Hoofdsponsor

1/24 revell ford shelby gt500 [wip]

  • Onderwerp starter nowspeedlimit
  • Startdatum
Schaal 1/24 - 1/25
Eigenlijk bedoel ik, zo'n starterspakketje kopen en dan na een tijdje overstappen naar het echte werk mits het starterspakket bevalt. Dus geen tussenstappen, dat kost alleen maar extra geld.

Zo'n starterspakket bestaat uit airbrush en koppeling voor persluchtfles. De persluchtfles koop je apart. Of je koopt een set van 30 euro, daar zit alles meteen bij in.

Zie bijvoorbeeld hier (admins: ik heb eerst gekeken bij sponsor Verbrugghe maar die had het niet op voorraad).

In die set zit een airbrush, een persdrukfles, alle koppelingen, mengpotjes en twee Revell Aqua-kleurtjes om mee te oefenen. EN nog eens een cleaner en een verdunner. Je kunt hier zeker twee auto's van spuiten als je zuinig bent en dan krijg je een prima gevoel voor wat je met een airbrush in de basis kan. Als je, net als met de spuitbus, in laagjes spuit en begint net vóór het model en eindigt net ná het model (van links naar rechts en weer terug) dan krijg je een prachtig resultaat. Persluchtfles kun je vervangen. En zo kun je eens verschillende verfjes proberen op je gemak terwijl het je slechts het ontzettend lage bedrag van 30 euro kost. Als je alle andere dingen die je erbij krijgt per stuk zou moeten kopen, betaal je voor de airbrush+fles ca. 15 euro.

Ben je tevreden en ben je ervan overtuigd dat je een fijnere naald wilt? Ben je toe aan kwaliteit? Aan metaal in plaats van plastic? Wil je zelf de druk kunnen regelen (dat kan met een spuitbus alvast niet)? Wil je zelf kunnen regelen hoeveel verf er wordt gespoten (dat kan met een spuitbus ook niet)? Wil je niet zo afhankelijk zijn van het koude weer? Oriënteer je dan op een compressor + goede kwaliteit airbrush. Ik kan sponsor Airbrush Serices Almere van harte aanbevelen, topkwaliteit en topadvies.

Wat ik dus NIET aanraad, is om na zo'n setje van 30 euro een Revell-setje van 130 euro te kopen (inclusief compressor) om dan na een half jaar die te koop te zetten en voor een 'zwaarder' exemplaar te gaan. Dat vind ik zonde van je geld. Mijn advies is, koop die 30 euro-set, laat je overtuigen (of niet), weet dat als je op een gegeven moment echt verder wilt komen in modelbouw, je toch niet aan een airbrush zult ontkomen en koop dan een kwaliteitsexemplaar zoals Badger of Revolution.

Overigens is dit ook de reden dat Revell dat setje voor 30 euro in de markt zet. Ze willen natuurlijk dat je, na deze set, een betere Revell-set koopt en daarna nog een betere. En dan houdt het bij Revell op, vanaf dat punt beginnen voornoemde merken/types Badger en Revolution. Van daar zijn de mogelijkheden groot, met bovenvoeders, dual action, fijne naaldjes etc. etc. Maar Revell heeft dan z'n winst weer gemaakt. Trap daar niet in en laat de tussenstappen achterwege, tenzij je er een goede reden voor hebt (bijv. je twijfelt toch nog maar wilt toch een stapje verder).

Admins, ik zal mijn best doen om in het vervolg in dit topic ontopic te blijven ;)


en een AB van belkits? zijn dat goeie?
 
Zoals altijd is het motto "oefening baart kunst".
Door de jaren heen ben ik begonnen met verven met de borstel, daarna beginners AB met perslucht (ook duur) gevolgd door een eerste compressor en uiteindelijk tot wat ik heden gebruik. Maar ik gebruik ook regelmatig spuitbussen o.a. voor de primer en heb zelfs goede resultaten geboekt met spuitbussen op mijn grotere vliegtuigen (Concorde en B-52).
Gebruik dus waar je je goed bij voelt maar wees niet bang om eens te experimenteren en je zal zien, uiteindelijk zal je toch bij de betere AB + compressor uitkomen.
Moet wel toegeven dat ik niet veel ondervinding heb op gebied van auto's spuiten maar heb het wel enkele keren geprobeerd met speciale autoverf in spuitbus en was er toch redelijk tevreden over (Ford Pick-Up 1940). Deze spuitbussen werden toen wel aangemaakt in een auto onderdelen speciaalzaak aan de hand van de originele kleurcodes.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan