Hoofdsponsor

1/60 ***OcCre - Cazador Jabeque / Xebec 1750***[FINISHED]

ERVARING
gevorderd
BOUWWIJZE
Deels scratchbouw
BOUWBUDGET
nvt
BOUWSTATUS
Afgerond
COMMENTAREN
*
@Erwin, @marc w @Beyond dank voor de mooie woorden. Ik kon helaas niet bij de ledendag aanwezig zijn maar wie weet voor een volgende keer.
Leuk dat jullie een reactie plaatsen in mijn bouwverslag.
 
Tussenresultaat ziet er weer uitermate strak uit! Houtbouwis en blijft een bijzonder en intrigerend onderdeel van de hobby.
 
de sloep deel 1

Hallo luitjes,
Naast de fabricage van de roeispanen wordt er ook gewerkt aan de sloep. De sloep is nogal een flinke boot voor dit type schip. Ik heb geen idee waarom deze zo groot is, maar het is een flinke jongen die een behoorlijke hoeveelheid ruimte in beslag neemt op het dek.
Om die reden wil ik dit bootje een beetje anders opbouwen dan het idee van de kitmaker. Het idee van de kitmaker is overigens niet heel slecht. Enkele veranderingen die ik ga toepassen:
- Andere spanten
- kiel van notenhout aanbrengen
- Vloerplanken aanpassen
- Roerbalk aanpassen
- Lengte aanpassen
- Vormgeving veranderen
- Houtsnijwerk op de zijkanten
- Ander interieur en opbouw
- Andere beplanking buitenzijde
- Klein anker toevoegen met ankertouw
- Mast toevoegen
- overige kleine aanpassingen

[IMG]


De spanten van de sloep worden in een lasergesneden multiplex plaatje meegeleverd in de bouwdoos. Tevens is er een mal inbegrepen om de opbouw te doen. Dit is op zich een goed systeem.

[IMG]


Het eerste wat ik wil aanpassen is de roerbalk. In de kit hebben ze dit een beetje raar bedacht. Dit corrigeer ik door een stuk van de mal aan te helen aan de kielbalk. Het stuk dat ik uit de plaat haal is veel te groot. Dit was gemakkelijker en daarmee heb ik ook een beter of groter lijmoppervlak. Ik schuur nadien het teveel weg.

[IMG]

[IMG]

[IMG]

[IMG]


Vervolgens moet het afschuinen van de spantjes gaan plaatsvinden alvorens er beplankt kan worden. Voordat ik dit doe schuur ik de kielplaat korter zodat ik later een kiel van notenhout kan plaatsen. Let ook op de verjonging van de kielplaat.

[IMG]

[IMG]


Doordat ik besloten heb om er een dubbellaags beplanking tegenaan te gooien, maakt het niet zo heel veel uit hoe de latjes tegen de romp komen. Toch zal de beplanking vanuit de binnenkant te zien blijven en besluit ik om de latjes netjes te verjongen.

[IMG]


Uit notenhout heb ik een nieuwe kiel gemaakt en geplaatst.

[IMG]

[IMG]


Doordat de bovenkant van de spantjes zichtbaar blijven besluit ik om een deel van de spantjes te verwijderen en deze te vervangen voor notenhouten exemplaren. (In een later stadium van de bouw besluit ik om de spanten volledig anders te doen, maar dat leg ik later in deze update uit.)

[IMG]

[IMG]

[IMG]

[IMG]

[IMG]


De sloep zou een vlakke bodem krijgen en dat zorgt ervoor dat de spanten in het midden hoger en vlak zijn. Ik vond dit niet zo mooi en besloot om het in zijn geheel eruit te halen en nieuwe spanten te plaatsen. Ook is de afstand tussen de spanten kleiner geworden, met andere woorden heb ik er 2x zoveel geplaatst. Doordat de bodemplanken dieper komen te liggen krijg ik ruimte om t.z.t. ook de steuntjes onder de zitplanken te plaatsen. Een deel van de bodem gaat aan de binnenkant beplankt worden. Van de spanten zie je in een later stadium ongeveer de helft.

[IMG]


De vormgeving is ook herzien en heb ik een lat (het berghoutje) geplaatst op beide zijkanten.

[IMG]


Twee deurtjes gemaakt die als luik gaan fungeren om bij de opslagruimte te komen aan de voorkant van het sloepje. Ook de achterkant van het sloepje afgewerkt.

[IMG]

[IMG]

[IMG]

[IMG]

[IMG]


Dat was het weer, tot de volgende update!
Peter
 
Jullie houtbouwers zijn toch tovenaars hoor, het zou mij nog niet eens lukken om die sloep volgens bouwplan te maken en jij gaat deze zomaar verbouwen en met groot succes. Prachtig werk alweer.
 
Och Erwin, het is voor mij ook de eerste keer om zo'n sloep te verbouwen. Ik heb een idee in mijn hoofd, maak er een plannetje voor en daarna uitvoeren. Onderweg is het leren en ondervinden. :winking:
Bedankt voor je reactie! (y)
 
Toen ik al mijn haar nog had heb ook eens poging gewaagd aan houtbouw maar door de goede hulp van de winkelier, niets dus was het geen succes helaas.

Blijf het machtig mooi vinden wat je maakt (y)
 
Geweldige uitleg weer en een schat aan info voor beginners in de houten schepen.
Ook voor andere doeleinden is dit interessant om te volgen.
Val soms in herhaling maar ben onder de indruk van de uitleg bij het gedane werk.
 
Heb even niet gevolgd en dan nu doe ik uw topic open en tegelijkertijd valt mijne mond toch ook open , amaai wat is dit zo knap
Ook ik zou het niet kunnen ben met hout altijd al een knoeier geweest , daarom vind ik dit zo knap
Wow
Marc
 
Voor mij, leek in de houtbouw, is dit topic zeer verhelderend en leerrijk.
Tevens sta ik versteld wat voor hoge graad van detail en afwerking, knap hoor!
 
Verder gegaan aan de sloep of bijboot. De inwales / sheer clamps geplaatst, het Nederlandse woord is wegering heb ik mij laten vertellen. Het zijn de verstevingslatten aan de binnenkant van de boot in lengterichting.

[IMG]


[IMG]


Soms denk je iets gemaakt te hebben dat werkt, moet je het toch weer afbreken en opnieuw opbouwen. Dus ook aan de voorkant van de boot...

[IMG]


[IMG]


[IMG]


Stapje voor stapje. Overigens geen idee hoe het allemaal uitpakt. Ik werk dus niet vanaf tekening o.i.d. dus er kan nog vanalles misgaan....
De mastvoet gemaakt, de mast en ra en de masthouder. Dit bleek nog een boel werk.
De mast heeft 3 werkende schijven van 1mm breed. Ze zijn met een pen in de mast aangebracht. De ra is aan beide kanten taps aflopend gemaakt.
Het metaalwerk van de masthouder is 1mm breed en is bevestigd op een plankje welke 4x1mm is.

[IMG]


[IMG]


[IMG]


[IMG]


groet,
Peter
 
Het zal waarschijnlijk aan mij liggen Peter maar ik heb zo de indruk dat de mast voor die sloep wat te dik is in vergelijking met de grootte en relatieve kwetsbaarheid van dit vaartuig.
Ik beschouw zo een sloep als een reddingsboot op zee of een transport naar land of tussen schepen en had altijd de indruk dat de mast toen kon neergelegd worden. Heb de indruk dat dit hier niet kan en heb ook nog nooit een sloep gezien op een groter schip terwijl de mast van de sloep blijft rechtstaan.
Verbeter mij als ik fout zit.
 
Het zal waarschijnlijk aan mij liggen Peter maar ik heb zo de indruk dat de mast voor die sloep wat te dik is in vergelijking met de grootte en relatieve kwetsbaarheid van dit vaartuig.
Ik beschouw zo een sloep als een reddingsboot op zee of een transport naar land of tussen schepen en had altijd de indruk dat de mast toen kon neergelegd worden. Heb de indruk dat dit hier niet kan en heb ook nog nooit een sloep gezien op een groter schip terwijl de mast van de sloep blijft rechtstaan.
Verbeter mij als ik fout zit.
Hoi Erwin, ik waardeer het meedenken en misschien heb je ook gelijk omdat ik niet de exacte afmetingen van de mast heb, heb ik redelijk veel speurwerk hiernaar moeten verrichten. Bij een aantal voorbeelden die ik heb, is te zien dat de mast redelijk van formaat is vanwege de grote latijnra en de grootte van de boot zelf.
De mast loopt ook iets taps toe maar de dikte onderaan is toch stevig. Ik heb gekeken om 1mm dunner te gebruiken, maar dat zag er te fragiel uit en paste niet in de voorbeelden en afbeeldingen die ik van vergelijkbare boten heb. Met andere woorden, ik heb met mijzelf een compromis gesloten en de mast deze dikte gegeven op basis van de bronnen die ik heb. :-)

Je hebt gelijk dat een dergelijke boot wordt gebruikt voor transport naar land of als reddingssloep, dat is mij ook bekend. (y)
De mast wordt ook neergelegd getoond en niet staand, deze is dus demontabel. Op een werkelijk 1:1 grootte is de metalen beugel te openen waardoor de mast gekanteld kan worden en in de voet geplaatst wordt. De beugel wordt dan gesloten en de mast staat rechtop verankert. Een demontabele beugel kan ik op deze schaal niet maken. Hieronder een voorbeeld van een admiraliteitsmodel Xebec waarbij de sloep wordt getoond. Dit is dezelfde die ik feitelijk nabouw voor mijn Xebec. Ik gebruik dus enkel deze foto's om het model na te bouwen op de schaal waarin ik moet werken. Ik kan je vertellen dat dit zonder enige tekening niet mee valt en ik waarschijnlijk ook foutjes zal maken of verkeerde afmetingen gebruik. :rolleyes: In het geheel zal dat niet meer zo opvallen en is het op het oog hopelijk in orde. :winking:

1669716894193.png


1669717301573.png
 
zo losjes uit de pols vind ik dit wel een zeer geslaagde weergave.
 
Zoals vele verschillende onderwerpen is niet alles direct terug te vinden op het net en soms is het inschatten geblazen.
Zelfs het militaire museum ( Brussel) weet niet alles door gebrek aan geschreven informatie.
Verder toch weer mooi om te volgen.
 
Peter,
'k heb je verslag eens doorgenomen,.........en eerlijk , hoe verder ik ging in uw bouw- avontuur, hoe meer mijn bewondering, en zeker voor je snijwerk.
Bouwdozen is voor mij al lang verleden tijd, maar uw opwaardering vanuit een bouwdoos is zeker je ambitie tonen voor details en natuurgetrouwheid. En waarom niet een bouwdoos verbeteren, tenslotte je heb er plezier aan👍
Het tuigwerk van je sloep mag je zeker erop plaatsen, alhoewel in werkelijkheid waren de masten, zeil, en tuigwerk van de sloepen opgeborgen in het ruim van het schip bij de vaart. Deze onderdelen werden alleen op de sloep geplaatst als de vaar afstand naar de het land per sloep te groot is voor te roeien, en steeds bij een expeditietocht in de omtrek van de streek. Deze tuigage werd geplaatst als de sloep in het water lag.
'k blijf je alvast volgen.
grt
Ward
 
Peter,
'k heb je verslag eens doorgenomen,.........en eerlijk , hoe verder ik ging in uw bouw- avontuur, hoe meer mijn bewondering, en zeker voor je snijwerk.
Bouwdozen is voor mij al lang verleden tijd, maar uw opwaardering vanuit een bouwdoos is zeker je ambitie tonen voor details en natuurgetrouwheid. En waarom niet een bouwdoos verbeteren, tenslotte je heb er plezier aan👍
Het tuigwerk van je sloep mag je zeker erop plaatsen, alhoewel in werkelijkheid waren de masten, zeil, en tuigwerk van de sloepen opgeborgen in het ruim van het schip bij de vaart. Deze onderdelen werden alleen op de sloep geplaatst als de vaar afstand naar de het land per sloep te groot is voor te roeien, en steeds bij een expeditietocht in de omtrek van de streek. Deze tuigage werd geplaatst als de sloep in het water lag.
'k blijf je alvast volgen.
grt
Ward
Bedankt voor je uitgebreide reactie Ward. Leuk en bedankt!
Ik ga de sloep niet optuigen, maar wel de mast en ra in scheepslengte op de sloep leggen en vastmaken. Dit was een standaard gebruik voor deze Xebec's.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan