Hoofdsponsor

Anders / onbekend Zvezda, Disney Planes Bravo [wip]

wet sellery

Well-known member
Registered
Lid geworden
1 jul 2008
Berichten
3.639
Tijd voor een tussendoortje :

bravo-from-disney-planes-no-glue-required-1-100-zvezda-model-kit-2065.jpg


Het is een eenvoudig kitje dat zonder lijm in elkaar geklikt kan worden met dit als resultaat :

ZV2065-2.jpg

Maar ik denk dat er met wat "plamuur en schuur" iets meer uit te halen valt. Ben nog op zoek naar decals, als iemand F-18 decals op schaal

1/72 te koop heeft hoor ik het graag.
 
Is het vliegtuigje niet schaal 1/100? Of passen decals schaal 1/72 daar goed op?
 
Het is inderdaad schaal +/- 1/100, maar dat is maar een klein verschil met 1/72.
 
Dit is best een mooie kit, hier en daar wat plamuur/schuur en de grote delen zijn klaar voor montage :

10052014%20(1).jpg

De enige noemenswaardige kieren zaten in de luchtinlaten, beetje lijm, beetje schuren en ze zijn zo goed als verdwenen :

10052014%20(2).jpg

10052014%20(3).jpg

De landinghaak was wat aan de grote kant en niet lang genoeg, die heb ik eraf geschuurd, wordt vervangen door een zelfgemaakt exemplaar :

10052014%20(4).jpg
 
Ik heb een setje leuke decals voor deze kit besteld. Normaal gezien komt het deze week met de post aan.

De decals zijn schaal 1/72, maar normaal gezien zouden ze ook wel moeten passen op deze schaal. Ik hoop dat het gaat lukken, want met die decals

gaat dit vliegtuig er heel anders uitzien dan de Zvezda versie.
 
Ik wou eens iets anders maken dan versie uit de film, het wordt een Blue Angels versie. OK, dit is een F-18E (of dat moet het voorstellen) en de Blue Angels vliegen met de F-18A (of is het intussen al de F-18C ?), maar het is een fantasie-vliegtuigje dus voor één keer mag het eens niet historisch correct zijn.

De decals zijn op schaal 1/72 van Jasmine Model :

JAS172005.jpg

Ze zijn een beetje te groot, maar dat krijgen we wel aangepast.

Intussen zijn de romphelften aan elkaar gelijmd, en worden er hier en daar nog wat naadjes weg gewerkt :

25052014%20(2).jpg

Aan de luchtinlaten zijn nog wat lijmsporen te zien, ik gebruik lijm om de naadjes te dichten. Na het schuren en polijsten wordt dit mooi glad :

25052014%20(1).jpg

Onder de vleugels is ook het een en ander verwijderd omdat het vliegtuig van de Blue Angels geen bewapening draagt en om het oppervlak zo glad mogelijk te maken voor de grote decals.

PS : Er ligt flink wat rommel op de werktafel, maar dat is mijn chaotische manier van modelbouwen. De tafel is 1,5 op 1 meter, maar meestal zit ik te bouwen op 20 op 20 centimeter. De rest van de tafel ligt vol met allerlei onderdelen, bouwmaterialen en vooral vijlen, tangetjes en ander gereedschap.
 
:ohmy::ohmy::nowink:
Ben blij te zien dat ik op dat vlak niet de enige chaoot ben alhoewel het bij mij toch iets minder erg is.
Leuke bouw, is eens iets anders.
 
Hey,

Dat lijkt me een vlotte bouw te zijn, zo te zien zijn de luiken/deurtjes van het landingsgestel gesloten, is het de bedoeling om hem vliegend te maken op een statiefje of zo, of kan alles nog open en vergemakelijkt het spuiten hiervan...
Hopelijk gaat het vlot met de decals, misschien kan je ze anders verkleinen en terug uitprinten.... wie weet...
 
Het vliegtuig komt op een aluminium buisje te staan, daarom heb ik de luiken van het landingsgestel dicht gelijmd en is er een stukje sprue aan de onderkant van de achterzijde gelijmd.
 
ik zou me trouwens over de schaal van de plakkerts niet al te druk maken. ik heb zelf gewoon 1/48 plakkerts gebruikt destijds:


klara1.jpg

klara2.jpg

klara3.jpg

klara4.jpg


en volgens mij ziet dat er prima uit ;)

qua bouw zou je weinig noemenswaardige zaken tegen moeten komen en volgens mij is het enige waar ik wat meer werk aan heb gehad de naad tussen "cockpit" en romp. mocht ik er ooit nog een aan toekomen dan ga ik een poging doen om nog wat meer modellen uit deze serie wat op te leuken want het zijn toch wel erg aardige kitjes om lekker mee aan de creabea te gaan..
 
Bedankt voor deze aanvulling Gren.

De bouw valt erg goed mee. Hier en daar wat plamuur en schuur, maar dat is normaal. Het enige waar wat extra werk in kruipt zijn de rails voor de sidewinders aan de vleugeltips. Ik hoop deze week nog wat panellines te herstellen en dan kan het model in de primer.
 
Dag Pascal,

Tijdens het scannen kwam ik in een bakje iets tegen waar jij misschien nog plezier van kunt hebben. Het gaat om een kleine versie van de kit waar je nu mee bezig bent. Deze zat in een Turks kindersurprise-achtig chocolade-ei.

De lengte is 44 millimeter en als de Zvedza versie 187 millimeter en 1:100 is dan zal deze dus ongeveer schaal 1:425 zijn.

De in totaal drie (!) onderdelen zijn rijkelijk gedetai... ehm... afgerond en er zitten wat naadjes die moeten worden weggewerkt. Geen panellines, geen rivets, geen stickers. En als je de flaps wilt herpositioneren zal er een scalpel aan te pas moeten komen. Er zitten twee sink holes in die gevuld moeten worden.

Positief: de vorm lijkt wel te kloppen zo op het eerste gezicht. En het staat allemaal mooi recht en symmetrisch.

Ik kan er niets mee, als jij hem wilt hebben (bijvoorbeeld voor een nóg snellere bouw zodat je beide versies naast elkaar kunt tentoonstellen) dan stuur ik hem je graag toe. PM me in dat geval s.v.p. even je adres :)

14087506238_c6c1b417e2_c.jpg

14087509409_93a0dfafa9_c.jpg
 
Eerst je tafel opruimen anders verlies je hem geheid :P
 
Ik ben benieuwd hoe ze er in elkaars gezelschap uit zien.

En ik hoop dat het priegel-schilderwerk van de details enigszins doenbaar is...
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan