Hoofdsponsor

1/350 New Jersey U.S. Battleship BB-62 [start=26-12-2011] [wip]

F

Furioza

Guest
Een verslag waar ik al aan begonnen was, zie onderstaande.
Ik zal nu verder gaan met dit schip.


Ik kan heel de geschiedenis hier neer typen maar dat doe ik niet. Voor hun die dit wel leuk vinden. wikipedia uss New Jersey BB62


Ik heb dit natuurlijk wel gelezen, en nog wat meer sites om natuurlijk een beetje een idee te hebben waar ik aan begin. Er zijn vele aanpassingen geweest. Ik ben nu aan het onderzoeken welke ik ga doen.


Maar om niet teveel te typen, foto's.


CIMG2573_640x480.jpg
De doos. Een mooie boxart wat mij over de streep heeft getrokken dit schip te bouwen.


CIMG2571_640x480.jpg
De inhoud. Mooi allemaal opgeborgen en overzichtelijk ingepakt. De romp is uit één stuk. Er is zelfs een RC model van te maken.


CIMG2574_640x480.jpg
De romp. Zeg nou zelf. Uit één stuk. Dus minder plamuur werk. :mrgreen:


Hieronder de sprue's. Deze zijn netjes en voorzien van mooie details. Ik denk wel dat er hier en daar iets verbeterd kan worden. Of juist veranderd.
CIMG2575_640x480.jpg


CIMG2576_640x480.jpg


CIMG2577_640x480.jpg


CIMG2578_640x480.jpg


CIMG2579_640x480.jpg


Het eerste werk.


CIMG2581_640x480.jpg


Omdat ik het standaartje vanuit de doos niet ga gebruiken maak ik er zelf ééntje. Meestal vergeet ik dit. Dus begin ik er nu maar mee. En heb dan ook de keuze gemaakt om het schip op twee pootjes te zetten. Om die reden heb ik er al middels getoonde manier een blokje in gelijmd. Deze zorgt ervoor dat het schip stevig zal blijven staan op het plankje waar deze op komt te staan.




CIMG2587_640x480.jpg
De bout zit in de romp en steekt voldoende uit.


CIMG2586_640x480.jpg
De binnenkant wint geen schoonheidsprijs. Echter is het stevig. En dat is het belangrijkste. Wanneer ik het dek er op heb, zien we er niets meer van.


CIMG2588_640x480.jpg
Het de Scheepsromp ligt te drogen. Dus gaan we ons maar eens bezig houden met het naamplaatje. Nu nog zoals deze in de doos zit.


CIMG2591_640x480.jpg
De achterzijde. De vakjes waar deze normaal mee bevestigd zit gaan er vanaf. Dan krijgen we een vlak geheel.


CIMG2594_640x480.jpg
Waarna we alles gaan tamponneren, Ik gebruik hiervoor Decor fin. Dan krijgen we een klein beetje structuur. Dat is straks nodig voor het effect.


CIMG2593_640x480.jpg
Het resultaat tot dusver. Het mag nu even een uurtje drogen. Dan kan ik nog een keer tamponneren en zal het geheel egaal zwart zijn met een fijne structuur.

CIMG2595_640x480.jpg
Dan het geheel van de naamplaat in bronskleur. Ook hier weer tamponneren.


CIMG2598_640x480.jpg
Dan de letters inkleuren. Ik heb gekozen voor deze kleuren omdat ik ze mooi vind. Hier is verder niet over nagedacht. Ook is hier een laagje inkt overheen gegaan. Daardoor krijgt het brons een beetje een verloop naar de letters toen. Bij de randen kruipt het als het ware omhoog. Hierdoor zit daar meer inkt en is het donkerder. Een leuk effect.


CIMG2603_640x480.jpg
Het naamplaatje komt op een statief op een schuine positie. Het statief zal zwart gemaakt worden. Dit omdat het gewoonweg wegvalt als schaduw. Houtkleur vond ik niet echt passen.


CIMG2600_640x480.jpg
De romp is nu dicht. Deze heeft nog aardig wat werk nodig. Het echte werk is begonnen.


CIMG2605_640x480.jpg
Er zijn hier en daar wat deuken en gietfouten, deze zal ik toch eerst weg moeten werken. Een goede plamuur dat op kunststof hecht is hier volgens mij goed genoeg voor.


CIMG2606_640x480.jpg
Straks minder in het zicht maar ook hier bij de schroeven wil ik wel alles netjes hebben. Wat kuilen van het gieten die niet weg te schuren zijn.


CIMG2607_640x480.jpg
De roeren van het schip komen nu al aan bod. Voordat ik de romp dicht lijmde heb ik eerst de gaatjes even vanuit de markeringen die aan binnenkant zitten voorgeboord. Daardoor weet ik nu dat ze op de juist plaats zitten. Boven aan een gereed gat waar een roer in past.


CIMG2608_640x480.jpg
Voor alle duidelijkheid een dryfit om even te zien hoe alles tot stand komt.


CIMG2609_640x480.jpg
Mja, ook hier hebben we last van schade denk ik. Waarschijnlijk is de mal hier niet goed meer. Het is goed te zien dat er geen stukje is afgebroken maar dat er een soort van kuil ontstaat. De verhoging houd ik met mijn vinger vast. Dit is een dryfit. Dus eerst maar eens lijmen. Dan kan dit straks netjes gevuld worden. Ik denk met een stukje styreen dat dit wel wil lukken.




CIMG2617_640x480.jpg
Ik heb besloten om een stukje styreen te gebruiken om het gat op te vullen. Dat samen met contacta van revell zal dit goed samen smelten.


CIMG2618_640x480.jpg
De stukjes goed op maat en netjes vast gelijmd.


CIMG2623_640x480.jpg
De pas stukjes voor de boeg. Deze zal ik verwijderen. Helemaal bovenin is deze al verwijderd. Nu de zijkanten nog.


CIMG2627_640x480.jpg
De ankerkettingen gaan ook verwijderd worden. Deze zullen vervangen worden door kettingen. Dat vind ik toch mooier.


CIMG2629_640x480.jpg
Alles netjes kaal. Met een vijltje waar een kromme punt aan zit is dit gemakkelijk te doen. Een schuurlatje met een bolling er aan is net zo goed om dit mooi vlak mee te krijgen. Dat is natuurlijk gemakkelijk van een roerlatje te maken.


CIMG2632_640x480.jpg
De gaatjes voor de ankerketting de buis in open boren.


CIMG2634_640x480.jpg
De roeren, deze hebben niet overal mooie diepe lijnen. Deze lijnen diep ik zelf nog een stukje uit. Dat maakt het net iets realistischer wanneer het geschilderd is.


Tot de volgende keer. Bezig met het ondergrondje. En bezig met de schroeven etc.

CIMG2644_640x480.jpg
Schroeven en roeren bevestigd. Deze moeten wel goed uitgelijnd worden. Het is verstandig om hier een meetlatje langs op te leggen met vastlijmen.


CIMG2637_640x480.jpg
Nu alles ligt te drogen gaan we even door met het standaard. De onderzijde van Mdf. En de bovenkant van essenhout.


CIMG2640_640x480.jpg
Even passen.


CIMG2641_640x480.jpg
De plaats bepalen van het neemplaatje. Ik wil het niet overheersend hebben zoals ik al schreef. Deze plaats lijkt mij dan ook de juiste plaats hiervoor.


CIMG2642_640x480.jpg
Het hout is nu gelakt en het Mdf heeft een zwarte kleur gekregen. Ook als goed gekeken word, zien we dat de haakse hoeken zijn afgeschuind.



Zoals beloofd zou ik de opbouw van het standaard nog eens toelichten.


CIMG2645_640x480.jpg
Vanuit onder een gat geboord. Deze natuurlijk wel goed in het midden. Goed aftekenen dus. Daarna met verzinkfreesje voor schroeven deze verder uit frezen. Dan valt de schroefkop mooi verzonken in het hout.


CIMG2646_640x480.jpg
De kop past exact in het gat. Nu zal het standaardje mooi vlak blijven liggen.


CIMG2649_640x480.jpg
Twee buisjes van aluminium. Dit zijn eigenlijk lager afstandsbussen uit skeelers. Ik heb deze gewoon eens bewaard bij het vervangen.


CIMG2651_640x480.jpg
Maar we gaan ook weer verder met de scheepsromp. De eerste keer rood op deze foto. Ik heb het inmiddels al wel meerdere keren geschilderd nu om het mooi dekkend te krijgen.


CIMG2654_640x480.jpg
De eerste opbouw van de brug. De eerste onderdelen zullen aan elkaar geplakt worden. Echter zal ik de liveboats nog niet doen. Dit zal er later aan bevestigd worden. Anders kan ik er niet goed meer bij straks.


CIMG2662_640x480.jpg
De eerste onderdelen voorbereiden. De gaatjes van de patrijspoortjes worden netjes uitgeboord. Dan zijn ze een stuk dieper. Straks kan dit met zwart geschaduwd worden.


CIMG2663_640x480.jpg
De eerste opbouw fase van de brug is een feit.


CIMG2664_640x480.jpg
En ook hier zal het één en ander geplamuurd moeten worden. Alles sluit wel redelijk aan, maar er blijven vanuit het lijmen toch nog kiertjes over. Dit is toch wel mooier om dit nu weg te werken.


CIMG2665_640x480.jpg
De trappen naar de dekken komen er nu al vast op. Deze hebben alleen wel een klein puntje waar rekening mee gehouden dient te worden. Het haakse flakje (moeilijk te zien) moet onder, deze steekt in het dek. In de pincet laat ik deze aan de bovenkant zien. Anders komt de hoek van de trap niet uit. En het lijkt er op dat deze aan de bovenzijde moet komen.


CIMG2672_640x480.jpg
De eerste verfjes. De zijkanten zijn inmiddels geschilderd. Het dek heeft ook zijn kleurtje gekregen. Een lichten beige kleur als basis.


CIMG2674_640x480.jpg
Nu de beige kleur droog is komt er een inkt wasch overheen. Deze zorgt ervoor dat de detail mooi zichtbaar blijft en dat de dekken een mooie kleur krijgen. Ik heb hier een vlakje beige gelaten voor het verschil.



En natuurlijk een kleine update.


CIMG2675_640x480.jpg
En toen ging het fout... Zet nooit je potje verf op een hoekje van het papieren doekje dat je wilt oppakken.... :twisted: Dan word het een rommeltje....


Maar goed, eens opgeruimd.


CIMG2676_640x480.jpg
We kunnen de overgebleven verf nog gebruiken en het is nog genoeg... Potje verf was net aangeschaft. Ik heb geen zwart gebruikt maar antraciet. Dit omdat zwart te hard over gaan komen op een model. Kijk maar eens naar het origineel. Het zwart zal verweerd zijn en meer naar donker grijs nijgen dan naar zwart.


CIMG2678_640x480.jpg
De schroeven krijgen een mooie kleur. Brons. Hier kan straks nog een wash overheen als het nodig is. Voorlopig blijft het zo. Tenzij het te veel blijft afsteken.


CIMG2679_640x480.jpg
Het af plak tape er af. Mooie strakke lijnen. :brouw:


CIMG2680_640x480.jpg
En omdat de buitenkant en het onderwaterschip nu klaar zijn. Mag de romp op het plankje vast geschroefd worden. Nu heeft het schip gelijk een stevig werkstandaard. Wel oppassen met knoeien. Wanneer het niet anders kan, een doekje er overheen. Komt het altijd goed.


CIMG2682_640x480.jpg
Een overzichtsfoto van de romp op het standaard.


CIMG2684_640x480.jpg
Het brugdek in wording. Ook het lager gelegen dek heeft nu de basis kleur. Ook nu weer goed het verschil te zien.



CIMG2688_640x480.jpg
Een overzicht foto van het middenschip. Ook dit is de zelfde kant als waar de pijl op stond. Hier is de veeg inmiddels weg. De zijkanten mogen nog een laagje ontvangen om mooi dekkend en egaal te zijn.


CIMG2685_640x480.jpg
Over de inkt waar ik op terug zou komen.


De foto had ik al genomen, de tekst moest ik nog even uitwerken.


Inkt komt vanuit de gaming wereld. Denk aan warhammer. Daar kun je bij figuren schaduwen mee aanleggen. Omdat ik dit veel gedaan heb heb ik de inkt ook op andere wijze leren gebruiken. Een goede methode is deze in een druppelflesje te bewaren als deze in een potje zit. Tegenwoordig zitten ze in flesjes zoals we die kennen van Vallejo verf.


Van de inkt gebruiken we een kleine druppel op een pallet. We dopen ons kwasje in schoon water wat het inkt zal verdunnen. Ik gebruik zelf altijd veel water. Zo'n 30%inkt de rest water. En breng dit ruim aan over het gehele dek. Hierdoor kruipt de inkt als het ware in langs de randjes waardoor deze iets donkerder worden. Zoals bij dit dek kun je dat zien aan de zijkanten, bijvoorbeeld de wanden en boarden. Hoe vaker je dit na het drogen herhaald hoe donkerder het dek word.


Ik vind het handig spul. Er kan nog een laagje blanke lak overheen om het weer mat te krijgen. Inkt glanst iets van nature. En dat wil je op een dek niet hebben.


406143_268473376545779_100001493572097_755152_324546291_n.jpg

En een stukje huisvlijt....

Weer wat nieuwe onderdelen.


CIMG2721_640x480.jpg
De wanden. Deze kunnen weer netjes tegen de delen gelijmd worden zodat er detail ontstaat.
Ook hier zijn de patrijspoorten weer aan de beurt.


CIMG2724_640x480.jpg
Stukje balustrade en een stukje zijwand. Deze geeft een rand. Ook dat zullen we dus weer verder bij moeten werken. Eerst alles maar eens laten drogen.


CIMG2725_640x480.jpg
We gaan hogerop beginnen. Een deel van de toren. Deze heeft als eerste drie delen. Helaas is nu al te zien dat de delen redelijk verwrongen zijn. De pasvorm met de balustrade is dus niet goed.


CIMG2726_640x480.jpg
Dus gaat het geheel in de lijmklemmen. Nu mag ook dit weer drogen. (Ik lijm alles zo veel mogelijk met Revell Contacta liquid en dat mag altijd wat langer drogen.)


Nu is wel goed te zien dat ik de bouwhandleiding niet volg. Dit omdat ik al veel zaken heb gezien waar ik straks anders niet meer bij kan komen met het schilderen etc.




IMG_0050_640x480.jpg
Het dek nog een keer strak getrokken. Deze kan nu ook weer in de smoke gezet worden waarna het dek mag drogen.


IMG_0048_640x480.jpg
En weer een stukje verder met de opbouw. Er zitten een aantal vierkante ramen in. Ik heb besloten om deze niet uit te snijden. Ik schilder ze net als de stuurhut ramen gewoon zwart. Dit ivm de maat voering.


IMG_0047_640x480.jpg
Een totaal plaatje. De delen staan nog steeds los op elkaar. Dit maakt het allemaal toch wel wat makkelijker met schilderen.



IMG_0198_800x600.jpg


IMG_0199_800x600.jpg


Kortom, de foto's spreken deze keer voor zich. De houten dekken zijn zo goed als klaar. Dan kan het grijs weer een beetje bijgewerkt worden en niet te vergeten, de grijze dekken egaal schilderen. Ik schilder alles nog steeds met de kwast.
 
Succes met deze project rik, komt goed.
 
Deze kit komt me heel bekend voor :)

Mooie vorderingen en mooie schilderwerken Rik.
 
dat is er nu een dat ik zeker ga volgen
mooi werk rik .
gr dirk d
 
Wow. Dat zijn veel volgers ineens.... Valt in de smaak me dunkt.

@ Pascal... Dat zal voor jou wel een bekende kit zijn idd.... :)
 
Hé Rik, bedankt voor dit duidelijk verslag! Erg leerzaam voor een beginner als ik. Dit gaat een mooi schip worden... Ik kijk uit naar je update!
 
Als eerste mijn werkplekje maar eens klaar gemaakt om weer eens met schilder werk te starten. Dat is toch wel iets anders dan hout. Dus maar eens een sfeerplaatje.

@ Eugene,
Ben je deze ook aan het bouwen?

New%20Jersey.jpg
 
Furioza zei:
@ Eugene,
Ben je deze ook aan het bouwen?
Nee dat niet, maar ik krijg er wel zin in als ik je verslag lees. Toen ik schreef dat je verslag duidelijk en leerzaam was voor een beginner als ik, bedoelde ik dat je duidelijk uitlegt hoe je een en ander aanpakt, zoals het maken van de standaard, het verven van het naamplaatje, welke gaatjes je maakt en welke niet, het verven van het schip, enzovoort. Je beschrijft het of het voor jou de normaalste zaak van de wereld is - het is ook niet het eerste schip dat je bouwt, en ook niet het tweede.

Je maakt een prachtig schip (tot nu toe) en toch heb ik het (wellicht onterechte) gevoel: "dat kan ik ook!". Het lijkt een beetje als zo'n bouwprogramma op TV: het is duidelijk uitgelegd, het lijkt eenvoudig (en ja, als je het zelf doet kom je alle problemen tegen :huh:).

Tot nu toe heb je steeds de kwast gebruikt om te schilderen, niet de airbrush. Dat vind ik ook leuker. Ik blijf volgen!

Eugene
 
"Even" doorlezen, mooi en duidelijk verslag Rik.
Start december 2011, heeft deze even in de koelkast gestaan? :D

Fred
 
Dit model staat idd al die tijd in de koelkast. Dat heeft met andere werkzaamheden te maken. Werkzaamheden die ik niet op een fora kon plaatsen.
Kijk anders maar eens op mijn website. Daar staan verchrillende projecten vermeld waar ik mee bezig ben geweest.

Nu ben ik ook weer met een project bezig, maar dat is een 1 op 1 schaal.... ofwel het huis. :)
 
Beste allemaal.
Misschien is het jullie opgevallen of misschien ook niet, ik ben een tijdje minder actief op het internet.
Dit heeft alles te maken met een verhuizing waarin ik nu al een tijdje zit. Er moet veel geregeld worden en veel gedaan worden. Dit heeft te maken met dat wij niet om de hoek gaan verhuizen.
Binnenkort zal ook een tijdje het internet weg zijn. Om die reden zet nu even tot later wanneer alles weer up en running is.
Groet, Rik
 
Rik,

Succes met de verhuizing, zal veel werk zijn.
 
Veel succes met de verhuis Rik ik wacht geduldig af
 
Verhuizen is een massa werk, volhouden hé. Eenmaal voorbij kan je genieten.
 
Dank je jongens, wij zijn inmiddels over. Dan begint nu het echte werk. Maar er is weer internet.
Ik heb nog een hoop te veranderen enz. Dus van het bouwen enz zal niet zo veel komen de aankomende tijd.
Dank voor de bemoedigende reacties.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan