Hoofdsponsor

1/25 Airfix Stutz Bearcat 1914 [ WIP]

ERVARING
Ik ben reeds 61jaar modelbouwer en beschouw mij als gemiddeld
BOUWWIJZE
Out of the box
BOUWBUDGET
Geen extra uitgaven
BOUWSTATUS
Work in progress
COMMENTAREN
Tips en commentaar altijd welkom

Willy

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
3 feb 2020
Berichten
780
Een oude bouwdoos van een nog oudere wagen. Airfix maakte geen wagens op 1/25 en had ook nooit chroom delen , daarom wenden ze zich tot een Amerikaanse fabrikant, ik ben het niet zeker maar ik denk ERTL . Ik ben verwonderd over de goede kwaliteit en ook de chroomdelen zijn super. De Stutz is tezamen met de Mercer Raceabout een van de meest legendarische vintage sports cars die mass produced werden in de Amerikaanse auto industrie. Stutz bracht een radicale verandering, de American Underslung , daardoor een laag zwaartepunt en het chassis hing onder zijn veren en assen in tegenstelling tot zijn tijdgenoten die hoog op hun poten stonden.
In 1911 nam de Stutz deel aan de eerste Indianapolis 500 en reed een foutloos parcours.
De motor was een6.5 liter 4 cilinder van 60 pk aan 1500 toeren per minuut en een snelheid van 130 km /uur. Het chassis en de carrosserie was tot een minimum beperkt en daarom woog de wagen ongeveer 2 ton.
In 1916 behaalde de Stutz nog een transcontinentaal record , de Cannonball , dwars door Amerika in 11dagen en 7.5 uur.
Ok nu naar de bouw , het chassis bestaat uit een deel, de motor ook maar een paar delen en de complexe achteras heeft een bovendeel en een onderdeel. Alles past goed, alleen de naden een beetje schuren. Iets wat ik nog nooit tegengekomen ben , waar de witte plastiek delen kontakt hadden is de plastiek gesmolten en beige kleur. Ik vermoed dat dit komt door de ouderdom.


20221211_173115-jpg.429988


20221211_173142-jpg.429989


20221211_172636-jpg.429990


20221211_172921-jpg.429993


20221211_172802-jpg.429991


20221211_173240-jpg.429992
 
Laatst bewerkt door een moderator:
allee succes met deze aloude bouw komt goed ik weet dat aan uw vorige bouwen te zien
Stutz had nog een mooie sportwagen later gebouwd
Ik kijk zeker uit naar het vervolg
Marc
 
Dat ziet er weer de moeite uit Willy, ga zeker volgen.
 
Veel succes Willy , motor 6,5 L en toch maar 60 paardjes 😬.

Greetzzzz Modest.
 
Hi Willy, op de een of andere manier ging er iets mis bij het plaatsen van de foto's. Er kwamen linkjes in beeld waarop men moest klikken. Mocht het bij een toekomstige post niet lukken, laat maar een weten dan kijken we hoe dat kan. Ik heb ook het andere topic verwijderd (dubbel topic), daar stonden de foto's trouwens wél goed. Sterker nog, daar had je één foto meer geplaatst. Die heb ik nu hierboven erbij geplaatst.

Ja de Stutz... een in Europa eigenlijk onbekende auto, wij kennen wel de Duesenbergs, Cords, Chevrolets, Chryslers, Studebakers et cetera. Maar in de VS is deze auto een legende en zijn overgebleven exemplaren zeer waardevol.

Het is een prachtig onderwerp. Ik ben blij dat er hier regelmatig een stukje antiek voorbij komt, dus ik kan deze bouw zeer waarderen!

Over twee weken ga ik naar Louwman museum, daar staat een Stutz Bearcat (zie hier):

Stutz-Bearcat.jpg


Als je wilt kan ik wel wat foto's maken, laat maar weten.

Louwman noemt trouwens een viercilinder -bijna- zeslitermotor met 80 PK.
 
Hi Willy, op de een of andere manier ging er iets mis bij het plaatsen van de foto's. Er kwamen linkjes in beeld waarop men moest klikken. Mocht het bij een toekomstige post niet lukken, laat maar een weten dan kijken we hoe dat kan. Ik heb ook het andere topic verwijderd (dubbel topic), daar stonden de foto's trouwens wél goed. Sterker nog, daar had je één foto meer geplaatst. Die heb ik nu hierboven erbij geplaatst.

Ja de Stutz... een in Europa eigenlijk onbekende auto, wij kennen wel de Duesenbergs, Cords, Chevrolets, Chryslers, Studebakers et cetera. Maar in de VS is deze auto een legende en zijn overgebleven exemplaren zeer waardevol.

Het is een prachtig onderwerp. Ik ben blij dat er hier regelmatig een stukje antiek voorbij komt, dus ik kan deze bouw zeer waarderen!

Over twee weken ga ik naar Louwman museum, daar staat een Stutz Bearcat (zie hier):

Stutz-Bearcat.jpg


Als je wilt kan ik wel wat foto's maken, laat maar weten.

Louwman noemt trouwens een viercilinder -bijna- zeslitermotor met 80 PK.
Er waren ook 6 cilinders motoren. De foto's zijn zeer welkom. Bedankt. Willy.
 
Ja ok maar zowel de kitinformatie als Louwman museum hebben het over viercilinders.
 
Heb intussen het chassis ineen gekleefd, enkele delen aan de carosserie aangebracht en de motor al deels geverfd. Deze viercilinder heeft al twee bougies per cilinder.20230213_163913.jpg20230213_163930.jpg20230213_163943.jpg20230213_164026.jpg20230213_164202.jpg20230213_164355.jpg20230213_164217.jpg20230213_164308.jpg
 
Mooi detail die tekst op het blok. Blij om hier wat vooruitgang te zien.
 
Dit zijn nu eens echt auto's om naar te kijken .
Spijtig dat dit niet te vinden is in schaal 1/35 buiten dan steeds weer de fort.
 
Ziet er al mooi uit,blijf deze zeker volgen.
Marc S.
 
Dit zijn nu eens echt auto's om naar te kijken .
Spijtig dat dit niet te vinden is in schaal 1/35 buiten dan steeds weer de fort.
Op1/35 Is er inderdaad weinig te vinden . Airfix maakte er lang geleden op 1/32 een paar van de beginjaren 1900 zoals een Mercedes, een Morris Cowley en een Vauxhall Prince Henry. Ik heb die nog wel ergens in een doos liggen . Dat waren zo kits in een plastiek zakje voor 20 Frank. Op de beurs Challenge in Deinze lagen er nog nieuwe ( 50 jaar oud ) voor 25 euro. Ook Matchbox heeft er van de jaren 20/30 maar ook op 1/32 . Alleenstaande valt dit niet op maar naast een wagen op 1/35 is het verschil te groot. Willy
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan