Hoofdsponsor

1/35 US Tracked Tractor

Soms vraag ik mij af wat sommige fabrikanten drijft tot het ontwerpen (of niet) van sommige modellen of onderdelen ervan.
Dit model van Mirror Models kreeg tot nu toe van mij veel lof behalve voor hun instructies die soms wat onduidelijk overkomen door het gebruik van computer tekeningen. Heb ook al vastgesteld dat men een bepaald onderdeel vergeten is te tekenen en te vermelden maar het is wel aanwezig op één der gietramen.
Door de foto's van Roy (waarvoor nogmaals mijn dank) en de tekeningen in mijn boek kom ik bij een onderdeel van de kit dat omschreven wordt als PE3.
De PE staat natuurlijk voor photo-etching en 3 is onderdeel 3 er van maar het is een vlak stuk met een sprietje aan en het is onduidelijk wat het is en waar het toe dient. Zelfs de plaats waar het moet komen is vrij onbepaald.

PE3 Mirror.jpg

Volgens Mirror moet het bleke stukje PE3 dus komen op de wand van de motor en moet het sprietje lopen naar een stuk dat ik ondertussen kunnen identificeren heb als de carburator.

PE3 kit.jpg

Als je dit toepast op het model dan plak je dit tegen de wand doch het sprietje is te kort om tot aan de carburator te komen.

PE3 boek.jpg

Bij de tekening in mijn boek is er echter geen sprake van een plaatje tegen de wand van de motor maar zou dit een onderdeel moeten zijn dat ergens omschreven wordt als "starting engine". Het sprietje vormt de verbinding tussen enerzijds de carburator (boven) en de "idling latch"; het hendeltje onderaan.

PE3 foto.jpg

De foto uit Roy zijn boek toont hoe het werkelijk is.
Er rest mij dus niets anders te doen dan PE3 weg te halen van mijn motor en er een blokje voor te maken dat ik dan hopelijk kan verbinden met een ander onderdeel.
Dat zijn zo van die kleine dingen waar ik niet van hou. Waarom daar een PE stuk voorzien zonder verdere vermelding en wetende dat het in werkelijkheid zo niet was?

Afgaande ook op de vele foto's van Roy vraag ik mij af of ik de motor niet beter een zwarte primer zou geven i.p.v. een grijze. Denk dat dit veel zal bijdragen tot de verwering want ten slotte staat deze onder een motorkap die meer dienst doet als dakbedekking dan als bescherming.
 
Voila, bijgewerkt, ziet er in ieder geval beter uit dan het eerst was. Het sprietje dat trouwens als PE te plat was, werd vervangen door looddraad 0,2mm.

PE3 hersteld.jpg

Nu gaan we de motor in het zwart spuiten.
 
Volgens Mirror moet het bleke stukje PE3 dus komen op de wand van de motor en moet het sprietje lopen naar een stuk dat ik ondertussen kunnen identificeren heb als de carburator.

Ik interpreteer de instructies toch anders Erwin en ik denk dat ze wel degelijk kloppen. Het PE-plaatje moet niet tegen de wand van het blok, maar op de dunne plastic steun, precies zoals je dat op de laatste foto ook correct hebt gedaan. De tekening toont die steun niet, waaruit de bedoeling van Mirror Models blijkt dat PE3 kennelijk op die steun bevestigd hoort te zitten.

Het blijft een kwestie van goed die instructies bestuderen, hoeveel kits je ook hebt gebouwd. Ik heb precies hetzelfde, er is in mijn eigen modelbouwreeks nog geen model voorbij gekomen waar ik zelf niet iets verkeerd heb geïnterpreteerd. En wat dit model betreft, heb ik makkelijk praten met de foto's ernaast. Zonder foto's zijn instructies vaak extra moeilijk te interpreteren.

Het is leuk en indrukwekkend om eens dit filmpje te bekijken:


Daarin wordt zo'n machine gestart. Ik twijfel er niet over dat Erwin het navolgende weet, maar voor andere geïnteresseerden: de Caterpillar D7 had twee motoren, de hoofdmotor (zescilinder diesel) en een startmotor (tweecilinder benzine). Voordat de diesel kon worden gestart, moest eerst de (ontkoppelde) benzinemotor worden gestart en warm draaien.

In het filmpje zie je vanaf 4:05 een uitleg over met name de startprocedure, met weetjes over de benzinemotor.

Rond 5:38 wordt, na voorbereidingen, de benzinemotor gestart.

Op 7:35, nadat de benzinemotor op temperatuur is gekomen, start dan eindelijk de diesel.

Het is een fenomenaal aanzicht dat we ons dezer dagen nauwelijks nog kunnen voorstellen.

Hier vind je nog wat waardevolle Ebay-foto's van een blok uit zo'n D7. Een nuttige zoekterm voor meer foto's is "D7 pony motor" of "D7 pony engine".

Dit is ook een zeer informatief filmpje, waarbij die benzinemotor wordt verwijderd en de monteur zo vriendelijk is uit te leggen wat de namen/functies van verschillende onderdelen zijn.


Op 1:38 van die video is goed te zien hoe het in de kit aangeduide stuk PE3 is bedoeld. Inderdaad blijkt het een dik stuk plaat te zijn!



En 4:25:



Als ik die research zo doe, dan begint het echt te kriebelen om weer terug te gaan aan het tekenwerk van de Delage. Research vind ik persoonlijk een van de leukste aspecten van deze hobby.

Over de bouwvoortgang... het ziet er echt prachtig uit en straks onder een laklaag als het goed is zelfs nog indrukwekkender dan nu. Je zou nog kunnen overwegen te proberen de V-snaren nog iets gladder te maken, maar het plastic is natuurlijk zo fragiel dat dit zeer riskant is. Dilemma's. Hoe je ook doorgaat, het wordt iets magnifieks.
 
Laatst bewerkt:
Knap bezig en het feit dat de motor zo zichtbaar blijft dubbel interessant.
 
Bedankt voor de filmpjes, met veel interesse bekeken.
Dat stukje PE3 is maar een plaatje maar dat plaatje sluit wel aan op een ander stuk metaal dat ik de kit ontbreekt en dus heb ik het maar op een blokje gekleefd.

De motor kreeg een zwarte primer (spuitbus Spectrum)

Black primer.jpg

gevolgd door Humbrol 155 (spuitbus) doch gespoten in 2 lichte lagen zodat het zwart er nog wat doorkwam.

Olive 1.jpg

Olive 2.jpg

We kunnen beginnen aan de verwering.
 
Mooi gespoten. Heeft net de goede glans.
 
Het zwart dat er nog doorkomt vind ik zeer geslaagd.
 
De schilderwerken zijn meer dan geslaagd, zeer overtuigend.
 
Ik sluit mij aan bij mijn voorgangers.
Het schilderwerk met de zwarte onderlaag is prachtig.
 
Beetje verder geprutst aan deze en de motor wat lichte verwering gegeven.
Ik wil hem niet te vuil maken omdat dit model niet op een dio komt te staan en er ook niet zwaar gebruikt of misbruikt moet uit zien. Hij moet deel uitmaken van een privé collectie opgesteld in een garage/depot en misschien plaats ik hem wel op een Rogers trailer of zo.
Meer later over dat garage project, het is iets dat ik deze winter zou willen realiseren.

De motor:

Engine 1.jpg

Engine 2.jpg

Tussendoor ook begonnen met het loopwerk, meer bepaald het vervaardigen van de return rollers:

Return rollers 1.jpg

Return rollers 2.jpg

Eén ding heb ik zeker al geleerd bij Mirror Models: als een verbinding moet gemaakt worden met een pin en een gaatje, dan moet je zeker dat gaatje groter maken of je hebt miserie.

Wordt vervolgd...
 
Ziet er heel realistisch uit Erwin. Ik vind de uitlaat ernstig geslaagd.
 
Knappe resultaten.
Ben gecharmeerd door deze wijze van schilderen en ken nochtans niets van deze materie.
Maar om iets knap te vinden hoeft dit ook niet.
 
Beetje verder geprutst aan deze en de motor wat lichte verwering gegeven.
Ik wil hem niet te vuil maken omdat dit model niet op een dio komt te staan en er ook niet zwaar gebruikt of misbruikt moet uit zien. Hij moet deel uitmaken van een privé collectie opgesteld in een garage/depot en misschien plaats ik hem wel op een Rogers trailer of zo.
Meer later over dat garage project, het is iets dat ik deze winter zou willen realiseren.

De motor:

Bekijk bijlage 428357

Bekijk bijlage 428358

Tussendoor ook begonnen met het loopwerk, meer bepaald het vervaardigen van de return rollers:

Bekijk bijlage 428359

Bekijk bijlage 428360

Eén ding heb ik zeker al geleerd bij Mirror Models: als een verbinding moet gemaakt worden met een pin en een gaatje, dan moet je zeker dat gaatje groter maken of je hebt miserie.

Wordt vervolgd...
Subtiele verwering Erwin. Mooi uitgevoerd. Willy.
 
Dank U, dank U.

Wat die uitlaat betreft werd de volgende werkwijze gebruikt:
- zwarte primer spuitbus Spectrum (Action)
- Humbrol 155 Olive Drab spuitbus in 2 lichte lagen
- Vallejo Model Color 70899 Dark Prussia Blue en, terwijl nog wat nat, gevolgd door
- Vallejo Panzer Aces 302 Dark Rust
Wanneer droog gevolgd door roest pastel poeder van een mij onbekend merk maar ik heb dat poeder reeds van in 2007 en werkt nog altijd. Het eventueel te veel aangebrachte poeder gewoon wegblazen.

Na dit poeder eens nakijken en eventueel de grote hittegevoelige plaatsen nog wat accentueren met het Dark Prussia Blue.

Ik herhaal dat dit hier geen afgeleefd model mag worden maar toch de indruk moet geven dat het gebruikt werd en nog gebruikt kan worden.
Persoonlijk vind ik de uitlaten op de meeste modellen (zeker van Duitse tanks) trouwens veel te sterk overdreven roest door de meeste modelbouwers.
 
Knappe vordering Erwin.
 
Die Caterpillar maakt het mij niet gemakkelijk wat het onderstel betreft.
Vooreerst de beide secties met de loopwielen samen gesteld. Hier komt nog een speciaal stuk bij dat aan de achteras van de tractor moet bevestigd worden.

Black primer.jpg

Op de foto dus de loopwielen met het voorste wiel en het speciale stuk dat op de achteras moet bevestigd worden. Stukken eerst in een grijze primer gespoten en daarna in een zwarte.

Bladveer.jpg

De grote bladvering moet verlijmd worden in het frame boven de loopwielen. Zoals eerder gezegd moet elk gat waar een pin moet inkomen verder uitgeboord worden maar ook bij de bladveer was dit een probleem want die moest aan beide zijden versmald worden.

Dryfit.jpg

Bij een dryfit bleek dat deze combinatie de bladveer zo zwaar belast dat deze los komt van het motorblok. Tevens blijkt dat het achterste tandwiel onmogelijk nog kan geplaatst worden (zonder breuken) als het loopwerk gemonteerd is. Gelukkig was het een dryfit.

Idler wheel.jpg

Dit wiel moet er dus eerst op maar moet wel los blijven, niet verlijmd.

Dryfit idler wheel.jpg

Zo zou het moeten zijn als alles gemonteerd is.

Zoals verwacht verliep het niet van een leien dakje, er moesten klemmen en zelfs CA lijm aan te pas komen.

Fitted 1.jpg

De bladveer werd verlijmd met de sterke Tamiya lijm (wit potje) en diende met een klem vastgehouden te worden vanwaar de verkleuring.

Fitted 2.jpg

idem aan de andere zijde.

Fitted 6.jpg

De stukken aan de achteras moesten verlijmd worden met CA lijm. Er komen straks nog 2 helften op zodat de as zal weggestopt zijn.

Fitted 3.jpg

De voorste wielen zijn niet beweegbaar en raar genoeg staat het linkse (rechts op foto) niet recht. Moet nog eens naar gekeken worden.

Fitted 4.jpg

De achterste wielen blijven beweegbaar.
Het begint er een ferm beest uit te zien.
 
Begrijp ik het dan goed dat de rupsen niet zullen bewegen (wat volgens mij trouwens standaard zo is met dit soort kitjes)? Zo ja, dan vraag ik me af waarom bepaalde wielen toch beweegbaar blijven.

Tip: let op evenredige / consequente verwering, dat is vaak een van de lastigste onderdelen van de weathering.
 
Het is altijd handig dat de sprocket nog draait wanneer je bij de idler vertrokken bent met tracks vastmaken. Ik hoop stilletjes dat Erwin deze op een ondergrondje gaat zetten.
 
Begrijp ik het dan goed dat de rupsen niet zullen bewegen (wat volgens mij trouwens standaard zo is met dit soort kitjes)? Zo ja, dan vraag ik me af waarom bepaalde wielen toch beweegbaar blijven.

Tip: let op evenredige / consequente verwering, dat is vaak een van de lastigste onderdelen van de weathering.
De sprocket is beweegbaar, de idler vooraan niet. De onderste loopwielen zijn ook beweegbaar, de bovenste niet.
Volgens Mirror Models zijn de rupsen gemaakt om te kunnen bewegen maar ergens vermelden ze wel dat ze best op bepaalde punten verlijmd worden. We zullen wel zien hoe het uitdraait.

@steven: Mijn modellen zijn bedoeld als onderdeel van een fictieve privé collectie en dat is ook de reden dat ik ze niet te veel bevuil, verweer of beschadig. Als de crawler af is zal ik vermoedelijk beginnen aan een Rogers trailer (en daarna de Diamond T trekker) om deze op te plaatsen. Volgend jaar bouw ik zo wie zo ook een Dragon Wagon waar hij eventueel op kan maar daarover meer vanaf 1 januari.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan