Hoofdsponsor

1/87 Ford CL9000 "Road Train" (Lindberg)

ERVARING
Redelijk wat ervaring
BOUWWIJZE
Out of the box met wat aftermarket en scratsh
BOUWBUDGET
€ 0,0- , alles wat ik nodig acht voor dit model wil ik uit de reserve- onderdelendoos halen of scratshen
BOUWSTATUS
WIP
COMMENTAREN
Commentaar en tips zijn altijd welkom
Zoals je wenst Oldieman, hier het vervolg ;)

Nog niet veel gedaan, maar het veranderd wel veel aan het zicht..
Zie maar voor jezelf:

031.jpg
032.jpg
033.jpg
034.jpg

En ook aan de oplegger is gestart.
De naam Gurumarra komt uit de Aboriginal mythologie.
Het betekend "Bliksem zonder donder":

025.jpg
035.jpg
 
Dat ziet er als de bliksem, donders goed uit. :winking:
 
Toevallig is het programma nu op TV dus ik kijk (vooral: luister) met enig genoegen naar alle beslommeringen, op de achtergrond. "The real work hasn't even started" zegt de commentator net voordat het reclameblok wordt ingezet. Dat is bij onderhavige bouw wel anders, er is toch echt al wat werk verzet hier.
 
Mooie werken .
Die blauwe kleur op cabine is wel mooi.
 
Bedankt Camaro, Roy en Pascal.

De blauwe kleur is van Humbrol, nr 52 Mettalic Baltic Blue. Een mooie kleur, inderdaad, maar niet zo eenvoudig om met de borstel aan te brengen.
Op vorige foto's liggen er al twee lagen op een zwarte ondergrond, en nog steeds zie ik strepen in de verf...
Intussen al lichtjes opgeschuurd, en dan komt er nog een laagje op. Hopelijk zonder strepen deze keer?
 
Alle onderdelen bijna klaar voor het samenvoegen.
036.jpg

Het blijft moeilijk om een mooie egale laag te krijgen op de cabine, maar ben na drie lagen de motivatie een beetje kwijt (nog zoveel andere projecten die mij roepen...)
Bij deze ga ik het dan maar zo laten. Liever zo tevreden zijn, dan dat het project een shelf queen wordt...
038.jpg
039.jpg
 
Laatst bewerkt:
Laten we vooral niet vergeten dat dit niet schaal 1/35 is, zelfs niet de toch al kleine 1/72, maar 1/87. We krijgen op het scherm een macro-vergroting te zien en zelfs dan ziet het er nog prima uit. Misschien het wit nog een heel klein beetje bijtippen aan de wielkuipen en bovenaan langs de randen, bijvoorbeeld met een tandenstoker voor uiterste precisie; als het mislukt veeg je het meteen voorzichtig weg met een tippy. Maar ook zoals het nu is, ziet het er goed uit.
 
Bedankt Roy.
De witte rand was mij ook opgevallen tijdens het nemen van de foto's en is reeds onder handen genomen.
Beetje bij beetje komt het eind van de tunnel in zicht.. ;)
 
Vind het een mooie kleurencombo.
 
Merci Camaro. Ben ook tevreden :D
Kleur kiezen is niet altijd een makkelijke opgave vind ik, op schaal kan het soms totaal anders lijken dan op 1/1...
Ook de ondergrond is belangrijk bij dit kleur. De cabine heeft een zwarte onderlaag gekregen, en de onderkant van de oplegger wit. Er is een zeer duidelijk verschil tussen de twee. Persoonlijk heb ik een voorkeur voor de zwarte onderlaag...

Intussen weer enkele kleine stapjes verder, de truck is bijna af (ondanks dat de eigenaar steeds nieuwe aanpassingen/onderdelen wil toevoegen zoals de Bull catcher..), nog de kettingen wat schilderen en samen met de truck nog wat verweren:
040.jpg
041.jpg
042.jpg
043.jpg
045.jpg
046.jpg

Ook aan de trailer worden nu en dan wat aanpassingen aangebracht, alweer op vraag van de chauffeur (de zagevent..)
047.jpg

Waarna hij trots een rondje ging rijden...
048.jpg
049.jpg

De trailer is nog niet volledig naar mijn zin, dus daar wordt nog aan verder gewerkt.
Uit de scrapbox zijn intussen twee donoren gehaald die wellicht zullen omgebouwd worden tot Dolly
051.jpg


Tot zover de reis van deze Road Train, op naar de volgende halte...
 
Naar mijn persoonlijke smaak, is er een al te groot contrast tussen het geschilderde werk van de trekker en het verchroomde plastic van met name de bull bar en de uitlaten. De schaalwerking wreekt zich hier. Je zou dit kunnen proberen op te lossen door het geheel een dun laagje satijnvernis te geven bijvoorbeeld, of een laagje chroomverf (maar dat laatste kost waarschijnlijk teveel afplakwerk). Het voordeel van de satijnvernis (of zelfs een vleugje matte vernis) is dat je niet hoeft af te plakken. Is maar een tip en, zoals gezegd, bovendien persoonlijk.
 
Ik begrijp je volkomen. Ik had nog eerst een wash in gedachten, om de blink-blink wat te minderen. De Satijnvernis is iets waar ik niet onmiddellijk aan had gedacht, maar ik zal dit eens uit proberen op dit model ;)
 
Met vernis kun je meer bewerkstelligen dan men soms zal denken. Drie jaar geleden heb ik de badkamer gerenoveerd en zat alleen nog met het raampje waar eigenlijk matglas in zou moeten. Kijken of we kosten kunnen besparen, dus eerst zo'n folie geprobeerd maar daar krijg ik nog de kriebels van (bellen, nooit helemaal tot in de hoeken, gedoe. Daarna een bus matte vernis gepakt, beetje afgeplakt en net zo lang laagjes gegeven totdat er de gewenste verhouding was tussen zonlicht en diffuus uiterlijk.

Werkt na 3 jaar nog perfect:

 
prachtig werk. ergens mis ik nog de netten voor de ramen tegen de steenslag enz... hoewel in hoeverre dit doenbaar is op deze schaal?
 
Mooi mat Roy ;)

Merci Silenoz, ik begrijp niet goed wat je bedoeld met "netten voor de ramen tegen steenslag"?
De voorstelling die ik mij hierbij maak lijkt mij niet zo mooi te zijn, maar ik heb eigenlijk geen idee wat ik me eigenlijk moet voorstellen...
Mocht je een voorbeeldje hebben van wat je bedoeld, ik ben nieuwsgierig :))
 
Aha, nu zie ik het, dat is een zonnescherm, om het felle licht te breken.
Deze zijn van getint plexi denk ik...
Ik had er in het begin al aan gedacht om er een zonnescherm op aan te brengen (boven het raam echter), maar ben er van af gestapt omdat ik niet alles wat mogelijk is op deze ene truck wil aanbrengen. Ik heb nog dezelfde truck liggen en dan nog een tiental andere US trucks waar ik van alles kan op aanbrengen...
Je meedenken wordt wel gewaardeerd, merci :)
 
Ik heb het over het frame vanaf de motorkap tot halverwege het raam. Daar zit soms een net om de ramen te beschermen tegen steenslag enz
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan