Hoofdsponsor

1/72 T-80BV - (Revell)

Frank the tank

Well-known member
Registered
Lid geworden
2 mei 2016
Berichten
408
Nogmaals hallo iedereen. Bij wijze van introductie zal ik hier m'n laatste afgewerkte project plaatsen.

Het betreft een Revell t-80bv in schaal 1/72. Recentelijk is deze opnieuw uitgebracht maar mijn boxing komt uit 1996.
attachment.jpg

De bedoeling was om deze "even snel" te bouwen als zijnde een weekend projectje. Dat feest ging helaas niet door.
De pasvorm is op diverse plaatsen alles behalve ideaal en vooral op de toren zijn er vrijwel geen aanhechtingspunten.
Kortom: eerst 10 keer passen en dan pas lijmen. Als uitgangspunt heb ik me gebaseerd op enkele foto's en walk arounds van internet.

attachment.jpg

De romp bestaat uit 3 delen die vrij krom waren getrokken. Echter, met een beetje secondelijm willen ze al snel meewerken en na een half uurtje heb je iets wat op een tank begint te lijken.

attachment.jpg

De originele mal is een zeer oude referentie van Matchbox, uit de tijd dat nog niet veel bekend was over tanks van achter het ijzeren gordijn. Hierdoor ontbreken enkele details of zijn ze versimpeld weergegeven. Om dit een beetje te verhelpen heb ik diverse zaken gescratcht volgens referenties. O.a. het boordkanon is erg speelgoedachtig en kan beter. Ook ontbreekt achterop de typisch Russische boomstam waarmee voertuigen zichzelf uit de modder kunnen trekken.
Veel foto's laten zien dat de brandstoftanks achterop de tank verwijderd worden tijdens manoeuvres.
De daardoor lege rekjes werden gemaakt van evergreen plastic strip. De richt-inrichting rechts voor op de toren heeft in het echt een blauwe reflectie en dit heb ik gemaakt van een stukje blauwe confetti.

attachment.jpg
attachment.jpg attachment.jpg

Met alles op z'n plek was het tijd voor verf. Als primerlaag werd Vallejo Russian Green Primer gebruikt.
Persoonlijke mening: ééns...maar nooit meer! Het voordeel is deze verf ongelooflijk strak trekt. Het nadeel is dat elke poging tot schuren er uit ziet als afgebladderde latex verf. Veel delen zijn doorheen de gehele bouw opnieuw bijgespoten wegens loslaten en schilferen. (En ja het model was goed ontvet voor de primer). Laat ons zeggen dat het gewoon niet mijn ding is. Vervolgens werden enkele highlights aangebracht en de details geschilderd (alles met vallejo). De decals komen uit de doos en zijn aangebracht met microsol over een laagje satijnvernis. Hier overheen ging een AK filter for green vehicles en AK brown wash for green vehicles.

attachment.jpg
attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg

Met de basiskleuren klaar kon de eindmontage beginnen. O.a. rupsbanden, wielen en de sideskirts zijn gemonteerd. Modder onder de spatborden werd gedaan met mig pigmenten.

attachment.jpg
attachment.jpg

De rest van de weathering is gedaan in 3 simpele stappen.
Eerst en vooral chipping hier en daar, gevolgd door een "dust wash".
Meng een klein beetje pigment poeder met water in een kleine plantenspuit of vloeistofverstuiver en spuit over het hele model. Na 24 uur drogen is het pigment in alle kieren getrokken waar het normaal ook zou zitten na een regenbui. Het teveel kan met een hard kwastje weg gewreven worden.

Het loopwerk en de tracks werden met Mig pigmentpoeder bewerkt door het met een stug kwastje en een weinig water te tamponeren. Wederom kan het teveel nadien weg geveegd worden met kwast.

Tot slot zijn er wat spetters en aflopers aangebracht. Hiervoor heb ik AK dust effect en AK earth effects gebruikt, simpelweg omdat die de juiste kleurtoon hadden. Met een potloodje zijn hierna de blanke metalen delen nog even aangetipt zoals het boordkanon en de rupskettingen.
Rond de toren en op één van de brandstoftanks werden wat vocht en brandstofvlekken gemaakt met glansvernis en AK engine oil.

attachment.jpg attachment.jpg

Wat nog ontbrak was een console om de afgewerkte tank op de zetten. Oorspronkelijk was dit een Trumpeter display case maar iets zei me dat dit niet klopte. De T-80 is een vrij bruut uitziende tank en daar hoort een grove console bij. In de tuin vond ik een stuk hout van een pallet met nog wat roestige spijkers er in: perfect. Deze werd in de gootsteenontstopper geweekt om alle troep en eventuele houtworm er uit te halen. Vervolgens even in photoshop een naamsjabloon pinten, opplakken en met een spuitbusje uit de garage gespoten.

attachment.jpg attachment.jpg

Klaar!

attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg

Aangezien het afgelopen zondag beurs was in Helchteren, leek het me wel leuk om aan de wedstrijd mee te doen. Gewoon om eens te zien hoe dat in z'n werk gaat. Totaal onverwacht leverde dat een gouden plak op en een prijs van handelaar MBM. Voor mij zeker een aanmoediging om meer tijd en werk aan een volgend project te besteden! (Disclaimer: ik ben geen tempo-bouwer dus een volgende kan lang op zich laten wachten :D )

attachment.jpg

Anyway, dat was het. Alvast bedankt voor het kijken. Eventuele vragen en opmerkingen zijn altijd welkom!
 
Laatst bewerkt:
Allez weer ene die we niks kunnen leren grapje hoor knap werk
Marc
 
dat heeft als voordeel dat je er veel "VAN" kan leren... maar dubbel en dik verdiend en zoals elders aangehaald: ge-/verbouwd, hoewel crosskitten met de andere T-80 misschien iets eenvoudiger ging zijn..
 
amai, dit was een speedbuild :D
en dan zeggen dat je geen tempo bouwer bent

mooie tank ;)

foto van zondag in Helchteren ;)
attachment.jpg
 
@ Coachke: Haha was het maar waar! Dit was toevallig een geslaagd experiment. Er zijn nog zoveel dingen om te doen en te leren...
Om even te citeren: 'Everyone you will ever meet knows something you don't.' - Bill Nye

@ Silenoz: hey! Een bekende! Nogmaals bedankt voor de tip.

@Jordic: Dit verslag was toevallig al eens gepost. Maar de foto's zijn gemaakt over een periode van een jaar. Ik ben zo iemand die ergens aan werkt tot het tegen zit, het een paar maanden aan de kant zet, en dan de draad weer op pakt. Zo zijn er altijd een paar lopende projectjes en ook zaken die ineens in versneld tempo af geraken.
 
Welkom Frank , knap afgewerkt modelletje ... heb ik ook zien staan op de wedstrijdtafel afgelopen zondag ;)
Proficiat met je behaalde prijs.
 
Prachtig gemaakt frank en gefeliciteerd met u prijs.
 
Mooi afgewerkt project hoor, chapeau :amish:
Zo te zien ga je ons nog het één en ander kunnen bijbrengen ;)
Ik kijk alvast uit naar je volgende bouwsel :))
 
Had al eens gelezen dat dit een moeilijke kit was en heb die, en de Matchbox versie, hier ook nog in stash.
Je hebt er zeker iets moois van gemaakt en een dikke proficiat met je prijs!
 
Proficiat met je prijs.Het is dan ook welverdiend.
Marc S
 
Frank ik moet zeggen dit is een echte donderslag bij heldere hemel. Heel mooi uitgewerkt voertuig, en op die schaal in scratch werken.. chapeau. Ook het idee van dat ondergrondje is subliem eigenlijk. Niet verwonderlijk dat je goud gehaald hebt! Dik verdiend, ik ben benieuwd wat je van die humvee zal maken als ik dit zo bekijk..
 
Hey,

Indd, een mooi model geworden, je ziet klein en fijn is de leuze.....😉
Voor grondverf geef ik je gelijk. Die polyetharaanverven trekt op niets. Het is een soort van 'rubber' laag die je legt op je model. Persoonlijk gebruik ik de grondverf van de 'air' reeks van Vallejo, dit is echte verf die je nadien ook nog kunt bijschuren indien nodig.
 
@ Erwin: Inderdaad, het is geen doosje dat je "even" in elkaar zet. Althans, niet als het recht moet zitten. De gewone T-80 is toffer. Die heeft niet van die vervelende blokjes. :D

@ Swaken: Dat is het woord. Rubber is waar het op lijkt. De gewone vallejo verf bevalt me prima verder. Gewoon andere primers testen dus.

@Burglar: Merci merci! Een van m'n lang lopende projecten is ook 1/72 en scratch. Maar...wat het wordt blijft voorlopig een verassing!
Ik kan wel alvast een kleine sneak peak geven:

attachment.jpg
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan