Hoofdsponsor

1/72 Skoda Haunebu II

Weeral iets bijgeleerd sè, dat van die koppelstukken wist ik eerlijk gezegd ook niet, maar wel dat de US Navy nog geëxperimenteerd heeft met luchtschepen die hun eigen jagers mee konden nemen... tiens... "Krimson Skies" anyone ;)
 
Dat zijn koppelstukken om een straaljager aan te koppelen. Maakt deel uit van het "FICON" onderzoek. De bommenwerpers konden van heel ver komen maar de beschermende jagers niet altijd. Zo onstond het concept om uw eigen jagers fysiek mee te hebben en ze te lossen als je ze nodig had. Zo hadden ze al hun brandstof om luchtgevechten aan te gaan. Bij de B-36 is meer gekeken om de jager in de buik mee te nemen dan aan de vleugels. Maar er is wel zo een versie uitgewerkt. Op de foto hieronder zie je de F-84 net voor de koppeling met de B-36.
Meer info:
https://en.wikipedia.org/wiki/FICON_project#Project_Tom-Tom

B-36-Blog_07.jpg
Dit concept was zeker niet nieuw.
In het Interbellum werden testen uitgevoerd met civiele vliegboten op lange afstand postvluchten (Short Mercury en Maya), militaire vliegtuigen (Tupolev TB-3) en luchtschepen (USS Akron) die telkens kleinere toestellen (jagers) konden meenemen en terug aankoppelen. In de tweede wereldoorlog kenden de Duitsers de Mistel combinaties waarbij hier vliegtuigen gekoppeld werden aan zweefvliegtuigen of omgebouwde bommenwerpers om te gebruiken als telegeleide bom.
 
Ah, inderdaad, lang lang geleden was ik eens aan zo'n Mistel (van Revell) begonnen, maar dat was in de begindagen dat ik met AB knoeide, met als gevolg dat heel de boel de vuilbak ingevlogen is.
Het was eigenlijk een behoorlijk kleine Mistel met als vliegtuigje een 1/72 Heinkel He 162. Helaas zoals zoveel zaken van Revell niet meer te vinden natuurlijk om het nog eens te proberen...

Maar ik had dus beloofd een beetje verf of de sauskom zou kieperen, maar eerst moesten er een paar joekels van naden aangepakt worden :



Drie in totaal :



En uiteindelijk met een eerste basiskleurtje erop... nadat ik een paar lijntjes aangebracht heb met de AB (er zijn geen panellines dus heb ik gewoon schaduwlijntjes aangebracht) :



Morgen tijd voor een beetje camouflage denk ik...
 
Mooi gespoten Dany. En de kiertjes zijn ook goed weg.
 
mooi, maar ik hoop wel dat je het deksel nog van het potje kan lichten om de inhoud te kunnen tonen.
 
mooi, maar ik hoop wel dat je het deksel nog van het potje kan lichten om de inhoud te kunnen tonen.
Ja hoor, het dekseltje kan er nog af, al ware het beter geweest dat ze daar transparante styrene voor hadden gebruikt, deze kit schreeuwt gewoon om clear parts.
 
Zo mannen, hier zijn we terug met een "kleine" update... mijn eerste plan om de schaduwlijntjes doorheen de camouflage te laten schijnen is mislukt.
Ja het is vooral mislukt omdat na het aanbrengen van de eerste basiskleur van gedachten ben veranderd om toch maar een iets moeilijker patroon te kiezen... dus niet het relatief eenvoudige patroon van de boxart, maar het patroon zoals in 1949 aangebracht op de toestel van het 54ste Flugscheibenstaffel... jullie weten wel ; het staffel dat eerst gestationeerd was in het "Blockhaus" in Noord-Frankrijk maar dan in '49 verplaatst werd naar Chilli om daar een voorpost van Neuschwabenland op te richten (pfff, wat een mens al uit z'n duim kan zuigen als ie maar wil hé)

We beginnen aan een standaard splintercamo, op zich helemaal niet moeilijk, eigenlijk zelfs een beetje gemakkelijker dan het oorspronkelijk gepland patroon omdat dat andere soft-edge (freehand) airbrush is, en deze hard-edged.



Tweede kleur erop :



En dan kwam het erop aan... het aantal keren dat ik in mijn leven met een AB camouflage heb gespoten is wellicht op de vingers van één hand te tellen... en dan komen ze dus af met die "wriemel"-camouflage, of hoe je het ook wil noemen in het nederlands, het was even slikken en verstand op nul zetten :



Joepieeeee !!! Niet wedstrijdwaardig (who cares), maar ik ben toch best tevreden over een eerste poging tot wriemeltjes.

Tijd voor de decals dan maar :







Nog niet klaar hoor, nu ben ik bezig met de onderkant, die was tot deze namiddag nog steeds zwart (Vallejo Primer) maar staat nu te drogen in Sky Blue.

Wordt nog steeds vervolgd ...

(Zoals je kan zien staat er ook reeds een volgende onderwerp op stapel, helaas heb ik vergeten foto's te nemen van de eerste stappen)
 
En deze is nu ook afgewerkt :





Ik had natuurlijk ook nog foto's van de achterkant en stuur- en bakboord kunnen plaatsen, maar ja, één van de eigenschappen van zo'n vliegende sauskom is natuurlijk dat die dingen er aan alle kanten hetzelfde uitzien :)
 
Proficiat. Ik vind het heel mooi. Het spuitwerk doe ik je niet na.
 
Mooi en proper afgewerkt.
Knappe aanwinst.
 
Eindelijk eens een afgewerkte te zien en ziet er zeker niet slecht uit.
 
Mooie ufo geworden.
Ziet er een leuk ding uit.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan