Hoofdsponsor

1/144 U-boot XXI with interior (Revell 1/144) [wip]

Silenoz

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
22 nov 2010
Berichten
4.478
hoi,

Mijn deelname aan deze wedstrijd:

1 van de laatste Duitse onderzeeërs die ingezet werden voor het einde van de oorlog. Dit type was in al zijn facetten vooruitstrevend voor zijn tijd, en de echte voorloper te noemen van de huidige duikboten:


  • Het was de eerste onderzeeër die ontworpen was om compleet onder water te functioneren. Duikboten werden tot die tijd eerder gebruikt als oppervlakteschepen, die konden duiken om aan te vallen of om te ontsnappen. Op deze manier werden de batterijen gespaard. Bij deze duikboot werd een 3x zo grote capaciteit aan batterijen aangebracht als bij de types VIIC. Hiermee konden ze 2-3 dagen onderwater varen bij een snelheid van 5 knopen, waarna de batterijen dienden opgeladen te worden. Dit kon ook onderwater gebeuren door middel van een snorkel.

  • De gestroomlijnde romp gaf het een hydrodynamisch gezien ideale vorm waardoor het grote snelheden kon halen onder water (het was 1 van de eerste duikboten die sneller onder water kon varen dan boven water). Door de gestroomlijnde vorm en de elektrische motoren was hij ook bijna ondetecteerbaar onder water voor de toenmalige opspoorapparatuur.

  • Er was een automatisch torpedolaadsysteem aanwezig, waarbij de 6 buizen vooraan sneller konden geladen worden dan bij enig ander type. Het kon 18 torpedo's afvuren in iets minder dan 20 minuten, en de zes buizen werden sneller geladen dan 1 buis bij het type VII.

  • Ook de accommodatie voor de bemanning was vooruitstrevend, in die zin dat er bijna genoeg bedden waren voor alle bemanningsleden op een paar na (51 bedden voor 57 bemanningsleden). Bij de voorzieningen hoorde ook een frigo.

  • Tijdens de bouw van deze duikboten werd deze samengesteld uit 8 verschillende secties, die op het laatst aan elkaar gepast werden. Ditwerd tevoren niet toegepast, waar werd achteraf overal overgenomen. De bouwtijd voor 1 toestel kwam op iets minder dan 9 maanden. Intotaal werden er in 1 jaar tijd zo'n 119 boten afgebouwd

class-xxi-section.jpg


  • De duikboot was uitgerust met een passief en actief sonarsysteem Nibelung (Gruppenhorchgerät and Unterwasser-Ortungsgerät), waarmee het schepen kon aanvallen zonder optisch contact. De passieve sonar op de boeg kon theoretisch een doelwit detecteren, zodat de boot dicht genoeg in positie kon gebracht worden voor de actieve sonar. Met een paar pulsen zou deze genoeg gegevens hebben om de snelheid, richting en afstand te berekenen zodat de geleide torpedo's konden afgevuurd worden.

4 boten waren klaar voor actieve dienst op het einde van de oorlog, waarvan er twee op patrouille waren. Na het horen van het capitulatiebericht heeft 1 van de kapiteins een schijnaanval uitgevoerd op een Britse kruiser, en is daarna weggevaren zonder getecteerd te worden om de boot tot zinken te brengen. 1 van deze boten werd in 1957 weer opgevist en omgebouwd tot een onderzoeksboot bij de duitse marine tot 1982. In 1984 werd ze zo goed als mogelijk omgebouwd naar haar oorspronkelijke staat en vanaf 1984 doet ze dienst als museumschip in Bremershaven, waar ze nog steeds kan bezocht worden.

Een paar statistieken over deze boot:

Verplaating: 1,621 tonnes standard
2,100 tonnes full load
Lengte: 76.7 m (251 ft 8 in)
Voortstuwing: Diesel/Electric
2× MAN M6V40/46KBB met turbo 6-cilinder diesel motoren, 4,000 PS (2.9 MW)
2× SSW GU365/30 double acting electric motors, 5,000 PS (3.7 MW)
2× SSW GV232/28 silent running electric motors, 226 PS (0.166 MW)
Snelheid: aan de oppervlakte:
15.6 kn (28.9 km/h) (diesel)
17.9 kn (33.2 km/h) (electrisch)
Onderwater:
17.2 kn (31.9 km/h) (electrisch)
6.1 kn (11.3 km/h) (sluipvaart)
Bereik: aan de oppervlakte:
15,500 nmi (28,700 km) bij 10 kn (19 km/h)
onderwater:
340 nmi (630 km) bij 5 kn (9.3 km/h)
Bemanning: 57 officieren en mannen
Bewapening: 6 × 21 in (53 cm) torpedobuizen(boeg), 23 torpedo's (of 17 torpedo's en 12 mijnen)
4 x 20 mm cannon

en nu een paar foto's:

de doos:
attachment.jpg

en de onderdelen:

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Laatst bewerkt:
Hmmm intresante uitvoering , lekker veel delen !!! veel plezier
 
Die heb ik ook nog ergens liggen, heb ik zelfs ooit heeeeeel lang geleden eens op een ietsie pietsie grotere schaal RC gebouwd. Heel erg mooi model, hou er echter rekening mee, dat het Revell model gebaseerd is op de de laatst resterende typ XXI, zijnde de Wilhelm Bauer (ongetwijfeld geen familie van vrouwlief's favoriete zanger)... wil ik maar zeggen... zoek goed wat wel en niet op de romp van die schoonheid hoort te hangen/zitten. Maar inderdaad, ook volgens mij is dit de allereerste duikboot die effectief ontworpen werd om onder water te varen, en slechts af en toe eens boven te komen om te luchten.
Vroeger, lang lang geleden had ik ook een Duitstalig boekje om de RC versie te bouwen, moet ongetwijfeld nog wel ergens te vinden zijn in de Von Original zum Modell.
 
Laatst bewerkt:
Mooi model voor deelname hoor!
veel plezier met de bouw en succes met de wedstrijd.

Fred
 
veel bouw plezier , een kit met veel oog voor wat zich binnen in afspeelt

tom
 
Mooi en leuk model.
Succes met de wedstrijd en veel bouwgenot.
 
thx,

@dancooper, bedankt voor de referentie, is echt een schat aan gegevens
 
Mooi model is dit :wow:, ga ik zeker op de voet volgen.
Is veel aan te passen als je dat wilt, ben zeker benieuwd naar je aanpak.

Zoiets ook nog liggen, maar dan een U47, ooit eens van Dominiek overgenomen.
Als mijn hobbyruimte weer bouwklaar is misschien toch eens als 2e project.
 
Veel plezier met de bouw en succes met de wedstrijd.

Mark
 
Veel plezier en succes met deze eyecatcher in de wedstrijd.Ook al bouwde ik zelf nog nooit een U-boot,geniet ik ervan zoiets in opbouw te zien....een volgertje dus ;)
 
De zogenaamde snorkel was in principe een Nederlandse uitvinding die op enkele van haar duikboten werd getest juist voor het uitbreken van WO2. Na de val van Nederland werd de technologie overgenomen en verder getest en uitgewerkt door de Kriegsmarine. Zij komen derhalve in aanmerking om als eerste deze technologie operationeel toegepast te hebben.
Het principe is heel eenvoudig: de luchtaanvoer verloopt via een buis die boven de wateroppervlakte uitsteekt. Hoge golven kunnen deze luchtaanvoer doen stoppen wanneer ze tegen een vlotter aanbotsen die dan automatisch de luchtinlaat afsluit. Wij kennen dit principe heden ten dage het best bij snorkel apparatuur voor kinderen, het pijpje in de mond en de buis is afsluitbaar door een plastiek bolletje.
 
Silenoz, succes met de bouw van je project en de wedstrijd.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan