Hoofdsponsor

1/48 Spitfire Mk.IX [wip]

Hoi!

Ik heb vanmorgen gespoten en omdat de verf droog was en ik nieuwsgierig ben, heb ik de folie verwijderd

100_5357_zpsi28we6ut.jpg

100_5358_zpstb8rrnyu.jpg

100_5359_zpsg9pyymjb.jpg

Zoals je ziet, een perfecte camo in een half uurtje plakken en 5 minuten airbrushen
(de witte puntjes zijn putty, ik had 2 kiertjes over het hoofd gezien :$ )
Ik zag 3 plekjes waar het groen onder de mask is gekomen, maar daar heb ik zelf te weinig aangeduwd en 2 panellines waar een beetje verf in zit. Maar die krijg ik makkelijker weg dan dat ik zelf de camo had moeten maken.

Kortom, ik kan ze iedereen aanbevelen.

Peter
 
Dat ziet er goed uit Peter. Wat de kleuren betreft vertrouw ik op je research, daar heb ik wat de Spitfires betreft geen verstand van.
 
Toch weer een prachtig vliegtuig en de camo ziet er zeer gelukt uit
Knappe vorderingen
Marc
 
leuke camo, toch wel een aanbeveling dat setje.
 
Top spuitwerk hier hou ik wel van,laat de folie geen randen achter of is deze dun genoeg..
 
@Roy: De kleuren zitten er iets naast, maar zijn de dichtstbijzijnde van Vallejo.
@Coachke: Dank je.
@Tiger: Zeker.
@Danny: de folie is dun genoeg, verder ligt het aan je spuitkwaliteiten

Peter
 
Als dat er niet gaaf uit ziet zeg ! Mooie camo , lijkt me idd zeer handig om zo'n folie te gebruiken.
Echt netjes Peter :)

Qua , kleur durf ik me niet uit te spreken ,maar kan je misschien toch nog beter benaderen door een wash?
Indien je nog niet echt tevreden bent natuurlijk :)
 
He Filip, ik blijf wel een tankbouwer!
Natuurlijk wordt hij geweatherd. In ieder geval gea ik de panellines inkleuren met inkt en roetstrepen bj de uitlaten maken
(Modder lijkt me overbodig)

Peter
 
He Filip, ik blijf wel een tankbouwer!
Natuurlijk wordt hij geweatherd. In ieder geval gea ik de panellines inkleuren met inkt en roetstrepen bj de uitlaten maken
(Modder lijkt me overbodig)

Peter

Een tankbouwer , dat wist ik al Peter ;) en een goeie ook ,altijd leuk je bezig te zien !

Je bent in ieder geval goed bezig aan je Spitfire ook hoor , als tankbouwer :)
Trouwens ook eens iets anders dan een panzer.

Blijf ik dan ook aandachtig volgen, ook mede omdat ik niet zo thuis ben in de vliegtuigbouw.
 
Bedankt Peter had zoal een vermoeden dat het niet aan de folie zou liggen..😃
 
Hey,

Indd, mooie uitgevoerde spuitwerken. Lijkt me goed spul die folie-toestanden.
Al teveel verwering zou ik niet echt doen, vliegtuigen worden wel iets beter onderhouden dan tanks. Een lichte verwering naar achter toe uiteraard, en wat lichte modderspatten op en rond het wielgedeelte lijkt me voldoende, daar deze vliegtuigen meestal landen op grasmatten.... :)
Uitlaatsporen zijn altijd aanwezig ;)
 
Je kunt daarnaast overwegen wat lichte verbrandingsstof aan te brengen bij de mitrailleurs. Bekijk voorbeelden voor inspiratie.

Ook kun je bijv. met de sponsmethode wat afbladdering bij instapplek van de piloot laten zien, aan de wortel van de linkervleugel. Let er dan op dat je alleen de aluminium ondergrond aluminiumkleurig maakt; het verdient aanbeveling even op te zoeken van welk materiaal de flaps gemaakt zijn; is dat bij een Spitfire van doek, dan is het natuurlijk niet juist om ook daar aluminium slijtagesporen te laten zien. Ik ben nu niet in de gelegenheid on het voor je op te zoeken.
 
Goedemiddag allemaal,

Ondanks wat cursuswerkzaamheden van de afgelopen weken, heb ik toch wat tijd gehad om aan de Spitfire te werken.

Van Miracle Masks, had ik ook een setje gekregen om de code-letters op de zijkanten te doen, dus:
Afplakken:

100_5360_zpsj50kqzmj.jpg

BIDDEN & HOPEN,

Afplaksel en stencils verwijderen:

100_5364_zpshccatzf7.jpg

Een resultaat waar ik zeker tevreden over ben, ook omdat deze codes in dezelfde kleur gespoten werden als de spinner (de dop over de propeller), en de band over de romp, iets wat moeilijk te realiseren is indien je de band schildert en de letters stickers doet.

Verder heb ik de gele herkenningbanden op de vleugelranden geschilderd:

100_5366_zpsudnfqxvm.jpg

En heb ik een begin gemaakt met het weatheren van de uitlaten:

100_5365_zpsfxduw3ir.jpg
(Toch nog een beetje roest voor een verstokte tankbouwer :P )

Fijne avond en als een update niet meer lukt,

PRETTIG WEEKEND!

Peter
 
Mooie update Peter letters op de romp zijn goed geslaagd,hoe ga je verder deze jongen verweren...
 
Ben hier al een tijdje in stilte aan het volgen,

En dat gaat wel een mooi bakje worden denk ik:wow:
Gespoten code letters zie je niet veel passeren, is wel mooi gedaan.
Dan kan je ook geen last hebben van silvering bij de decals:D

Grtz.

Luc8)
 
Goedenavond,

Sorry voor de vertraging, maar hier is dan toch de volgende update.
Ik heb de afgelopen dagen de rest van de decals erop gezet:

100_5374_zpseee7b4am.jpg

100_5375_zps8m5ge51t.jpg
(alleen al op de propeller zitten 12 decals)

100_5376_zpsb1konmfu.jpg

100_5377_zpsbevbldis.jpg
(het zwarte vakje op de linkervleugel is een kokosmat omdat daar altijd de piloot en de helper staan bij het in- en uitstappen)

100_5378_zpscjd46nby.jpg
(Nee, Luc, ze zijn niet gaan silveren)

Nu moet deze week nog inlijnen en bij de wapens en uitlaten verweren en dan kan 'ie mee naar de SMC.

Peter
 
Zie het onderstaande als een goedbedoelde tips.

Het beste kun je voor het aanbrengen van de decals een glossy vernislaag aanbrengen (alternatief: de kleuren in glossy vorm opspuiten, alternatief 2: een beetje glossy vernis bij de kleuren doen). Dan de decals, en dán nog een glossy vernislaag eroverheen doen. Daarna verweren waar een gladde onderlaag voor nodig is, en op enig moment een matte vernislaag aanbrengen omdat zo'n vliegtuig zoals je weet een overwegend matte verflaag had.

Op de eerste foto zie je nu een duidelijk verschil tussen de decal-roundels enerzijds en de verflaag anderzijds. Met de bovengenoemde methode kun je dat voorkomen, zodat de decals echt opgaan in de lak. Bij echte exemplaren werden de roundels ook opgespoten.

Ik raad je sterk aan om nu eerst een glossy laag op te brengen. Dat is de belangrijkste laag om tot een goed resultaat te komen, dus not all is lost.

Verder staan de voorwielen iets scheef, zou ik zeker even recht zetten.

Al het zure terzijde: erg mooi resultaat tot nu toe, als je de bovenstaande puntjes aanpakt wordt het een indrukwekkend model.
 
OK,

Nieuwe update. Nu met vernislaag en inlijning:

100_5394_zpslr5micqy.jpg

100_5395_zpseiyhzrzj.jpg

100_5396_zpspxtgxctw.jpg

100_5397_zps9nyee3e6.jpg
Ik heb 1 wiel recht gekregen en 1 wiel rechter, maar ik was bang dat wanneer ik verder ging, hij zou afbreken.

Verder heb ik de bommen eronder gehangen. De bommen zelf werden in de open lucht bewaard, voor de missie werden de ontstekers en de vinnen erop geschroefd. Deze vinnen werden apart vervoerd in een kartonnen koker en zijn dus niet verweerd.
Ik ben nog niet helemaal tevreden over het roet bij de uitlaten, dus dat ga ik nog wat verder proberen.

Ook vind ik het jammer dat de roundels bovenop een paar gaatjes hebben gekregen tijdens het opdrogen van de laklaag. Dat is mij gelukkig nog niet eerder gebeurd bij deze lak, maar ik baal er nu wel van. Eens kijken of ik daar nog wat aan kan doen.

Peter
 
lak ligt er mooi op, eventueel kan je de schuine stang op de instapdeur van de piloot een rood of oranje kleurtje geven, dit was een koevoet om in tijden van nood het glas te breken...
 
Mooi resultaat van één van mijn favoriete vliegtuigen..!

Grtz yves,
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan