ik als winnaar uit de bus. Het bleef natuurlijk niet bij dat tarief, want de eigenaar had gebruik gemaakt van een dienst van Ebay die in de plaats van de verkoper de verzending regelt naar de aankoper en daarbij wordt tweemaal een tarief aangerekend; de prijs voor de koper en dan de kost voor het transport van het sorteercentrum naar de koper. Er kwam nog zo'n 35 euro bij, maar da's nog steeds voordeliger dan de rest van de opties. Na een paar weken kwam het model hier aan.

Dat was nog niet het einde van mijn zoektocht. Een static model van die Raider zou snel afgeraffeld kunnen zijn, het ding moet grotendeels in metaalkleur gezet worden. In de serie, zoals jullie in het bijgevoegde filmpje kunnen zien, is het originele lichteffect in het vizier van de oude Cylonhelmen overgenomen op de middenconsole van de Raiders. Dit effect is het bekendste geworden doordat het ook in de populaire serie "The Night Rider" terecht gekomen is, waar de superauto Kitt dit heen-en-weer lopende rode licht onder de motorkap gemonteerd kreeg. Ik zag dat dit al eerder met succes uitgeprobeerd was, waarbij sommigen een speciale elektronische module ontworpen op maat van het model. Er is erg weinig ruimte in het middendeel om hier alle componenten in te verwerken. Je hebt de keuze uit een paar merken, waarvan Tena Controls en Starling Tech de enige realistische opties zijn. Deze kosten een hoop geld om te laten overvliegen, toen ik de Starling set (met boordkanon en thrusters de beste die er uit is) wilde betalen steeg de prijs op Bancontact naar 1000 dollar! Dat kon dus helaas niet doorgaan. Daarom zocht ik als alternatief naar de simpelste setjes die het "roving eye effect" konden nabootsen. Green Stuff heeft LED-setjes met tien gekleurde LEDs aan een draad met de weestand er al op, dat was makkelijk te vinden.
https://www.greenstuffworld.com/en/inicio/379-red-led-lights-1mm.html
Maar voor een module die zeker in het model paste en die zeker het juiste effect toonde, heb ik via Ebay moeten zoeken, waarbij ik op een handel in Sri Lanka uitkwam. Die brengen een PCB uit genaamd "The Knight Rider", met de juiste omschrijving van het effect en toch de LEDs nog niet op gemonteerd. Het is al geleden van het damdiorama dat ik nog eens met succes gesoldeerd heb, dus dat wordt experimenteren. Het zal niet gemakkelijk worden om de micro-LEDs zo op te stellen dat ze op de juiste plek achter het vizier staan. De voeding gaat tot 9 volt en ik moet nog bepalen of ik dat met een interne batterij regel of met een stroomkabeltje met adaptor.

Ik ben nu eerst begonnen met het schoonmaken van de onderdelen. Er was heel wat flash op de sprues maar dit komt nauwelijks voor op de onderdelen.